CAT6 kabel haalt geen Gigabit snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 4.412 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:34

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik vandaag en gisteren bezig geweest om mijn netwerk naar zolder verleggen. Hiervoor heb ik bij de bouwmarkt 20m CAT6 kabel gekocht met bijbehorende stekkers.
Ik heb de kabel naar boven getrokken zonder enkele problemen (dus geen knikken oid) en aangesloten. Vervolgens de stekkers er aan gezet (aan beide kanten dezelfde volgorde) en aangesloten.

Het netwerk werkt nu wel maar niet op 1 Gbit snelheid. Mijn Gigabit switch en mijn PC geven een 100 Mbit verbinding aan. Mijn router (Apple Extreme) kan het wel leveren want op de oude locatie had ik een Gbit verbinding. Kabellengte (nu 15m in gebruik) lijkt me het probleem niet.
Hiervoor heb ik hetzelfde probleem gehad met Cat5e kabel. Wel werken maar niet op 1 Gbit.

Als ik de kabel er in steek duurt het ook even, (10s of zo) voordat er verbinding is. Wat heb ik nu verkeerd gedaan? En wat kan ik doen om het recht te trekken?

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

De netwerkkaart in je computer????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Beatboxx schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 11:53:
De netwerkkaart in je computer????
Ook 1 Gbit. Ik heb hiervoor een werkend 1 Gbit netwerk gehad. Enige verandering is dat PC naar zolder is gegaan en dat er een nieuwe kabel tussen is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik gok zo dat je de aderparen niet in de juiste volgorde hebt gehouden af dat je iets niet hard genoeg hebt aangeknepen.
Dus post even van beide stekkertjes welke kleur je waar hebt aangesloten

zie de nt faq voor de juiste volgorde btw

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 07-05-2011 12:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Stekker A (van links naar rechts):
wit/oranje
oranje
wit/blauw
blauw
wit/groen
groen
wit/bruin
bruin

Stekker B:
wit/oranje
oranje
wit/blauw
blauw
wit/groen
groen
wit/bruin
bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:05
Dat is goed. Is het stekkertje voldoende aangeknepen en zitten alle aders helemaal goed in de stekkertjes?

Ik hoop ook dat er niet onnodig veel van de aders untwisted is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

OK13 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:02:
Dat is goed. Is het stekkertje voldoende aangeknepen en zitten alle aders helemaal goed in de stekkertjes?

Ik hoop ook dat er niet onnodig veel van de aders untwisted is.
Nee dat is foutterde fout

ik zoek hem wel even op in de faq.. daar is die

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

[ Voor 120% gewijzigd door Fish op 07-05-2011 12:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:05
Het maakt geen zak uit hoe je de aders in je stekkertjes steekt. Als het maar aan beide kanten gelijk is.
Black_Adder schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:04:
[afbeelding]

Zo moet je hem knippen anders werkt het niet
Of het adertje nou bruin is of blauw. Het is beide een stukje koper met een stukje plastic er omheen. Het is niet helemaal hoe het moet inderdaad zoals de TS het gedaan heeft maar dat maakt niet dat het niet zal werken.

[ Voor 68% gewijzigd door OK13 op 07-05-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Zo moet je hem knippen anders werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kleuren maken niks uit, zolang aan beide kanten maar dezelfde volgorde gebruikt wordt. Als je kabel traag is en geen Gigabit haalt lijkt het erop dat je hem fout geknipt en geknepen hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Deddiekoel schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:01:
Stekker A (van links naar rechts):
Leuk die zelfbedachte volgorde, maar dan krijg je dus dit soort problemen.
Zo moet het:
wit/oranje
oranje
wit/groen
blauw
wit/blauw
groen
wit/bruin
bruin

Let er dus op dat het bij ader 4 opeens anders moet :)
Tsurany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:05:
Kleuren maken niks uit, zolang aan beide kanten maar dezelfde volgorde gebruikt wordt. Als je kabel traag is en geen Gigabit haalt lijkt het erop dat je hem fout geknipt en geknepen hebt.
Maakt wel uit. Met gigabit krijg je daar zeker problemen mee. Ook met 100mbit met lange kabels.
Die wisseling tussen ader 4 en 6 is er niet voor niets.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 07-05-2011 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
OK13 schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:03:
Het maakt geen zak uit hoe je de aders in je stekkertjes steekt. Als het maar aan beide kanten gelijk is.
Ben al vaker kabels tegengekomen waar mensen ze gewoon kleur voor kleur knippen en dan ellende hebben met een niet goed werkende gigabit verbinding. Er zijn voor goede redenen standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:12
Uw netwerkkaart gaat echt niet weten welke kleur op welke plaats blijft. De volgorde kan je zelf bepalen bij je thuis; Professioneel hou je je idd best aan de standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die standaarden zijn er om problemen te voorkomen wanneer je gebruik maakt van contactdozen en dergelijken. Echter zijn het gewoon losse draden die niet weten of ze oranje of groen zijn. Dus van PC naar switch maakt het niks uit, zolang beide kanten goed zijn en goed geknepen zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik dacht ook altijd dat volgorde niet uit maakte. Heb mijn vorige kabels ook zelf gemaakt zonder problemen.
Mijn gebruikte kleuren schema is zelfs een kopie van een gekochte kabel...

Ik heb net alles weer goed aangedrukt, maar geen verschil. Ik ga bovenstaand schema dan maar eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Tsurany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:09:
Die standaarden zijn er om problemen te voorkomen wanneer je gebruik maakt van contactdozen en dergelijken. Echter zijn het gewoon losse draden die niet weten of ze oranje of groen zijn. Dus van PC naar switch maakt het niks uit, zolang beide kanten goed zijn en goed geknepen zijn.
Het gaat ook niet om de letterlijke kleur maar om de wissel tussen ader 4 en 6.
Dat is belangrijk.
Elk kleurenpaar is getwist (hence the name utp), maar ader 3&4 en 5&6 mogen niet uit dezelfde twist komen.
Heeft te maken met overspraak (door electrische velden) en het tegengaan daarvan.
De verschillende kleuren hebben ook een verschillend aantal twists per meter.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 07-05-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49
Keuren maken geen moer uit, maar de kleuren geven wel aan welke aders bij elkaar horen.
pen 3 en 6 zijn 1 aderpaar en 4 en 5 zijn ook een aderpaar en moeten dus ook zo worden aangesloten, dus met 1 kleur

[ Voor 9% gewijzigd door _root op 07-05-2011 12:21 . Reden: Tellen?? ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

[...]

Of het adertje nou bruin is of blauw. Het is beide een stukje koper met een stukje plastic er omheen. Het is niet helemaal hoe het moet inderdaad zoals de TS het gedaan heeft maar dat maakt niet dat het niet zal werken.
En die twist zit er in waarom ?
Juist om overspraak te voorkomen, iets wat je bij lengtes >10 echt begint te merken. waarschijlijk hebben jullie altijd korte kabels geknipt of mazzel gehad. lees je eerst even in voordat je antwoord geeft

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 07-05-2011 12:15 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34

alm

Fout, je hebt te maken met de aderparen die bij elkaar horen en als je dus andere aders bij elkaar gaat doen dan heb je geen twist meer en dan klopt het niet. Alleen de bovenstaande grafische weergaven met UTP stekkers zijn juist (voor een straight kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:38

painkill

Pain(k)(ill)

job schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:12:
[...]

Het gaat ook niet om de letterlijke kleur maar om de wissel tussen ader 4 en 6.
Dat is belangrijk.
Elk kleurenpaar is getwist (hence the name utp), maar ader 3&4 en 5&6 mogen niet uit dezelfde twist komen.
Heeft te maken met overspraak (door electrische velden) en het tegengaan daarvan.
Elk paar zit inderdaad in elkaar getwist om eletrische velden per paar te voorkomen.
Ze werken als het ware elkaar tegen doordat ze beide een andere kant op draaien.

Het KAN dus zo zijn dat er toch ergens te grote elektrische velden zijn, en je de draden zo hebt aangesloten dat de 1gbit snelheid niet gehaald kan worden.
Deze heeft namelijk wel 8 aders nodig, 100mbit heeft maar 4 werkende aders nodig.

Maar ik heb sowieso een gruwelijke hekel aan die knijpdingen die je er zelf maar in mag prutsen. Doe mij maar een AMP blokje die je gewoon per draad aan kunt sluiten..

[ Voor 9% gewijzigd door painkill op 07-05-2011 12:18 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Fout; maakt wel degelijk uit (vooral bij grotere afstanden). Heb dat al een paar keer meegemaakt, bijv. klusjesman die wel even UTP aan zou leggen naar aanbouw en gewoon zelf de kleurvolgorde bepaald had.
Die is een weekend bezig geweest om het werkend proberen te krijgen, totdat ik eens opperde de 'officiële' volgorde te hanteren, werkte gelijk :P

De getwiste aderparen zorgen nl. voor een soort van electromagnetisch schild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
Hierboven al veel foute antwoorden gelezen (en een paar goede).
De juiste volgorde maakt wel degelijk uit. Kant A en kant B hetzelfde doen is niet voldoende! Hier zijn echt al tientallen topics over. En het plaatje uit de FAQ heeft niet iemand zomaar uit zijn duim gezogen.
Om overspraak te voorkomen moet de juiste volgorde aangehouden worden. 3&6 moet een paar vormen (dus dezelfde soort kleur hebben).
Hou dus het plaatje zoals hierboven meermalen gepost is aan (en ook in de FAQ) staat en je haalt Gigabit snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

_root schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:14:
Keuren maken geen moer uit, maar de kleuren geven wel aan welke aders bij elkaar horen.
pen 3 en 6 zijn 1 aderpaar en 4 en 5 zijn ook een aderpaar en moeten dus ook zo worden aangesloten, dus met 1 kleur
Eensch maar wanneer er iets stukgaat is het handig als er iets gestandariseert is en je niet loopt te kutten.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Het is trouwens wel handig om op te merken dat dit schema vanuit de onderkant bekeken moet worden, anders heeft het nog steeds geen zin :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dan draai je je stekker toch om? Dan lees je het vanuit de bovenkant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Nee, dat werkt niet omdat je hem maar op 1 manier in je pc kunt steken ;)
En ook kun je het vanaf de bovenkant (kant met dat clipje), sowieso niet goed zien..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

OOh, ik dacht dat je bedoelde tijdens het krimpen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Engineer Stewie schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:08:
Uw netwerkkaart gaat echt niet weten welke kleur op welke plaats blijft. De volgorde kan je zelf bepalen bij je thuis; Professioneel hou je je idd best aan de standaarden.
Dat maakt dus WEL uit, geen onzin praten over dingen waar je geen verstand van hebt.

[ Voor 78% gewijzigd door mace op 07-05-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Woohoo!

Ik heb de stekkers er opnieuw opgezet volgens het schema uit de FAQ en ik heb nu een prachtige Gigabit verbinding! En de verbinding is er ook meteen.
Vroeger volgde ik braaf bovenstaand schema maar daar is op een gegeven de klad in gekomen. Vanaf nu dus nooit meer. Jammer dat ik onnodig Cat5e met Cat6 heb vervangen maar daar wordt ik niet slechter van ;-)

Thanks fish & Black_adder!

[ Voor 4% gewijzigd door Deddiekoel op 07-05-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weer wat geleerd, bedankt gasten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Eigenlijk moeten ze gewoon verplicht utp knijpinstructies meeleveren met de tang of de plugjes. dit gaat zooovaak fout.

Ik snap dat veel mensen het niet weten, en evt niet kunnen snappen waarom. Maar als je niet weet waar je het over hebt kun je er beter geen mening over geven. you know who you are!

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ze hebben die standaard niet voor niets zo gemaakt. Als je het anders doet, loop je vanzelf tegen problemen aan.

Maar eind goed, al goed. De TS kan via Gigabit werken.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
fish schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:14:
En die twist zit er in waarom ?
Juist om overspraak te voorkomen, iets wat je bij lengtes >10 echt begint te merken. waarschijlijk hebben jullie altijd korte kabels geknipt of mazzel gehad. lees je eerst even in voordat je antwoord geeft
De twee aders zijn getwist om common mode signals uit te "filteren". De getwiste paren zijn deel van een differential signal path. De signalen op de twisted pair zijn Biface, dwz de signalen zijn gespiegeld. Bij de ontvanger worden deze signalen van elkaar afgetrokken, zodat de common mode signalen die onderweg door beide kabels wordt opgepikt wordt "gecancelled". De twist is essentieel, hoe beter de twist des te beter de common mode signal rejection.
Daar paren 4/5 en 3/6 gepaard zijn (in switches en PCs etc) is het essentieel deze ook te paren in de kabel. In het bovenstaande geval zijn de paren uit elkaar getrokken 3/4 en 5/6.

[ Voor 10% gewijzigd door bramfm op 07-05-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je maakt het moeilijker dan het is

Singalen oppikken van een andere geleider heet overspraak toch :? res rest snap ik wel maar gezien het niveau van de thread is het voldoende om bij overspraak te blijven. en ja je moet elk singaal +/- wel zijn eigen paar geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 07-05-2011 12:56 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Tsurany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:05:
Dat maakt wel degelijk uit dus houd deze onzin allebei alsjeblieft voor je zodat probleemoplossing kan geschieden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolimpol
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-04 23:41
Klinkt raar, is je provider wel 1 Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 14:27
lolimpol schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:30:
Klinkt raar, is je provider wel 1 Gbit?
dude.. dit topic is uit 2011.... 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolimpol
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-04 23:41
Oops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

En nu is het een topic uit 2015, welkom in de toekomst ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 11:44
Zo'n oud topic omhoog halen is dus niet de bedoeling...

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.