Toon posts:

Overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views

Verwijderd

Topicstarter
AMD Athlon ll x2 240 processor
package: socket am3 (938)
multiplier x4
bus speed :200.9 mhz
htlink :1004.6 mhz
coreV :1.136 Volts

Moederbord: Biostar MCP6P3
American Megatrends inc.

geheugen :ddr3
:2048 MBbytes
Single-channel
dram Freq: 535.8 MHZ
Fsb/Dram :3.8
Nb Freq :1607.4 Mhz

Grafishe kaart :Ati Radeon HD 4350 512Mb
clocks :879Mhz

als je begint zie je standaard 200 freq staan die je moet verhogen in kleine stapjes dat is tot 280 gelukt
maar nu geeft die heletijd Cmos foutcode aan?

nu wilt hij ook niet meer vanaf lagere clocksnelheden starten?

iemand die mij een beetje opweg kan helpen svp?

Dank!!!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:25

Verwijderd

Topicstarter
lekker bijdehand?
ik zeg toch dat ik er niet meer uitkom? met foutcode cmos;)
geef normaal antwoord of geef niks :)

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 23:09:
[...]

lekker bijdehand?
ik zeg toch dat ik er niet meer uitkom? met foutcode cmos;)
geef normaal antwoord of geef niks :)
Aangezien je jezelf duidelijk nog niet genoeg hebt ingelezen kan je toch maar beter die faq doorlezen..
Je kunt niet zomaar je bus speed verhogen en verwachten dat het gaat werken, je moet rekening houden met alle voltages, je northbridge snelheid en je RAM snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het nu 3 keer gelezen
ik kan nergens direct in mijn bios mijn FSB snelheidaanpassen
of is dat die 1600 mghz die ik naar 2000mhz max kan opschroeven?

ik wil graag weten waarom ik die cmos foutcode krijg
op google word ik er niet veel wijzer van..

chipset nort
kan je je freq aanpassen tussen moederbord en processor

en dan heb je nog die andere daar kan je het aantal voltage wat je systeem moet leveren invullen

ook als ik de dram snelheid verhoog van 1033 naar 1666
start die ook niet?

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Tja posten in dit topic heeft helaas toch geen nut maar ja ik verveel me toch dus.

Er zijn meer dan genoeg overclock guides te vinden, ze verschillen soms wat in hoe ze dingen in je bios noemen. Maar ja hier zijn een paar quick tips.

In je bios heb je de bus speed, deze moet je verhogen om een hoger aantal MHZ (dus snelheid) te halen. Dit houd op een gegeven moment op, je systeem wordt instabiel en crasht vaak of komt niet door de bios heen. Dit is het punt dat je je voltages moet gaan verhogen (welke en tot hoe hoog is specifiek naar jouw moederbord), hier gaat dus koeling een rol spelen.

Maar goed, terug naar de basics. Je moet je bus speed dus met een beetje verhogen en daarna stresstesten met een programma als Prime95 of een ander programma, doe dit voor een poosje, sommigen zeggen een half uur tot een uur maar voor in het begin volstaat 5-15 minuten ook wel. Doe je bus speed weer omhoog en ga weer stressen.

Maar in jou geval zou ik toch echt wat meer gaan inlezen over overclocken.

//edit.

Oh ik lees dat je pc niet meer boot? Of bios error? Ik weet niet wat je bedoeld maar mocht je PC nog booten, reset dan alles in je BIOS naar default. Mocht dat niet helpen haal de BIOS batterij uit je moederbord om een hard reset te doen. Als je dan nog problemen hebt is er een kans dat je je hardware hebt gesloopt tijdens het overclocken.
Als je na 3 keer de FAQ lezen nog steeds dingen niet begrijpt moet je het OC'en misschien maar naast je gaan leggen.
ook als ik de dram snelheid verhoog van 1033 naar 1666
start die ook niet?
Is dat een vraag of een
statement?

[ Voor 26% gewijzigd door MrVegeta op 07-05-2011 02:02 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Topicstarter
nee kijk zodra ik hem ook maar van 200 mhz naar 220 mhz dat is nog geen 2 % overclocken
zegt die cmos error ofzoiets
press f2 for default settings of press delete for biosmenu

terwijl ik m al eens op 270 mhz heb gehad maar toen had ik een aantral dingen aangepast zoals 1475volt bij chipset en bij die andere stond die standaard op 400 mhz en veranderd naar 600 mhz
en amd overclock config van disable naar enable toen daar in het menu van 1600 mhz naar 2000 mhz aangepast
daar in het menu stond ook mijn standaard snelheid van mn processor 2,8ghz later had ik die op 3,7 ghz
toen wou ik m dus weer klein beetje omhoog gooien en geeft die dus die cmos fout aan
en ik had de snelheid van mn dram ook op manuel gezet (1666)

Verwijderd

Topicstarter
en soms als ik mn bios heb veranderd blijft mn beeld gewoon zwart..
dan restart ik m weer gaa weer t menu in
verandert het automatish terug en hy doet wer normaal -.-

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:07

D4NG3R

kiwi

:)

Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 4

offtopic:
er is trouwens een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knopje, je eigen topic binnen 24h bumpen word op tweakers niet gewaardeerd.

Edit: Ik zou toch meer stof gaan zoeken en lezen als ik jouw was.. Dom rondkloten in de BIOS is nooit een goed idee, zeker als je je hardware sneller wilt doen draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 07-05-2011 03:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 03:10:

offtopic:
er is trouwens een [afbeelding] knopje, je eigen topic binnen 24h bumpen word op tweakers niet gewaardeerd.

Edit: Ik zou toch meer stof gaan zoeken en lezen als ik jouw was.. Dom rondkloten in de BIOS is nooit een goed idee, zeker als je je hardware sneller wilt doen draaien.
ik denk dat ik morgen maar screens ga plaatsen want volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel>.< 8)7

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-01 11:28

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 03:07:
nee kijk zodra ik hem ook maar van 200 mhz naar 220 mhz dat is nog geen 2 % overclocken
Psst dat is een OC van 10% ;)
zegt die cmos error ofzoiets
press f2 for default settings of press delete for biosmenu
Dat klinkt als een fout bij het wegschrijven naar je CMOS (geheugen waar je BIOS-instellingen staan). Als je na het verwijderen van je BIOS-batterij nog steeds deze fout krijgt dan vermoed ik hardwareproblemen.
terwijl ik m al eens op 270 mhz heb gehad maar toen had ik een aantral dingen aangepast zoals 1475volt bij chipset en bij die andere stond die standaard op 400 mhz en veranderd naar 600 mhz
en amd overclock config van disable naar enable toen daar in het menu van 1600 mhz naar 2000 mhz aangepast
daar in het menu stond ook mijn standaard snelheid van mn processor 2,8ghz later had ik die op 3,7 ghz
toen wou ik m dus weer klein beetje omhoog gooien en geeft die dus die cmos fout aan
en ik had de snelheid van mn dram ook op manuel gezet (1666)
Heb je nog dingen veranderd? Het komt op mij over alsof je maar willekeurig wat waardes omhoog hebt gegooid. Dat kán werken, maar het is erg gevaarlijk. Zeker als je zomaar met voltages gaat lopen kloten loop je het risisco dat er dingen stukgaan.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

D4NG3R schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 03:10:

offtopic:
er is trouwens een [afbeelding] knopje, je eigen topic binnen 24h bumpen word op tweakers niet gewaardeerd.

We hebben een deel 5 inmiddels. Graag die linken :)

En, als ik ene kort antwoord moet geven, van 200 naar 280 kan nooit maar dan ook nooit goed gaan want dan zou je RAM van 1066Mhz naar 1493Mhz worden gezet wat echt 80% van alle 1066Mhz RAM totaal niet gaat trekken.

Ook wordt je NB van 1600 naar 2240 gegooid, dit kan in de meeste gevallen niet echt kwaad mits je het CPU-NB voltage naar behoren aanpast.

Ook een grote speler is de HT link welke van 1000Mhz naar 1400 gaat wat hij niet zal gaan trekken.

Waarschijnlijk is hij zichzelf even flink voorbij gelopen en is de BIOS nu flink in de war. Een fatsoenlijke BIOS reset zal vast helpen.

[ Voor 33% gewijzigd door Imprezzion op 07-05-2011 04:29 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Topicstarter
heb ondertussen mn bios geupdate :D

kijk aan jouw antwoord heb ik wat :)!

maar hy heeft tog echt fatsoenlijk gelopen
270 en 1 uur gestressed? was niks aant handje 58 graden werd de processor

en btw alleen voltages van chipset had ik omhoog gegooid & processor 6,6%

thnxs

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2011 05:16 ]

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Google stuk?
http://www.google.com/search?q=BIO-unlocKING

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 07-05-2011 04:46 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ga je nu eens inlezen over hoe de communicatie tussen de verschillende onderdleen werkt in je pc, welke multipliers er dmv je HTT link de snelheid van andere componenten bepalen. dan pas weet je waar je mee bezig bent en hoe je gericht instellingen wijzigt die wel werken na een herstart..

to be honest, je zit nu gewoon te kloten.. tuurlijk doet hij het niet als je in een keer naar 270 Hz HTT gaat, overklokken begin je met kleine stappen van 5 MHz en hou daarbij je HT link, NB frequency en mem frequency in de gaten, aangezien deze allemaal worden afgeleid van je HTT link..

dus ga eens inlezen, daarna gestructureerd te werk en als je dan tegen iets aanloopt kun je het vragen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
gast:P
ik heb het in kleine stapjes gedaan:P
t/m 270 :P
:) ik ga dat eens doen bedankt voor de tip:)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Aangezien je openingspost vrij summier is en je niet echt een duidelijke vraag stelt word je terecht gewezen op de FAQ. Verder kun je er natuurlijk ook diverse tutorials op naslaan die op internet te vinden zijn. Neem meteen ook even een kijkje in Het algemeen beleid voor de eisen met betrekking tot een goede topicstart. De onvriendelijke ondertoon in je reacties op mensen die je proberen te helpen is natuurlijk nergens voor nodig. Probeer daar in het vervolg een beetje op te letten alsjeblieft. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.