Garantie laptop Dell/Azerty

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405862

Topicstarter
Ik heb twee weken terug (24 april) een nieuwe Dell laptop aangeschaft bij Azerty. Los van het feit dat hij al defect was bij aankoop (waar Azerty tot op heden wat mee lijkt te doen) wilde ik mijn laptop op de website van Dell registreren voor de garantie. Bij het invoeren van de service tag bleek echter dat de garantie al in is gegaan in november 2010. Om de laptop op mijn naam te zetten, moet ik eerst de gegevens van de oude eigenaar invullen. Die heb ik natuurlijk niet.

Azerty geeft aan dat de garantie in kan gaan op het moment dat de laptop in productie is genomen. Dat zij hier geen invloed op hebben. Maar zij verkopen mij een laptop met 2 jaar garantie. Ik heb juist gekozen voor deze laptop met 2 jaar garantie omdat ik nu eenmaal geen goede ervaringen heb met de duurzaamheid van laptops.

Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Ik vind het namelijk vreemd dat ik een nieuwe laptop koop, die al in november 2010 is geregistreerd op een andere naam. Dell wil me niet zeggen welke naam en Azerty geeft dus aan dat het mijn probleem is wat ik met Dell op moet lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Allereerst: je hebt garantie bij AZEERTY, ze mogen niet de garantie afschuiven op dell, ze zijn zelf verantwoordelijk.

Ten tweede, ja garantie gaat pas in, als ik het goed heb, de dag nadat je je laptop in ontvangst neemt. Al ligt hij daar al een jaar in de winkel. Dat is niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:43

paQ

lijkt een beetje op een DOA van de oude klant in november.
retour >> nu heb jij hem
ben je mooi klaar mee

je moet niks natuurlijk, maar het is ergens een beetje jammer dat er al7 werkdagen zijn verstreken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De winkel zal met Dell moeten regelen dat de garantiedatum kloppend wordt. Daarnaast is blijkbaar een product als nieuw verkocht wat niet nieuw was. Als iemand iets terugstuurt onder koop op afstand terwijl het gewoon goed functioneert, dan is het product op zich gewoon nog nieuw.

Hier is sprake van levering van een defect artikel, die aanwijsbaar reeds eerder bij fabrikant is aangemeld. Je zou even bij Dell kunnen checken of er ook een reparatie-historie aanzit. Als dat zo is, is het artikel sowieso niet conform wat geadverteerd is (nieuw), en kan alsnog leveren van een nieuw product gevraagd worden of de koop ontbonden worden.

Als er niet al een reparatie heeft plaatsgevonden, dan *zou* het een koop op afstand retour geweest kunnen zijn. Dat zou wel betekenen dat het artikel toen blijkbaar gewoon werkte. Dat het artikel eerder al is geregistreerd blijft dan vreemd. Waarom een garantie registreren om vervolgens onder koop op afstand te retourneren? In principe kan de winkel kosten voor het herstellen van de nieuwstaat van de garantie op die vorige koper verhalen - het was niet redelijk tot registratie over te gaan onder koop op afstand: dat is nergens voor nodig om het artikel uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869

Dit 2 jaar garantie waar je het over hebt, is dit wat Dell aanbied of Azerty? Ik krijg de indruk dat je heb op Dell's website iets gelezen over 2 jaar garantie en gaat automatisch mee uit dat Azerty dit kakkeloos overneemt. Als wel dan het is normaal dat de fabrieks garantie gaat in van datum van fabrikage. Winkel garantie en fabrieks garantie kan verschillend zijn.

Als 2de, wat waren de exact voorwaardes van Azerty over dit item? Weet je zeker dat het een "nieuwe" betreft en niet een show room model? Ik vind het vreemd dat Azerty zal dit aanbieden als nieuwe item terwijl het duidelijk al gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als een fabrikant een langere garantie aanbiedt, dan is de winkel gehouden de garantie-afhandeling voor ten minste die periode op zich te nemen. Dus ja, dat mag worden aangenomen.

Zover mij bekend hanteren ook vrijwel alle fabrikanten het moment van verkoop. Ze straffen anders hun verkoopkanalen voor het houden van voorraad, wat een doorslaggevende factor kan zijn bij de productkeuze. Om dit gladjes te laten verlopen werken veel fabrikanten daarom ook met een registratiesysteem waar je je kan aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PaQ: dat vermoeden had ik dus ook al! Ik heb de laptop binnen 8 dagen via de RMA terug gestuurd. De laptop staat nu al een week bij Azerty (vooruit dan maar: zij hadden ook bevrijdingsdag en vrijdag vrij). Vanaf het begin werkte de laptop al niet naar behoren. Grafische kaart is waarschijnlijk niet goed. Was dat het probleem bij de laptop met problemen van November?

Daarnaast adverteert Azerty zelf op de website dat de laptop 2 jaar garantie meekrijgt. Ik ben pas naar de website van Dell gegaan om mijn service tag te registreren. Ook in eerste instantie de technishe service van Dell gebeld. Zij vertellen mij dat de laptop al geregistreerd staat op een andere naam en adres (ik heb het adres van Azerty en de de importeur gegeven, beide adressen waren het niet) en ik kan dus zo de garantie niet op mijn naam zetten.

Tot op heden is het antwoord van Azerty dus dat ik zelf de garantie met Dell moet regelen. Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens. Zeker wanneer er al een half jaar garantie verlopen is. Floppus bedankt voor de tip! Ik ga even met Dell contact opnemen en vragen hoe het zit met de historie. To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik zou ook gewoon een mailtje naar de bedrijfsleider van Azerty sturen. Als de medewerkers geen oplossing kunnen vinden voor de garantiekwestie. Een nieuwe laptop mag natuurlijk niet al geregistreerd zijn bij de fabrikant.

Kijk even op deze pagina voor het mailadres van Jesper: http://azerty.nl/klantenservice/34/email.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je gaat bij aankoop altijd een overeenkomst aan met verkoper, niet met de fabrikant. Jouw rechten zijn dan ook enkel en alleen ten aanzien van de verkoper. Fabrikant kan aanvullende garantie bieden, en in gevallen kan het ook beter werken (haal- en brengservice). Maar... Stel altijd de winkel op de hoogte. Zij zijn namelijk de verantwoordelijke partij. Komt fabrikant met een kostenplaatje, dan is het goed van te voren met de winkel afgestemd te hebben dat het inderdaad om een defect gaat, en wie dat risico draagt.

Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk dat Azerty wist van de registratie. Dat zijn zaken die je van kilometers aan ziet komen dat het problemen gaat opleveren. Het kan zelfs de importeur zijn geweest die een retourlaptop gewoon als nieuw weer per ongeluk bij Azerty binnen heeft geschoven.

Blijft natuurlijk wel zaak dat Azerty verantwoordelijkheid neemt als verkopende partij, en ook met een oplossing komt. Het is niet redelijk dat jij allerlei moeilijkheid moet gaan uithalen voor het rechtzetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 09-05-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38342

Inderdaad, altijd eerst naar de verkoper. De eerste 6 maanden ben je zelfs niet verplicht om aan te tonen dat je het apparaat correct gebruikt hebt bij een defect ( er moet natuurlijk geen duidelijke val- of waterschade zijn). Zelf heb ik ook problemen gehad met een nieuwe MSI laptop en daar heb ik uiteindelijk mijn geld voor teruggekregen. Kijk anders even op consuwijzer.nl daar staat alles duidelijk aangegeven.

Verder kan ik wel met de TS mee in zijn verhaal. In februari heb ik bij de LIDL de Dell Inspiron 15R gekocht, maar laatst wilde ik hem registreren en toen kreeg ik ook een mailtje waarin ik de wijziging van eigenaar moest bevestigen middels ook zijn gegevens. Ik heb het verder nog niet gedaan, maar dat mailtje bevreemdde mij ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Typisch, het gaat bij mij ook om een Inspiron 15R. Ik zou je garantie maar wel even regelen bij Dell. Is hard nodig! Als ie al niet twee dagan na de garantiedatum ontploft ;-) Ik wacht de reparatiehistorie af en de reactie van Azerty. Consuwijzer ondertussen bestuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:32:
Als een fabrikant een langere garantie aanbiedt, dan is de winkel gehouden de garantie-afhandeling voor ten minste die periode op zich te nemen. Dus ja, dat mag worden aangenomen.

Zover mij bekend hanteren ook vrijwel alle fabrikanten het moment van verkoop. Ze straffen anders hun verkoopkanalen voor het houden van voorraad, wat een doorslaggevende factor kan zijn bij de productkeuze. Om dit gladjes te laten verlopen werken veel fabrikanten daarom ook met een registratiesysteem waar je je kan aanmelden.
Als fabrieks vertegenwoordiger ik kan zeggen dat dit is niet waar. Het is vak zo dat om verwarring voor te komen dat een winkel zal hun garantie afstemmen met de fabriek. Dit is de hanteerd norm, maar het is niet de wet. Door de jaren heen ik heb talloze klanten gehad dat heeft een aander garantie period aan dan wat ik geeft.

Wat het betreft de lengte van de garantie period het is zo dan een fabriek gaat dat meten met 2 systeemen vak.

1: Aan mijn direct klanten (Denk aan grote distris als McDOS, Actebis, Mycom etc) die krijgt een garantie
dat telt van datum van verkoop.
2: Aan 3rd partijen (dus iedereen die niet in het bezet is van een factuur van mijn fabriek) telt de garantie
vanaf datum van fabrikage.

De reden voor ander regels voor 3rde partijen is dat je moest als fabrikant voorkomen dat een of andere verkoper laat een lading van jou produkten staan ergens staan voor jaren lang, die produkten woord ineens verkocht, en dan zit jij als fabriek met RMA aanvragen voor items die 10 jaar oud zijn.

Ik moet wel zeggen dat vele fabrieken zullen wel garantie naar 3rd verstrekken op basis van datum van verkoop, om een beetje klant vriendelijk en coulant te zijn.

The moral of the story is haal coulance en gehaanteert normen niet door elkaar met verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 15:47
Mijn ervaring is dat Dell zelf niet repareert, zoals andere merken wel doen. Ga bij Azerty klagen en zeuren, die moeten dan met Dell gaan praten. Zal waarschijnlijk zo zijn dat als er een onderdeel defect is, Dell de onderdelen naar Azerty zal sturen en die bouwen ze in.

Er is dus al met jou garantie geklooit, kaart dat duidelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zolang het op de factuur van Azerty staat dat je 2 jaar garantie hebt dan ben je er. Garantie is garantie. Factuur is factuur. Daar heb je mee te maken. Als Dell je een pc verkoopt met 3 jaar garantie dan staat dat als bewijs op je factuur. Dus dan heb je natuurlijk 3 jaar garantie. Als het product eerder is geregistreerd ja pech voor Azerty.

Ik heb het vaak ook met Lenovo waar in de ThinkAdvantage tool staat dat de garantieperiode van de laptop maar 321 dagen is. Maar je garantie gaat in op het moment dat je registreert en dan klopt het wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mandera schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:46:
Mijn ervaring is dat Dell zelf niet repareert, zoals andere merken wel doen. Ga bij Azerty klagen en zeuren, die moeten dan met Dell gaan praten. Zal waarschijnlijk zo zijn dat als er een onderdeel defect is, Dell de onderdelen naar Azerty zal sturen en die bouwen ze in.

Er is dus al met jou garantie geklooit, kaart dat duidelijk aan.
Het lijkt mij sterk dat Azerty zal "repairs" uitvoeren. Als het gaat om een HD of Geheugen reepje achter een luikje dan wel, maar niemand behalve een door Dell aangewezen reparatuur mag echt reparaties uitvoeren. Winkels en Distris hebben geen tijd, geduld, kennis en/of bevoegheden om echt reparaties uit te voeren. Sterker nog als ze zou gaan klooien met de inhoud van een laptop dan zijn ze waarschijnlijk hen garantie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:00:
[...]

Als fabrieks vertegenwoordiger ik kan zeggen dat dit is niet waar. Het is vak zo dat om verwarring voor te komen dat een winkel zal hun garantie afstemmen met de fabriek. Dit is de hanteerd norm, maar het is niet de wet. Door de jaren heen ik heb talloze klanten gehad dat heeft een aander garantie period aan dan wat ik geeft.
Met alle respect, maar als schrijver van een uitgebreid artikel over dit soort aspecten, wat gecheckt is door meerdere juristen hier kan ik je zeggen: je zit er toch echt naast. Met het adverteren van een garantietermijn, geeft een fabrikant blijkbaar een minimumindicatie voor de redelijkerwijs te verwachten levensduur. En laat net die levensduur in Nederland nu zo van belang zijn voor het bepalen hoe lang je recht hebt op garantie (aansprakelijkheid).

Een winkelier kan dus onmogelijk stellen dat zijn verantwoordelijkheid beëindigd is, terwijl fabrikant stelt dat de garantie langer is. De directe overeenkomst ga je ook altijd aan met verkoper, en die blijft dan ook juridisch je eerste en enige aanspreekpunt.

http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa
http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/21.html

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 09-05-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I'll switch back to English if no one minds for this. With respect in turn to your work, and that of Arnaud your basing much of your opinion on guesswork, and the opinion of biased institutions like the consuwijzer/consumentenbond. These organizations have a vested interest in promoting consumer interests over those of a seller, and as a result often make things up or stretch the truth to their advantage. I'm not saying they are intentionally misleading people, but neither are they taking both sides fairly into account. With regards to Arnaud I read his blog everyday and I'm glad that someone has made an effort to make some legal sense of the giant big grey area that is ITland. But by the same token if you really take the time to read his work, he is often just as unsure over the grey areas as the rest of us. This is simply due to the fact that some aspects of the IT world defy legal definition.

Again don't get me wrong. I have read your work and it is a great guideline, with much wisdom in it, but it isn't the definative version of all things legal in the IT world.

If you are using this rational to imply that the a factory warranty is a form of admission of the expected lifespan of a product you couldn't be more wrong. If Arnoud thinks this then he is in error. If the entire legal community in NL thinks this then they need their heads checked. Having worked at three factories for more than 11 years now I can tell you that factories are in no way required to provide any indication of expected lifespan. If we were customs would require it prior to a product being released. Keep in mind that it is only in NL that such vague rules of "verwachte levensduur" are in place. Just about every other country observes a set period but NL is different. Do you really think that the big factories in Asia that make all our IT components give a damn that NL is some sort of exception and might need "proof of lifespan"? They most certainly don't.

The thing is with the whole "verwachte levensduur" gibberish is that it is based on some very feeble foundations. The guidelines for laptops are based on some article in a german IT magazine for heavens sake.

Lastly I can assure you that even if I as a factory advertise a 2 year factory warranty on my items my suppliers are not bound to provide the exact same length. They are free to assign whatever time they so desire. Of course the smart ones try and follow the factory period to avoid drama, but if they only want to offer a year then they may.

Please don't get me wrong. I have great respect for your work and those of others to inform consumers of their rights, but neither can such works be seen as definative. The hard truth is that the "law" lacks in speed and capability to regulate the IT world, so in the absence of real defination the IT world regulates itself for the most part. It has been this way for a long time and it will never change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:34

Quad

Doof

Heb zo iets meegemaakt met Acer, alleen dan niet een net gekochte laptop, maar net een jaar oude laptop.
Laptop was gekocht bij Scheer en Foppen, hun gaven toendertijd (net als Acer) 1 jaar garantie, staat ook op de bon.
Toen de laptop defect ging, kon S&F ons niet verder helpen, en wilde ons een nieuwe laptop verkopen, en daar waren wij niet mee akkoord gegaan, in ons achterhoofd gehouden met iets van 2 jarige garantie met EU regelgeving e.d.
Achteraf blijkt ook gewoon dat je daar geen recht op hebt, weird, maar goed, Acer had in tussentijd de garantie van 1 jaar naar 2 jaar geüpdatet.
Na een telefoontje kon de laptop al worden opgehaald en gerepareerd worden, en na 4 dagen was hij al weer terug.
Waarvoor onze dank uiteraard.

Acer hoefde ons eigenlijk helemaal geen garantie te geven, want op moment dat wij de overeenkomst sloten met S&F was het 1 jaar, dus we hebben wel geluk gehad eigenlijk.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175869 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:43:
I'll switch back to English if no one minds for this. With respect in turn to your work, and that of Arnaud your basing much of your opinion on guesswork, and the opinion of biased institutions like the consuwijzer/consumentenbond. These organizations have a vested interest in promoting consumer interests over those of a seller, and as a result often make things up or stretch the truth to their advantage. I'm not saying they are intentionally misleading people, but neither are they taking both sides fairly into account. With regards to Arnaud I read his blog everyday and I'm glad that someone has made an effort to make some legal sense of the giant big grey area that is ITland. But by the same token if you really take the time to read his work, he is often just as unsure over the grey areas as the rest of us. This is simply due to the fact that some aspects of the IT world defy legal definition.

Again don't get me wrong. I have read your work and it is a great guideline, with much wisdom in it, but it isn't the definative version of all things legal in the IT world.

If you are using this rational to imply that the a factory warranty is a form of admission of the expected lifespan of a product you couldn't be more wrong. If Arnoud thinks this then he is in error. If the entire legal community in NL thinks this then they need their heads checked. Having worked at three factories for more than 11 years now I can tell you that factories are in no way required to provide any indication of expected lifespan. If we were customs would require it prior to a product being released. Keep in mind that it is only in NL that such vague rules of "verwachte levensduur" are in place. Just about every other country observes a set period but NL is different. Do you really think that the big factories in Asia that make all our IT components give a damn that NL is some sort of exception and might need "proof of lifespan"? They most certainly don't.

The thing is with the whole "verwachte levensduur" gibberish is that it is based on some very feeble foundations. The guidelines for laptops are based on some article in a german IT magazine for heavens sake.

Lastly I can assure you that even if I as a factory advertise a 2 year factory warranty on my items my suppliers are not bound to provide the exact same length. They are free to assign whatever time they so desire. Of course the smart ones try and follow the factory period to avoid drama, but if they only want to offer a year then they may.

Please don't get me wrong. I have great respect for your work and those of others to inform consumers of their rights, but neither can such works be seen as definative. The hard truth is that the "law" lacks in speed and capability to regulate the IT world, so in the absence of real defination the IT world regulates itself for the most part. It has been this way for a long time and it will never change.
That's all well and good, but if you feel that your opinion as a manufacturer - because you provide nothing but an opinion - is a better source of information about how law looks at this then the opinions of lawyers and the jurisprudence they base it on - you may have missed a lot of links to rulings on Arnouds blogs?, this will not be a constructive discussion.

I take my information directly from the books of law, much as possible. Pardon me if I put more faith in that then in a factory representative if it comes to law. If you want to have a discussion about having rights or being able to claim them, we can have a different discussion. The law is about what is reasonable, it knows very little absolutes. This is why you can at best guess what earlier cases have brought as insight, in the end only a judge can rule.

According to Dutch law, your statements are just not right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:13:
[...]

The law is about what is reasonable, it knows very little absolutes.
On this point I couldn't agree more. But it goes both ways. I'm not saying your wrong, or that anyone like Arnoud is wrong. What I am saying is that the law only goes so far in being able to regulate the IT industry. It provides some measure of control no doubt but the IT industry has long since outstripped the law of the ability to fully regulate it. This isn't just in NL but everywhere in the western world. Like many people your using the law as you understand it as a cornerstone to base every decision from. The reality is that it is only one facet in the bigger picture.

Let me ask you this. If the law is so clear about "verwachte levensduur" then why am I as a factory not been asked to provide documentation that indicates such? Could you point me in the direction of legislation that requires importers to provide such information prior to a given products release in the sales channels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:43

paQ

Ask your marketing department.
If Trust claims it is 5 years, then guess what happens when clients come and claim after 4,5 years?
if Trust claims it is only 1 year, Logitech says: "Thank you very much. Our products have double the life span over Trust's products!"

(downsides of self-regulations)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-05-2011 15:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Well to get something straight (which Bulldog might be trying to say): The Dutch resellers (retail) and European for at least 2 years, are responsible for the warranty during the "basic expected lifespan". Indeed the factory warranty is a mere "bonus", as the law is concerned.
Consuwijzer is, as far as I know, a site created by the Dutch government, so it isn't simply consumer minded.
I personally don't understand why it all can't work in the same manner as VAT does. But naturally, in the other direction. Up to the party that's responsible for the defect. That way everyone get's their investment back. Shouldn't SLA's be created with that in mind?
So I get my money back from the reseller, they get theirs back from the supplier etc. etc. up to (if need be) the factory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:50
Anoniem: 175869 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:32:
What I am saying is that the law only goes so far in being able to regulate the IT industry
Ik zie niet wat dit verhaal met de IT industrie te maken heeft. Het gaat hier toevallig om een laptop, maar de wetten hiervoor gelden ook als ik een wasmachine of een tuinstoel koop. Een fabrikant die twee jaar garantie op zijn product geeft, heeft blijkbaar genoeg vertrouwen in zijn product om dat aan te durven. Zegt inderdaad niet veel over verwachte levensduur, behalve dat die hoger ligt dan de periode van fabrieksgarantie.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38342 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:37:
Well to get something straight (which Bulldog might be trying to say): The Dutch resellers (retail) and European for at least 2 years, are responsible for the warranty during the "basic expected lifespan". Indeed the factory warranty is a mere "bonus", as the law is concerned.
Consuwijzer is, as far as I know, a site created by the Dutch government, so it isn't simply consumer minded.
I personally don't understand why it all can't work in the same manner as VAT does. But naturally, in the other direction. Up to the party that's responsible for the defect. That way everyone get's their investment back. Should SLA's be created with that in mind?
So I get my money back from the reseller, they get theirs back from the supplier etc. etc. up to (if need be) the factory.
It's a good point, but there is flaw in there. You might get your money back from the reseller, but in most cases they will not get it back in turn from their seller. Another weakness of "verwachte levensduur" is that it only really applies to the seller. Regesrecht is just a fantasy really. When a given supplier is fed up with their seller/distri/factory they just move on to another. It is not really economical to try and claim damages as b2b transactions don't fall under consumer law. This movement in the industry is called churn.

Nogmaals het is niet de bedoeling om dit thread te kappen, of een Engelse verhaal van te maken. Ik wou alleen een punt maken dat was iets buiten mijn begrip van Nederlandse om uit te drukken. We now return you to your regular scheduled program. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij kunnen we prima Nederlands schrijven omdat Bulldog dat gewoon kan begrijpen.

Maar goed het is dus in elk geval een feit dat volgens de Nederlandse wet de consument enkel rechten heeft ten opzichte van de verkoper waar hij zijn product gekocht heeft.

Verwachte levensduur (wat inderdaad een enorm grijs gebied is) is iets wat niet eens heel erg van belang is in dit verhaal aangezien de fabrikant en ook de winkel zelf gewoon erkennen dat er sowieso 2 jaar garantie op de laptop zit. Alleen volgens Dell is die garantie al eerder ingegaan omdat het product eerder is geregistreerd in hun garantiesysteem. Dat is echter niet het probleem van de TS omdat hij gewoon een laptop gekocht heeft waar de winkel 2 jaar garantie op geeft. Binnen die 2 jaar kan de TS dus zonder meer bij de winkel aankloppen voor garantie.

Persoonlijk snap ik ook niet waarom de winkel hier moeilijk over zou doen richting de consument. Ik bedoel de kans dat die laptop precies kapot gaat tijdens de paar maanden dat de Dell garantie verlopen is is niet zo groot. Dus het lijkt mij dat je dat risico als webshop rustig kan dragen, zeker ook omdat de impact als het dan toch in dit uitzonderlijke geval wel gebeurd beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 17:19
Je hebt de kassabon toch nog wel? Ga gewoon terug aan vraag je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD1800 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:59:
Je hebt de kassabon toch nog wel? Ga gewoon terug aan vraag je geld terug.
Dat gaat zo makkelijk niet. Volgens het consumentenrecht moet je namelijk de verkoper in staat stellen een oplossing te bieden. Geld terug geven is nooit een verplichting voor de verkoper.
De enige mogelijkheid daartoe is als het onder de 7 dagen van koop op afstand is. Dan kan je het contract met de verkoper ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Heb onlangs ook zoiets meegemaakt. Laptop gekocht bij Azerty.
Daarvan ging de HD stuk. Geen probleem toch 2 jaar garantie.
Azerty bood aan om de garantie via Acer zelf te laten lopen. Zou sneller gaan.
Daar moest ik eea intypen en toen bleek ook dat de garantie was verlopen volgens acer.Terwijl er nog 7 maanden opzat tov de aankoop datum.
Naar Azerty gegaan en gewoon garantie gekregen. En binnen 1,5 was de laptop weer gerepareerd en had ik hem weer terug.
Overigens zie ik ook bij bedrijven regelmatig dat de garantie volgens Dell al verlopen zou zijn volgens hun website terwijl dat echt niet zo is. Ook dell doet hier niet moeilijk over bij reparatie.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is hier dan ook meer een theoretische discussie geworden dan een praktijkverhaal. Het is nog helemaal niet gezegd dat de winkel het zou weigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En zo is het Floppus! Azerty heeft aangeboden om het aankoopbedrag terug te storten, dan wel te verrekenen met een nieuwe aankoop. Ik had de RMA binnen 7 werkdagen aangevraagd (Death On Arrival) en Azerty gaf aan zelf ook te vermoeden dat de leverancier een gerepareerde laptop heeft verzonden.

Dus probleem opgelost. Toch veel dank voor de wijze tips. Persoonlijk ben ik wel even klaar met Dell, maar dat is een ander topic. Azerty heeft het goed opgelost in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Denk dat het probleem niet bij Dell ligt, maar bij de leverancier van Azerty die een gerepareerde Dell opstuurde.

Maar goed, TS kan op zoek naar een andere laptop.

[ Voor 18% gewijzigd door MegaTronics op 09-05-2011 17:18 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed dat Azerty dat zo heeft opgelost!

Maar voor het topic eventueel gesloten wordt, zou ik willen weten wat ik nu met die registratie/wijziging van eigenaar moet doen. Heeft dat nog nut, of is het beter dit niet te doen?
Voor de goede orde: Ik word in de mail dus verzocht naar deze pagina te gaan en die volledig in te vullen:
http://support.dell.com/s...=19&l=en&s=dhs&redirect=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

En ook in dit geval zou ik willen vragen om een Shop Review in te vullen. Veel mensen schrijven alleen iets op wanneer zij een slechte ervaring hebben, maar in dit geval is het probleem gewoon opgelost. :)
Pagina: 1