Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Beste Tweakers vrienden, :)

Ik ben me sinds enkele weken aan het inlezen over NAS'sen, mediaspelers en HTPC's. Mijn bedoeling is straks om mijn (uiteraard legale) blu-ray collectie centraal op te slaan en deze te streamen naar een Samsung D8000.

In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een NASje, omdat het hier gemakkelijk was om je storage uit te breiden en de boel te beheren. Echter omdat mijn voorkeur ook uitgaat naar een setup met zo min mogelijk apparaten, en ik graag 3d blu-rays wil kunnen afspelen ben ik overgestapt naar een HTPC. Ik heb namelijk vernomen dat er nog geen mediaspelers (of NASsen) op de markt zijn die 3d ondersteunen (klopt dit?).
Het is voor mij reuze belangrijk dat de kwaliteit van de blu-ray bewaard blijft.

Nu vroeg ik me af welke componenten ik minimaal nodig had voor een HTPC? Ook vroeg ik mij of het echt klopt dat je 3d content zonder kwaliteitsverlies (compression, remastering, etc.) alleen kunt afspelen met een HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Ik waardeer je wens voor originele kwaliteit. Ik kijk zelf met een 1080P projector op een 100" (Diagonaal) doek, dus is kwaliteit voor mij ook wel belangrijk. Na een ruim een jaar kijken met deze combi, kan ik zeggen dat goede rips niet onderdoen voor originele Blu-Ray schijven
Bij goede rips zie je op je TV geen verschil met de originele Blu-Ray. Ze zijn er wel maar dan wel op detail niveau welke bij het afspelen bijna niet te zien zijn. Pas wanneer je 2 frames als screenshot vergelijkt kun je verschillen ontdekken.
Voorbeeld:
Blu-Ray
Nieuwe encodering

Voor 3D Blu-Ray ben je een videokaart met HDMI 1.4 uitgang nodig en waarschijnlijk een bepaalde versie van Cyberlink PowerDVD.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van 3D thuis nog niet echt. Er zijn genoeg 3D op basis van SBS (Side-By-Side). Ik kan je niet zeggen of er groot verschil zichtbaar is tussen Full Frame 3D (Blu-Ray) en SBS 3D. Mediaspelers als de Dune hebben problemen met de 3D rips op basis van SBS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Dankje Athome, voor je reactie. :-)

Misschien heb je gelijk wat betreft 3D. In eerste instantie vond ik 3D met een brilletje onzin (en eigenlijk nog steeds) maar ik wilde wel iets hebben gericht op de toekomst. Maar aangezien de techniek en de prijs er nog niet naar is, is het misschien beter om dit dan achterwege te laten.

Een NAS in combinatie met een mediaspeler of console is dan een betere oplossing voor mij. Ik heb begrepen dat de PS3 moeite heeft met het afspelen van verschillende bestandsformaten? Mkv bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Een PS3 kan in principe alles afspelen maar wel met een PC op de achtergrond. Er zijn een aantal formaten die de PS3 wel native kan afspelen MKV hoort daar inderdaad niet bij. Welke het wel zijn, weet ik niet. Ik heb geen PS3 in bezit.

Verder moet je de keuze maken tussen een HTPC en een Mediaspeler.
HTPC kan alles afspelen en heeft veel mogelijkheden voor Artwork, TV-tuners, etc maar is minder prettig te bedienen naar mijn mening en het blijft ten allen tijde een PC
Een Mediaspeler speelt vrijwel alle media af (voor muziek vind ik ze minder geschikt overigens) maar je bent beperkt door wat de fabrikant in de speler stopt. De bediening en energieverbruik zijn daarentegen wel weer een stuk beter.

Je hebt grofweg 2 typen spelers. De goedkopere speler van rond 100 euro en de spelers vanaf ongeveer 200 euro. Op papier kunnen ze hetzelfde en zie je geen reden waarom je een duurdere speler moet kopen. In praktijk blijkt de meerwaarde van de duurdere speler toch keer op keer weer. Alles loopt soepeler en met meer gemak en op details toch meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Ah ok, PS3 is dus ietwat minder voor media stream doeleinden.Ik ga toch voor een mooie media streamer, al weet ik nog niet precies welke. Er zijn er zoveel op de markt. :-)

Ik vind het niet vervelend om voor €100 meer een hoogwaardige speler te hebben. Al vraag ik me af wanneer de streamers met 1.4 hdmi uitkomen.. eens rondstruinen in het forum daarvoor.

Dank voor al je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
Een goede mediaspeler is een stuk makkelijker in te stellen en zal out of the box voor het grootste deel doen wat jij wil, namelijk 1080p bluraymateriaal afspelen. Video afspelen doet een goede mediaspeler tegenwoordig even goed als een Htpc, ook via het netwerk van bijvoorbeeld een Nas. Wat dat betreft zou je prima uit de voeten kunnen met een mediaspelertje.

De interface van mediaspelertjes is echter relatief simpel en relatief traag als je deze vergelijkt met de interface van een Htpc met bijvoorbeeld Xbmc erop. Xbmc haalt automatisch coverart, fanart en Imdb data van je films op en en presenteert dit vervolgens op een mooie manier. Mediaspelertjes kunnen dit vaak ook wel, maar dat werkt toch een stuk minder goed; op mijn PCH A-200 wordt de interface dan erg laggy. Met een mediaspelertje zit je meestal vast aan 1 interface, terwijl je voor bijvoorbeeld Xbmc de keuze hebt uit tientallen skins.

Het kost meer tijd en moeite (en geld) om een Htpc met bijvoorbeeld Xbmc goed in te stellen, maar je hebt wel veel meer vrijheid om alles in te stellen zoals je zelf wil en de interface is een stuk beter dan die van een mediaspelertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Mmm. Een mediaspeler i.c.m. een NAS is wellicht duurder dan een htpc? Ik wil graag een gemakkelijk bedienbare oplossing (dus afstandsbediening) en tevens veel opslagruimte (dus een aantal slots voor schijven). Is een htpc te gebruiken als opslagplaats? Of zal er dan teveel gekoeld moeten worden of teveel lawaai worden gemaakt?

Ik ben geen sleutelaar, maar ben wel bereid tot het leren ervan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Meerdere schijven in een Htpc kan wel, maar dan moet je wel een behuizing hebben waar ze in passen. Geen idee of die er zijn; vast wel :P. Harde schijven hoeven over het algemeen geen echt denderende koeling, maar ze maken wel wat geluid. Een 5400rpm schijf hoor je vrijwel niet, maar als je meerdere schijven gaat gebruiken zou het kunnen dat je ze wel gaat horen. De vraag is hoe irritant je dat vind ;). Dat probleem heb je niet met een Nas, aangezien die in een andere ruimte staat.

Goedkope mediaspelertjes willen trouwens nog wel eens luidruchtige fans (die vele malen meer geluid maken dan ene paar harde schijfjes) hebben, dus mocht je een mediaspelertje gaan kopen zou ik daar in ieder geval op letten. En mocht je ergens een harde schijf in gaan stoppen; ga in ieder geval voor een 5400rpm exemplaar, want die zijn over het algemeen stiller en worden minder warm dan hun 7200rpm broertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Dankuwel accountabc. :-)

Ik zal er op letten. Ik dacht aan 2 a 3 schijven in eerste instantie, dus dat zal wel meevallen qua geluid. De NAS moest dan sowieso toch in dezelfde kamer staan (ruimtegebrek). Nu maar eens goed uitkijken voor een goeie config qua htpc; er is ook zoveel aanbod. :S
Zat dan te denken aan een intel i3 met externe cpu, ssd voor OS, ecogreen schijven erin knallen en waarschijnlijk Win7 x64 (aangezien ik niks van Linux weet moet het wel win7 worden).

[ Voor 1% gewijzigd door Len Canoot op 10-05-2011 08:23 . Reden: SSD vergeten :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Even afhankelijk van wat je nog meer op die HTPC wil draaien, kan je ipv een 'gewone' CPU en chipset ook kiezen voor iets wat volledig toegespitst is op video afspelen: een ION moederbordje. Ik heb zelf de Zotac IONITX-A (zit een dual Core Atom op), met een SSD, 2GB RAM, Win7 en een BR player eraan. BR en 1080p files afspelen gaat met 10-15% CPU verbruik (PowerDVD met 3D-support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
De htpc zou voor mij enkel dienen als media streamer en opslagplaats. Misschien downloaden erbij, maar dat hoeft van mij niet tegelijk met streamen, dus ik verwacht geen superprestaties van het machien. Voor mij is het wel belangrijk dat ie stil is en de mogelijkheid heeft tot het spelen van Bluray en 3d.
Als dat kan met jouw config, wil je dat met me delen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Als de NAS ook in de woonkamer moet komen te staan, zou ik zelf geen NAS nemen. Over het algemeen maken ze toch meer geluid dan dat de specs doen vermoeden.

Ik zou dan gaan voor een HTPC, die tevens al opslag dient. Als behuizing een lekker grote kast. Hier kunnen grote koelers in die op hun beurt weer stil zijn. Als kast moet denk en in de trant als deze Hier kunnen 3 schijven redelijk trillingsvrij in opgeborgen worden.

Zelf zou ik me qua hardware niet te afhankelijk maken DXVA, dus geen ION met Atom proc. Zo lang alles binnen de DXVA standaard valt, gaat het afspelen wel goed maar krijg je een media bestand wat niet aan DXVA voldoet, dan happert het afspelen vrijwel direct omdat de ATOM gewoon langzaam is. Mijn keuze zou een Core I3 zijn. Deze is ook erg stil te koelen met bijv de Scythe Shuriken koeler.

Windows Media Center is overigens goed met een afstandsbediening te bedienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Athome op 10-05-2011 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Als je alles toch in dezelfde ruimte gaat zetten is een Htpc inderdaad verreweg de beste optie. Toevallig heb ik net een paar dagen geleden ook een htpc besteld, op basis van een Sandy bridge i3 2100t icm een H67 m-itx bordje en 4GB ram. Verbruikt weinig (mindert dan atom+ ion in idle! klik) , maar is toch behoorlijk krachtig. Enige nadeel wat eraan zit: door een hardwarematige bug kan de igp geen 23,976 (framerate van 99% van bluray materiaal) afspelen; enkel 23,97 wordt ondersteund. Dit zou betekenen dat je elke paar seconden een frame dubbel krijgt bij het afspelen van bluray materiaal. Of dit erg irritant is kan ik je over een paar dagen melden ;). Natuurlijk kun je dit probleem oplossen door een grafische kaart in het pci-e x16 slot stoppen, maar dat verbruikt een stukje meer.

Ion dingen zou ik vanaf blijven; Die zijn wel redelijk zuinig en klein, maar eigenlijk net te traag om bijvoorbeeld de interface van Xbmc vloeiend weer te geven. En mocht je een video hebben die niet met dxva afgespeeld wil worden dan heb je een probleem. Met bijvoorbeeld een core i3 heb je ook wel genoeg rauwe power om zonder dxva een 1080p video af te spelen.

Overigens is ook Xbmc prima met een (mce) afstandsbediening te gebruiken ;)

Zoals je misschien al wel gemerkt heb ben ik nogal fan van Xbmc ;). Windows Media Center heeft ook zeker zijn goede kanten, en persoonlijk vind ik de MCE interface voor muziek beter, maar WMC kan als het gaat om organiseren van Films inclusief rating e.d. niet tippen aan Xbmc. Dit is mijn ervaring in ieder geval ;)

De meeste Htpc behuizingen leveren trouwens ook gewoon een MCE compatible afstandsbediening mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een legale blu-ray collecte afspelen op een tv.
Dan heb je genoeg aan een blu-ray speler.
Deze heb je ook met 3D mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Zeker. Ik denk alleen dat je hier overheen hebt gelezen ;)
Len Canoot schreef op zondag 08 mei 2011 @ 11:12:
Mijn bedoeling is straks om mijn (uiteraard legale) blu-ray collectie centraal op te slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

waarom opslaan als de schijfjes gewoon zelf hebt :?
Je kan een film oneindig vaak terugkijken zonder dat het schijfje stuk gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
brilsmurfffje schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 23:11:
waarom opslaan als de schijfjes gewoon zelf hebt :?
Je kan een film oneindig vaak terugkijken zonder dat het schijfje stuk gaat
Toomato's, Tomato's. :-)

Ik ben mijn configs aan 't posten in het grote HTPC topic, om geen overbodige topics aan te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
*heeft zonet even in het HTPC topic gekeken
ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
accountabc schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 23:04:
Zoals je misschien al wel gemerkt heb ben ik nogal fan van Xbmc ;). Windows Media Center heeft ook zeker zijn goede kanten, en persoonlijk vind ik de MCE interface voor muziek beter, maar WMC kan als het gaat om organiseren van Films inclusief rating e.d. niet tippen aan Xbmc. Dit is mijn ervaring in ieder geval ;)
Ik ken XBMC niet. Ik heb zelf ongeveer 2 jaar Windows Media Center gebruikt (eerst XP versie en daarna Win 7 versie). Voor Windows 7 Media Center bestaat er een plugin genaamd "Media Browser" Deze is erg fraai in uiterlijk en kent ook veel mogelijkheden. Het maakt zelf gebruik van TheTVDB.org of van externe scrapers als TheMetaBrowser (welke gebruik kan maken van Moviemeter.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Heb ik ook wel eens van gehoord. Ziet er opzich best aardig uit, en werkt best mooi als ik youtube mag geloven. Ik zal Media Browser eens los laten op mijn movielibrary. Maar het is ook meer wat je zelf wil. In Xbmc valt veel meer in te stellen/te klooien met verschilende skins, plugins en addons enzo. Vanwege die veelzijdigheid ben ik meer fan van Xbmc. Al vind ik de muziekinterface van Media Center nog steeds superieur aan elke Xbmctegenhanger. Heb alleen nooit een manier gevonden om die lekker samen te gebruiken.

De XBMC remote voor android/ios is trouwens echt top. Best handig om met je mobieltje door je library's te bladeren en vervolgens spul op Xbmc af te spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door accountabc op 12-05-2011 00:16 ]

Pagina: 1