LaCie 2TB externe HDD, Linux geeft 10MB aan.

Pagina: 1
Acties:

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Onlangs is mijn Windows 7-installatie gecrasht en de DVD zag mijn harde schijf niet meer, waarna ik maar Linux heb geïnstalleerd en een externe HDD heb gekocht om mijn bestanden van Windows 7 te redden. Ik sluit hem net aan en krijg ineens de melding dat er onvoldoende vrij geheugen beschikbaar is. Raar, want de HDD in mijn laptop is maar 250GB.
Hier een screenshot in Linux:
http://i56.tinypic.com/34fec05.png

En nee, er zit geen steen in :P
Ik hoor de HDD draaien en als ik hem oppak en door de lucht beweeg voel ik ook dat er binnenin iets draait(natuurkundig trucje _/-\o_ )

p.s. Hoe formatteer ik een HDD in Linux? Heb er voorheen zelden mee gewerkt... :P

[ Voor 6% gewijzigd door Japperrrr op 06-05-2011 18:57 ]

Verwijderd

Het staat niet in je screenshot, maar ik neem aan dat het hier om een FAT32-filesystem gaat? Dit type filesystem biedt geen enkele bescherming tegen corruptie, en zeker voor externe schijven die nogal eens onverwacht de verbinding kunnen verliezen kan dit desastreus zijn met corrupte metadata tot gevolg.

Je zult in Windows een disk check moeten uitvoeren (chkdsk) om de metadata proberen te herstellen. Het kan hierbij voorkomen dat complete directory nodes worden verwijderd, dus is een potentiëel gevaarlijke operatie. Als de data die er nu op staat niet belangrijk is, is dat wel de beste optie. In een ander geval zou ik eerst een ruwe kopie maken alvorens recovery te proberen.

FAT32 is ernstig verouderd, en je dient een beter filesystem te gebruiken om dit soort ongein te voorkomen. NTFS voor Windows platforms of Ext3/4 voor Linux platforms.

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 20:02:
Het staat niet in je screenshot, maar ik neem aan dat het hier om een FAT32-filesystem gaat? Dit type filesystem biedt geen enkele bescherming tegen corruptie, en zeker voor externe schijven die nogal eens onverwacht de verbinding kunnen verliezen kan dit desastreus zijn met corrupte metadata tot gevolg.

Je zult in Windows een disk check moeten uitvoeren (chkdsk) om de metadata proberen te herstellen. Het kan hierbij voorkomen dat complete directory nodes worden verwijderd, dus is een potentiëel gevaarlijke operatie. Als de data die er nu op staat niet belangrijk is, is dat wel de beste optie. In een ander geval zou ik eerst een ruwe kopie maken alvorens recovery te proberen.

FAT32 is ernstig verouderd, en je dient een beter filesystem te gebruiken om dit soort ongein te voorkomen. NTFS voor Windows platforms of Ext3/4 voor Linux platforms.
HDD is helemaal nieuw maar ik heb op de computer van een vriend met Windows Vista erop via Computer Management de schijf al kunnen formatteren. De simpele methode 'Computer --> Ext. HDD --> rechtermuisknop --> Formatteren' werkte niet omdat ik dan ook slechts 10MB aan opslagruimte kreeg. In Computer Management werd het ongepartitioneerde deel van 1,86TB zichtbaar. Gewoon niet gepartitioneerd dus. Waarom? Vraag me nu ook wel af hoe de gemiddelde gebruiker zoiets op wil gaan lossen aangezien de meesten het woord 'formatteren' al niet eens kennen.