• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 17:25
Ik zit bij mijn nichtje haar nieuwe huis en zij hebben erg slecht beeld met de tv. Ze hebben net twee nieuwe lcd's en twee samsung HD ontvangers met ziggo smartcards met hd pakket aangeschaft.
Qua antenne rechtsreeks op TV hadden ze bagger beeld. Ik kon ook met de samsung hd ontvanger geen digitale zenders vinden. Dus ontvangers mee naar mijn huis genomen. Smartcards geactiveerd en zenders gezocht.

Nu kan ik op de tv in de woonkamer bijna alle zenders ontvangen, maar bv geen rtl4HD, discovery en nog een paar.
In de slaapkamer kan ik niets ontvangen. Heel af en toe komt epg er door.

Ik even in de meterkast kijken, ligt daar een Astro HFT820 antenneverdeler (http://www.hemmink.nl/Por...stro/Verdeelelementen.pdf met daar op aangesloten 2 kabels en de overige 6 leeg, waarvan er 1 is afgedopt. Op de versterker staat op elke poort een andere DB (range van 12,5 tot 19).

Is dit de oorzaak van het slechte beeld? En zou het opgelost moeten zijn als ik de 5 open poorten allemaal afdop? Of is het verstandiger een nieuwe splitter te kopen?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Afdoppen kan inderdaad. Maar probeer het eerst eens zonder.

De verschillende dB waarden op zijn de verschillende dempingswaarden. Je kan een coax proberen aan te sluiten op een sterkere demping of een zwakkere demping.

Zet rtl4 HD op en kijk naar de signaalsterkte. En zie of het overzetten op een andere coax aansluiting verschil maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 05-05-2011 21:22 ]

• VivaAtloni
job schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:20:
Afdoppen kan inderdaad. Maar probeer het eerst eens zonder.

De verschillende dB waarden op zijn de verschillende dempingswaarden. Je kan een coax proberen aan te sluiten op een sterkere demping of een zwakkere demping.

Zet rtl4 HD op en kijk naar de signaalsterkte. En zie of het overzetten op een andere coax aansluiting verschil maakt.
Heb ik net geprobeerd, maar ik heb bij 13,5DB het beste beeld, maar RTL4 HD is nog steeds niet te ontvangen. Bij RTL7 haald ik bv in deze stand rond de 69% en bij alle overige poorten veel lager.

• job

job

Lager dan 13.5 kan je niet, dus dan kan je gaan afdoppen.
Ik hoop dat dat voldoende is.

Welke signaalsterkte heb je nu bij rtl4 HD?

[ Voor 80% gewijzigd door job op 05-05-2011 21:27 ]

• VivaAtloni
job schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:25:
Dan kan je gaan afdoppen. :)
Die dingen zijn niet zo duur.
Maar het is niet zo dat het signaal veel beter geworden als ik gewoon een versterker koop met 2 uitgangen, want meer hebben ze er hier niet nodig.
Kijk als het bijna niets scheelt heeft het niet veel zin, maar indien het beeld echt beter wordt dat lijkt me dat een beter alternatief.

• job

job

De goedkoopste oplossing is een paar afsluitweerstanden kopen. 1,50 per stuk.
Een goede versterker is een stuk duurder.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:10
Ten eerste: test met de ontvanger direct bij de aansluiting in de meterkast voor het gesplitst/versterkt wordt.

Ten tweede: als de eerste test slaagt kun je ook proberen om een eenvoudige 2-weg splitter te gebruiken ipv een versterker.

Ten derde: je kunt ook teveel versterken...

• job

job

Ik was ook in de veronderstelling dat het een versterker was, maar het is een multitap. Totaal geen versterking dus.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

weg met die multitap en een normale splitter installeren win je zo 10 db mee

Iperf

• job

job

Scheelt dat zoveel? Ook als je er afsluitweerstanden op zet?
Nooit geweten :)

• VivaAtloni
Thx, ga ik eens even proberen. Eerst eens morgen zo'n splitter kopen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

job schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:38:
Scheelt dat zoveel? Ook als je er afsluitweerstanden op zet?
Nooit geweten :)
normale splitter heeft ongeveer 3,5 db demping per uitgang (check de hft 2 uit de sheet)

Het wordt nooit lager dan op de splitter/aftakelement staat. Niet of verkeerd afsluiten van eventueel open uitgangen haalt je impedantie naar de klote en veroorzaakt reflecties.
Het beste is gewoon een passende splitter te kopen. als er een 3e tv komt gewoon even een 3voudige splitter kopen. wordt het beeld dan slecht zet dan een versterker achter het aop

Iperf

Pagina: 1