Toon posts:

Uitbreiding serveropslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 17:03
De situatie is momenteel als volgt:
Wij draaien op een Dell Optiplex 1900 het OS SBS2003.
De harddisks van deze server beginnen langzaam vol te raken, dus zijn wij op zoek naar een manier van externe opslag.
Deze zal gebruikt worden voor minder bedrijfskritische data, dus performance is geen issue.
Wel moet het het liefst niet al te duur worden, dus willen we graag een apparaat waar gewone, goedkope SATA harddisks inkunnen.

Backuppen zal gaan gebeuren met de al geinstalleerde Backup Exec 2010 for Small Business Server. Het liefst hebben we dus een oplossing waarbij de schijven direct aan de server hangen(dus niet als netwerkstation). Dit scheelt weer een agent-licentie voor backup exec.

Is het voor deze situatie een verplichting om een via SCSi aangesloten apparaat te gebruiken, of kunnen we ook een NAS(bijv. een Synology RS2211+) gebruiken en deze via een bepaald netwerkprotocol aansluiten op de server, zodat backup exec denkt dat het een vaste schijf is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:13

Predator

Suffers from split brain

Synology NAS'n ondersteunen iSCSI.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schumaster
Predator schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:15:
Synology NAS'n ondersteunen iSCSI.
En op welke manier kan ik deze dan backuppen? kan ik iSCSI devices rechtsstreeks mounten in mijn SBS2003? en via deze manier via backup exec backuppen? en heb ik hier dan alsnog een extra agent voor nodig?

Het is namelijk wel zo dat als een NAS + backup exec agent duurder is als een SCSI behuizing zonder agent, ik natuurlijk beter voor de NAS kan kiezen.
De ReadyNas 2100 lijkt mij in dat geval wel een interessant apparaat.

[Voor 4% gewijzigd door Schumaster op 09-05-2011 10:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
Je kan met de iSCSI initiator verbinding maken en deze kun je dan mounten als een drive. Deze kan je dan gewoon backuppen met de standaard agent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schumaster
MADG0BLIN schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:56:
Je kan met de iSCSI initiator verbinding maken en deze kun je dan mounten als een drive. Deze kan je dan gewoon backuppen met de standaard agent.
Ik ga dit vandaag even testen in een vmware omgeving(gebruikmakend van een linux iSCSI target en een SBS2003 virtuele machine met sbs2003 en een tapedrive die ik nog liggen heb) en als dit goed werkt gaan wij binnenkort deze Readynas 2100 aanschaffen. Bedankt voor de hulp in elk geval.

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09

ThomVis

Detected rambling:

Wat voor schijven zitten er nu in en in wat voor configuratie?

Een oud truukje is de schijven 1 voor 1 te vervangen door een groter exemplaar (eruit trekken en laten rebuilden met een grotere schijf op die positie), en dan de nieuwe extra ruimte aan de bestaande logische schijf toe te voegen in de RAID configuratie.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• Schumaster
ThomVis schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:43:
Wat voor schijven zitten er nu in en in wat voor configuratie?

Een oud truukje is de schijven 1 voor 1 te vervangen door een groter exemplaar (eruit trekken en laten rebuilden met een grotere schijf op die positie), en dan de nieuwe extra ruimte aan de bestaande logische schijf toe te voegen in de RAID configuratie.
De bedoeling was eigenlijk om een NAS/DAS aan te schaffen waar gewone 'cheape' sata-schijfjes inkunnen, om zo de storage goedkoop uit te breiden voor data die niet dagelijks gebruikt wordt. de Readynas 2100 inmiddels besteld, als hij binnen is plempen we hier een raid-5 config met 4 harddisks van 2 terabyte(WD RE4). Deze gaan we dan met iSCSI mounten aan de server.

In elk geval bedankt voor alle hulp. NAS/DAS uitbreiding is/was voor mij een compleet nieuw onderwerp.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
Let op, als je slim bent gebruikt wel een aparte netwerk interface op je server voor die readynas, dan heb je een beter performance.

Join the club

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee