Toon posts:

Nieuw overclock systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 12:38
Beste mede tweakers,

Ik heb sinds kort de gedachte om een nieuwe pc te kopen.
Nu is de 2600K een heel mooie cpu maar ik hoor dat er dit jaar onder andere de x68 uit gaat komen en vraag mij heel erg af of ik niet beter nog even kan wachten.

Een aantal eisen die ik heb zijn:
- Ik wil overclocken en wil het liefste natuurlijk een flinke prestatie winst halen.
- Ik wil een ssd gebruiken en weet niet of er snellere datatoevoer zal komen op de nieuwe mobo's (kan hier ook nog niets over vinden).
- Ik ben van plan niet te veel te spenderen maar toch nog een redelijk bedrag, om specifieker te zijn. De nieuwe cpu's, x68, etc zouden nog wel eens veel kunnen kosten en ik vraag mij af of ik niet beter ben met een 2600K.

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan naar wat er op de de x68 zit en kon eigenlijk niet veel meer vinden dan het volgende:
- 6 maal SATA 6 Gbit/s
- 2 maal USB3.0
- 3 maal 16 PCI-Express 3.0
- 4 geheugen slots
- SLI en CrossFire ondersteuning

Het grote verschil ligt dus volgens mij tussen de USB 3.0, PCI-Express 3.0 en de nieuwe CPU's die uit zullen komen voor dit mobo.

Graag ontvang ik wat help bij deze beslissing _/-\o_

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
x68? je bedoelt x79 denk ik ofwel sandy bridge-E

daar zul je nog wel even op moeten wachten, want dat gaat nog een half jaar duren.. voor dat het hier in nl goed leverbaar is nog wel iets langer.

enige echte reden voor SATA 3 is SSD's met SATA 3 interface. voor HD's voegt het niet echt iets toe. dus 6 poorten is een beetje overkill..

ga je USB 3.0 gebruiken? dit zit ook al op de huidige bordjes..

pci-e 2.0 is nog ruim snel genoeg voor de huidige videokaarten, dus een noodzakelijk argument hiervoor is er niet.

Sandy bridge-e zal 4 of 8 geheugen slots hebben, en gebruik maken van quad channel geheugen

praktisch ieder bord vandaag de dag heeft sli en cfx ondersteuning.

denk dat voor iemand met jou wens/ervaring een 2600k meer dan genoeg is, zoek een geschikt moederbord uit en knallen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 12:38
Klinkt goed maar ervaring leert dat juist de grafische kaart voor de bottleneck word (zeker als je een 2600K ver weet te pushen).
Dus in dat opzicht is het misschien toch niet zo gek? Of zal dat niet zoveel uitmaken?

Ben bang dat ik straks niet makkelijk meer kan upgraden en over een jaar al weer zwaar achter lig met de pc's die er dan zijn :O

Met mijn q6600 was dat niet het geval die heeft 3 jaar lang zijn werk super gedaan en die voldoet in principe nog steeds maar ben er wat anders mee van plan (mediacenter ;)).

Overigens maakt het verschil tussen de 2600K en de 2500K veel uit, verschil is 2mb lvl 3 cache en HT geloof ik?

[Voor 9% gewijzigd door dedicated1 op 09-05-2011 21:58]

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
dat is enigszins waar, maar dat ligt niet aan de pci-e vorm, dat is gewoon de grafische kaart zelf die de spellen niet meer aan kan.

een 2600K met 2 radeon 6970's of 2 GTX 580's houdt zich prima staande met 2x pci-e 2.0 x8.
(weet niet wat je hoopt te bereiken qua overklok met je cpu?)

tja, hardwareland gaat als een trein, wat je nu koopt is morgen oud. dit jaar krijg je nog Ivy Bridge en Sandy Bridge-E, dat is vast sneller, maar wat doe je dan? daar op wachten? maar dan staat er ook al weer wat nieuws te wachten wat ook weer sneller is..

dat verschil klopt. ik persoonlijk zou voor de 2600K gaan, software wordt steeds beter geoptimaliseerd voor meerdere cores, dus heb je daar in de toekomst alleen maar meer profijt van.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit soort topics zijn hier niet gewenst. Kijk voor meer informatie eens in *LET OP* - Wat moet ik kopen?.

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee