Na het gamen een lichte vibratie vanuit de case

Pagina: 1
Acties:

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Nadat ik gister de videokaart en voeding vervangen had is mijn pc een stuk stiller geworden. Wat me nu opvalt is dat na het gamen wanneer het systeem dus eigenlijk een beetje afkoelt er een vibratie te horen en te voelen is vanaf de PC case. Dit lijkt weg te gaan qua geluid wanneer ik mijn hand op de onderkant van de case druk.

Wat ik me dan afvraag wat veoorzaakt deze vibratie? Fans die niet syncrhoon draaien of in combi met de harddisks? Of is er een ventilator in de case die niet goed zijn werk meer doet?

Voor zover ik kan horen lijkt het qua geluid in ieder geval niet van een ventilator af te komen.

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 22:20
Waar ik zelf last van heb is dat m'n kast altijd schudt. Dat is hier te wijten aan de zogenaamd stille HD103SJ van Samsung. Het is zelfs zo erg dat m'n eikenhouten bureau naast de kast van 2 bij 1 bij 1 (zwaar) óók meetrilt.

Aan de ene kant zorg ik er zelf voor door dat ding met nog een hardeschijf erbij direct metal-to-metal tegen de kast aan te schroeven. Wat niet best is, want m'n Antec 300 heeft niet echt geluidsdempende kwaliteiten, maar goed.

Maar goed, die trilt dus altijd. Wat ik er zo van maak lijkt het wel op een hardeschijf, maar die maken eigenlijk altijd herrie, behalve als je ze via Windows spindown laat doen als je ze niet gebruikt (niet logisch voor een OS-disk though).

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-12 19:38
Dat lijkt me de harde schijf. Oplossing: stevig vastzetten met schroeven en een stukje rubber ertussen.
Of je kunt de harde schijven ophangen dmv elastieken. Zie ook ''het stille pc topic''

• Sn0wblind
voor me gevoel lijken het ook de hardeschrijven, de vibratie lijkt ervandaan te komen, maar is dit dan in combinatie tijdens het harder lopen van de fans en het langzamer? want wanneer de fans volluit staan voel ik de vibratie niet en wanneer ze langzaam draaien, alleen tijdens het harder en zachter lopen. Zeg maar wanneer ik een game op ga starten merk ik het en wanneer ik deze heb afgesloten. de frequentie veranderd hier ook bij.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 12:12
Ik denk dat je te maken hebt met interferentie van verschillende trillingen. Dit kan ervoor zorgen dat bij een bepaald toerental van je fans je inderdaad opeens veel meer trilling hebt dan anders.

Erger wordt het nog als een bepaalde frequentie van trillen (HDD en/of Fans en/of de interferentie van beiden) precies de eigenfrequentie van (een onderdeel) van je pc-kast is. Je krijgt dan te maken met resonantie.

[ Voor 34% gewijzigd door Propheticus op 05-05-2011 19:02 ]

• Sn0wblind
Heel lastig dit, ik vemroed inderdaad dat het frequenties zijn van vibraties die met elkaar botsen. Hetisalleen een Dell Sutdio XPS8100 kast, niet het meest te customizen kast en alles zit op een kluitje (had in plaats van lui te zijn gewoon zelf mijn pc moeten bouwen). Want de 2 harddisks hangen gekanteld in de kast recht boven de videaokaart en rubbertjes hiertussen zou ervoor zorgen dat de harddisk de videokaart raken. Het verdwijnt grotendeels als ik op de onderplaat druk, dus ergens zal er in de buurt wat zitten wat alles laat vibreren. Heeft dit nadeling invloed op de hardware zelf? Ik kan wel met die vibratie leven maar als opeens mijn data eraan gaat omdat de harddisk uit balans raken word ik er niet blijer op haha.

Alles in een nieuwe kast hangen gaat ook niet, Alles is standaard op het moderbord behalve de frontpanel connectoren die via een printplaatje gaan........

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 12:12
Een beetje vibratie kunnen je harde schijven wel hebben hoor. Ze kunnen schokken van enkele G's aan voordat er iets fout gaat zoals het crashen van leeskoppen. Echt veel zorgen zou ik me daar niet om maken.

Oplossingen
1: Geef je zelf al: Iets klemzetten onder je kast, zodat er druk op staat zoals je zelf ook doet.
2: De bewuste toerentallen van je systeemfans vermijden. Je stelde eerder namelijk dat je op max RPM van je fans de vibratie niet meer hebt.
Stel bijvoorbeeld met Speedfan min en max snelheden voor je fans in. De max houdt je dan onder het punt waar de vibraties beginnen (stel:20 tot 50%) en de desired temperature (CPU) stel je in op 55 graden o.i.d.. De warning temperature stel je dan in op een punt waar je onder wilt blijven (bijvoorbeeld 70graden CPU). Raakt de CPU warmer dan 70graden C (in een game bijv), dan schieten je fans van 50 naar 100% zonder de tussenliggende standen te gebruiken.
3. Zoals hierboven voorgesteld werken met een zelfgemaakte ophanging van elastiek voor je harde schijven.
Pagina: 1