Ubuntu nieuwe HDD toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo,

Ik heb nu volgend ubuntu systeem:
asrock 890gm pro3 (5SATA aansluitingen)
3x 1Tb (data)
1x 320GB (OS)
Ik heb dus 4 sloten al in werking. Nu zou ik graag nog een 5de bij willen steken, dit is 1tje van 500gb en hierop zou ik een kopie van het op OS willen hebben (die van 320gb).
Nu heb ik een vraag en 1 probleem.
Mijn vraag:
- Kan ik het beste kiezen voor RAID1? Hiermee zal ik wel 180GB verliezen van mijn 500gb schijf.
- Of kan ik beter een kopie maken met rsync, zodat ik de overige ruimte nog voor andere dingen kan gebruiken?

Mijn probleem:
Na het aansluiten van mijn 5de schijf begon ubuntu al raar te doen tijdens het opstarten, alle letters waren 1 plaats verder geschoven. Mijn nieuwe schijf kreeg A, en de schijven die er al in zaten schoven op, A werd B, B werd C,... Ook werd mijn sata schijf als pata aangesloten in schijfbeheer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit gewoon sata is? Voor alle duidelijkheid, ik had mijn laaste schijf op de onderste SATA stekker aangesloten (zie helemaal linksonderaan)

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1275466504.jpeg

(meer foto's kan je onderaan vinden of http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35992921 )
Kan iemand mij helpen?
Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door stefve1 op 07-05-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Schijfletters en Ubuntu?!
Wat klopt hier niet :S

edit: oh wacht, sda sdb ... :$
Je moet ze op een andere manier laten mouten, zie hieronder.

[ Voor 52% gewijzigd door Raven op 07-05-2011 20:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
5e schijf eruit, inloggen als root en je schijven in de fstab mounten via UUID ipv als sda tm sdd .. dan 5e schijf erbij. klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=7b154448-d248-4b19-a31c-ca78f1c9f750 / ext4 errors=remoun$
# /data/hdd2 was on /dev/sdd1 during installation
UUID=7cfbe514-e507-48a4-a9d0-4b7d11630cf0 /data/hdd2 ext4 defaults $
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=35c510fc-b66a-419e-9b24-7ba6c367908c none swap sw $
/dev/md0 /data/hdd2 ext4 defaults 0 0

Ik mount precies alleen mijn md0 ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 08:23
@Raven:
Hij zal sda / sdb enzo bedoelen. Als dat niet meer matched dan is je fstab in de war. Verder, wat DrClaw zegt, al zou dat automatisch al zo moeten zijn als je niet zelf in je fstab hebt lopen prutsen.
Volgens mij herkend een OS/Ubuntu je schijven normaliter in de volgorde die op het moederbord staan aangegeven. Dus poort 1 = sda, poort 2 = sdb.
Op het plaatje kan ik niet lezen wat daar staat.
Op de volgende pagina staan allerlei commando's/hints om je UUID's te vinden. Hoe heb je je fstab gevuld overigens? Want normaalgesproken gaat dat standaard al via UUID's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
md0, dat is software RAID.
En wat bedoel je met dat je precies alleen je md0 mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Ik ben ongeveer twee maanden geleden met ubuntu, does toen kende ik og niets van ubuntu, en heb ik enorm veel opgezocht. Ik kan me nog herhinneren dat ik de fstab moest aanpassen, zodat mijn raid automatisch zou starten. Ik ben er ook vrij zeker van dat ik ergens mijn schijven moest laten mounten bij het starten. Raar dat ze niets in de fstab voorkomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Zijn schijfletters (ik neem aan dat hij /dev/sda, /dev/sdb of iets vergelijkbaars bedoeld) zouden volgens mij niet direct moeten wijzigen, overigens maakt het niet direct wat uit voor het os in theorie vanwege het gebruik van UUID (uniek als het goed is), maar het kan wel zaken in de war schoppen die uitgaan van het /dev path.

Wat betreft je schijf, is die uitgang wel verbonden aan dezelfde controller (soms heb je naast een gewone legacy controller ook nog misschien een andere), als die aansluiting op een sata controller zit dan zou je dat mogelijk in de bios kunnen aanpassen?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Je schijven komen wel in de fstab voor. Al je niet-raid partities gebruiken UUID, en je RAID partitie heb je handmatig toegevoegd zo te zien. Dit is verder helemaal prima. Uit je startpost begreep ik alleen niet dat je nu ook al RAID gebruikt voor je data.
Maar nu even terug naar je probleem. Hoe begon Ubuntu raar te doen? Waren er dingen niet meer gemount? Hoe merkte je dat je 'schijfletters' waren veranderd, en hoe heb je daar last van :). Het herkennen in schijfbeheer zegt mij niet direct iets, ik zou even zoeken op een benchmark oid en even meten of je performance ook daadwerkelijk lager is. Als dat niets uit maakt zou ik me er persoonlijk niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
thegve schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 20:24:
Je schijven komen wel in de fstab voor. Al je niet-raid partities gebruiken UUID, en je RAID partitie heb je handmatig toegevoegd zo te zien. Dit is verder helemaal prima. Uit je startpost begreep ik alleen niet dat je nu ook al RAID gebruikt voor je data.
Maar nu even terug naar je probleem. Hoe begon Ubuntu raar te doen? Waren er dingen niet meer gemount? Hoe merkte je dat je 'schijfletters' waren veranderd, en hoe heb je daar last van :). Het herkennen in schijfbeheer zegt mij niet direct iets, ik zou even zoeken op een benchmark oid en even meten of je performance ook daadwerkelijk lager is. Als dat niets uit maakt zou ik me er persoonlijk niet druk over maken.
Ik was inderdaad niet duidelijk over mijn RAID gedeelte. Ik heb nu een RAID 5 van mijn 3x 1 tera schijven.
Ik zal anders mijn 5de schijf nog eens aansluiten en laten zien wat er veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Dit heb ik wanneer schijf 5 NIET is aangesloten (alles werkt dan perfect)
We zien dat mijn OS schijf als apparaat /dev/sda staat
Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/4127/schermafbeelding2011050l.png
Hier zien we een RAID 5 van 2TB
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/1310/schermafbeelding2011050m.png

Dit krijgen we als we de 5de schijf aansluiten:

Tijdens het opstarten gaat het mounten al mis. Mijn RAID5 (md0) kan niet worden gemount op /data/hdd2
Afbeeldingslocatie: http://img847.imageshack.us/img847/4272/foto5n.jpg
De OS partitie heeft nu als apparaat /dev/sdb (wat normaal sda was)
Afbeeldingslocatie: http://img852.imageshack.us/img852/808/foto4bo.jpg

Mijn nieuwe schijf wordt herkent als PATA en de RAID is 0,0kb
Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/8190/foto3by.jpg

Terwijl toch alles goed staat in de bios. Ook heb ik de letters op het moederbord gelezen en ik heb mijn 5de schijf gewoon op sata slot 5 aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/9250/foto21r.jpg

Ik heb ook het bestand teruggevonden waar ik mijn 3 schijven koppel aan mijn raid.

sudo vi /etc/mdadm/mdadm.conf

# mdadm.conf
#
# Please refer to mdadm.conf(5) for information about this file.
#

# by default, scan all partitions (/proc/partitions) for MD superblocks.
# alternatively, specify devices to scan, using wildcards if desired.
DEVICE partitions

# auto-create devices with Debian standard permissions
CREATE owner=root group=disk mode=0660 auto=yes

# automatically tag new arrays as belonging to the local system
HOMEHOST <system>

# instruct the monitoring daemon where to send mail alerts
MAILADDR sve.netwerk@gmail.com

# definitions of existing MD arrays

# This file was auto-generated on Thu, 03 Mar 2011 04:50:06 +0100
# by mkconf $Id$

DEVICE /dev/sdb /dev/sdd /dev/sdc
ARRAY /dev/md0 level=raid5 devices=/dev/sdb1,/dev/sdd1,/dev/sdc1

Zou ik die letters gewoon mogen aanpassen (dus a wordt b, b word c enz)

[ Voor 31% gewijzigd door stefve1 op 07-05-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
ik zie dat je de 'sata ide combined mode' aan hebt staan in je bios.

dit is een truukje van de moederbordfabrikant om sata schijven aan te sturen als virtuele pata schijven. dit, omdat pata drivers standaard ingebakken zitten in windows, en sata controllers zo af en toe via een driver disk aan de windows installatie moeten worden toegevoegd.

enfin, als de combined mode uitgezet wordt, dan krijg je denk ik weer een sata schijf erbij.

rest nu nog de vraag of de nieuwe sata controller dan zijn schijf als sda toevoegt, of als sde .. je wilt het laatste omdat dat dan minder werk voor je oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ben toevallig ook net met nieuwe schijven in Ubuntu en met software-raid bezig. In je /etc/mdadm/mdadm.conf gebruik je schijfnamen, maar daar kun je ook UUID gebruiken. Dan maakt het niet meer uit of je schijfnamen wijzigen.

Om achter de UUID van je raid device te komen doe je:

code:
1
sudo mdadm --detail /dev/mdo

Dat levert op (in mijn geval, een RAID1 array van twee 2TB schijven die momenteel aan het syncen zijn):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
/dev/md0:
        Version : 00.90
  Creation Time : Sun May  8 08:43:22 2011
     Raid Level : raid1
     Array Size : 1953514496 (1863.02 GiB 2000.40 GB)
  Used Dev Size : 1953514496 (1863.02 GiB 2000.40 GB)
   Raid Devices : 2
  Total Devices : 2
Preferred Minor : 0
    Persistence : Superblock is persistent

Update Time : Sun May  8 08:50:40 2011
          State : active, resyncing
 Active Devices : 2
Working Devices : 2
 Failed Devices : 0
  Spare Devices : 0

Rebuild Status : 4% complete

UUID : b235375b:bf29c501:fd4b537c:6ca99741
         Events : 0.4

Number   Major   Minor   RaidDevice State
       0       8       32        0      active sync   /dev/sdc
       1       8       16        1      active sync   /dev/sdb

Vrijwel onderaan zie je de UUID van het md0 device (de RAID array). Dit is in mijn geval `b235375b:bf29c501:fd4b537c:6ca99741'.

In je /etc/mdadm/mdadm.conf kun je nu het volgende doen (dit is voor RAID1, maar voor RAID5 zou het precies zo moeten gaan, uiteraard met je eigen UUID en het juiste aantal devices):
code:
1
2
# definitions of existing MD arrays
ARRAY /dev/md0 level=raid1 num-devices=2 UUID=b235375b:bf29c501:fd4b537c:6ca99741

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Bedankt DrClaw!! Met die instelling te wijzigen in de bios is het gelukt! Ik heb ook het geluk dat mijn hardeschijven nis toegevoegd als sde.

@The Flying Dutchman: bedankt voor de goede uiteg, ik ga het zometeen uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
stefve1 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 10:55:
Bedankt DrClaw!! Met die instelling te wijzigen in de bios is het gelukt! Ik heb ook het geluk dat mijn hardeschijven nis toegevoegd als sde.

@The Flying Dutchman: bedankt voor de goede uiteg, ik ga het zometeen uitproberen!
Je hebt ook een DEVICE regel in je mdadm.conf staan. Als ik me goed herinner zijn dat de devices die mdadm standaard checkt om te kijken of ze toevallig bij een raid array horen. Daar kan het ook nog op mis gaan. Uit de man page van mdadm.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
DEVICE        A  device  line  lists the devices (whole devices or partitions)
              that might contain a component of an MD array.  When looking for
              the  components  of  an array, mdadm will scan these devices (or
              any devices listed on the command line).

The device line may contain a number of different devices (sepa&#8208;
              rated  by spaces) and each device name can contain wild cards as
              defined by glob(7).

Also, there may be several device lines present in the file.

Alternatively, a device line can contain  the  word  partitions.
              This  will  cause mdadm to read /proc/partitions and include all
              devices and partitions found therein.  mdadm does  not  use  the
              names  from /proc/partitions but only the major and minor device
              numbers.  It scans /dev to find the name that matches  the  num&#8208;
              bers.

If  no  DEVICE  line  is  present,  then  "DEVICE partitions" is
              assumed.

For example:

DEVICE /dev/hda* /dev/hdc*
              DEV    /dev/sd*
              DEVICE /dev/discs/disc*/disc
              DEVICE partitions

Bij mij staat dit op:
code:
1
DEVICE partitions

Ik zie in de manpage niets staan over het gebruik van UUID's in de DEVICE line. Maar wellicht is het ook mogelijk om in plaats van `/dev/sda' de UUID van die schijf te gebruiken. Om te kijken welke UUID bij welke schijf hoort:

[code]ls -l /dev/disk/by-uuid[/code]

Ik zie bij mezelf de schijven die bij md0 horen niet terug komen in /dev/disk/by-uuid. Misschien dat alleen schijven die gemount zijn daar staan. Eventueel zou je ook nog wildcards kunnen gebruiken in je mdadm.conf:

code:
1
DEVICE /dev/sd*

Dan worden al je schijven gecontroleerd of ze bij een raid array horen.

[ Voor 7% gewijzigd door The Flying Dutchman op 08-05-2011 11:25 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
fijn dat het gelukt is.

je had nog meer vragen in je originele post, zie ik. namelijk: wil je raid1 met een 500gb en 320gb schijf, of een software mirror met rsync...

je 180gb gaat natuurlijk niet verloren. je kunt prima 2 partities aanmaken op je 500gb schijf .. eentje ter grootte van 320gb, en eentje van 180gb .. dan mirror je de ene partitie met die andere schijf, en de 180gb gebruik je dan als tijdelijke downloadplaats ofzo.

ik neem aan dat alles wat je downloadt gewoon nog een keer gedownload kan worden, dus als je wat verliest is dat niet zo'n grote ramp.

wat betreft rsync .. ikzelf gebruik rsync om te syncen tussen 2 machines, eentje thuis en eentje in engeland. het idee daarachter is, dat als een van de 2 landen onder de zeespiegel verdwijnt, dan is mn data er nog. =)

maar je moet je voorstellen dat de mirroring dus op een ander niveau plaatsvindt. bij raid1 geschiedt dat op block-niveau .. elk block data dat op de ene partitie staat staat ook op de andere partitie (en in theorie kun je dan ook de 2 schijven verwisselen (als het identieke schijven waren wat bij jou niet het geval is)) ..

rsync synct echter op file-niveau. stel je voor dat de blockgrootte verschilt per schijf .. bij de ene is het 4k, en bij de andere 16k. dan kan het zijn, dat je schijf met 16k blocks sneller vol raakt dan de ander, gewoon omdat 16 blocks inefficient voor kleine files is. maar het biedt wel weer andere voordelen.

enfin, in jouw geval zou ik voor de raid1 gaan, plus een extra download-partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
DrClaw Bedankt.
Nu ben ik toch even nieuwsgierig. :) je hebt dus veel dataverkeer tussen engeland en je thuis. Heb je dan geen datalimiet? Of hoe doe je het? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
ten eerste heb ik geen datalimiet aan mijn zijde. in engeland dus wel.

maar .. ik sync natuurlijk niet al mijn bestanden .. alleen 'mijn documenten' zeg maar. en het merendeel verandert niet over de tijd, dus die worden ook niet doorgestuurd. en dus blijft de gebruikte bandbreedte binnen de perken. dat is nou net de lol met rsync .. die synct alleen veranderingen.
Pagina: 1