Toon posts:

Wat vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 12:18

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Ik heb een langlopend project maar weer eens opgepakt, namelijk het bouwen en maken van mijn eigen PC-kast van de 2de generatie. Maar nu heb ik nog wat kleine problemen/vragen, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een degelijk antwoord :).

1. Ventilatoren

Ik wil weer gebruik gaan maken van 12 cm Ventilatoren omdat ik goede ervaringen met dit formaat heb, ze leveren goede luchtstroming tegen een vrij laag geluidsniveau en dankzij de leds leveren ze ook een mooie kleur op. Ik wil deze keer dus weer gaan voor 6 12 cm ventilatoren, maar deze keer moeten zij een rode LED-kleur hebben en bovendien de luchstroom maximaliseren terwijl het geluid laag blijft. Ik kwam enige tijd geleden deze ventilatoren tegen, die voldoen aan deze eisen, plus het feit dat zij de luchtstroom centreren, wat wel zo prettig is als de lucht door een radiator moet. Maar zijn er nog mensen die ervaringen hebben met andere 12 cm ventilatoren die ook goed voldoen aan deze eisen en misschien zelfs beter zijn? 2 Ventilatoren zullen lucht door een radiator duwen, 3 zullen lucht door een radiator naar buiten zuigen en 1 zal helemaal onderin lucht over de HDD's laten stromen om dan zo in de PSU terecht te komen . Ik maak nu gebruik van CoolerMaster 12 cm LED ventilatoren, die iets minder lucht verplaatsen dan de Silverstone ventiloren en net zoveel geluid produceren.

2. Pomp(en)
Het plan is om gebruik te maken van 2 radiatoren in 1 loop, waarbij de triple aan de bovenkant van de kast zit om daar de meeste warme eruit te gooien, waarna de double radiator dan met verse lucht van voren de overige warmte dumpt, hoewel je dan weer wat warmte in je kast terug krijgt.
In de loop moeten zeker 1 CPU en 1 GPU gekoeld worden, eventueel kunnen dit 2 GPU's worden, afhankelijk van het budget en wat er op moment van aankoop beschikbaar is. Verwachting is dat zowel de GPU's als de CPU elk rond de ~200 Watt aan warmte zullen genereren door een overclock, dus ik moet tussen de 400 a 600 Watt aan warmte kwijt kunnen in de loop zonder dat de temperaturen radicaal stijgen. Het water zal vanaf de pomp richting de GPU's gaan, dan de CPU bezoeken om erna in de 1e radiator(triple) terecht te komen, waarna het zal afdalen tot de 2e radiator(double) om dan via het reservoir weer terecht te komen bij de pomp.
De vraag is nu, hoeveel pompkracht heb ik dan nodig, zeker als ik nu al weet dat ik gebruik maak van EK-GPU blokken en dat de CPU het beste quadcore/octacore blok zal krijgen dat er dat moment is. Ik moet dus wel wat kracht hebben in mijn pomp. Is dan een enkele Liang DDC Ultra genoeg(600L/h en 4.7m hoog), of is het dan verstandiger om 2 Ultra's aan elkaar te knoppen met behulp van een dubbele afdekking om zo nog meer kracht te hebben? Of werkt dat niet echt, zeker omdat je het water niet meer vanaf bovenaf in de 1e pomp kunt krijgen. Of kun je gewoon zelf in dat Acryl boren en zo zelf ervoor zorgen dat je de 1e pomp in die dubbele opzet dan vanaf boven zijn water krijgt?

3. Slangen
Tygon was toch de beste keus qua slang? Ik wil weer een transparante slag nemen, dus volgens mij was dan Tygon het beste, want die is vrij flexibel, verkleurt niet en bovendien kun je die een tijdje laten liggen zonder dat ie zwakker wordt of zo.

Bij voorbaat dank.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 00:31

Fordox

00101010

voor 12cm fans heb ik een zeer goedkope oplossing.
ga naar de lokale pc boer en vraag of ze een ouwe elektronica hoop hebben. hier gaan meestal alle defecte voedingen e.d. heen (kunnen hele zware/ mooie in zitten.) in de meeste voedingen van tegenwoordig zitten ook 12cm fans, en hoe zwaarder de voeding hoe stiller/beter de fan. ik sloop regelmatig deze dingen en ik ben er gek op :)
alleen 2 nadelen. ze hebben maar 2 fasen en zijn altijd matzwart.
koel en geluidsproductie zijn ze altijd geweldig en gratis ook nog :)

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee