Toon posts:

Router doet vreemd [bedraad snel, wireless traag, of niet?]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 17:07
Mede-Tweakers, ik zit met een probleem waar ik gewoon niet meer uit kom wegens alle vage verschijnselen. Voordat ik een nieuwe router ga kopen wil ik zeker zijn dat ik niet gek ben :)

De situatie, ik heb een Netgear WNR834B router voorzien van DD-WRT v24-sp2 build 14896. Hierop draaien een aantal machines, 2 pc's via bedraad netwerk en 2 laptops via wireless. M'n internetverbinding is van Ziggo, 40mbit down en 4 mbit up. De laptop betreft een Lenovo T500 met Windows 7 x64.

Sinds een week of 3 blijkt het internet via m'n laptop erg traag te gaan, toen ik een speedtest deed (speedtest.net én de ziggo speedtest) haalde ik tot m'n verbazing slechts 1mbit down over het draadloze netwerk. Grappig genoeg haald ik wel de 4mbit up...

Logischerwijs ging ik de volgende stappen testen, met volgende resultaten:

- laptop op wireless: middeleeuwse snelheid van 1/4
- laptop op bedraad: volle snelheid van 40/4
- andere laptop wireless: 20/4
- andere laptop bedraad: 40/4
- Android Desire HD wireless speedtest: 1/4
- vaste machines bedraad: 40/4

Dit vond ik vreemd... 1 laptop wijkt af, de telefoon geeft zelfde resultaat. Dus even de router ertussenuit en de laptops direct bedraad op het Ziggo modem: geen probleem, de volle 40/4!!!

Tussenconclusie: het ligt niet aan Ziggo of het Ziggo-modem, de router of de laptops geven het probleem (en dan ook de telefoon????).

Dus toen de volgende stappen getest met laptop:

- routerbeveiliging had WPA2, zonder beveiliging: 1/4
- router terugzetten naar default settings: 1/4
- router flashen met oudere of nieuwere firmware: 1/4

Dit maakte dus geen verschil, dus ik ging de drivers checken van m'n laptop (Windows 7), deze hadden de laatste versie en zelfs met oudere versies had ik traag wireless.

Toen bedacht ik mij, ander netwerk! Dus ik op werk en bij m'n broertje (zelfde router en firmware) de boel testen... op werk haalde ik 60 mit down en bij broertje 40 mbit... wtf...

Toen kwam de grootste wtf, ik heb een Synology NAS staan waar ik bedraad tot 30 MegaByte/seconde kan downloaden. Ik trek via wireless een film van m'n Synology en haal 5 MegaByte/seconde. Dit is omgerekend zo'n 40mbit. Ervan uitgaande dat de verbinding zuiver is. Dus intern wireless netwerk wel 40mbit data doorpompen, maar via internet niet... wait... what?

Nog iets geks, m'n zwager kwam langs met z'n Asus laptop en haalde wel de volle 40 mbit via internet. Ik ernaast zitten met laptop, gelijk ook testen... nee... 1mbit down.

Ik weet niet meer wat het is, ik sta bijna op het punt een nieuwe router te kopen in de hoop er vanaf te zijn.

Heeft iemand dit eerder gezien of weet iemand nog een test waarmee ik iets kan zien/vinden/concluderen? Ik snap het niet meer...

"Find what you love and let it kill you"

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 10:09
- Virusscanner op de laptop? Ik had een vergelijkbaar geval: draadloos internet heel traag, draadloos lokaal verkeer tegen normale snelheid. Bleek dat als ik online ging, mijn virusscanner in overdrive ging en alles zo minitieus controleerde, dat de snelheid kelderde.
- Iets vergelijkbaar kan je met een firewall hebben: te strenge controle op niet-lokale IP-adressen?
- DNS op uw laptop? Op uw laptop kan je de DNS van uw router overschrijven (als ik me niet vergis), misschien zit daar iets raars tussen. Kan je de DNS met CCleaner even schoonmaken?

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 17:07
Cafe Del Mar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:46:
- Virusscanner op de laptop? Ik had een vergelijkbaar geval: draadloos internet heel traag, draadloos lokaal verkeer tegen normale snelheid. Bleek dat als ik online ging, mijn virusscanner in overdrive ging en alles zo minitieus controleerde, dat de snelheid kelderde.
- Iets vergelijkbaar kan je met een firewall hebben: te strenge controle op niet-lokale IP-adressen?
- DNS op uw laptop? Op uw laptop kan je de DNS van uw router overschrijven (als ik me niet vergis), misschien zit daar iets raars tussen. Kan je de DNS met CCleaner even schoonmaken?
Thanks voor het meedenken!

- Virusscanner, zou in theorie dan ook het internet via de kabel moeten bemoeilijken. Maar voor de zekerheid gedeinstalleerd, geen effect :(

- Firewall, stond al uit
- DNS, nee draait niet op de laptop

"Find what you love and let it kill you"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee