Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Win 7 Ultimate 64 bits start ontzettend traag

Pagina: 1
Acties:

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:11
Beste lezers,

De topic titel dekt de lading niet helemaal. Ik merk sinds een paar maanden dat mijn pc met opstarten steeds trager wordt. Ik heb een al wat oudere PC, gekocht ergens in 2007 dacht ik, met een ADM DualCore 64bits processor, 4 gig geheugen en verder wat standaard onderdelen.

Geen spannend apparaat, maar ik speel er dan ook geen spellen op.

Ik heb er 3 hdd's in, en 1 dvdbrander. Daarnaast nog 2 USB hdd's want daar staat mijn media op die ik beneden via mijn WD TV Live kijk. Enfin, dat is een beetje de situatie schets.

Wat gebeurd er nou? Ik zet de pc aan, niks aan de hand. PC start op, geeft 1 piepje, zoals normaal, en begint dan windows te booten. Dat gaat heel traag. Vervolgens krijg ik de desktop te zien, maar ik kan niks aanklikken. De tijd die het systeem nodig heeft om op te starten duurt steeds langer. Ik heb in de tussentijd geen software geinstalleerd.

Als hij dan eenmaal draait, en dit kan ongelogen, makkelijk een half uur duren, dan doet hij het soms alsof er niks aan de hand is, en soms blijft ie dat doen. Een klein voorbeeldje. Als ik de eerste keer IE start, dan duurt dat ontzettend lang.

In het geval dat hij het daarna goed doet, is er niks aan de hand, en kan ik alles snel doen zoals ik het gewend ben. Als hij het niet goed doet, en ik wil bijvoorbeeld een nieuw tabblad openen, of zelfs maar een andere website bezoeken, en ik tik het adres in, dan kan ie dat al niet bijhouden. De letters van het adres komen er niet te staan, en IE begint om te springen van 'actief/normaal' naar 'IE reageert niet'. Dat blijft ie dan doen.

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
programma's gedeinstalleerd.
Zon beetje elke cleaning tool gedraaid.
Schijfdefragmentatie.

Als ik kijk in de...sorry jongens, ik ben niet zo goed met een pc, technisch dan, uhm, dat waar je dus kunt zien of er problemen zijn, daar staan geen problemen. Alle hardware onderdelen worden herkend, zijn up to date, en daar zijn geen problemen.

Gisteren, toen ik een 3e tabblad wilde openen in IE, bleef ie weer hangen, en vervolgens hing het hele systeem. Ik had in het 2e tabblad een liedje aanstaan via youtube, en dat speelde vrolijk door, maar ik kon niks meer. Ik heb daarop de PC uit ergernis uitgedrukt, en opnieuw aangezet.

Nu start het systeem niet meer op, want op het moment dat hij Windows wil gaan booten zegt ie dat er een file in windows/system32 ofzo beschadigd is, dat ik de installatiecd moet plaatsen en moet herstellen.

Dat ga ik niet doen, ik ga niet op mn huidige pc windows opnieuw installeren, want dat heb ik al een keer gedaan, en dat leverde (een paar maanden geleden) ook niks op.

Om kort te gaan: pc opstarten gaat steeds trager. Soms, als ie uitgesputterd is en ik eenmaal mail en zo opgestart heb, is het net alsof er helemaal niks aan de hand is. In andere gevallen blijft ie zo traag bezig.

Voor zover ik dat als leek kan beoordelen, lijkt het mij dat het niet aan de processor of het geheugen ligt. Aangezien de PC al een paar jaar oud is, kan ik me voorstellen dat het wellicht de HDD is die een probleem is. Wat ik namelijk soms ook merk is dat als ik iets kopieerde van een andere hdd naar een partitie op de 'eerste' hdd, dus waar ook windows op staat, dat dat traag gaat, terwijl het naar een andere hdd kopieren wel prima gaat.

Im at a loss. ik wil straks een nieuwe hdd kopen maar weet niet of dat zinnig is. Wie heeft raad?

Och ja, je moet toch wat he.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Draai eens HDtune en post een screentje van de results hier

Verwijderd

Dat lijkt me idd de HDD. Maakt die ook nog rare geluiden toevallig?

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Een screentje zal uitsluitsel bieden:) Ik wacht af

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

Als het zolang duurt MOET er in je eventlog wel iets te vinden zijn. Die rapporteert namelijk default of iets al langer dan 300 seconden duurt en dat dat dan niet klopt.

Lekker op de bank

• Just_A_User
Ik kan niks draaien, want ik heb maar 1 pc en die doet het nu dus niet. Ik typ dit vanaf de laptop van mijn werk.

De harde schijf maakt geen aparte geluiden, of geluiden die ik eerder niet hoorde ofzo. Ik hoop heel erg dat ik alleen een hdd hoef te kopen, dat kost nauwelijks iets en dan kan ik mn data wel van die andere schijf trekken voordat die helemaal opgeeft.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Je zegt niet dat je niet een progje vanaf een USB stick kan draaien.... Maar start eens vanaf een ubuntu livecd, die heeft ook ingebouwde controle;)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:35
Heb je een floppy drive in je pc?

Zo niet, controleer dan even of je deze uitstaan hebt in de bios.
Staat deze in de bios aan terwijl je fysiek geen floppy drive hebt wil Windows 7 aanzienlijk vertragen met opstarten.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Welk type HDD('s) zit er in die PC?

• Just_A_User
Snowwie schreef op zondag 08 mei 2011 @ 03:16:
Heb je een floppy drive in je pc?

Zo niet, controleer dan even of je deze uitstaan hebt in de bios.
Staat deze in de bios aan terwijl je fysiek geen floppy drive hebt wil Windows 7 aanzienlijk vertragen met opstarten.
Nee, die zit er niet in. Zou ook raar zijn trouwens. Dat is dan nu ineens een probleem?

• Just_A_User
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 05:23:
Welk type HDD('s) zit er in die PC?
Nou, toen ik de PC kocht zat er 1 HDD in. Dat was een SATA schijf. Omdat ik uiteraard een oude PC had met een HDD, heb ik die erbij geplaatst, dat was een IDE schijf.

Daarna, een jaar geleden ofzo, heb ik er een 2 TB SATA schijf bij geplaatst. Ook heb ik nog 2 USB HDD's, 1x 1 TB en 1x 2TB groot.

• Just_A_User
Beatboxx schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 11:32:
Je zegt niet dat je niet een progje vanaf een USB stick kan draaien.... Maar start eens vanaf een ubuntu livecd, die heeft ook ingebouwde controle;)
Ik heb geen Ubuntu live cd :) Dus ik moet maar gokken nu even dat het de HDD is. Nu is een nieuwe HDD net zo duur als een fles cola bij wijze van, ik heb er alleen nog geen gekocht, dat ga ik morgen proberen te doen.

Wat overigens ook raar is. Mijn eerste reactie, toen de PC niet opstartte omdat hij aangeeft dat er een file beschadigd is, was de CD er in doen en booten vanaf die CD. Vervolgens kun je kiezen waar je Windows wil installeren. Ik heb dat dus niet geinstalleerd, maar voor zover ik me kan herinneren staat die schijf er ook niet tussen.

Je hebt nl een overzichtje van de partities met hun namen erbij, maar C:\ heet Windows, en die staat er niet bij. Maar het rare is dat partitie D:\ er wel bij stond. Dat is een aparte partitie, maar op fysiek dezelfde schijf. Hoe dan ook, het klopt niet.

Overigens, nog iets, nu ik het me bedenk, wat op zich niks met het probleem van doen heeft maar wel iets wat ik nooit heb kunnen veranderen (omdat ik niet wist hoe). Lang geleden, toen ik die PC kocht, heb ik daar zelf toendertijd Vista op geinstalleerd. Prima, ware het niet dat ik naar mijn weten correct had geinstalleerd, maar de PC bij booten aangaf: BOOTMGR MISSING!.

Als ik dan liet booten met de installatie CD er in, dan sprak ie heel even die CD aan, en daarna startte ie wel op. Later, toen ik Windows 7 installeerde, had ik datzelfde probleem. Aangezien ik die CD er eigenlijk altijd in had maakte me dat niet uit, maar als ik dalijk een nieuwe HDD koop, dan wil ik dat probleem eigenlijk voor zijn, want het hoort natuurlijk niet zo.

Verwijderd

Aantal dingen voer ik als eerste uit:

Start > Run > cmd > chkdsk -r of /r
PC herstarten en kijken maar.

Een andere optie is van de W7 cd booten en dan repair Windows gebruiken.

Daarnaast: Heb je een virii scanner? of al eens gekeken in msconfig?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan ook eens starten zonder USB harddisks aangesloten. Kan ook helpen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:05

Quad

Doof

Doe eens uitvoeren > MSconfig > tabje Computer opstarten > geadvanceerd.
Vink aantal cores op max (2) en geheugen op max.

In mijn geval start de pc wel snel op :).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Quad schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:36:
Doe eens uitvoeren > MSconfig > tabje Computer opstarten > geadvanceerd.
Vink aantal cores op max (2) en geheugen op max.

In mijn geval start de pc wel snel op :).
Dat truukje is een hoax. Als ik dat kies gebruikt de pc juist minder geheugen. In windows is dan geen 6GB in mijn geval beschikbaar maar 5.5 oid.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:24
Zoals de TS aangeeft kan hij Windows niet starten, dus zal hij in ieder geval een deel van bovenstaande commando's niet kunnen uitvoeren.

Een live cd kun je zo downloaden en branden op je huidige laptop, dat is de tijd en de moeite niet. (Kan natuurlijk ook op een USB). Je kunt Puppy Linux proberen, maar ook bijvoorbeeld Ubuntu. Je kunt dit beter eerst proberen om een aantal dingen uit te sluiten.

Een andere mogelijkheid zou zijn om op een USB-stick MemTest installeren, het zou ook het geheugen kunnen zijn.

• Just_A_User
Inmiddels heb ik een nieuwe HDD gekocht en daar Windows 7 Ultimate NL 64bits op geinstalleerd. Ben nu verder mijn PC op orde aan het brengen. Het lijkt dus toch de HDD te zijn.

Inmiddels ben ik ook alle data van die schijf aan het kopieren, zodat ik niks kwijt ben. Sommige random bestanden zijn wel beschadigd, onder meer enkele foto's. Dat is wel jammer, maar beter dan dat ik niks meer had, want er staan onder andere 8 jaar vakantiefoto's bij, en ik ben blij dat ik die toch nog heb.

Heb ik vanmiddag ook nog een nieuw schermpje op de kop getikt. een Acer V243HL. Nothing fancy, maar iets groter dan wat ik had, en ook een hogere resolutie. :)

Verwijderd

Just_A_User schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:19:
Daarna, een jaar geleden ofzo, heb ik er een 2 TB SATA schijf bij geplaatst. Ook heb ik nog 2 USB HDD's, 1x 1 TB en 1x 2TB groot.
Ik bedoelde eigenlijk een specifiek merk en typenummer :) Vooral dat laatste kan soms ook wel relevant zijn.

• Just_A_User
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 04:00:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk een specifiek merk en typenummer :) Vooral dat laatste kan soms ook wel relevant zijn.
Nou, ik heb dus inmiddels mijn pc opnieuw geinstalleerd. Ik zou echt niet weten welke merken en typenummers dat zijn. De nieuwe is een Samsung Spinpoint 500gb. Een van de andere interne HDDs is een Hitachi 1 TB schijf, maar typenummers weet ik dus niet.

Verwijderd

Het gaat mij erom dat je het over een 2 TB SATA schijf hebt en dat kunnen tegenwoordig Advanced Format drives zijn. Als je die niet aligned (of geen jumper zet, een van de twee) dan kan de performance instorten.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hebben ook andere merken dan WD tegenwoordig dit soort schijven.
Pagina: 1