• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Het lukt me niet om duidelijkheid te krijgen of ik nu wel of geen feestdagentoeslag krijg.

De situatie:

- Ik werk nu ~62 weken voor hetzelfde bedrijf, echter wel via 2 verschillende uitzendbureau's
- Ik zit dus nog in fase A
- Het uitzendbureau (MF) volgt het ABU CAO, maar neemt ook delen van het Taxi cao over (ik weet echt niet precies welke).
- Het ABU CAO geeft niet helemaal duidelijkheid over "werken op erkende feestdagen".

Ik heb mijn loon van week 16 ontvangen. In deze week heb ik gewerkt op de 1e paasdag. Op mijn salarisstrook zie ik niets terug van een toeslag, of urencompensatie voor het werken op deze feestdag.
(Ik heb ook gewoon gewerkt op de 2e paasdag, maar dat terzijde).

Nu kun je zeggen: "bel uit het uitzendbureau", maar de ervaring vorig jaar heeft mij geleerd dat uitzendbureau's niet altijd even eerlijk zijn. Vorig jaar zat ik nog bij de Payroll Company en na een hoop gesteggel heen en weer tussen dat uitzendbureau en de werkgever heb ik uiteindelijk toch 8 uur compensatie gekregen voor het werken op de 1e Kerstdag. Maw als ik het aan de Payroll Company had overgelaten had ik die uren niet gekregen. :|

Zijn er hier nog meer uitzendkrachten (in Fase A) die mij iets meer kunnen vertellen over werken op feestdagen en de daarbij horende toeslagen of urencompensaties?

Mijn YouTube Channel

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die eerste Paasdag is sowieso geen erkende Feestdag, volgens ABU CAO, aangezien eerste Paasdag altijd op zondag valt (tweede Paasdag wel). En op pagina 22 van ABU CAO staat dat je, volgens mij, langer dan 26 weken via dat uitzendbureau bij jouw opdrachtgever moet werken. Is dat het geval? Volgens mij kan dat ook invloed hebben of je toeslag krijgt. Ik kan er naast zitten (net even snel gelezen), dus lees het nog even zelf goed door :)

[ Voor 57% gewijzigd door stin op 06-05-2011 19:35 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Oke, daar heb je een goed punt. Dan lijkt het me het beste even volgende week af te wachten wat MF doet bij het uitbetalen van week 17 (incl. 2e paasdag).

Mijn YouTube Channel

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:51:
Het lukt me niet om duidelijkheid te krijgen of ik nu wel of geen feestdagentoeslag krijg.

- Het ABU CAO geeft niet helemaal duidelijkheid over "werken op erkende feestdagen".
Het staat in Artikel 25 Toeslag op onregelmatige werktijden:
toeslagfactor feestdag op maandag-vrijdag 1,5 feestdag op zaterdag-zondag 2,0
dus 150% of 200%
Gewoon declareren op je urenbriefje.