[Ubuntu server] traag netwerk na upgrade naar 11.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:48
Vorige week heb ik mijn Ubuntu knutselservertje een upgrade gegeven van 10.10 naar 11.04. Dat leek allemaal goed te werken, alles "deed" het nog.

Echter, sinds de upgrade heb ik een vreemd probleem. De netwerksnelheid kakt af en toe enorm in. Als ik (via Samba) iets wil kopiëren vanaf mijn Linuxbak naar een Windows machine gaat dat dan op zijn snelst nog met 1MB/s. Ik ben een beetje gaan zoeken en kwam ergens de tip tegen om de ethernet-poort op 1Gb full duplex in te stellen. Dat heb ik vervolgens gedaan met dit commando:
code:
1
ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full

En warempel: dat werkt. Echter, iedere keer maar voor even. Een paar uur later is het probleem weer terug. Ik denk dat ik met dit commando mijn ethernet-verbinding "reset" en dat het daarom iedere keer weer voor een tijdje werkt. Ik begrijp alleen niet waarom het iedere keer weer mis gaat.

Punt is dat ik een enorme Linux-newbie ben. Ik wil het wel graag leren allemaal, maar ik ben er nog lang niet. Ik heb dus ook geen idee of ik op de een of andere manier kan diagnostiseren waar dit mis gaat.

Als dit een Windows servertje zou zijn was mijn oplossing eenvoudig geweest: een format en daarna een schone installatie. Dat kan ik nu ook doen, maar daar heb ik geen zin in. En bovendien lijkt mij dat dit op te lossen moet zijn. Wie stuurt mij in de juiste richting?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Heb je dit probleem alleen met samba of ook met andere protocollen (ftp, nfs)?
Geeft dmesg rare meldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kijk ook eens naar deze link: http://www.techrepublic.c...ive-network-throughput/62

Met behulp van een aantal van deze settings heb ik de netwerk prestaties van mijn ubuntu fileserver een stuk kunnen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
AlterMann schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:34:
Heb je dit probleem alleen met samba of ook met andere protocollen (ftp, nfs)?
Geeft dmesg rare meldingen?
Ik gebruik alleen Samba om deze machine te benaderen. dmesg zegt mij niets, daar ga ik nu naar kijken... en ik snap er nog steeds niets van ;) Waar moet ik ongeveer naar zoeken?
ik222 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:36:
Kijk ook eens naar deze link: http://www.techrepublic.c...ive-network-throughput/62

Met behulp van een aantal van deze settings heb ik de netwerk prestaties van mijn ubuntu fileserver een stuk kunnen verbeteren.
Dank, dat ziet eruit als een aantal interessante tweaks alleen wil ik graag eerst weten wat er nu "kapot" is voor ik ga finetunen.

[ Voor 38% gewijzigd door posttoast op 08-05-2011 15:37 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:36:
[...]

Ik gebruik alleen Samba om deze machine te benaderen. dmesg zegt mij niets, daar ga ik nu naar kijken... en ik snap er nog steeds niets van ;) Waar moet ik ongeveer naar zoeken?
dmesg is een logfile op je ubuntu server, te vinden in /var/log/dmesg. Dus die kun je openen met een texteditor of printen met bijvoorbeeld cat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
ik222 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:40:
[...]

dmesg is een logfile op je ubuntu server, te vinden in /var/log/dmesg. Dus die kun je openen met een texteditor of printen met bijvoorbeeld cat.
OK, die heb ik nu voor me. Maar waar moet ik precies naar kijken? Ik zie van alles, maar weet totaal niet waar hetgeen staat dat relevant is. :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kijk of je iets van meldingen kan vinden rond de tijdstippen dat jij problemen hebt. Als dat zo is geven die waarschijnlijk een goede hint waar het probleem zit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 11:53:
Kijk of je iets van meldingen kan vinden rond de tijdstippen dat jij problemen hebt. Als dat zo is geven die waarschijnlijk een goede hint waar het probleem zit.
Er staat vooral heel vaak dat er geen monitor is aangesloten (dat klopt, want ik bestuur alles via een terminal) en helemaal onderaan staat dit:
code:
1
2
[   15.752671] r8169 0000:02:00.0: eth0: link up
[   15.753010] ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready

Net opnieuw dat ethtool-commando uitgevoerd waarna alles weer (voor een tijdje) snel werkt, maar in dmesg komt er niets bij te staan.

Hmm, als ik een stukje terug ga in het bestand kom ik ook dit tegen:
code:
1
2
[   13.488197] r8169 0000:02:00.0: eth0: link down
[   13.488568] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready

Dat wijst er dus op dat er iets mis is. Maar hoe achterhaal ik de oorzaak?

Edit: heel vreemd en misschien is het toeval, maar net ging het kopiëren van een bestand weer zo traag. Ik heb de kopieeractie afgebroken en ben opnieuw begonnen. Wederom traag. Toen gaf ik in Putty (die nog open stond) een paar enters. Hierna ging het kopiëren opeens wél met de volle snelheid. Alsof ik iets "wakker" maakte door een paar keer op enter te drukken. Zou dit überhaupt kunnen?

[ Voor 32% gewijzigd door posttoast op 09-05-2011 14:06 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Schopje

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

link down/up krijg je normaal als je de kabel uittrekt en weer terugstopt (of op een andere manier de verbinding fysiek uitvalt). Op het moment dat dat gebeurd zal je netwerkkaart opnieuw gaan onderhandelen over duplex en snelheid. Ik wil zeker niet uitsluiten dat het een software-probleem is, maar ik zou dus eens beginnen met alle kabels een keertje goed aan te drukken.

Je kan nog proberen autonegotiation uit te schakelen.
ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg off

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:41:
link down/up krijg je normaal als je de kabel uittrekt en weer terugstopt (of op een andere manier de verbinding fysiek uitvalt). Op het moment dat dat gebeurd zal je netwerkkaart opnieuw gaan onderhandelen over duplex en snelheid. Ik wil zeker niet uitsluiten dat het een software-probleem is, maar ik zou dus eens beginnen met alle kabels een keertje goed aan te drukken.

Je kan nog proberen autonegotiation uit te schakelen.
ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg off
Als ik nu terugkijk in de logs is dat "link down" eigenlijk niet meer gebeurd. Waarschijnlijk is dat dan ook een moment geweest dat ik daadwerkelijk de kabel uit de router trok en er weer in stopte, om uit te sluiten dat het daar aan lag.

Het probleem is er dus nog steeds, en zoals gezegd is het te verhelpen door even een paar enters in de terminal te geven en daarmee de boel "wakker" te maken. Ik vind dat erg vreemd. Klinkt iemand dit bekend in de oren?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Klinkt haast als een of andere (vreemde) powersave modus.

Probeer acpid eens te stoppen, en te kijken of het dan nog gebeurd.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank Rainmaker, jouw opmerking deed bij mij plots een belletje rinkelen. Ik bedacht me dat ik, vlak na de upgrade, PowerNap geïnstalleerd heb (daar stond een stukje over in dit artikel: reviews: Ubuntu 11.04: Natty Narwhal).

Ik heb die nu verwijderd en het lijkt erop dat daar de oorzaak zat (nog even afkloppen en vooral even blijven testen in de loop van de dag). Het is dus hoogstwaarschijnlijk mijn eigen domme schuld.

omniscale.nl

Pagina: 1