Smartphone, garantie of niet

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28
Dit gaat over een zakelijke aanschaf, hier zijn de rechten geloof ik anders dan bij een particuliere aanschaf.

In februari hebben we een aantal smartphones aangeschaft voor gebruik 'door collega's.

Nu krijg ik van de week onderstaande HTC Desire terug (excuus voor de brakke foto's door de weerspiegeling krijg ik ze niet goed):

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_1085.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_1090.jpg

De glasplaat zelf is niet gebarsten maar het deel onder de glasplaat (LCD scherm). De overige beschadigingen na 3 maand:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_1091.jpg

Valt me steeds vaker op dat wanneer spullen van het werk zijn, mensen er heel anders mee opschieten.
Ik vraag me af in hoeverre HTC dit bijvoorbeeld zal repareren. De mededeling van de collega was dat de telefoon zo uit de broekzak kwam. Er zit op de glasplaat ook geen enkel pitje of deukje.
Ik verwacht zelf dat HTC direct zegt dat het geen garantie is...

Mensen ervaring met zulke dingen en hoe wordt op jullie werk heer mee omgegaan?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

Wat een topic weer. Nee, HTC gaat dit niet onder garantie repareren. Ik zou als werkgever de telefoons strenger controleren, en bij de 2e keer beschadigd inleveren reparatie/vervanging zelf laten betalen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
Wij laten die binnengaan, en indien dit geen garantie is word er een Quote opgemaakt. Mocht het zijn dat deze onder "abuse" valt, dan is het probleem voor de gebruiker ( zelf een vervanger zoeken tot de duurtijd van de telefoon normaal ging, of de reparatiekosten laten betalen. ). Is het onder de noemer "Pech" word deze gerepareerd ( betalend ), de volgende is voor hem.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

De bruikleenovereenkomst van mijn (vorige) werkgever liet daar ook geen twijfel over bestaan, desalniettemin zagen de laptops er na een jaar uit alsof ze zo achter de auto gehangen hadden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:28
Hier gaan de laptops wel redelijk lang mee (een stapel Dell laptops zijn nu 6 jaar oud en werken nog prima). Het is ook maar niet wie er mee moet werken. De vrouwelijke collega's zijn tevreden met een oude laptop.

Probleem is dat vaak gemeld wordt dat ze niet weten hoe iets kapot is gegaan. Daarmee tref je de echt eerlijke collega's natuurlijk ook mee die het echt niet weten.

Hoe bepalen jullie wat abuse en pech is bijvoorbeeld?

[ Voor 7% gewijzigd door Binnetie op 06-05-2011 16:07 ]

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Bij ons is gewoon de afspraak, valt het onder garantie, dan wordt t gemaakt, valt t niet onder garantie, dan betaald de gebruiker. Wilt deze niet betalen krijgt ie een simpele Nokia die niet snel kapot gaan, en stukken goedkoper zijn...

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
dit is gegarandeerd geen garantie de lcd is gescheurd door vallen stoten of te veel hitte van buiten af zoals bijvoorbeeld onder een auto ruit.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
SeatRider schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:59:
Wat een topic weer. Nee, HTC gaat dit niet onder garantie repareren. Ik zou als werkgever de telefoons strenger controleren, en bij de 2e keer beschadigd inleveren reparatie/vervanging zelf laten betalen.
Het toestel is 3 maanden oud... Nu is het zo onder consumentenrecht dat de verkoper moet aantonen dat jij het sutk hebt gemaakt als het product nog geen 6 maanden oud is. Nu heb je wellicht niet dezelfde rechten als zakelijke koper, maar anderzijds zijn zakelijke deals vaak waardevoller dan particulieren, dus laat de leverancier maar even uitleggen in dit geval hoe dit precies mogelijk is.

Daarnaast vraag ik me af hoe je dit soort dingen strenger kan controleren? Elke keer dat je op kantoor komt moet je je telefoon/laptop/whatever aan je baas laten zien ter controle of er niet iets aan beschadigd is? Het is nu eenmaal een gebruiksvoorwerp, dus verwacht niet dat het een eeuwig leven is beschoren, zeker als het vaak gebruikt wordt (wat ik me ook kan voorstellen van een zakelijk toestel vs privé toestel).
tc982 schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:59:
Wij laten die binnengaan, en indien dit geen garantie is word er een Quote opgemaakt. Mocht het zijn dat deze onder "abuse" valt, dan is het probleem voor de gebruiker ( zelf een vervanger zoeken tot de duurtijd van de telefoon normaal ging, of de reparatiekosten laten betalen. ). Is het onder de noemer "Pech" word deze gerepareerd ( betalend ), de volgende is voor hem.
Beetje rare regeling. Je baas stopt toch die telefoon in jou handen? Volgens mij kan hij je er niet eens voor laten betalen, ik zou het niet betalen in ieder geval. En ja, geen telefoon is ook niet bereikbaar... het is dus een beetje kiezen of delen. Het is ook best wel naïef dit soort fragiele toestellen (want dat zijn het) mee te geven aan je personeel en dan verwachten dat ze allen 100% heel blijven.
SeatRider schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 16:03:
De bruikleenovereenkomst van mijn (vorige) werkgever liet daar ook geen twijfel over bestaan, desalniettemin zagen de laptops er na een jaar uit alsof ze zo achter de auto gehangen hadden.
Soms heb je dat wel eens ja. Maar vaak is het ook de werkgever die niet denkt aan een hoes/tas/beschermer om alles in te doen. Hier geven wij ook altijd laptops mee zonder tas of wat dan ook, dus wat gebeurt er: mensen stoppen dat ding 'onbeschermd' in hun rug/schouder/fietstas... ja, dan moet je niet raar staan opkijken als disks crashen en laptops er verweerd uitzien binnen no-time.
Binnetie schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 16:07:
Probleem is dat vaak gemeld wordt dat ze niet weten hoe iets kapot is gegaan. Daarmee tref je de echt eerlijke collega's natuurlijk ook mee die het echt niet weten.

Hoe bepalen jullie wat abuse en pech is bijvoorbeeld?
Mijn ervaring is dat je er toch nooit achter zult komen. Want hoe kun je bepalen of iemand de zaak aan het flessen of niet? En wat is precies abuse en wat is pech? Stel ik laat hem 3x per dag vallen kun je stellen dat het 3x pech was. Maar ja, als je zo lomp bent dat je een telefoon 3x per dag laat vallen is er toch eigenlijk sprake van abuse.

En met een gevalletje pech kan wel het hele toestel in één keer kapot zijn (wat niet onder garantie valt), terwijl sommige apparaten wonderbaarlijk lang tegen abuse kunnen zonder echt stuk te gaan.

Het is een kosten/baten ding denk ik. En je moet goed kijken aan wie en om welke reden je dure spullen meegeeft. Heeft een persoon wel echt een smartphone nodig voor zijn werk of is het slechts een gadget? Moet je wel persé werken met laptops voor iedereen of kan een persoon één keer per week een laptop komen lenen als ie die nodig heeft voor onderweg? Enzovoorts. Zonder al te bureaucratisch te worden kun je hier wellicht al iets op 'besparen'. Daarnaast kun je, mits je zelf het risico niet kunt dragen, verzekeringen afsluiten voor dit soort apparatuur, zodat je of het gaat om abuse, diefstal, pech, je de volgende dag weer nieuwe spullen in huis hebt.

Verwijderd

Ik vind de startpost een beetje mager zeker voor een zakelijke aangelegenheid. Je verwacht van ons dat we gaan opdissen hoe je dit geval garantietechnisch het beste kunt gaan oplossen. Ik zou zeggen ga eerst eens zelf op onderzoek uit in je eigen documenten omtrent de koop, de garantievoorwaarden etc. en als er onduidelijkheden zijn keer dan weer terug naar dit topic.

Verwijderd

Eens met ChicaneBT. Daarnaast zie ik weinig over contact met de verkoper. Heb je dit probleem al voorgelegd aan de verkoper?

Verwijderd

kan die werknemer niet gewoon aanspraak maken op z'n aansprakelijkheidsverzekering (wa): namelijk (per ongeluk) schade toegebracht aan spullen van z'n baas.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn persoonlijke mening tov de werknemer; geen garantie. Hier heb je een Nokia 1100 en zoek het maar uit. Waarom moet jij erachter aan gaan wat hij gesloopt heeft. dan voor de kosten opdraaien. Lekker makkelijk een leentelefoon van de baas slopen en dan vragen voor een nieuwe want hij is niet "gevallen" of wat dan ook. Ga maar bewijzen. Dat kan je toch nooit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:34:
kan die werknemer niet gewoon aanspraak maken op z'n aansprakelijkheidsverzekering (wa): namelijk (per ongeluk) schade toegebracht aan spullen van z'n baas.
Nee dat kan niet. Dit is gewoon een bedrijfsrisico. De werkgever stelt die spullen ter beschikking, tenzij er echt sprake is van grove opzet kun je niks verhalen op de werknemer als er iets met die spullen gebeurt. Je kunt je er voor verzekeren, maar dat moet de werkgever dan doen niet de werknemer.
itsalex schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 00:51:
Mijn persoonlijke mening tov de werknemer; geen garantie. Hier heb je een Nokia 1100 en zoek het maar uit. Waarom moet jij erachter aan gaan wat hij gesloopt heeft. dan voor de kosten opdraaien. Lekker makkelijk een leentelefoon van de baas slopen en dan vragen voor een nieuwe want hij is niet "gevallen" of wat dan ook. Ga maar bewijzen. Dat kan je toch nooit.
Allemaal erg kort door de bocht.

1) Weet je niet wat het beroep is van de werknemers en in welke situaties zij werken met hun telefoon. Mijn oom is schilder en die doet gemiddeld 6 maanden met zo'n 'onverwoestbare' Nokia. Als hij zo'n HTC in z'n broekzak zou hebben is ie gegarandeerd in een week stuk.

2) Wellicht heeft de werkgever zijn bedoelingen met een smartphone. CRM of andere applicatie speciaal voor op de smartphone zodat het personeel productiever is. Dan kun je aankomen met je Nokia 0010 maar daar ga je het niet op kunnen draaien.

3) Het is een kosten/baten ding. Als de werknemer daadwerkelijk meer geld omzet door het gebruik van een smartphone dan is het een gelegitimeerde uitgave. Als het ding dan stuk gaat (en niet vervangen wordt) dan leidt je als werkgever dus omzetverlies. Niet echt slim om er dan een groot punt van te maken.

4) In dit geval is het ook gewoon leergeld voor de werkgever. Denk goed na wie je zo'n kwetsbaar ding meegeeft, want als het niet nodig is is het niet nodig en kan het in de papieren lopen als het stuk gaat. Gaat het alleen om bellen gebeld worden, waarom zou je dan in eerste instantie smartphones ter beschikking stellen.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31

Wallie

Herr

Tja, wat zijn verhaal betreft: hier op 't werk heb ik ook een 'simpele Nokia' van nieuw nog geen 60euro, en ik die heb ik ook een keer zo uit m'n broekzak gehaald. Geen idee hoe het is gekomen, de plastic buitenkant was nog heel, maar de lcd eronder helemaal gebarsten. Het kan dus wel 'spontaan'.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Pagina: 1