Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding Kortgesloten, Short circuit protection vraag

Pagina: 1
Acties:

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Hoi,

ik was bezig met fans (12V>5V) en liet per ongeluk de 5v kort met de ground. Pc stond aan en ging meteen uit. Daarna probeerde ik reboot maar pc ging niet aan. Nou, een uur later nog maar een keer proberen en ging gelukkig wel aan.

Maar ik vraag me nu wel af waarom die nu wel aan gaat en niet meteen.
Het gaat om een be Quiet L7 530W, op de site lees ik dat er een shortcircuit protection is.

Is dat gewoon een schakelaar? Ik zou zeggen dat ik noormaal gesproken een of ander zekering zou moeten wisselen.

Graag wat verhelderen :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Vaak zijn dit soort beveiligingen als een resettable fuse geimplementeerd.

In principe is het een component wat onder invloed van temperatuur zichzelf verbreekt (hele hoge interne weerstand) of verbind (hele lage interne weerstand).
Deze temperatuur wordt opgewerkt door de stroom door het component (die lage interne weerstand).

Als je een korte hevige piek (kortsluiting) erdoor gooit wordt hij heel erg snel heel erg warm waardoor hij de verbinding verbreekt.
Een aantal minuten later is het componentje weer tot rust gekomen en afgekoeld waardoor hij weer gaat geleiden en je voeding weer gaat werken.

Overigens is dit geen beveiliging waar je vanuit moet gaan dat altijd perfect is, het is en blijft een flinke klap op de interne electronica van een voeding en als het vaak gebeurd gaat hij vanzelf een keer niet meer aan.