Tv's of monitoren voor overlegruimte?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:13

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Op ons werk zijn we bezig een ruimte te creëren waar met een aantal leveranciers gezamenlijk tekeningen op elkaar afgestemd worden. In deze ruimte komen drie beeldschermen (42 tot 46 inch) waarop onder andere autocad-tekeningen getoond kunnen worden. Nu is er bij ons discussie over het gebruik van monitoren of tv's voor deze toepassing.

Uit eigen ervaring weet ik dat het aansluiten van een pc op een tv-scherm niet altijd helemaal lekker gaat. Als ik mijn PC middels VGA verbindt, dan kan ik 1368x768 volledig op het scherm krijgen. Gebruik ik HDMI dan valt een klein deel van het beeld buiten het scherm (op te lossen door de instellingen in de driver aan te passen). Zelf ben ik daarom wat huiverig om tv-schermen toe te passen, want het geheel moet voor iedereen out-of the box werken.

Als ik naar monitoren in met deze diagonaal kijk, dan zijn dit bijna allemaal schermen die voor digital signage geschikt zijn (digitaal uithangbord). Dat is functionaliteit die wij niet nodig hebben. Deze monitoren zijn daarbij bijna een factor 2 keer zo duur als een tv. Monitoren zonder deze functionaliteit kom ik in de pricewatch niet tegen.

De vraag is nu, wat is het dat een monitor het dubbele kost van een tv en is die reden voor ons van belang? Is er hier iemand die daar wat meer over weet?

Voor mijzelf heb ik een eisenpakket aan de beeldschermen vastgesteld om de keuze te vergemakkelijken, mis ik daarbij belangrijke eisen?
- het moet een kwestie zijn van laptop/ pc aansluiten en werken
- gangbare laptop's/ pc's moeten kunnen worden aangesloten (VGA/ DVI/ HDMI/ Display port aansluiting)
- beeld moet op ongeveer 5 meter afstand nog leesbaar zijn (hoewel de tekst niet echt leesbaar hoeft te zijn, tekeningen moeten te begrijpen zijn op 5 meter afstand).
- meer dan full-hd is niet nodig.
- extreem grote kijkhoeken zijn niet nodig (gezien de gekozen opstelling in de ruimte)
- tv-kijken heeft geen meerwaarde
- geluid is niet nodig.
- bevestiging op een beugel

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet voor een beamer gaan? Dat scheelt een hoop in de kosten.

Beamer :

http://www.miniledbeamer....-LED300-Beamer-Zwart.html

Projectiescherm :

http://www.projectiescher...it_s_videoformaat_43.html

Kosten met deze opstelling zitten tussen de 800 en 850 euro. Voordeel is een groot scherm, waar je dus ook op 5 meter afstand nog alles kan zien. Ik heb hier voor een 4:3 scherm gekozen, omdat je deze ook zou kunnen gebruiken als 16:9 scherm, alleen een kwestie van minder ver uitrollen. De lamp van de beamer gaat zo'n 20.000 uur mee in normale modus. Je zal dus jaren plezier hebben van deze opstelling.
Even een rekensommetje : Je gebruikt de beamer 3 uur per dag en 350 dagen per jaar. Dat komt dan neer op 1050 uur per jaar. Zeg dat de lamp "slechts" 15.000 uur meegaat, dan zal de lamp pas na 12 a 13 jaar vervangen hoeven te worden. Het aansluiten van pc's/laptops zal net zo makkelijk zijn als met de monitoren die je nu in gedachte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat van die tv's is een klein fabeltje. Op mijn sony tv (40W4500) kan ik via hdmi mijn laptop zonder problemen aansluiten (core i3 grafische chip en ati 5470 chip)
Op de laptop hoef ik geen overscan compensatie te doen omdat je op de tv hoge resolutie kan instellen, hiermee ziet het beeld er out of the box prima uit. Enkel de kleuren moeten gekalibreerd worden, maar dat heb je met ieder scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het gedoe met overscan is geen fabeltje, het komt wel degelijk voor - maar iedere vendor implementeert het op een andere manier, dus de ene keer moet je er iets mee doen, de andere keer niet.

Mijn insteek zou zijn om gewoon met laptop in hand te gaan richting een plek waar je met beoogde TV's kunt testen en dan te kijken of het met HDMI icm de gewenste native reso wel lekker gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
We hebben aan beamers gedacht, maar er is geen ruimte voor drie schermen naast elkaar. Qua oppervlak is 46" echt het maximum dat in de ruimte past (de wand is niet groot genoeg en je wilt niet dat een ander zijn hoofd voor het beeld zit). Daarnaast willen we geen "losse" projectieschermen in die ruimte (een vast scherm, eventueel elektrisch op en neer te laten kan wel, maar is ook duur).

Overscan is voor mij geen fabeltje, want ik heb er zelf last van (en sommige collega's ook). Het kan zijn dat nieuwere systemen dit beter regelen, maar ik heb geen invloed op de systemen die op de schermen gekoppeld worden. Leveranciers nemen hun eigen laptops mee. De schermen moeten daarom out-of-the box goed werken met zowel windows-pc's, mac's en eventueel linux-pc's/laptops (en de daarbij behorende aansluitmogelijkheden). Neem aan dat de meeste eigenaren (die bij ons langs komen) van een laptop niet weten hoe e.e.a aangepast moet worden i.v.m. overscan.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daarom dus gewoon met een laptop langsgaan bij TV-verkopers en eea uitproberen. Of het zekere voor het onzekere nemen en monitoren kopen, maar die zijn inderdaad twee keer zo duur. Dus aan jou de keuze: gemak tegen een prijs, of zelf meer werk maar veel minder kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nee je moet kijken of je op de tv een optie hebt om de overscan uit te schakelen, dan is het probleem opgelost. Bij mijn Sony tv heet het "hoge resolutie" Als je dat in het menu aanzet dan past hij geen enkele zoom toe op het beeld. Selecteer je op de laptop nu een lagere resolutie dan 1920x1080 dan krijg je een beeld met zwarte randen eromheen. Dit heet ook wel 1:1 pixelmapping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk en wel, alleen het moet hier gewoon werken zonder instellingen van de gebruikers. Bovendien is niet de bedoeling dat hij gaat pillarboxen als je lagere reso aansluit, gewoon dat zo'n scherm het op native reso doet zodra je via HDMI aansluit, niet meer, niet minder.

Mijn suggestie is iig om niet naar de "bekende" merken als Sony en Philips te kijken, aangezien zij gefocussed zijn op hun oude installed base van legacy devices, maar meer richting Samsung of LG ofzo. Maar hoe dan ook, gewoon testen, dan weet je het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:43
Aan onze samsung tv hebben iig al heel wat verschillende laptops gehangen en dat ging gelukkig allemaal in één keer goed, bij een vriend van me met een toch behoorlijk high-end phillips is het altijd gekloot.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Oke, als ik het goed begrijp is de keuze ofwel monitoren aanschaffen en dan gaat het altijd goed, ofwel tv's aanschaffen en dan zal het soms niet goed gaan. Gezien het feit dat de ruimte niet actief ondersteund wordt, zijn monitoren dan de enige optie.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:43

mace

Sapere Aude

Mijn Samsung TV heeft een "just scan" mode die gewoon 100% van het beeld laat zien zonder overscan. Dit kan via HDMI, Component of VGA en allemaal op 1920x1080 (en voordat iemand zegt dat 1080p niet over VGA of component kan, ik zou zeggen kom eens langs om het te aanschouwen ;) )

Andere fabrikanten zullen dit vast ook wel kunnen, maar dan noemen ze de functie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mijn phillips draaid ook gewoon just scan. nooit geen gekut nee

heb je ook wel een een digitaal bord overwogen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Overscan is zoals dion_b al zegt zeker geen fabeltje. Als het niet vanuit de TV aangepast kan worden, kan het vrijwel altijd wel vanuit de videokaart driver aangepast worden, of met programma's zoals powerstrip. Dat is dus alleen geen optie voor de topicstarter.

Wat het verschil is tussen dergelijke monitoren en TV's weet ik eigenlijk niet. Ik heb datasheets gezien van panelen die in beide gebruikt worden, dus dan zou je denken dat het verschil nooit zo groot kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil tussen TV en monitor zit hem -volgens mij- vooral in de electronica erachter. een "computermonitor" zal geen electronica hebben voor post-processing, overscanning, en bepaalde poorten die al lang niet worden gebruikt. Ook zal je op een TV sneller boxen aantreffen.

TS is dus op zoek naar een computermonitor of een TV waar je al die overbodige troep kan uitzetten. Gezien de grootte zal je vrijwel altijd bij een TV uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JustDutch schreef op zondag 08 mei 2011 @ 23:02:
Oke, als ik het goed begrijp is de keuze ofwel monitoren aanschaffen en dan gaat het altijd goed, ofwel tv's aanschaffen en dan zal het soms niet goed gaan. Gezien het feit dat de ruimte niet actief ondersteund wordt, zijn monitoren dan de enige optie.
Nee, dat is niet wat ik aangeef. Bij *sommige* TVs zal het gelijk & altijd goed gaan en bij andere niet. Als even met een laptop richting TV-winkel gaan teveel gevraagd is, dan moet je vooral monitoren kopen. Zo niet, kijk zelf hoe het met de verschillende opties gesteld is.

Als een TV in default toestand goed overweg gaat met HDMI input op 720p en 1080i (of -p trouwens), zal het dat altijd doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1