Toon posts:

Moederbord met snelle (EFI) BIOS POST

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 8510

Topicstarter
Misschien ken je ze wel, laptops die extreem snel booten.

Bijvoorbeeld de Acer laptops met InsydeH2O EFI BIOS.
http://www.insydesw.com/products
"Delivers fast boot times, in the low single-digit seconds using our patented BlinkBoot™ technology"

Nu ben ik op zoek naar een moederbord die ook in circa 5 seconden begint met Windows booten.

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:15
Er zijn al meerdere EFI moederbord uit tegenwoordig, msi en asus hebben er een paar d8 ik zo. Wel de wat duurdere borden en alleen het laatste intel chipset d8 ik.

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 8510

Topicstarter
Ja maar starten die ook snel op?
Een snelle BIOS POST (< 5 sec) is een must-have feature.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-06 10:51
mijn asus P8P67 start vrij snel op, is volgens mij wel hybrid efi.

AMD Ryzen 7 7800X3D | NZXT Kraken X63 | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair AX860i | 2 x WD Black NVMe SSD SN850 2TB | 1 x Intel Optane 900P 480GB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 16:34

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Alle H61, H67 en P67 borden van MSI hebben EFI, alleen soms laten ze een latecy bios zien, ze zijn wel op EFI chip in C++ gemaakt.

Knowledge is power

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:00
Mijn P8P67 pro start erg snel op, ik heb in het BIOS de tijd dat de POST tevoorschijn komt op 1 seconde gezet. Alleen valt het me wel tegen hoe lang het duurt voordat de POST verschijnt. Dit duurt zeker 5 seconden. Eerst gaat het moederbord alle hardware testen, en dat is jammer.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 08:16
Ik heb een MSI P67A-GD65 met EFI bios, en die doet er ook vrij lang over voordat de post wordt weergegeven dus zal ook niet aan je eisen voldoen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sinds BIOS 10.5 AHCI-support implementeert kan ik de MSI H61M-E33 aanraden, m'n grootste probleem is dat POST zo snel is dat je echt niets kunt zien. Binnen twee seconden van knop drukken is OS aan het laden.

Dat is beduidend sneller dan op GA-P55M-UD2 in m'n desktopsysteem, daar duurt alleen al het AHCI initializen een seconde of twee, in een totale tijd van knop tot OS load van een seconde of zes, zeven. De desktop is wel veel sneller in OS desktop, maar dat heeft alles te maken met SSD vs HDD in het systeem op basis van de H61M ;)

Let trouwens wel dat als je de H61M-E33 koopt er mogelijk een oudere BIOS op zit zonder AHCI. Flash absoluut je BIOS voor je OS installeert, anders mag je herinstall doen zodra je wel BIOS update :o

Soittakaa Paranoid!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Eigenlijk is de tijd die het moederbord nodig heeft om het OS te laten wel interessante informatie. Gek dat men dit zelden test in reviews. Uiteraard hangt het wel af van je BIOS instellingen (bvb. aparte controllerchip ingeschakeld of niet), maar het is wel handig om weten. Nu dat ik een SSD heb, merk ik dat de POST bijna net zo lang duurt als het laden van Windows :/

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
dion_b schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:54:

Let trouwens wel dat als je de H61M-E33 koopt er mogelijk een oudere BIOS op zit zonder AHCI. Flash absoluut je BIOS voor je OS installeert, anders mag je herinstall doen zodra je wel BIOS update :o
Een BIOS-installed Windows bevat ook EFI bootfiles en een EFI-installed Windows bevat ook BIOS bootfiles (winload.exe en winload.efi). Je kunt een bestaande BIOS-installed Windows zonder veel werk omzetten naar een EFI-installed Windows. Geen idee of dit ook voor Linux geldt.

[Voor 34% gewijzigd door Trommelrem op 11-05-2011 10:14]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 00:59

M2M

medicijnman

dion_b schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:54:
Een bios zonder AHCI? Zijn ze iets vergeten ofzo? Beetje slechte zaak voor een modern moederbord.

-_-

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 16:34

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Vergeet niet dat ze vanaf 0 ene geheel nieuwe BIOS hebben moeten bouwe.
Precies waarom Intel en GBT het niet haalde voor de lancering.

Knowledge is power

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee