[AMD stock koeler] Goedkoop een nieuw koeler maken

Pagina: 1
Acties:

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09-2025
Hoi mensen,

Ik cool(de) mijn AM3 proc met de AMD stock koeler (AM3). Maar die koelers maken nog nogal wat geluid, zelfs op 5v (min RPM). De stockkoeler heatsink is goed alleen de fan maakt lawaai omdat die klein is

Nu dacht ik, nieuwe koeler kopen, hmm nee. Ik had nog 12cm fans liggen die vanzelfspreken erg stil zijn (grotere fans overhet algemeen stiller dan klein).

De fan op de stock koeler is erg simpel eraf te halen. Vervolgens kun je zelf een ander fan (12cm) erop doen. U kunt tieraps gebruiken om de grotere fans op de heatsink vast te maken. En voila u hebt een stil degelijk preseterend koeler voor gratis.

Eind resultaat:
Stil en goede temperatuur (30 idle)
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/8351/afb0147.jpg

Uploaded with ImageShack.ushttp://imageshack.us/photo/my-images/51/afb0147.jpg/

[ Voor 7% gewijzigd door Kakulukia op 07-05-2011 15:35 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08

job

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/8351/afb0147.jpg

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Wacht even; je PSU zit verkeerd om, of zuigt ie lucht aan?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

BeefHazard schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 15:38:
Wacht even; je PSU zit verkeerd om, of zuigt ie lucht aan?
Ik zie in die PSU geen fan zitten hoor ;)

Daarnaast, je 'dead spot' achter de fan is wel een stukje groter voor het koeloppervlak. Als het werkt, dan werkt het, maar moest ik toch even opmerken ;)

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Als zo'n ding draait, zie je het idd niet.. 8)7

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

of je koopt gewoon een mugen :) want de fan kost ook geld :) (+-7 euro)
of een cooler master 212 plus

[ Voor 17% gewijzigd door Frozen op 07-05-2011 15:44 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Kakulukia
dead spot is idd groter maar ik zie het probleem niet als het goed koelt.
Het is nu buiten 25 graden en coretemp meet 30 graden, dat vind ik goed zat voor een stock koeler.

Tevens neem ik aan dat elk tweaker wel ergens een spare fan heeft, dus zo n mod is wel mooi meegenomen.
Op foto zie je nog 2 andere fans, die standaard bij zitten met de kast. Die kun je ook gebruiken.

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:58
Ik had even snel een vraag, sinds gisteren begin mijn stock AMD cooler (am3) zeer veel lawaai te maken, is het mogelijk om deze standaard wat langzamer te laten draaien of het geluid te verminderen zonder een andere cooler te kopen?

Edit: heb speedfan gedownload en op 40% a 50% is die een heel stuk zachter, maar nu weet ik dat de temperaturen omhoog zullen gaan. Moet ik hem een paar uur stressen om zeker ervan te zijn of?

[ Voor 29% gewijzigd door s1ck op 07-05-2011 19:00 ]

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Whaha, Geniaal dit :P
Maar heb jij die 120mm fan gewoon op een molex connector aangesloten?
Morgen maar even om een 120mm fan zoeken en modden :P

Edit:
Kan geen 120mm fan vinden :P Heb hier wel een 8cm liggen :) maar daar is de molex van af geknipt :(
Moet ik maar even uitvinden hoe ik die 2 draadjes weer op een molex krijg :P

[ Voor 39% gewijzigd door Fastclaimer op 08-05-2011 21:32 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

@fastclaimer ik kan je zeker wel helpen gezien mijn casemod fans alleen maar losse draden hebben :P
je moet gewoon een 4 pins molex zoeken die vanuit je psu komt, en dan de + en de - draad (rood plus, zwart min) op zwart en geel (of rood gooien.) geel gaat het hardst, is 12 volt en rood is 5 volt. meer de silent mode.
gewoon draadjes klein stukje van strippen en dan in de molex drukken. goed ver, dan blijft ie wel zitten :)

ff ontopic vraag:
geeft je mobo nu niet aan dat je processor koeler niet draait?

\en dit wil ik ook wel proberen :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Fordox schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:27:
@fastclaimer ik kan je zeker wel helpen gezien mijn casemod fans alleen maar losse draden hebben :P
je moet gewoon een 4 pins molex zoeken die vanuit je psu komt, en dan de + en de - draad (rood plus, zwart min) op zwart en geel (of rood gooien.) geel gaat het hardst, is 12 volt en rood is 5 volt. meer de silent mode.
gewoon draadjes klein stukje van strippen en dan in de molex drukken. goed ver, dan blijft ie wel zitten :)

ff ontopic vraag:

Hier was ik ook wel benieuwd naar :P En wat als je de molex een keer vergeet aan te sluiten :p dan zal de boel wel behoorlijk warm worden :P

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

BeefHazard schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 15:42:
Als zo'n ding draait, zie je het idd niet.. 8)7
Ik heb nog eens even bij m'n eigen voeding gekeken... HX750 van Corsair, waarbij de fan uiteraard ook draait... Tuurlijk zie je nog wel dat er een fan in zit. Is het niet omdat 'ie draait, dan zie je nog wel het omhulsel waar die in zit. Bij die foto kijk je er gewoon regelrecht doorheen naar de achterkant ;)

• Kakulukia
Fordox schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:27:

ff ontopic vraag:

Ja. Tijdens het opstarten krijg ik een foutmelding maar dat is niet echt een probleem (kun je uitzetten).
Overigens kun je spelen met de spanningen, 12V (geel- zwart), 7V (geel- rood), 5V (rood-zwart). Test maar wat genoeg is om je cpu net in leven te houden :)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

bij mij staat alles standaard op 12 volt :P
maar ik heb nog steeds wel liever zon 4 pins dingetje voor de cpu. het si een leuk idee, maar ik ga het zo niet doen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:19
niet echt een elegante oplossing, maar als je toch een 120mm fan hebt liggen en het werkt dan is het prima :P (wel een echte tweak spirit)
Pagina: 1