Artifacts met meerdere videokaarten

Pagina: 1
Acties:

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb uren besteed om mijn probleem op te lossen, maar moet toch de hulp van het forum inschakelen.

Ik heb een jaar geleden een PC gebouwd met de volgende onderdelen
- MSI 785GM-E51 moederbord (onboard HD4200 video)
- AMD Athlon II X3 435
- Corsair 2x 2GB DDR3-1333
- Coolermaster voeding 430 watt
- Intel X25-v 40GB-SSD
- Windows 7 64-bit

Sinds een maand heb ik artifacts op m'n beeldscherm, zoals dit (niet mijn PC). Artifacts worden snel erger bij het afspelen van streaming video (youtube) of 1080p mkv's. Ook afbeeldingen op websites zijn misvormd/anders.

Een aantal zaken kon ik bedenken als oorzaak en het volgende heb ik uitgeprobeerd.
- drivers updaten
- uitblazen fans en koelblokken
- nieuwe koelpasta tussen processor en koelblok
- alle usb-apparaten en extra harde schijven losgekoppeld om mogelijke te beperkte voeding uit te sluiten.
- bios gecheckt op overclocks, er waren geen oc's ingesteld
- windows 7 64-bit opnieuw geinstalleerd
- bios gereset
- windows 7 32-bit geinstalleerd

Dit alles had geen effect. Ik heb een MSI R5450 512mb videokaart gekocht, aangesloten en geïnstalleerd. Met de losse videokaart blijven de problemen onverminderd intact. Het volgende kan ik alleen nog bedenken als mogelijk defect of problematisch:
- moederbord kapot
- RAM-geheugen niet goed
- processor niet goed
- voeding niet goed of kapot

Helaas heb ik geen middelen om deze onderdelen te testen. Wat lijkt jullie het meest logisch als oorzaak van de artifacts?

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-02 16:32
Heb je je temperaturen al nagekeken, ik zie wel dat je wat dingen heb gedaan om warmte te voorkomen. Maar heb je ook harde cijfers ?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
En iets als een ander kabeltje of een ander scherm proberen?

Desktop | Server | Laptop

• disbehave
  • Niet online
Koelingsproblemen waren ook 1e wat ik dacht. Harde cijfers temperaturen heb ik hier niet bij de hand. CPU was iets van 55 graden, GPU rond 60-65 graden. Alle koelblokken op moederbord, CPU en videokaart waren nog met de hand vast te houden.

Kabeltje/scherm nog niet geprobeerd, zal zo even schermpje van m'n werk meenemen om te testen. Mijn eigen scherm is 1900x1200 via DVI. Ik kan een 1280x1024 met VGA uitproberen.

Verwijderd

Ik ben er bijna 100% zeker van dat het je moederbord is. De onboard videokaart is hoogst waarschijnlijk aan het overlijden.

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-02 16:19
Heb je de onboard videokaart al gedisabled in de bios?

No Gillette, No Minette

• disbehave
  • Niet online
Onboard nog niet in de bios uitgeschakeld, ga ik proberen.

Mobo heeft gelukkig nog garantie, dus als dat nog niet werkt gaat 'ie terug.

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 20:11
Onboard tenzij je de monitor daarop aan gesloten heb heeft het geen effect hierop.
Beetje onzinnig want de onboard levert geen output naar je monitor.

Ik zou inderdaad kijken naar je VGA/DVI kabel of mogelijk zelfs je monitor.
Een eigen monitor heeft ook ooit zoiets gehad (heel lichtjes).

Vaak worden tegenwoordig van die hele dunne vga/dvi kabels geleverd terwijl een slagje dikker vaak al kwaliteit technisch veel beter signaal doorgeven. (Inmens dure kabel hoeft dus ook weer niet).

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Pagina: 1