Harde schijf behuizing combineren met 2.5" SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Johnny8020
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-11-2024
Beste Tweakers,

Over het algemeen heb ik weinig verstand van harde schijven, vandaar dat ik met een vraag kom. Ik ben dus op zoek naar een portable SSD, en vroeg me dus af of de volgende twee producten samen gebruikt kunnen worden als portable SSD.

pricewatch: Zalman ZM-VE200 (Zilver)
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB

Van wat ik heb begrepen beschikken ze allebei over SATA-300, waardoor ze samen kunnen worden gebruikt. *Waarschijnlijk had ik het antwoord ook kunnen vinden op Google, maar ik heb na even zoeken toch geen goede resultaten kunnen vinden.*

~Johnny

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Theoretisch moet dat werken ja.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Interesse vraagje:

Waarom wil je precies een portable SSD? :)

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

jasiccama schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 13:19:
Hele snelle USB-stick? :9 Tho, op USB zou het niet gaan lukken. Dus je moet het ding wel gaan gebruiken op eSATA :Y

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:37
usb 3 misschien ? De combo die je nu heb zal idd werken zolang je hem met eSata aansluit zal het best rap gaan.

Verwijderd

SSD voor portable is een beetje onzin. Een SSD is juist heel snel met kleine I/O requests (4K) - voor grote bestanden is een HDD bijna even snel en soms zelfs sneller. Ook krijg je een boel meer opslag en is het stukken goedkoper. Dus een SSD gebruiken om grote bestanden portable te houden is niet zo'n goed idee denk ik. Je geeft veel geld uit voor minimale winst.

Een snelle 2,5" 1TB Samsung MT2 disk in een externe behuizing lijkt me dan een veel betere keuze. Nét iets minder snel misschien maar scheelt hooguit 20%. Daarvoor krijg je wel een heleboel extra opslag, en het is goedkoper.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een SSD kun je zonder probleem een paar keer op de grond laten stuiteren ;)
Voor een mechanische HDD is dit meestal fataal.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 14:46:
SSD voor portable is een beetje onzin. Een SSD is juist heel snel met kleine I/O requests (4K) - voor grote bestanden is een HDD bijna even snel en soms zelfs sneller. Ook krijg je een boel meer opslag en is het stukken goedkoper. Dus een SSD gebruiken om grote bestanden portable te houden is niet zo'n goed idee denk ik. Je geeft veel geld uit voor minimale winst.

Een snelle 2,5" 1TB Samsung MT2 disk in een externe behuizing lijkt me dan een veel betere keuze. Nét iets minder snel misschien maar scheelt hooguit 20%. Daarvoor krijg je wel een heleboel extra opslag, en het is goedkoper.
Heb je wel eens een SSD gebruikt?
SSD's zijn op de lange transfers ook sneller. Beetje afhankelijk van het model natuurlijk, maar een Vertex is definately sneller als een Velociraptor.

Maargoed, ik ben het met je eens dat het op USB dikke overkill is. De korte transfers worden door USB sterk vertraagd en op de lange transfers is USB2 iig niet snel genoeg om een reguliere HDD bij te houden.
Op USB3 is het een ander verhaal, maar daar beschikt nog lang niet iedereen over.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Vertex 60GB gaat niet echt veel harder dan 100MB/s; dat is wat een Samsung MT2 doet ongeveer. Dus wat schiet je er qua sequential write mee op? Sommige 25nm 64Gbit Vertex doen maar 35MB/s sequential write; maar dat zijn uitzonderingen.

SSDs hebben natuurlijk wel een egale snelheid over het hele oppervlak, en behouden hun snelheid bij kleine files. Maar als je gigabyte-grote files wilt overzetten lijkt me een HDD veel beter geschikt dan een SSD. Een rubbere behuizing is ook handig als je bang bent voor vallen enzo.

SSDs vinden het ook niet fijn om zomaar afgesloten te worden, dus je Vertex kan snel het loodje leggen wanneer gebruikt als externe disk.

En ja ik heb "wel eens" SSDs gebruikt ja. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2011 16:20 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dit moet getest worden :)

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/ie10yx.png

Dus toch nog 20x sneller dan een gemiddelde HDD bij kleine transfers.
Maar een USB stick haalt dit ook en die mag je ook gerust laten vallen dus tenzij je veel geld hebt en/of je hoge capaciteiten nodig hebt zie ik het nut van een externe SSD ook niet zo.

Verwijderd

Random read is iets wat je op een OS disk gebruikt, niet voor een externe schijf waarbij je grote bestanden snel wilt kunnen overzetten. Enig voordeel wat je bij een SSD hebt bij dit type gebruik is de duidelijk snellere sequential read (250MB/s+). Maar qua write maakt het weinig uit en vaak zelfs langzamer.

• Johnny8020
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-11-2024
jasiccama schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 13:19:
Interesse vraagje:

Het idee is om deze aan te sluiten via de eSata aansluting, en op de SSD zelf voornamelijk C/C++ libraries op te slaan, ik wissel vaak van pc (ook scholen op de universiteit) en compileren met de libraries op een USB 2.0 aansluiting gaat erg traag. Hiernaast installeer ik ook als bijbaantje Windows bij mensen thuis die het zelf niet kunnen, wat (hopelijk) dan sneller zou gaan met een SSD. Aangezien de Zalman ZM-VE200 beschikt over een virtual drive, die .iso bestanden kan uitvoeren als CD/DVD zou dit dus mogelijk moeten zijn.

Als ik de reacties zo lees is een SSD erin misschien toch niet een heel goed idee, aangezien het blijkt dat de performance verbetering niet prijswaardig is. Daarentegen kan ik ook wel weer een SSD voor mijn eigen desktop gebruiken om Windows mee te booten, waardoor ik de SSD alsnog kan gebruiken als het hele idee van een portable SSD faalt.

Ik hoor het graag als het hele idee slecht is :P.
Pagina: 1