site to site Cisco 5510 en 5505 niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben hier bezig om tussen 2 Cisco firewalls een site to site op te zetten.

1. Cisco 5510. dit is onze huidige firewall in ons huidige pand (195.x.x.3). met deze is het ook mogelijk op een IPSEC verbinding vanaf een client te maken.
2. Cisco 5505 dit is een nieuw pand met een vrij "lege" firewall. Hij is ingesteld zodat ik kan internetten en tijdelijk any any open staan. (31.x.x.233)

Ik heb op beide firewalls de site to site vpn ipsec wizard gedaan en aan beide kanten dezelfde pre=shared key opgegeven.
De tunnelnaam heb ik ook beide gelijk, deze heeft de naam (31.x.x.233).

Nadat de wizzard voltooit is heb ik in het nieuwe pand (31.x.x.233) geen internet meer (misschien dat hier het probleem al zit, maar dat is toch vreemd na het draaien van zo'n wizzard)
Als ik van deze asa de log file kijk zie ik een aantal van deze meldingen terug:

IP = 195.x.xxx.3, IKE Initiator: New Phase 1, Intf inside, IKE Peer 195.x.x.3 local Proxy Address 0.0.0.0, remote Proxy Address 0.0.0.0, Crypto map (outside_map)
IP = 195.x.x.3, Queuing KEY-ACQUIRE messages to be processed when P1 SA is complete.
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, Automatic NAT Detection Status: Remote end is NOT behind a NAT device This end is NOT behind a NAT device
AAA retrieved default group policy (DfltGrpPolicy) for user = 195.x.x.3
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, PHASE 1 COMPLETED
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, De-queuing KEY-ACQUIRE messages that were left pending.
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, Received non-routine Notify message: Invalid ID info (18)
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, Connection terminated for peer 195.x.x.3. Reason: Peer Terminate Remote Proxy N/A, Local Proxy N/A
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, construct_ipsec_delete(): No SPI to identify Phase 2 SA!
Group = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, Removing peer from correlator table failed, no match!
Group = 195.x.x.3, Username = 195.x.x.3, IP = 195.x.x.3, Session disconnected. Session Type: IKE, Duration: 0h:00m:00s, Bytes xmt: 0, Bytes rcv: 0, Reason: Unknown

Is er iemand die aan de hand hiervan al kan zien wat er aan de hand is?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk zo dat je moet kijken naar de subnetten en de ingestelde gateways.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frogmen wat bedoel je precies? Ik doe btw alles met de ASDM aangezien ik niet goed ben met de commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik zou de screenies er even bij posten, dat maakt het een stuk makkelijker. Nu heb ik geen idee wat voor instellingen je hebt toegepast.

Wat algemene zaken:
- Heb je aangegeven doormiddel van routes welk verkeer de tunnel in moet en welk verkeer niet?
- Heb je aan beide kanten het juiste IP netwerk + subnet mask ingevuld tussen welke netwerken je wilt tunnelen?
- Password en encryptie-mechanisme aan beide kanten hetzelfde?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat mij opvalt in de logfile is dat hij probeert te verbinden via DefaultL2LGroup en niet via de group welke ik aangemaakt heb. Aan beide kanten heet die group 31.x.x.235.
Kan nergens vinden dat die deze group moet gebruiken of denk ik nu verkeerd?

Hmz ook aan de Asa5505 kant zie ik geen Connection profile staan. Dit is bij de 5510 wel het geval.
Als ik deze wil aanmaken dan zegt die dat deze al bestaat (onder tunnel groups staat die wel).
Als ik op de 5505 bij tunnelgroups diegene verwijder en dan bij Connection profiles het opnieuw aanmaak lootp die vast op het moment dat ik op OK druk.

Het gaat hier denk ik mis

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als je vastlopers in je ASDM krigjt is het verstandig om je ASA en je ASDM even te upgraden. Ik had ook een paar vage dingen bij mijn ASA toen ik een clientless SSL vpn wilde instellen, bij een upgrade waren die verholpen.

Anyway, ik zou zeggen: verwijder de hele tunnel configs, doe de wizards opnieuw zoals jij denkt dat het moet, en post de screenies hier. Dan kunnen wij aangeven wat er misgaat. Nu is het een beetje tasten in het duister, omdat we allerlei relevante info missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd alles verwijderd en opnieuw begonnen. Helaas zonder resultaat. Ik zie in de 5505 geen connection profile staan wel een tunnel groups.
Had je je mail nog gezien? deze config staat weer terug.

Anders wat voor screenshots wil je allemaal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

nouja, zoals ik al zei: doe de wizard die je gedaan hebt en post gewoon alle schermen die je tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 16:02:
nouja, zoals ik al zei: doe de wizard die je gedaan hebt en post gewoon alle schermen die je tegenkomt.
okido, kan ik maandag doen. Was vandaag al vanaf 6:45 op de zaak dus tijd voor weekend :)

Wil je dna ook echt alle access/nat rules, static rules? of alleen de site to site vpn deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:11:
De tunnelnaam heb ik ook beide gelijk, deze heeft de naam (31.x.x.233).
De naam moet natuurlijk de naam van de ander zijn.. dus niet gelijk TENZIJ je ipsec peer id validation uitzet maar dat zou ik nooit doen. Het staat notabene als foutmelding in je SP.
Echt, de wizzard is 5 klikjes, key en subnetten ingeven en klaar.. alles default laten. Evt. nat exception rules maakt ie dan vanzelf aan mochten deze er nog niet zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2011 17:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:03:
[...]

De naam moet natuurlijk de naam van de ander zijn.. dus niet gelijk TENZIJ je ipsec pear id validation uitzet maar dat zou ik nooit doen.
heeeeee maar daar heb je dan een punt. ik heb bij beide kanten het IP adres van 1 van de sites gegeven als naam.
dus ik moet eigenlijk de 1 195.x.x.3 noemen en de ander 31.x.x.235? hmz maar zo heb ik dat niet begrepen uit de documentatie.
Dus ik moet het zo doen:
Router met extern IP adres 195.x.x.3 ik tunnelnaam 31.x.x.235 (zoals ook het ip adres is)
router met extern IP adres 31.x.x.235 ik tunnelnaam 195.x.x.3 (zoals ook het ip adres is)
Maakt die naam overigens nog uit dus kan ik zomaar wat invullen of moet het de hostname van de ander zijn?

Uiteraard heb ik het IP adres wel ingesteld als de andere want daar wil je naar verbinden.

wat ik ook erg vreemd vind is dat als ze met elkaar proberen te verbinden dat ze die DefaultL2LGroup gebruiken terwijl ik toch echt een andere tunnelnaam heb aangemaakt. waarom pakt die deze dan niet?

Klopt de wizzard was ook 5 klikjes maar helaas geen verbinding met beide.
Ik zal als eerste die namen anders van elkaar te maken.

Waar staat het dan in de foutmelding? want ik lees er blijkbaar overheen. :S
allemaal bedankt voor de hulp. echt super!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb screens gemaakt van de huidge situatie.

Dit album zijn de screens voor de Asa5510 welke de huidige firewall is.
http://www.mijnalbum.nl/Album=SZOQDYCD

Hieronder het album van de Asa5505 wat het nieuwe pand moet worden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=WUPNJ3SJ
In dit album vind je ook een error log welke ik te zien krijg op de 5505 na het runnen van de wizzard.
Op dat moment heb ik geen internet meer op mijn client. Ik haal dan de exempt regel internal\network to any van de interface Inside weg om weer internet verkeer te hebben.
Op dat moment zie ik ook de error log niet meer voorbij komen dat die het probeert om te verbinding met ons hoofdgebouw(tje)

Als er nog meer screens nodig zijn, laat het me even weten dan maak ik ze

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heeey ik heb een ipsec verbinding zo te zien aan me monitoring.
Wat ik gedaan heb ik op de 5505 een NAT regel aangemaakt op interface inside en dan Source inside-network/24 en dan destination outside-network/29 (dat is me 31.x.x.232 netwerk)
DIe verbinding is er. kan alleen nog niet pingen tussen beide netwerken.

eerste stap is dus goed. waar zal het nu nog meer aan liggen :)

Oeps. iets te vroeg gejuicht. Ik collega aan de andere kant gebeld en ik deed een aanpassing. Toen perongeluk op save gekliklt. nu geen verbinding meer tussen beide

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

In deze screenie:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BRHG3RWY.jpg

Moet je je local en remote network aangeven. Daar moet je niet any en het IP-adres van je outside interface aangeven, maar juist welke netwerken je wilt tunnelen. Als de ene lokatie met de 5510 192.168.1.0/24 heeft en de andere lokatie met de 5505 192.168.2.0/24, vul je de eerste bij local in en de tweede bij remote. Bij de 5505 doe je dat precies andersom (want daar is 192.168.2.0 juist local en .1.0 remote!).

Dat is de reden dat je IPSEC misgaat. De NAT exempt heb je nodig, anders werkt het niet. Door jouw nat regel gaat hij proberen verkeer dat hij door de tunnel te sturen te NATten en dat is nou juist niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat hij verkeer naar het INTERNET toe NAT (anders moet iedereen met publiek IP het internet op), maar dat het verkeer naar de andere lokatie juist NIET geNAT wordt.

Verder: in deze screenie http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TDRMVKRX.jpg
moet volgens mij NAT-T uit. Aan beide kanten. Je externe IP-adres zit immers rechtstreeks op de outside interface, dus je hoeft geen NAT traversal te doen.

edit: ik zie ook dat je overal nog defaultgrppolicy aan hebt staan, weet niet of dat de bedoeling is?

[ Voor 15% gewijzigd door Vicarious op 09-05-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar nat-t kan geen kwaad qua werking, het is alleen iets meer overhead i.v.m. keep alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:28:
In deze screenie:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BRHG3RWY.jpg

Moet je je local en remote network aangeven. Daar moet je niet any en het IP-adres van je outside interface aangeven, maar juist welke netwerken je wilt tunnelen. Als de ene lokatie met de 5510 192.168.1.0/24 heeft en de andere lokatie met de 5505 192.168.2.0/24, vul je de eerste bij local in en de tweede bij remote. Bij de 5505 doe je dat precies andersom (want daar is 192.168.2.0 juist local en .1.0 remote!).

Dat is de reden dat je IPSEC misgaat. De NAT exempt heb je nodig, anders werkt het niet. Door jouw nat regel gaat hij proberen verkeer dat hij door de tunnel te sturen te NATten en dat is nou juist niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat hij verkeer naar het INTERNET toe NAT (anders moet iedereen met publiek IP het internet op), maar dat het verkeer naar de andere lokatie juist NIET geNAT wordt.
thx voor je snelle antwoord. ik heb op die 5505 even de wizzard opnieuw gedaan en dan met de ip adressen zoals aangegeven. Maar helaas zonder resultaat. Op de 5510 had ik dit zo al staan.
Neem aan dat die zelf probeerd een VPN op te bouwen op het moment dat ik op save druk? of kan je dit evt zelf ook nog proberen te starten?
Ik zie namelijk ook nergens iets in de log terug. Helaas moet ik zo naar huis maar ga er morgen ochtend weer mee verder.

edit:
yessssss ik heb weer een IPsec. nu nog verkeer maar dat komt morgen haha
bedankt mannen!

Alleen als ik zelf in session kies voor logout dan bouwt die de VPN zelf niet meer op?
hoe lang duurt dit anders? of kan ik dat ook zelf doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dat je geen verkeer krijgt zal waarschijnlijk komen omdat je aan beide kanten nog een NAT exempt (NAT uitzonderings-) regel nodig hebt. In mijn voorbeeld: op de lokatie met de 5510 moet je dus zorgen dat verkeer richting 192.168.2.0/24 NIET geNAT wordt, en op de 5505 moet je zorgen dat verkeer richting 192.168.1.0/24 NIET geNAT wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Lees anders eens de quick reference guide, daar wordt ook verteld (CLI & GUI) wat waar voor dient bij het opzetten van een simpele p2p tunnel. Misschien dat je dan meer snapt wat je precies aan het doen bent.
Anders zou ik er toch voor kiezen een reset naar default en dan de wizard opnieuw te doen. Zoals eerder gemeld, deze maakt keurig alle exempt rules e.d. aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedantk voor jullie antwoord. Ik ga die exempt op de 5510 toevoegen.

Op de 5505 is dat idd via de wizzard al gebeurd.

De 5510 is onze huidige firewall welke niet even een factory default kan krijgen :)

Wat is nou echt een goed Cisco examen? van microsoft ben ik er wel bekend mee welke modules etc etc maar van Cisco heb ik geen idee wat nou een goed traject is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

CCNA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok en dan nog ervaring met een bepaald boek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

CCNA voor dummies

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha ik zal voor zo'n boek zoeken.

Ik heb op dit moment een actieve VPN verbinding tussen beide. Data heb ik nog niet maar moet ook nog naar de rules kijken enzo.

Ik kan deze VPN disconnecten vanuit de monitor. Hoe kan je dan opnieuw verbinding maken? uit zichzelf deed die dat niet.
Ik heb nadat ik wat wijzigde de config opgeslagen en toen bouwde die weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
normaal bouwt deze vanzelf op zodra er data overheen moet, in jouw geval heb je geen data, dus geen verbinding ;)

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DrFlash schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:07:
normaal bouwt deze vanzelf op zodra er data overheen moet, in jouw geval heb je geen data, dus geen verbinding ;)
idd je hebt gelijk joh. Ik probeerde een ping naar een intern IP van de andere kant en in de log zag je hem opbouwen en idd verbonden. Krijg welliswaar geen antwoord maar daar kom ik wel uit.
Ik word continu weggeroepen hier voor allemaal "onzinnige" gebruikers vragen waardoor ik elke keer iets wil proberen maar weer alles neer moet gooien.
grrrr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De naam vind ik altijd zo lachwekkend :)
Ik zal dat boek binnenkort bestellen. Als eerste kan onze kleine elk moment geboren worden waardoor ik absoluut niet aan lezen/leren toe kom. Kan soms geen eens logisch nadenken door de zenuwen hahaha.

Bedankt voor al jullie hulp, waardeer het echt!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
whoehhoe ik heb een verbinding tussen beide!! ik kan datashares aan de andere kant benaderen!
De reden dat ik niet kon pingen enzo is dat er ook een ISA server op onze huidige locatie tussen hangt.
Ik zag daar ineens een Denied tegen komen van het lokale IP adres van de andere kant.
Alles opengezet daar en lopen!
Werkt btw alleen als ik verbind ip IP adres. Op hostname nog niet. Dus voorbeeld ik kan wel pingen naar 10.0.2.7 maar niet naar srv007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 15:16:
whoehhoe ik heb een verbinding tussen beide!! ik kan datashares aan de andere kant benaderen!
De reden dat ik niet kon pingen enzo is dat er ook een ISA server op onze huidige locatie tussen hangt.
Ik zag daar ineens een Denied tegen komen van het lokale IP adres van de andere kant.
Alles opengezet daar en lopen!
Werkt btw alleen als ik verbind ip IP adres. Op hostname nog niet. Dus voorbeeld ik kan wel pingen naar 10.0.2.7 maar niet naar srv007.
Dat ligt aan je DNS server. Dan zal je daar een DNS forwarder in moeten configureren. Die forwarder is dan de DNS server op de andere lokatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Vicarious op 10-05-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt tis idd een DNS probleem.
In het nieuwe pand heb ik overigens verder geen servers staan. Daar staat dan die asa5505 en deze asa zorgt ook voor de DHCP voor de apparaten daarachter. Alle servers staan op de andere locatie.
Het zal een tijdelijke oplossing moeten zijn totdat we daadwerkelijk gaan verhuizen, daarvoor moeten eerst andere bedrijven uit het bedrijven complex.
Is een DNS forwarder ook in te stellen op de ASA5505?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Niet in de 5505. Handiger is om je primary dns naar je andere site te verwijzen in je dhcp config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:20:
Niet in de 5505. Handiger is om je primary dns naar je andere site te verwijzen in je dhcp config.
Ok de DNS server in het huidige pand (dat netwerk met de 5510) is 10.0.2.4 en 10.0.2.6 dat is een server 2003 DHCP server.
Dus als ik op de nieuwe locatie als primary DNS 10.0.2.4 mee geef naar de clients toe, dan zou het in theorie moeten werken?

Pingen naar 10.0.2.x netwerk gaat trouwens goed evenals het browsen, dus ook dit verkeer is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de DNS server als primary ingesteld maar helaas zonder resultaat.
Voor zover ik kan zien is er geen denied ergens.
Er komen hier wel niet veel mensen te zittne (is de verwachting) dus een locale hostfile kan ook wel maar bij voorkeur niet.
Waar kan dit hem nog inzitten? pingen naar het adres van de DNS server gaat btw goed.

EDIT: WERKT!!! toch een denied van de ISA :)

Oh ja dan rest mij nogmaals te zeggen: Mannen super bedankt voor alle hulp!!!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je moet echt eens overwegen om die ISA alleen als proxy te gebruiken in plaats van als gateway waar al het verkeer doorheen gaat. Je hebt toch al mooie ASA firewalls om de firewall-functie in te vullen in je netwerk? Troubleshooten is nu vaak onwijs lastig omdat die ISA ook nog eens in de weg zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Vicarious op 13-05-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:58:
Je moet echt eens overwegen om die ISA alleen als proxy te gebruiken in plaats van als gateway waar al het verkeer doorheen gaat. Je hebt toch al mooie ASA firewalls om de firewall-functie in te vullen in je netwerk? Troubleshooten is nu vaak onwijs lastig omdat die ISA ook nog eens in de weg zit.
Ja klopt ik weet het. Die ISA stond er al tussen voordat ik hier kwam werken. Het liefst wil ik hem er helemaal tussenuit hebben. Troubleshooting gaat opzich wel maar er gaat nu zoveel verkeer overheen dat je het soms niet ziet (veel mensen aan het werk).
de filtering werkt niet altijd even goed in ISA moet zeggen. dan stel je in dat je alleen DNS (53) wil zien en gewoon helemaal niks voorbij komen :)
toevallig zag ik ineens een rode erdoorheen met een denied :)
Pagina: 1