Afstandsbediening repareren > Wat voor materiaal knopjes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
De afstandsbediening van mijn receiver vertoont kuren, de volumeknop reageerde niet helemaal lekker meer. Daarom de afstandsbediening van binnen schoongemaakt.Er zat een plakkerige vloeistof (cola?) onder de volumebuttons. Als final cleanup een doekje spiritus over de zwarte puntjes onder de buttons gehaald. En dat had ik niet moeten doen.

Meerdere buttons reageren nu niet meer. Bijvoorbeeld de volume button niet meer. Als ik met een werkende button contact maak met de volumeprintplaatlocatie (hoe heet zo'n ding) werkt het volume wel. Bijvoorbeeld;

Ik draai het complete vlak met buttons een kwartslagg laat de '1' button met het zwarte puntje contact maken met de printpaat op de loactie van het volume. Dit werkt perfect. Mijn conclusie is dan ook dat de printpaat perfect werkt, maar dat ik door gebruik te maken van spiritus het 'zwarte' laagje onder diverse buttons heb beschadigd waardoor het niet meer geleidt.

Mijn vraag is dan ook; wat is dit voor zwart geleidend laagje (Teflon ?), en is het ergens te krijgen(Potje + kwastje) zodat ik de zwarte contactpuntjes kan herstellen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SlGH0r2XdbmsNcMXS7LnRJhd/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Ik heb dit een keer opgelost door met een perforator en aluminium folie kleine rondjes te maken en deze op de pads te plakken met secondelijm.
Werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:28

SeatRider

Hips don't lie

Metaalverf? Of met een potlood erover krassen? Had vroeger ook een (Sony) afstandsbediening, de RM635, die waren ook hopeloos.

Afbeeldingslocatie: http://www.afstandsbediening.nl/contents/media/tvsonyrm635.jpg

De enige optie die echt werkt is een vervangende/universele AB.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Zoals hierboven aangegeven, potlood werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
TRAXION schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:21:
Zoals hierboven aangegeven, potlood werkt prima.
Maar potlood, wordt de werking daarvan niet minder naar verloop van tijd. Is er iets alternatiefs dat langduriger werkt? Ik verzin het maar; bestaat er iets als grafietverf?
mrcitroen schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:11:
Ik heb dit een keer opgelost door met een perforator en aluminium folie kleine rondjes te maken en deze op de pads te plakken met secondelijm.
Werkt uitstekend!
Even een stukje alufolie gebruikt op de printplaat, en dat werkt idd Echter niet zoveel zin om 80 stukjes te plakken. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door mcsluis op 07-05-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:56
mcsluis schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:32:
[...]

Maar potlood, wordt de werking daarvan niet minder naar verloop van tijd. Is er iets alternatiefs dat langduriger werkt? Ik verzin het maar; bestaat er iets als grafietverf?
Bison electro lijm? dun laagje erop zou volgens mij ook prima werken

http://www.bison.nl/static/products/assets/asset_10762_2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
DJSmiley schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 10:38:
[...]

Bison electro lijm? dun laagje erop zou volgens mij ook prima werken

http://www.bison.nl/static/products/assets/asset_10762_2.pdf
Hmm.. dat zou moeten werken.. goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Volgens mij is de fabricage van de potloden de laatste tijd gewijzigd waardoor er minder geleidend materiaal aan is toegevoegd. Een vulpotlood werkt dan nog het beste volgens mij.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:48
Je hebt wel van die lijm om de verwarmingsbanen op de achteruit van een auto te repareren. Dat is ook een soort metaalverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Allen, hartelijk dank voor de adviezen. Ik ga straks richting de hornbach voor electrolijm. Het resultaat zal ik morgen posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

doe er niet te veel op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:01
Potlood werkt niet, dat slijt er te snel af. Het beste is toch om er een nieuwe laag koolstof (grafiet)
aan te brengen onder de rubberen knopjes.

Ik gebruik hiervoor grafiet spray uit een spuitbus (Graphit 33 van Kontakt Chemie).
Dat spul is oorspronkelijk bedoeld voor het herstellen van de aquadaglaag van
beeldbuizen. Verkrijgbaar bij de meeste elektronika onderdelen winkels.

Even wat spray op een wattenstaafje doen, en dan voorzichtig deppen op het rubber.
Steeds een dun laagje aaanbrengen, even laten drogen en dan nog een paar dunne laagjes.

In het algemeen werkt dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Nou, afgelopen weekend electrolijm gekocht. De 1e keer de dik aangebracht waardoor waarschijnlijk de weerstand te hoog was en de diverse buttons niet werkte. Alle buttons schoongemaakt en een dunnere laag aangebracht.

De buttons die daarna nog niet functioneerden, daar heb ik bisonkit + alufolu opgeplakt. Deze oplossing werkt een stuk beter dan de electrolijm.

Voordeel van de electrolijm is dat het makkelijk aan te brengen is. Nadelen zijn de prijs (22,50), als je het te dik aanbrengt werkt het niet, en het bladdert af.

De tip van de grafiet spray kwam helaas te laat. Nadat ik google heb geraadpleegd heb ik het idee dat dit wel een goede oplossing was geweest.

Al met al werkt de AB nu redelijk. Heb Marantz maar een mailtje gestuurd met een prijsopgave voor een nieuwe AB. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik gebruik altijd aluminiumfolie. Per knopje dat niet werkt een klein rondje op het zwarte plakken. Werkt perfect en kost bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
zero_cool89 schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:15:
Ik gebruik altijd aluminiumfolie. Per knopje dat niet werkt een klein rondje op het zwarte plakken. Werkt perfect en kost bijna niets.
Tja, daar ben ik nu ook achter. Het probleem was dat er één knopje niet werkte. Als ik daar alufolu op had geplakt was het probleem gelijk verholpen.

Helaas ik eerst wat andere handelingen verricht waardoor ik de AB grotendeels om zeep heb geholpen er nu meerdere knoppen lastig functioneren.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 13:33

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Voor de volgende keer als iemand een AB wil repareren:
Schoonmaken met Video 90.
Werkt fantastisch, busje is 5Euro en daar heb je voldoende aan voor de rest van je leven. Spul is ook ideaal om laseroogjes van CD spelers ed. schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa uche
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 17:23
Heel oude topic, maar tja... Ik zocht er naar dus relevant.
Bijna alle knopjes werken weer doordat ik met een hele zachte grafietpotlood B over de contacten op de printplaat ben gaan krassen.
Alleen de volumeknoppen heb ik uiteindelijk voorzien van een klein beetje aluminium folie en erop geplakt op de rubberen puntjes.
E viola!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbrouwer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:41
Inderdaad een oud topic, maar voor mij was het DE oplossing. Het grootste probleem was nog het schadevrij de afstandbediening openmaken. Is redelijk gelukt...
Uiteindelijk de niet meer werkende VOL + knop gefixed met een stukje aluminiumfolie en Bison Tix.
Een veel betere oplossing dan een vervangende AB of veel te dure (gebruikte) originele AB.
Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07

Xanax959

relax...

Ooit spul gekocht om keyboard toetsen te repareren. Niet te dik opbrengen en goed laten drogen. Blijft al twee jaar goed werken. Werkt ook goed voor de knoppen van de raambediening van de auto. (Niet morsen anders gaat je raam ineens naar beneden tijdens het rijden...)

https://www.ebay.co.uk/itm/171656481000

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1