Toon posts:

Raid 1 disks blijven niet draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik aan het werken ben op data op disks in RAID 1, dan spinnen de schijven op en vallen weer stil na 5-10 seconden. De disks staan in bios RAID mode met de (laatste) Intel Storrage driver op Windows Server 2008. De instellingen van de powermanagement doen er niet toe, ze blijven uitvallen.

Het probleem doet zicht precies voor als de computer uit hibernate komt. Als ik de computer opnieuw opstart blijven de schijven normaal draaien. Ik weet niet goed of het de beide schijven zijn die uitvallen, maar het is raar dat na een reboot ze normaal werken.

Iemand een idee waar ik zou kunnen gaan zoeken?

Wat informatie:
Windows Server 2008 R2 Enterprise SP1
Intel Rapid Storrage 10.1.0.1008
Write-back cache aan
Volume Shadow Copy aan
Toegang via SMB

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 10:08 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het kan zijn dat ik er overheen lees, maa over welke hardeschijfen hebben we het? (Merk en Type) Dit kan namelijk wle van belang zijn, aangezien "green" disks van sommige merken volgens mij een eigen "powermanagement" hebben om de disk zo energiezuinig als mogelijk te maken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:35:
Het kan zijn dat ik er overheen lees, maa over welke hardeschijfen hebben we het? (Merk en Type) Dit kan namelijk wle van belang zijn, aangezien "green" disks van sommige merken volgens mij een eigen "powermanagement" hebben om de disk zo energiezuinig als mogelijk te maken.
Schijven in RAID 1 zijn:
Western Digital WD500AAKX (Blue, 500Gb, Sata3)
Western Digital WD500AACS (Green, 500Gb, Sata2)

Weet niet of het aan de "green" technologie zou kunnen liggen. Voor de schijf in RAID zat heeft die daar nooit last van gehad. Ook als de pc heropstart is het probleem plots weg.

Verwijderd

Staat APM (Advanced Power Management) toevallig ingeschakeld op de schijven? Dat werkt onafhankelijk van de controller en blijft actief totdat het expliciet wordt uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:44:
Staat APM (Advanced Power Management) toevallig ingeschakeld op de schijven? Dat werkt onafhankelijk van de controller en blijft actief totdat het expliciet wordt uitgeschakeld.
Geen idee, hoe check je dat? HDTune kan dat niet zien omdat ze in hardware RAID staan.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nog extra bijkomend probleem gemerkt. Na enige tijd aan te staan valt 1 van m'n andere schijven plots uit. In de eventlog zie ik dan dat "Het apparaat \Device\Ide\iaStor0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd."

Als ik op de rest knop druk komt er dan op "Reboot and select proper boot device" terwijl het in Windows een andere schijf was die uit viel.

Zou dit software of hardware related zijn? Anders eens clean install doen en eventueel eens software raid opzetten.
Pagina: 1