Er zijn twee mogelijkheden:
(1) De ssd heeft 512GiB aan boord. Dan trekken we er 32GiB* van af voor overprovisioning
en error correctie, zoals de fabrikant aangeeft, en houden we 480GiB over. Als we dat naar GB willen omrekenen, moeten we met 1,0737
vermenigvuldidigen en komen we op 515GB beschikbare ruimte. In Windows zou dan echter 480 'GB' getoond worden.
(2) De ssd heeft 512GB aan boord. Daar trekken we 32GB van af voor overprovisioning
en error correctie en houden we 480GB over. Als we dat naar de in Windows zichtbare GiB willen omrekenen, moeten we door 1,0737
delen en komen we op de 447GiB uit de specs.
Hoe
OCZ OWC die 32GiB dan wel 32GB precies gebruikt voor errorcorrectie dan wel overprovisioning dan wel allebei zal mij worst wezen.
Volgens mij hebben Willem en Genetx het bij het rechte eind en hebben de schijven dus bruto 512GB dan wel 480GiB aan boord, en netto 480GB oftewel 447GiB. Dat zou neerkomen op 6 chipjes van 32GiB en eentje extra voor errorcorrectie en overprovisioning. Voor Darkstones
aanname dat de 512GB eigenlijk GiB moet zijn - dus dat het aantal chips een macht van 2 moet zijn, wat mij weer sterk lijkt - en dat de fabrikantspecs fout zijn, wil ik wel even een concretere onderbouwing zien, anders ga ik het zo weer terugveranderen
*) of 32GB, dat maakt niet zo heel veel uit. Gooi ik graag onder afrondingsverschillen.
[
Voor 2% gewijzigd door
Rataplan op 08-05-2011 12:41
. Reden: OCZ? nah. ]