Organiseren "Applications" folder

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:49
Hoi,

Ik denk of helemaal de verkeerde richting in omdat ik van Windows af kom, of ik mis iets.

Als we applicaties downloaden dan moeten we die volgens Apple in de "applicatie" folder zetten/slepen.
Maar als ik nu in mijn applicatie folder kijk (in dock of finder) dan is het een zooitje.

Ik zou toch minimaal een aantal folders willen per categorie, zoals: Muziek, Office, Utility, Games....

Het druist tegen mijn gevoel in om apps te verplaatsen nadat ze een keer geopend zijn. Of schrijft OSX nergens bestanden weg?

Dus nu kan ik alleen bedenken om overal een alias van te maken, en die in een folder te organiseren, en in mijn dock te slepen.

Dat doe ik niet goed toch?

FreeReef.nl

Verwijderd

Je kan prima folders binnen de Applications folder maken, aangezien er binnen de Applications folder, in tegenstelling tot Windows, geen bestanden worden aangemaakt door de applicaties.

Het is dus veilig, en het kan prima :).

• World Citizen
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:55:
Je kan prima folders binnen de Applications folder maken, aangezien er binnen de Applications folder, in tegenstelling tot Windows, geen bestanden worden aangemaakt door de applicaties.

Het is dus veilig, en het kan prima :).
Ook apps die meegeleverd werden, zoals bv "activity Monitor" die in de root van Application folder staat?

FreeReef.nl

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

ja, dat kan prima. OSX gebruikt geen register, er liggen dus geen absoluut paden naar de applicatie ergens anders vast waardoor dit prima kan.

Omdat het kan.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

dragon4ce schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:16:
ja, dat kan prima. OSX gebruikt geen register, er liggen dus geen absoluut paden naar de applicatie ergens anders vast waardoor dit prima kan.
Er is (of was) één uitzondering, en dat is dat Mac OS X moeilijk kan doen met systeemupdates waar applicaties in betrokken zijn (zoals Safari) of zelfs updates naar een nieuw systeem (zoals Lion). Dingen gaan niet helemaal stuk, maar je hebt dan ineens 2 Safari's bijvoorbeeld. Daarom laat ik de meeste standaard apps maar staan. Microsoft Office kan ook heel erg moeilijk doen als je het verplaatst, maarja, die komt "uit het andere kamp" ;) Adobe Software doet meestal niet moeilijk.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:43

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso, de map programma's gebruik ik hier amper. Gewoon cmd+spatie voor de finder en gewoon intikken wat ik wil. De meest gebruikte standaard in de dock, de rest dus via de finder.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is zo'n "applicatie" an sich al een folder (achter de schermen). Ik denk dat je een "applicatie" in OS X het beste kunt zien als een archief bestand wat alle bestanden bevat om die applicatie te kunnen gebruiken. Met de Terminal kun je applicaties ook gewoon doorbladeren alsof het directories zijn (bijvoorbeeld /Applications/TextEdit.app/Contents).

Daarnaast worden bestanden door de applicaties (preferences etc) opgeslagen in jouw user map. Dit gebeurt - traditioneel op UNIX gebaseerde systemen - in mappen die met een punt beginnen.

Open maar eens een Terminal en doe in jouw user map ls -al. Ik zie dan bijvoorbeeld mappen als .xbmc.

Voorts heeft OS X een eigen preferences systeem voor native applicaties, waarbij system wide en user specifieke instellingen worden bewaard. De user specifieke instellingen staan in jouw home folder, onder /Users/{Gebruikersnaam}/Library/Preferences. De plist files bevatten al jouw instellingen. En onder /Library/Preferences staan de system wide instellingen.

Als een applicatie dan in OS X een preference wil opslaan, zegt hij tegen het systeem "sla instelling X op voor gebruiker Y" en dan wordt het voor die applicatie in de juiste bestanden opgeslagen. Net zoals dat het ook weer wordt opgezocht. De applicatie is zich verder niet bewust van waar die instellingen staan op de harde schijf en het maakt dan ook niet uit waar die applicatie zelf staat.

Kortom, je kunt de applicaties dus prima verplaatsen zonder gevolgen. De "Activity Monitor" staat bij mij trouwens al standaard in een map, namelijk Utilities.

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 07-05-2011 08:19 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-12 20:31
Gewoon die map negeren voor het starten voor applicaties, en spotlight gebruiken. (cmd -spatie).

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ZpAz schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 09:11:
Gewoon die map negeren voor het starten voor applicaties, en spotlight gebruiken. (cmd -spatie).
Yep, went snel! :)

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Of Alfred, ís snel ;)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ZpAz schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 09:11:
Dit werkt inderdaad goed. Vooral met die toetsencombinatie is het wel handig.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik zou ook opteren voor alfred of spotlight. Al jaren gebruik ik de applications folder gewoon om applicaties naar toe te slepen. Heel af en toe ben ik de naam vergeten van de applicatie en kijk ik in de fodler welke naam het heeft. Maar om applicaties te starten.. Spotlight als je geen alfred hebt

Dus waarom moeilijk als het gemakkelijk kan?

• World Citizen
Thanks voor de tips. Ik ga dan toch maar even met spotlight aan de gang. Ik wil proberen zo min mogelijk tools te gebruiken zoals bv Alfred, maar als het nodig is ga ik het testen.

Als ik niet alle applicaties veilig kan verplaatsen dan wil ik het helemaal niet. Anders is het weer zo een exception verhaal.. dat is niet gewenst.

Ik kan niet echt een "how to use" manual vinden die door Apple zelf is geschreven over dit onderwerp. Het valt me tegen dat ik niet vanuit Apple een betere sorteer methode krijg. Ze zetten immers standaard je App folder in je dock.. Het lijkt me dan dat ze willen dat je die ook gebruikt. Een beetje poweruser heeft nogal wat tools en software... Die moeten toch ook tegen dit probleem lopen, of is Spotlight echt mainstream onder de Apple users?

FreeReef.nl

Verwijderd

In Lion gaat er wel verandering in komen dan heb je de Lauchpad (ala iOS Springboard) die standaard in de dock staat. Standaard is de Applications folder daar verdwenen (je kan 'm natuurlijk weer terugzetten)

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 23:27:
In Lion gaat er wel verandering in komen dan heb je de Lauchpad (ala iOS Springboard) die standaard in de dock staat. Standaard is de Applications folder daar verdwenen (je kan 'm natuurlijk weer terugzetten)
Ik ben geen fan van het Launchpad, maar ik denk dat het wel die kant op zal gaan. Daar kun je wel zelf naar hartelust mapjes maken. In feite is het ook een verzameling snelkoppelingen, net als het start menu van Windows. Maar ik start m'n apps toch nog steeds liever via het toetsenbord.

Verwijderd

Dat kan in Lion natuurlijk ook nog steeds ;)

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Zuttasoxx schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 13:46:
Ik zou ook opteren voor alfred of spotlight. Al jaren gebruik ik de applications folder gewoon om applicaties naar toe te slepen. Heel af en toe ben ik de naam vergeten van de applicatie en kijk ik in de fodler welke naam het heeft. Maar om applicaties te starten.. Spotlight als je geen alfred hebt

Dus waarom moeilijk als het gemakkelijk kan?
No, man. Quicksilver!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Er zijn inderdaad een aantal apps die moeilijk doen. De iLife en volgens mij ook iWork serie gaan met het komen van een software-update raar doen.

• World Citizen
Oke spotlight is het geworden... dit werkt gewoon goed. Maar toch zou ik graag een keer op de MBP van Steve willen kijken om te zien wat hij doet... anders had hij het immers enkele OSX versies geleden wel aangepakt. Als hij er niet mee om kan gaan dan word het niet uitgebracht heeft hij ooit gezegd.

Ik zal er een mail aan Apple aan besteden. Kijken welk advies hun uitdragen.

Thanks voor de Tips...

FreeReef.nl

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
In Lion kun je de Applications folder wel standaard onder verdelen in verschillende categorieën.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Muthas schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:51:
Er zijn inderdaad een aantal apps die moeilijk doen. De iLife en volgens mij ook iWork serie gaan met het komen van een software-update raar doen.
Je kunt ook aliassen maken voor apps die je in een launchfolder stopt. Openen vanuit Applications-folder is in feite hetzelfde als openen vanuit de Program Files-directory onder Windows.

Ik weet dat het fout klinkt "zoals onder Windows" maar het idee van shortcuts is nog niet zo slecht ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Canaria op 10-05-2011 10:25 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• World Citizen
Canaria schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:25:
[...]

Je kunt ook aliassen maken voor apps die je in een launchfolder stopt. Openen vanuit Applications-folder is in feite hetzelfde als openen vanuit de Program Files-directory onder Windows.

Ik weet dat het fout klinkt "zoals onder Windows" maar het idee van shortcuts is nog niet zo slecht ;)
Inderdaad, het was alleen een hoop werk... Dan moet ik eerst overal een allias van maken, en dan vervolgens over de Tag "alias" weer weghalen... en dan mis je natuurlijk weer een app waar je nog geen alias van had gemaakt.. .

Het werkte wel, maar zo omslachtig.

FreeReef.nl

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:32

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Lange tijd terug gevonden en gebruik het nog steeds: Overflow - http://stuntsoftware.com/overflow/

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik vind de Applications folder ook een rare map.

Ik wilde alle losse .app's in mijn User/Applications stoppen en de standaard .app's in de /Applications, maar dan pakt hij de app's uit mijn User folder niet.

Adobe doet heel moeilijk bij het moven. En Adobe doet al moeilijk bij de installatie (overal staat nu wat! :( ). Met name bij updates krijg je gezeik, want dan kan hij de applicaties niet meer vinden.

Helaas het probleem bij Mail.app ook gehad. Die stond in een folder en is niet goed geupdatet. Nu heb ik geen mail.app meer. Restoren en de combo update draaien helpt helaas niks.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Adobe vindt het ook moeilijk om richtlijnen te volgen. Ze lappen alle Apple-conventies aan hun laars.

• World Citizen
oZner schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:02:
Ik vind de Applications folder ook een rare map.

Ik wilde alle losse .app's in mijn User/Applications stoppen en de standaard .app's in de /Applications, maar dan pakt hij de app's uit mijn User folder niet.

Adobe doet heel moeilijk bij het moven. En Adobe doet al moeilijk bij de installatie (overal staat nu wat! :( ). Met name bij updates krijg je gezeik, want dan kan hij de applicaties niet meer vinden.

Helaas het probleem bij Mail.app ook gehad. Die stond in een folder en is niet goed geupdatet. Nu heb ik geen mail.app meer. Restoren en de combo update draaien helpt helaas niks.
Ja, ik ben er mee gekapt.. ik gebruik nu Spotlight, en veel " snelkoppelingen"

Ofwel:
Elke app krijgt een Snelkoppeling.
In de map "Applications" maak ik nog een map "Applications"
In die tweede map maak ik mijn subcategorieën zoals Music, Photo's, Office, Games...
Dan sleep ik elke snelkoppeling naar de juiste map..
En verwijder ik over de extra tag "alias" ($@%$&*)
Ik verwijder de standaard "Applications" map uit mijn Dock
En zet er de tweede nieuwe "Applications" map voor terug in de plaats.
(ik moet echt eens in Apple scripts duiken)

Het nadeel is dat een nieuw "geïnstalleerde" app niet meteen zichtbaar is in je Dock/Applications folder.
Je moet dus telkens snelkoppelingen maken. Dit doe ik een keer in de week...

Ik hoop dat Lion mij de oplossing gaat bieden door de style van IOS over te nemen.. maar ik heb er nog helemaal niet naar gekeken (Enkel Apple Officieel vrijgegeven beelden maar geen Beta software)... dus ik moet het afwachten.

Andere Tips zijn nog steeds van harte welkom.

Edit: nee ik wil geen snelkoppelingen van alle bestanden in mijn applicatie map... anders had ik wel een alias van mijn Applications folder gemaakt... TIP=sneller

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 19-05-2011 18:23 ]

FreeReef.nl

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
In plaats van alles te organiseren in submappen (= 1 zoek+klik extra) dump ik alles juist in de Applications folder. Alleen de nooit-gebruikte dingen zoals Font Book en Dictionary dump ik dan in een subfolder (of ik verwijder ze).

Alleen MS Office doet moeilijk. Office installeert alles in een subfolder, maar zodra je de individuele programma's verplaatst, starten ze opeens niet meer op.
Pagina: 1