Toon posts:

Wlan kaart vervangen HP laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezocht en gezocht dus sorry als er al eerder iets over geschreven is maar ik kon het niet vinden. ;)
Ik heb sinds kort onze verbinding geupgrade naar 120mbit bij Casema en ik loop tegen wat beperkingen aan met de Wlan kaart. Ik haal bedraad ongeveer 96~97 mbit direct op modem en router maar via Wlan hoogstens 60. Ik wil deze dus vervangen voor een beter exemplaar maar dan stuit ik direct op twee problemen:
1) Welke is daadwerkelijk beter lees sneller?
2) HP heeft in al zijn wijsheid besloten maar een paar types te ondersteunen, bij niet ondersteunde types start de laptop simpelweg niet door.

De huidige situatie:
Laptop: HP G62-B90ED
Wlan: Realtek RTL8191SE
Router: Icidu 300n

Via de driver pagina van HP kan ik de volgende drivers voor Wlan chipsets voor mijn specifieke laptop vinden:
- Realtek RTL8191SE
- Broadcom 4131 (BCM94313)/43225
- Ralink RT5390/3592/3090
- Atheros AR5006/5007/5009/9285

Wil niet zeggen dat deze kaarten met deze chipset gaan werken maar het is een houvast. Ik vind de BCM94313 wel een mooie optie omdat deze ook BT aan boord heeft maar het gaat me in eerste instantie om de snelheid en daar kon ik niks over vinden. Dat een chipset/kaart 150n/300n ondersteund wil helaas niet zeggen dat ze dit ook halen. (vaak zelfs verre van!?!)
Is het een idee voor mij om eens een kaartje met 'ondersteunde' chipset te bestellen of is dit een hopeloze zaak?
Er zullen vast tweakers zijn die hier eerder al eens tegenaan gelopen zijn. :)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:15

Quad

Doof

Je zou ook kunnen kijken naar een gemodde BIOS versie voor jouw type laptop.
Heb ik ergens gelezen dat die er wel zijn iig.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook naar gekeken want dat maakt het leven nog veel makkelijker maar ik kan ze voor mijn specifieke type laptop niet vinden. Zeker omdat HP willens en wetens restricties heeft geprogrammeerd in het bios ben ik een beetje huiverig er eentje van bijv. een US model te pakken. :X
Misschien ben ik een schijtert hoor maar ik hoor dan liever van iemand die dit ook heeft gedaan en waarbij alles nog steeds werkt. Een laptop die simpelweg niet meer doorstart zit ik niet op te wachten. :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kant-en-klaar gemodde BIOSsen ga je waarschijnlijk niet vinden. Het probleem is ook niet de chipsets in kwestie, dat boeit namelijk geen steek zolang er voor je OS drivers beschikbaar zijn.

Het probleem is een eis die de Amerikaanse FCC stelt, namelijk dat een laptopfabrikant moet kunnen garanderen dat hun apparaat geen ongewenste RF-uitstraling doet, wat in dit geval betekent dat alleen WiFi-kaarten erin mogen die HP zelf ter test aan FCC aangeboden heeft :X

Totale onzinregel, aangezien je met USB of Expresscard alles kunt doen wat je wilt. Het is dus niet eens de schuld van HP, maar zij vinden het heus niet erg om eraan te voldoen.

Dat gezegd, er zijn redelijke howto's te vinden voor veel populaire laptops, wat je bent echt de eerste niet die hier tegenaan loopt.

Maar...

Denk je echt dat het uit gaat maken :?

Je haalt nu 60Mb/s. Dat is voor WiFi-n in de 2.4GHz-band best redelijk. Het is als je alles werkelijk perfect instelt, afstelt en plaatst mogelijk om maximumsnelheden van rond de 95Mb/s te halen, maar meer dan dat ga je gewoon niet met single-band WiFi-n halen :o

WiFi belooft "tot 300Mb/s", maar dat is gewoon knudde - dat is zowel up- als downstream bij elkaar opgeteld, dus in één richting kun je niet meer dan de helft bruto halen. Netto gaat daar dan weer een sloot aan overhead vanaf, waardoor 125Mb/s echt absolute max is, maar daar moet je weer alle interferentie en inefficienties in antennes vanaf halen en dan kom je uit op dus 80-95Mb/s max met 2.4GHz WiFi-n, en gemiddelde snelheden bij normaal gebruik tussen de 40 en 60Mb/s. Oftewel je doet het eigenlijk al best goed :)

Zelf zit ik te overwegen om in mijn netbook de WiFi-kaart te vervangen, maar dat is niet omwille van performance (het is een netbook, ik neem de moeite niet eens te testen), maar omdat het een single-band 2.4GHz adapter is en ik alles op 5GHz wil kunnen zetten. Dan nog moet je geen mirakels qua snelheid verwachten, sterker nog, 5GHz gaat pas goed werken als je ook de antennes in je laptop vervangt, maar tenminste heb je minder last van interferentie. Op zolder detecteer ik op diezelfde netbook niet minder dan 35 (!) 2.4GHz-band netwerken, terwijl ik bij 5GHz alleen m'n eigen router vind. Maar goed, volgens mij ondersteunt die Icidu van jou sowieso geen 5GHz, dus is dat voor jou geen afweging.

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kant en klaar gemodde biossen zijn weldegelijk gewoon te vinden, plus je kan gewoon vragen of ze het voor je willen doen. bios mods forum of mydigitallife zijn goede bronnen. Echt mis gaat het tegenwoordig ook niet meer, vroeger mocht je met phoenix bijvoorbeeld met crisis recovery disks rommelen, maar nu gaat dat wel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ik heb weer wat aanknopingspunten want ik was even uitgegoogled. :P
Ik ga eerst de huidige bios maar eens updaten en dan een request doen. (mits hij nog niet voorhanden is natuurlijk) :)

Wat ik overigens voor ogen had was met het juiste kaartje en plaatsing van de router (zelfde kamer, geen obstructies en ongeveer 2,5 meter afstand) iets van rond de 70~85mbit te gaan halen. Meer wordt gewoon heel wat lastiger maar als ik er 20 à 35% aan snelheid bij kan krijgen ben ik al tevreden, scheelt toch weer. :Y

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je met andere apparaten wel die 70-85Mb/s gehaald :? Ik zou dat namelijk eerst testen. Pas als je zeker weet dat meer haalbaar is zou ik ook maar enige moeite ondernemen. En sowieso zou ik voor max 20% verhoging geen moeite doen. WiFi is perfect geschikt voor waar het voor bedoeld is, namelijk om een acceptabele, werkbare verbinding te geven als je niet op een vaste plek zit met vaste kabel. Zodra je consequent hoge snelheden wilt, moet je gewoon bedraad gaan werken. Iets anders is vragen om frustratie en teleurstelling.

En wat doe je in vredesnaam met een laptop dat 70Mb/s voldoende is maar 60Mb/s niet? 1080p30 uncompressed eist ongeveer 60Mb/s, maar ben je daadwerkelijk uncompressed 1080p30 aan het streamen? Sowieso, bedenk dat bij streaming niet de maximum- of gemiddelde snelheden relevant zijn maar de minimale snelheden, en bij WiFi schommelt het altijd vrij sterk, dus met een gemeten 70Mb/s moet je niet meer dan 50Mb/s proberen te streamen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Streamen e.d. is niet aan de orde hoor maar ben alles langzaam aan het vervangen van 54G naar 150/300n en van daaruit kwam de gedachte dat ik er nog wel iets aan snelheid bij kon sprokkelen eventueel. :)
Sowieso zijn pci-e kaartjes via Ebay prima te betalen en dan kan degene die hier in zit weer die in mijn netbook vervangen. :Y
Kabels trekken is niet echt een optie, de boel wordt over max. 1,5 tot 2 jaar gesloopt, is oud (dus geen goten oid) en los neerleggen is puppytechnisch (die loopt hier ook) niet een best idee. :P

Overigens merk ik weldegelijk iets van de verhoogde snelheid, naast enorm veel downloaden zijn er ook een tal grote dropboxen e.d. hier constant aan het synchroniseren waardoor er nogal wat data binnengehaald moet worden. Anders had ik mijn abbo natuurlijk niet geupgrade. Of ik echt baat nog heb bij nog eens 10~20mbit erbij laat ik voor nu maar even in het midden, ik ben echt net over maar ik vind vast wel weer iets om het op te vullen. :D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:50:
Streamen e.d. is niet aan de orde hoor maar ben alles langzaam aan het vervangen van 54G naar 150/300n en van daaruit kwam de gedachte dat ik er nog wel iets aan snelheid bij kon sprokkelen eventueel. :)
Sowieso zijn pci-e kaartjes via Ebay prima te betalen en dan kan degene die hier in zit weer die in mijn netbook vervangen. :Y
Wederom, test het eerst even met iets anders, want ik vind de snelheid die je nu haalt voor die zooi best goed. "Prima te betalen" is een pre, maar dan nog zonde als het je niets oplevert :o
Kabels trekken is niet echt een optie, de boel wordt over max. 1,5 tot 2 jaar gesloopt, is oud (dus geen goten oid) en los neerleggen is puppytechnisch (die loopt hier ook) niet een best idee. :P
Jij ziet problemen, probeer eens in termen van oplossingen te denken. Die dingen kunnen ipv langs de grond ook langs plafond geleid worden. Kwartiertje werk met klemmetjes voor een paar EUR van de Gamma. Tenzij je puppy superpowers heeft moet dat lukken - en als het toch een slooppand is boeit het geen reet of je gaten achterlaat oid :z

Maar ik had het niet over kabels naar laptop - gewoon kabels naar het apparaat waar je je downloads op doet.
Overigens merk ik weldegelijk iets van de verhoogde snelheid, naast enorm veel downloaden zijn er ook een tal grote dropboxen e.d. hier constant aan het synchroniseren waardoor er nogal wat data binnengehaald moet worden. Anders had ik mijn abbo natuurlijk niet geupgrade. Of ik echt baat nog heb bij nog eens 10~20mbit erbij laat ik voor nu maar even in het midden, ik ben echt net over maar ik vind vast wel weer iets om het op te vullen. :D
Het verschil tussen iets van 25Mb/s en de 60Mb/s die je nu haalt is groot, het verschil tussen dat en 120Mb/s valt erg mee - bedenk dat je dan steeds meer tegen andermans upload aanloopt, en tegen 100Mb limitaties. Ik heb in januari hier een gratis upgrade gehad van 60Mb/s naar 120Mb/s en eerlijk gezegd geen drol van gemerkt, terwijl ik hier in huis alles met Gb Ethernet bekabeld heb en bij een speedtest wel degelijk die 120Mb/s haal.

Maar goed, bottom line: vaste verbindingen voor hoge snelheden verdienen vaste kabels. Als je dat niet wilt is het prima, maar verwacht geen wonderen.

Als je al met WiFi een serieuze kans wilt hebben om in de buurt van die 120Mb te komen moet je naar simultane dual-band gaan, dus zowel laptop als router moeten dan gelijktijdig 2.4GHz en 5GHz ondersteunen. Daarmee is 120Mb/s IRL haalbaar, maar dan moet je dus naast een nieuwe kaart en router ook de antennes in je laptop vervangen. Op zich prima te doen, maar dan ben je even met meer bezig dan je insteek hier.

Oslik blyat! Oslik!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kan je niet veel beter naar zoiets kijken?
pricewatch: Belkin Gigabit Ethernet ExpressCard

Ik neem aan dat je gaat downloaden, dan is een draadje veel sneller en constanter. Tevens heb je aan de wifi die je nu hebt meer dan genoeg voor surfen en youtube.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het verbaast me eerlijk gezegd dat je met een Icidu router en een Realtek wifi kaartje al 60Mbit/s haalt. :P
Op vlak van ethernet doet Realtek het meestal wel goed, maar hun WLAN chipsets zijn behoorlijk beroerd.

Maar als ik uit je lijstje moet kiezen: ga voor een Atheros of Intel kaartje. Kijk zoals dion_b zegt wel uit naar een kaart die voor je laptop is goedgekeurd en verwacht er niet te veel van. In het beste geval haal je inderdaad 70Mbit/s of meer, maar iets zegt me dat je niet alleen tegen de limieten van je kaart gaat lopen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-02 08:50
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:50:
en los neerleggen is puppytechnisch (die loopt hier ook) niet een best idee. :P
Dont try it! Mijn pup schrok wel toen ze pang hoorde van de 230V kabel die ze door had gebeten :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Het belangrijkste is dat er een tool is om je bios te extracten naar losse files die je kan bewerken met een hexeditor. Is zo'n tool er niet dan houdt het op. Ben er zelf een week mee bezig geweest om mijn eigen biosmod te maken. Dus leren hoe het moet, proberen en kijken of je het goed werkend kan krijgen. Als je er mee aan de slag wil zou ik zeker een usb floppy aanschaffen dan kun je na een mislukte flash herstellen. Zorg eerst er wel dat je een werkende herstelprocedure hebt

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Ik wil overigens niet het onderste uit de kan halen (dan had ik sowieso al een betere router moeten kopen en niet eentje van 3 tientjes) maar ik ga toch proberen er ietsje meer uit te halen. Baat het niet dan schaadt het niet, dus teleurgesteld worden hoeft niet na jullie waarschuwingen. ;)
Dion heeft een sterk punt, ik ga een kaartje bestellen en eerst uitproberen in een laptop die hem wel slikt om te zien of het uberhaubt zin heeft. Router verhuis ik naar de woonkamer (hangt nu in de meterkast, lijkt me ook niet de meeste ideale omgeving) en ik ga ook even kijken of ik het bereik van de router wat op kan schroeven (heb nog wat antenne's liggen) want ik zit niet altijd in dezelfde kamer.

Mocht het niks uitmaken dan kan het kaartje die in mijn netbook zit (54G) vervangen worden door deze. Ik kwam via een ander topic op een (oudere, 2009 meen ik) test van een particulier die wat kaarten op snelheid had getest. Hierbij kwam een Broadcom er het snelst uit en daar heb ik bedrijfsmatig ook goede ervaringen mee. Denk dat ik er eentje met BCM94313 chipset bestel, in het ergste geval maakt het geen zak uit en krijg ik BT niet aan de praat, met een aanschafprijs van $20 is dat wel te overzien. :P
Mocht het wel uitmaken dan ga ik me dan eens verdiepen in een bios update zoals lamko voorstelt.
Keuze voor het kaartje is puur gevoelsmatig overigens. Wat ze echt in de praktijk halen lijkt me trial and error.

Kabels zijn een laatste optie maar niet alleen puppytandjes zijn een probleem maar ook dat hij een stukje door de kamer heen moet om bij mijn laptop te komen (ik heb geen vast systeem) en ook daar dendert puppy gewoon over of doorheen. Met ruim 20kg nu kan ze dus makkelijk mijn laptop lanceren. :-(
Kwestie van opvoeden maar dat kost ook tijd. :X

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 19:24:
Bedankt voor alle tips! Ik wil overigens niet het onderste uit de kan halen (dan had ik sowieso al een betere router moeten kopen en niet eentje van 3 tientjes) maar ik ga toch proberen er ietsje meer uit te halen. Baat het niet dan schaadt het niet, dus teleurgesteld worden hoeft niet na jullie waarschuwingen. ;)
Dion heeft een sterk punt, ik ga een kaartje bestellen en eerst uitproberen in een laptop die hem wel slikt om te zien of het uberhaubt zin heeft.
Nee, dat is niet wat ik aanraad.

Leen gewoon een ander WiFi-n apparaat (laptop van vrienden/kennissen oid) en kijk wat zij halen. Als dat niet meer is dan jij haalt heeft het gewoon geen zin. Ga niks bestellen voordat je dit gedaan hebt :o
Router verhuis ik naar de woonkamer (hangt nu in de meterkast, lijkt me ook niet de meeste ideale omgeving) en ik ga ook even kijken of ik het bereik van de router wat op kan schroeven (heb nog wat antenne's liggen) want ik zit niet altijd in dezelfde kamer.
Klinkt zinnig. Speel sowieso met de antennes, het kan letterlijk een factor tien schelen tussen slechtste en beste antenne-orientatie.
Mocht het niks uitmaken dan kan het kaartje die in mijn netbook zit (54G) vervangen worden door deze. Ik kwam via een ander topic op een (oudere, 2009 meen ik) test van een particulier die wat kaarten op snelheid had getest. Hierbij kwam een Broadcom er het snelst uit en daar heb ik bedrijfsmatig ook goede ervaringen mee. Denk dat ik er eentje met BCM94313 chipset bestel, in het ergste geval maakt het geen zak uit en krijg ik BT niet aan de praat, met een aanschafprijs van $20 is dat wel te overzien. :P
Ik heb me bedrijfsmatig beziggehouden met testen van WiFi-n chipsets en in de 2.4GHz-band ontloopt het elkaar geen zak. Wat wel heel erg uitmaakt is de antenne. Liever een slechte chip met een goede antenne dan andersom.
Mocht het wel uitmaken dan ga ik me dan eens verdiepen in een bios update zoals lamko voorstelt.
Keuze voor het kaartje is puur gevoelsmatig overigens. Wat ze echt in de praktijk halen lijkt me trial and error.
Kabels zijn een laatste optie maar niet alleen puppytandjes zijn een probleem maar ook dat hij een stukje door de kamer heen moet om bij mijn laptop te komen (ik heb geen vast systeem) en ook daar dendert puppy gewoon over of doorheen. Met ruim 20kg nu kan ze dus makkelijk mijn laptop lanceren. :-(
Kwestie van opvoeden maar dat kost ook tijd. :X
Als je 120Mb echt volledig wilt gebruiken, gewoon vast systeem neerzetten in de meterkast oid voor downloads. Wat je nu wilt is gewoon niet waar WiFi en trouwens ook niet waar laptops voor ontworpen zijn. Wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is alsof je goederenvervoer op je motor probeert te doen: een andere oplossing is goedkoper, stabieler en vele malen simpler :z

Oslik blyat! Oslik!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

brilsmurfffje schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:47:
Kan je niet veel beter naar zoiets kijken?
pricewatch: Belkin Gigabit Ethernet ExpressCard

Ik neem aan dat je gaat downloaden, dan is een draadje veel sneller en constanter. Tevens heb je aan de wifi die je nu hebt meer dan genoeg voor surfen en youtube.
nogmaals, sneller dan dit ga je het niet krijgen...

• brambo123
  • Laatst online: 24-02 11:46
HP heeft van bijna alle modellen een "Maintenance and Service Guide" online staan.
Dit is bij G62-B90ED geen uitzondering.
Hier in staan de spare part nummers in.
Even zoeken op google/ebay en je kunt ze zo bestellen.
Echter vind ik dat je daar geen geld aan moet uitgeven.
Je moet eerst een je router vervangen door een degelijk merk.
ICIDU staat nou net echt bekend om degelijke producten.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47
de chipset die in de G62 gebruikt wordt kan maximaal maar zo'n 70mbit aan. Bij mij werkte streaming van 1080p ook niet namelijk. Een D link USB adapter voor thuis was voor mij al voldoende om het werkend te krijgen. Niet thuis heb ik de meerdere snelheid toch niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
@dion, als ik iets zou kunnen lenen dan zou ik dat eerst doen maar dat zit er helaas niet in.
Ik heb dus maar even wat Icidu apparatuur die ik hier heb liggen opengepeuterd (de 300n ook maar daar zat een heatsink op de chipset) en er zit in alles Atheros chips wat ik kon zien. De 300n is voor zover ik kan zien gelijk aan de TP-Link WR740n (ja dat is een 150n) en ook daar zit een Atheros in. Oftewel, ik heb voor nog geen €5,- inclusief verzenden maar een Atheros 9285 pci-e kaartje besteld om eens te proberen in een andere laptop. Je moet wat toch? ;)
Router is verplaatst van meterkast naar huiskamer alleen had ik geen zin om te gaan solderen (antenne aansluitingen) vandaag, veel te warm. Het scheelt me wel ~5mbit (van steady 52mbit naar 57mbit en uitschieters van 59,8mbit naar 62,1mbit) op de RTL8189SE, Mijn netbook (Aspire One D250) doet 5mbit met de ingebouwde AR5007 en maar 3,3mbit met een 'high power' usb adapter met RTL8187 alles op 10 cm van de router. :(
Daar is dus nog heel wat te winnen en kan het Atheros kaartje alsnog wel in voor die paar centen. Bedraad (cat.5, had geen cat.6 meer liggen) op de router halen de One en G62 93/94mbit dus dat is netjes denk ik zo?

Okee en dan nu het leuke. Niet aan gedacht maar ik heb de Toshiba C650 er eens bij gepakt van mijn vrouw en wat zit daar in? Jawel een Atheros AR9285. :D
Dat vraagt om een testje, 65mbit vanaf de bank (2,5 meter) en 68/69mbit op dezelfde 10cm van de router af maar nu het opmerkelijkste... standaard 9,1mbit upload terwijl ik op mijn laptop met de RTL8191 hoogstens 4,3mbit haal. :o
Weinig wetenschappelijke conclusie hoor en ik ga er dus (waarschijnlijk) niet heel veel op vooruit maar toch vind ik het de moeite gezien de minimale investering. Als ik dan ook nog iets aan de antenne's kan knoeien zodat ik dat op wat grotere afstand ook haal ben ik helemaal blij. _/-\o_

Wat ik me nu alleen nog afvraag is hoe Icidu bij 300n komt (zou ook een AR9285 inzitten voor zover ik in kan schatten) en in de specs van het pci-e kaartje staat dit ook. Kijk ik bij Atheros zelf dan is de AR9285 150n en de AR9287 300n. Ik denk dat ik dat laatste maar beter kan geloven. :P
brambo123 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 22:16:
HP heeft van bijna alle modellen een "Maintenance and Service Guide" online staan.
Dit is bij G62-B90ED geen uitzondering.
Die kon ik niet vinden maar ik vond wel verhalen van mensen die kaartjes hadden besteld bij HP zelf die toch niet gepakt werden, blijkbaar verschilt het van model tot model en weten de medewerkers van HP zelf ook niet wat wel en wat niet werkt. Toch heel erg bedankt voor de guide, heb hem voor de zekerheid maar even opgeslagen. :)
brilsmurfffje schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:36:
nogmaals, sneller dan dit ga je het niet krijgen...
Er zit geen express slot in een G62. Daarnaast wil ik eerst zonder draadje kijken hoever ik kan komen, gewoon omdat het kan. :+

• brambo123
Voor als je nog eens een "Maintenance and Service Guide" zoekt:
Op website van hp type opzoeken, op handleidingen klikken en dan taal naar engels zetten...
In jou geval staat er dan tussen "HP G62 Notebook PC - Maintenance and Service Guide"

Verwijderd

Topicstarter
brambo123 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:29:
Voor als je nog eens een "Maintenance and Service Guide" zoekt:
Op website van hp type opzoeken, op handleidingen klikken en dan taal naar engels zetten...
In jou geval staat er dan tussen "HP G62 Notebook PC - Maintenance and Service Guide"
Via de site van HP kwam ik helemaal nergens dus ik ben een uurtje via Google aan het klikken geweest maar dan moet je maar net mazzel hebben. Ik heb de volgende pagina: http://h10025.www1.hp.com...nl&cc=nl&product=4353868&

Ik kan alleen nergens de pagina omzetten naar Engels? :? Ik heb ook gezocht via de Engelse site maar dan kwam ik er ook niet omdat gaandeweg de boel toch weer naar het Nederlands wordt omgezet. Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd maar wat? Of ik zit gewoon op de verkeerde pagina dat kan ook. Op zich zou het wel leuk zijn als ik ze gewoon kan vinden, ik kwam en kom er uiteindelijk via fora e.d. wel maar erg handig is dat niet... :/

• brambo123
Als je bij de handleidingen bent kun je de taal wijzigen.
Staat een ding 'kies uw taal'.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2011 @ 20:31:
@dion, als ik iets zou kunnen lenen dan zou ik dat eerst doen maar dat zit er helaas niet in.

[...]

Okee en dan nu het leuke. Niet aan gedacht maar ik heb de Toshiba C650 er eens bij gepakt van mijn vrouw en wat zit daar in? Jawel een Atheros AR9285. :D
8)7

Dat bedoel ik nou met oplossingen zoeken ipv problemen. Het gaat er bij mij niet in dat niemand die je kent een WiFi-n laptop heeft. En inderdaad, je hebt een vrouw en die heeft er een :z
Dat vraagt om een testje, 65mbit vanaf de bank (2,5 meter) en 68/69mbit op dezelfde 10cm van de router af maar nu het opmerkelijkste... standaard 9,1mbit upload terwijl ik op mijn laptop met de RTL8191 hoogstens 4,3mbit haal. :o
Lijkt me sterk dat dat door de chipsetkomt of zelfs het antenne, aangezien WiFi in beginsel symmetrisch is en dus >60Mb/s moet kunnen halen. Dat klinkt meer alsof je Ziggo upload op moment dat je 4.3Mb/s mat niet zo fris was.
Weinig wetenschappelijke conclusie hoor en ik ga er dus (waarschijnlijk) niet heel veel op vooruit maar toch
vind ik het de moeite gezien de minimale investering. Als ik dan ook nog iets aan de antenne's kan knoeien zodat ik dat op wat grotere afstand ook haal ben ik helemaal blij. _/-\o_
Eerlijk gezegd vind ik 60Mb/s vs 68Mb/s totaal niet significant. De orientatie waarin je je laptop vasthield zou dat verschil al meer dan kunnen verklaren.

Knoeien met antennes zou kunnen helpen, maar dan moet je vooral denken aan een grotere antenne in je laptop inbouwen.
Ik heb dus maar even wat Icidu apparatuur die ik hier heb liggen opengepeuterd (de 300n ook maar daar zat een heatsink op de chipset) en er zit in alles Atheros chips wat ik kon zien. De 300n is voor zover ik kan zien gelijk aan de TP-Link WR740n (ja dat is een 150n) en ook daar zit een Atheros in. Oftewel, ik heb voor nog geen €5,- inclusief verzenden maar een Atheros 9285 pci-e kaartje besteld om eens te proberen in een andere laptop. Je moet wat toch? ;)
Je zult er niet failliet aan gaan, maar toppunt van zinnigheid is dit IMHO niet. Wederom, mijn ervaring is dat chipset qua performance geen biet uitmaakt bij 2.4GHz WiFi-n, bij gelijke antenne presteert alles vergelijkbaar en verschillen zitten puur in antennes. Let wel dat er qua features en compatibilty wel verschil is tussen chipsets, maar daar gaat het hier niet om.
Router is verplaatst van meterkast naar huiskamer alleen had ik geen zin om te gaan solderen (antenne aansluitingen) vandaag, veel te warm. Het scheelt me wel ~5mbit (van steady 52mbit naar 57mbit en uitschieters van 59,8mbit naar 62,1mbit) op de RTL8189SE, Mijn netbook (Aspire One D250) doet 5mbit met de ingebouwde AR5007 en maar 3,3mbit met een 'high power' usb adapter met RTL8187 alles op 10 cm van de router. :(
Te dicht erop zitten is ook niet goed, beste ontvangst heb je in de regel op 2-3m afstand. Dichterbij en je kunt last hebben van 'knopen' waar signalen van de antennes elkaar uitdoven.

Verder: hoe test je die snelheid? Pakweg Speedtest.net is nogal CPU-intensief, en netbooks staan niet bepaald bekend om CPUkracht. Waarschijnlijk is bij die metingen met de Aspire One gewoon je CPU de bottleneck, niet de WiFi-adapter. Je kunt veel beter iets als iperf gebruiken om snelheid accuraat te meten op apparaten die al die (letterlijk) Flashy webspeedtests niet aankunnen :o
Daar is dus nog heel wat te winnen en kan het Atheros kaartje alsnog wel in voor die paar centen. Bedraad (cat.5, had geen cat.6 meer liggen) op de router halen de One en G62 93/94mbit dus dat is netjes denk ik zo?
Dat is zo netjes als je met Cat5 en 100Mb link gaat halen, maar voor minder dan het geld van de Atheros adapter had je Cat5e/Cat6 kunnen halen waarmee je op Gb link gekomen zou zijn en gegarandeerd van 93 naar 120Mb gegaan zou zijn.
Wat ik me nu alleen nog afvraag is hoe Icidu bij 300n komt (zou ook een AR9285 inzitten voor zover ik in kan schatten) en in de specs van het pci-e kaartje staat dit ook. Kijk ik bij Atheros zelf dan is de AR9285 150n en de AR9287 300n. Ik denk dat ik dat laatste maar beter kan geloven. :P
Lies, damned lies and marketing.

*Geen enkele* WIFi-n oplossing kan ook maar in theorie 300Mb/s halen, sterker nog, ivm overhead is 150Mb/s ook theoretisch onmogelijk. Max wat je in theorie kunt halen is rond de 130Mb/s; in praktijk heb ik bij dual-band WiFi-n onder vrijwel perfecte omstandigheden 125Mb/s gezien.
[...]

Die kon ik niet vinden maar ik vond wel verhalen van mensen die kaartjes hadden besteld bij HP zelf die toch niet gepakt werden, blijkbaar verschilt het van model tot model en weten de medewerkers van HP zelf ook niet wat wel en wat niet werkt. Toch heel erg bedankt voor de guide, heb hem voor de zekerheid maar even opgeslagen. :)
Het gaat puur om wat in de BIOS staat, niet of een kaart door HP geleverd wordt of niet.
[...]

Er zit geen express slot in een G62. Daarnaast wil ik eerst zonder draadje kijken hoever ik kan komen, gewoon omdat het kan. :+
IMHO is range optimaliseren een veel zinnigere bezigheid dan snelheid hoger zien te krijgen. Als je 120Mb structureel wilt gebruiken moet je gewoon een vaste PC via kabel aansluiten, daar ontkom je niet aan. Qua range valt wel veel te winnen, maar ook hier gaat het voor 90% om type, plaatsing en orientatie antenne, en hooguit voor 10% om gebruikte chip.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1