• erwin88
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Afgelopen week heb ik zelf een systeem met een Asrock 770 Extreme3 in elkaar gezet. Nog geen problemen mee gehad, alles werkt perfect.

Vandaag wou hij echter niet opstarten en het gaf 7 korte piepjes. Nu heb ik opgezocht wat dat betekent maar ik wordt er niet bepaald wijzer van. De website van asrock leert mij dat het een 'General exception error.' is.

Wat ik het vreemdst vindt is dat als ik de zijkant van de kast verwijder er geen probleem is. De kast is een CM 690 II. Er hangen wel wat snoeren tegen de zijkant van de kast, maar deze zouden toch geen kortsluiting kunnen veroorzaken? Of moet je er echt voor zorgen dat de snoeren van de voeding de zijkant helemaal niet aanraken?

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 10:54
Mmh, waar ik eerder aan zou denken is een kabelbreuk ?

• erwin88
  • Nu online
Maar als een kabel gebroken is, dan lijkt het mij toch niet dat hij wel opstart na het verwijderen van de zijkant van de kast?

Verwijderd

Wel als de kabel dan net even een andere hoek maakt waardoor er gewoon contact gemaakt word.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 10:54
Tsja misschien word het contact verbroken doordat je kabel aangeduwt word door het zijpaneel ?

Verwijderd

Kan je vrij simpel na gaan, als je de kast opent en dan tegen de kabels duwt op de plaats waar de kast de raakt en hij geeft dan beep codes, kijk je wat er gebeurt als je ze weer los laat (soms is eerst ctrl-alt-del in drukken nodig voor hij verder start).

• erwin88
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:16:
Kan je vrij simpel na gaan, als je de kast opent en dan tegen de kabels duwt op de plaats waar de kast de raakt en hij geeft dan beep codes, kijk je wat er gebeurt als je ze weer los laat (soms is eerst ctrl-alt-del in drukken nodig voor hij verder start).
Bedankt voor de reacties, bovenstaande tip heb ik geprobeerd maar er gebeurt niks. Ik zie wel dat een vier pins kabel vanuit mijn voeding behoorlijk in de buurt komt van mijn kast. Deze is nergens op aan gesloten, zou dit het probleem veroorzaakt kunnen hebben?

Sowieso moet ik de kabels wat netter weg gaan werken, ook als dit niet de opstartproblemen heeft veroorzaakt.

Verwijderd

Kabels zijn altijd rot dingen, mijn volgende kast word er een met kabel management :P

Maar als ik een tip mag geven, ik heb mijn DVD-Branders een slot lager gedaan, zodat ik overbodige kabels, zoals een 4-pins connector :P daar boven op kan leggen.

Maar het zou idd kunnen dat die het probleem veroorzaakt heeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die beepcodes zijn BIOSvendor-specifiek, niet mobovendor-specifiek.

Zoek dus op of je een AMIBIOS hebt, een Award-BIOS of iets anders en ga daarvoor dan op zoek naar beep codes.

Als je een AMIBIOS hebt, is 7 beeps inderdaad een "processor exception interrupt error", wat vaak te maken heeft met onvoldoende voeding of een brak moederbord.

Als het een Award BIOS is kan het van alles zijn, maar in de regel komt het neer op RAM issues bij de meeste codes. In dat geval zou ik als eerste checken of je RAM op de QVL staat.

Oslik blyat! Oslik!

• erwin88
  • Nu online
Gisteren begon mijn computer het ook te doen als de kast wel openstond. Het bleek uiteindelijk een kapotte datakabel te zijn van mijn harde schijf (stond teveel weerstand op het stekkertje). Wel vreemd, ik dacht dat een PC ook zonder harde schijf gewoon opstart.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zonder harde schijf start een PC prima op, maar een defecte kabel (of schijf trouwens) kan het bootproces wel degelijk laten hangen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1