Sony hack: mijn incassogegevens en wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik zag nog geen topic over wat je zelf kunt doen na de hack van onze incassogegevens (in mijn geval gaat het om een oude account van toen ik nog SWG speelde). Ook alvast sorry voor het slechte Nederlands.

Ik heb drie vragen:

1) Wat kan je in Nederland/EU wettelijk doen tegen Sony om ze te dwingen beter met de gegevens om te gaan. Ik weet dat het Nederlands en Amerikaanse systeem compleet anders zijn en dat je bijvoorbeeld geen class action lawsuit kan starten en ik neem ook aan dat je in Nederland geen schadevergoedingen kan claimen voor dit soort bizarre gebeurtenissen.

2) Kan ik er achter komen of mijn gegevens ook gestolen zijn (dat neem ik nu gewoon aan), zo ja, hoe (kan ik contact op nemen met SOE of anders)?

3) Misschien als derde vraag is het goed om te bespreken wat je zelf kan doen?

Mvg,

Frank

Edit: Vraag 3 verkort

[ Voor 22% gewijzigd door Skizo op 05-05-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
1) Vrij weinig tot helemaal niets zolang jouw gegevens niet zijn uitgelekt. Als ze wel zijn uitgelekt en er wordt geld van jou rekening geschreven, zou je ze daarvoor aansprakelijk kunnen stellen.

2) Dat zou ik zo niet weten.

3) Je kan zelf het beste je CC blokkeren, verder snap ik je vraag niet (onduidelijk geformuleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizo
Knul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:44:
1) Vrij weinig tot helemaal niets zolang jouw gegevens niet zijn uitgelekt. Als ze wel zijn uitgelekt en er wordt geld van jou rekening geschreven, zou je ze daarvoor aansprakelijk kunnen stellen.

2) Dat zou ik zo niet weten.

3) Je kan zelf het beste je CC blokkeren, verder snap ik je vraag niet (onduidelijk geformuleerd).
Skip de laatste vraag maar- beetje dome vraag- mijn vraag was eigenlijk of er genoeg gegevens in stonden om iets mee te doen, maar natuurlijk is dat zo...

edit: ik bedoelde meer wat je zelf kan doen zoals hieronder word aangegeven

[ Voor 6% gewijzigd door Skizo op 05-05-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:51

ResuCigam

BOFH

Ik heb zelf contact opgenomen met de ING omdat daar mijn CC vandaan komt, en heb een mailtje terug gekregen waarin stond dat ze mijn CC nog niet gingen vervangen en mocht er misbruik gemaakt worden dan zou ik geen eigen risico hebben. Er werd me wel aangeraden om de afschriften in de gaten te houden.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skizo schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:38:
Ik zag nog geen topic over wat je zelf kunt doen na de hack van onze incassogegevens (in mijn geval gaat het om een oude account van toen ik nog SWG speelde). Ook alvast sorry voor het slechte Nederlands.

Ik heb drie vragen:

1) Wat kan je in Nederland/EU wettelijk doen tegen Sony om ze te dwingen beter met de gegevens om te gaan. Ik weet dat het Nederlands en Amerikaanse systeem compleet anders zijn en dat je bijvoorbeeld geen class action lawsuit kan starten en ik neem ook aan dat je in Nederland geen schadevergoedingen kan claimen voor dit soort bizarre gebeurtenissen.

2) Kan ik er achter komen of mijn gegevens ook gestolen zijn (dat neem ik nu gewoon aan), zo ja, hoe (kan ik contact op nemen met SOE of anders)?

3) Misschien als derde vraag is het goed om te bespreken wat je zelf kan doen, zelf heb ik het idee dat ze er uiteindelijk toch nergens mee komen omdat ze een aantal gegevens niet hebben en zelfs als ze met je kaart betalen worden verdachte betalingen ook vaak doorgegeven, zit ik in de goede richting of niet?

Mvg,

Frank
1. Niks, Sony heeft toch voorwaarden gebruikt waarin Hacken natuurlijk gelijk staat aan overmacht, indekken heet dat. Omdat wij gewoon leuk wilde spelen hebben we Yes Yes en I Agree geklikt.

2. Je kan gewoon bellen met je CC verstrekker, en die blokkeren, maar ik betwijfel of Sony aan jou gaat aangeven dat jou oude account, die zolang Idle was, nog bewaard was en ook nog eens zo stond vermeld dat die gegevens inderdaad overgenomen konden worden door kwaadwillenden. Maar als je bezorgt bent dan bel je toch meteen met Sony?

3. CC blocken, maar menig bank verteld al aan klanten dat ze zich geen zorgen moeten maken. Maar je CC blocken en een nieuwe aanvragen mag en kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:47:
[...]

1. Niks, Sony heeft toch voorwaarden gebruikt waarin Hacken natuurlijk gelijk staat aan overmacht, indekken heet dat. Omdat wij gewoon leuk wilde spelen hebben we Yes Yes en I Agree geklikt.

2. Je kan gewoon bellen met je CC verstrekker, en die blokkeren, maar ik betwijfel of Sony aan jou gaat aangeven dat jou oude account, die zolang Idle was, nog bewaard was en ook nog eens zo stond vermeld dat die gegevens inderdaad overgenomen konden worden door kwaadwillenden. Maar als je bezorgt bent dan bel je toch meteen met Sony?

3. CC blocken, maar menig bank verteld al aan klanten dat ze zich geen zorgen moeten maken. Maar je CC blocken en een nieuwe aanvragen mag en kan altijd.
1. Zeer waarschijnlijk, maar als blijkt dat Sony ernstige fouten heeft gemaakt kun je er ze alsnog op aanspreken. Wet > Algemene Voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizo
Knul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:51:
[...]

1. Zeer waarschijnlijk, maar als blijkt dat Sony ernstige fouten heeft gemaakt kun je er ze alsnog op aanspreken. Wet > Algemene Voorwaarden.
Daarvoor is good faith and fair dealing toch? Had je redelijk gezien kunnen aannemen dat Sony jou gegevens goed beschermd had of waren ze nalatig (i.e. verouderde beveiliging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Skizo schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:57:
[...]

Daarvoor is good faith and fair dealing toch? Had je redelijk gezien kunnen aannemen dat Sony jou gegevens goed beschermd had of waren ze nalatig (i.e. verouderde beveiliging)
Ja, in het NL heet het een vertrouwensbeginsel. Jij geeft Sony je gegevens, en je mag erop vertrouwen dat een dusdanig groot bedrijf goed en zorgvuldig met jouw gegevens omgaat. Het is alleen lastig om dit hard te maken, hiervoor zul je naar een rechter moeten stappen (maar dikke kans dat dat wel gebeurt als blijkt dat er bij veel mensen geld is afgeschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:51:
[...]

Dat is een loos dreigement natuurlijk, want de wet is op dit moment gewoon niet opgewassen tegen het instituut dat internet is.

Alleen al het feit dat stelen op het internet nog steeds mogelijk is, toont dat aan. De wet weet niet wat het aanmoet met het internet, een beetje advocatenteam kan daar voor Sony al doorheen prikken. Hacken is ook niet strafbaar zonder meer, en ze zijn gehacked, dus Sony is het slachtoffer zeg maar, dat kan ook een advocaten team wel hard maken.
Knul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:59:
[...]

Ja, in het NL heet het een vertrouwensbeginsel. Jij geeft Sony je gegevens, en je mag erop vertrouwen dat een dusdanig groot bedrijf goed en zorgvuldig met jouw gegevens omgaat. Het is alleen lastig om dit hard te maken, hiervoor zul je naar een rechter moeten stappen (maar dikke kans dat dat wel gebeurt als blijkt dat er bij veel mensen geld is afgeschreven).
Wat waarschijnlijk betekend dat Sony een boete krijgt (want niet alle CC's, of gegevens zijn aangetast) en die boete moet dan de lading dekken, wat het vast niet zal gaan doen :) Maar de consument word hoe dan ook genaaid.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:04:
[...]

Alleen al het feit dat stelen op het internet nog steeds mogelijk is, toont dat aan.
In het echt wordt er ook nog steeds gestolen, ondanks dat dat niet mag. Een inhoudsloos argument.
De wet weet niet wat het aanmoet met het internet, een beetje advocatenteam kan daar voor Sony al doorheen prikken. Hacken is ook niet strafbaar zonder meer, en ze zijn gehacked, dus Sony is het slachtoffer zeg maar, dat kan ook een advocaten team wel hard maken.
Ik zeg ook niet dat je Sony gelijk aansprakelijk kan stellen, alleen als ze nalatig geweest zijn. Ik weet niet uit mn hoofd of hacken strafbaar is, maar het stelen van persoonsgegevens is in ieder geval wel strafbaar.
Wat waarschijnlijk betekend dat Sony een boete krijgt (want niet alle CC's, of gegevens zijn aangetast) en die boete moet dan de lading dekken, wat het vast niet zal gaan doen :) Maar de consument word hoe dan ook genaaid.
We zullen het vanzelf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:15:
[...]

In het echt wordt er ook nog steeds gestolen, ondanks dat dat niet mag. Een inhoudsloos argument.
Niets van dat meneer, Ik mag copyrighted material gewoon downloaden en de politie zoekt mij niet (Hallo - Hier een downloader! Ja hier!, nee ik ziet hier). Als ik een raampje intik en iemand ziet het dan gebeurd er genoeg. Dus doe ff normaal.
[...]

Ik zeg ook niet dat je Sony gelijk aansprakelijk kan stellen, alleen als ze nalatig geweest zijn. Ik weet niet uit mn hoofd of hacken strafbaar is, maar het stelen van persoonsgegevens is in ieder geval wel strafbaar.
Persoonsgegevens stelen ja. Maar het is gehacked, tis nog zo virtueel als maar kan, en als dat Anonymous was/is, wie krijgt daar de schuld van? een spook, niet 1 persoon, en is er dus geen straf te geven aan iemand.
[quote]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:19:
[...]

Niets van dat meneer, Ik mag copyrighted material gewoon downloaden en de politie zoekt mij niet (Hallo - Hier een downloader! Ja hier!, nee ik ziet hier). Als ik een raampje intik en iemand ziet het dan gebeurd er genoeg. Dus doe ff normaal.
Ja, je mag het downloaden en het is dus niet stelen. Als mijn buurman mij aanbied om een appel van zijn appelboom te halen, is dat toch ook geen stelen?
[...]

Persoonsgegevens stelen ja. Maar het is gehacked, tis nog zo virtueel als maar kan, en als dat Anonymous was/is, wie krijgt daar de schuld van? een spook, niet 1 persoon, en is er dus geen straf te geven aan iemand.
Klopt, het is lastig om iemand de schuld te geven. Maar persoonsgegevens stelen is -ongeacht of dat virtueel of in het echt gebeurd- illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knul schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:24:
[...]

Ja, je mag het downloaden en het is dus niet stelen. Als mijn buurman mij aanbied om een appel van zijn appelboom te halen, is dat toch ook geen stelen?
dat is er langs praten, en dat is totaal niet wat ik bedoel, dus ik geef je alvast gelijk. Een raampje intikken == een appel van de buurman stelen.
Klopt, het is lastig om iemand de schuld te geven. Maar persoonsgegevens stelen is -ongeacht of dat virtueel of in het echt gebeurd- illegaal.
Kan het strafbaar zijn, prima, maar ondertussen zijn ze nog steeds gestolen en kunnen we geen dader aanwijzen. Dus ik geef je hier ook alvast gelijk.
Pagina: 1