• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02-2025
Voor mijn PC ben ik opzoek naar nieuw geheugen. Momenteel gebruik ik 4GB Kingston ValueRAM 1333Mhz maar zou toch liever overstappen naar 1600 Mhz geheugen en 8GB. Zelf weet ik persoonlijk niet waar ik voor moet kiezen, 2x 4GB of 4x 2GB (heeft het voor/nadelen)? En voor welk geheugen kan ik het beste gaan. Huidige specs:

Moederbord: ASRock 870 Extreme3
Processor: AMD Phenom II X6 1090T / 3.2 GHz (Black Edition)
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
Hardeschijf: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ
Videokaart: Asus EAH6870/2DI2S/1GD5

Graag wil ik mijn geheugen dus upgraden, maar wat raden jullie mij aan om te nemen?
Ook zou ik eventueel over willen stappen naar SSD. Waar kan ik het beste naar kijken? Intel/OCZ?

Paul

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor de SSD:
(op het moment zou ik veel liever een Intel pakken)
[BBG aanschaf] SSD

Voor de RAM lijkt mij 2x4GB beter aangezien dat dual channel is en 4x2GB is quad channel en dat word niet ondersteund door jou CPU.

http://tweakers.net/price...6S2MYoLyqNQVrNn1c3JZvH8QI

Het lijstje van opties dus even kijken bij de lijst van ondersteund geheugen.
http://www.asrock.com/mb/memory/870%20Extreme3.pdf

Ik vraag me wel af waarom je 8GB wil hebben?
Voor alleen gamen is het nog een beetje overkill op het moment.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02-2025
DanielWW2 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:33:
Voor de SSD:
(op het moment zou ik veel liever een Intel pakken)
[BBG aanschaf] SSD

Voor de RAM lijkt mij 2x4GB beter aangezien dat dual channel is en 4x2GB is quad channel en dat word niet ondersteund door jou CPU.

http://tweakers.net/price...6S2MYoLyqNQVrNn1c3JZvH8QI

Het lijstje van opties dus even kijken bij de lijst van ondersteund geheugen.
http://www.asrock.com/mb/memory/870%20Extreme3.pdf

Ik vraag me wel af waarom je 8GB wil hebben?
Voor alleen gamen is het nog een beetje overkill op het moment.
4Gig heb ik momenteel te weinig aan (heb nogal veel open staan), krijg in 7 heel vaak de melding voor het aanpassen van het kleurenschema

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PaulEm schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:43:
[...]
4Gig heb ik momenteel te weinig aan (heb nogal veel open staan), krijg in 7 heel vaak de melding voor het aanpassen van het kleurenschema
Die kleurenschema melding krijg ik ook altijd. Dat is een ingebouwd programmaatje dat Windows iets minder van je systeem laat vragen tijdens zwaar gebruik. Heb je al eens gekeken hoeveel RAM je echt gebruikt tijdens een zwaar spel spelen aangezien de meeste games bij de 2GB blijven en dan heb je nog 2GB over wat voldoende is voor Windows en andere programma's die in de achtergrond draaien. Dit kun je zien bij taakbeheer.

En qua snelheid van dingen openen verslaat niks een SSD schijf. Tenzij je ook aan video rendering doet lijkt mij het kopen van alleen een goede SSD een betere upgrade dan ook nieuw RAM.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
DanielWW2 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:33:
Onzin natuurlijk, 4x2 kun je ook gewoon in dual channel draaien. Voordeel van 2x4 is dat je later nog kan uitbreiden. Overigens snap ik niet waarom je er niet nog gewoon 2x2GB ValueRam bijdrukt, verschil in snelheid tussen 1333 en 1600 merk je echt niet.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Nielson schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:13:
Overigens snap ik niet waarom je er niet nog gewoon 2x2GB ValueRam bijdrukt, verschil in snelheid tussen 1333 en 1600 merk je echt niet.
Second!

Vergelijkende test met verschillende geheugensnelheden op een Phenom II X4:
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-ddr3,2319.html

Yes, but no.

• RDTheory
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2020
Nielson schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:13:
[...]
Onzin natuurlijk, 4x2 kun je ook gewoon in dual channel draaien. Voordeel van 2x4 is dat je later nog kan uitbreiden. Overigens snap ik niet waarom je er niet nog gewoon 2x2GB ValueRam bijdrukt, verschil in snelheid tussen 1333 en 1600 merk je echt niet.
Zou je mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat doe want volgens mij heeft het 870 extrme3 bord maar 2 banks die in dual channel kunnen, als je ze allemaal gebruikt wordt het automatisch single channel...

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
PaulEm schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:16:
Voor mijn PC ben ik opzoek naar nieuw geheugen. Momenteel gebruik ik 4GB Kingston ValueRAM 1333Mhz maar zou toch liever overstappen naar 1600 Mhz geheugen en 8GB. Zelf weet ik persoonlijk niet waar ik voor moet kiezen, 2x 4GB of 4x 2GB (heeft het voor/nadelen)? En voor welk geheugen kan ik het beste gaan. Huidige specs:

Moederbord: ASRock 870 Extreme3
Processor: AMD Phenom II X6 1090T / 3.2 GHz (Black Edition)
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
Hardeschijf: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ
Videokaart: Asus EAH6870/2DI2S/1GD5

Graag wil ik mijn geheugen dus upgraden, maar wat raden jullie mij aan om te nemen?
Ook zou ik eventueel over willen stappen naar SSD. Waar kan ik het beste naar kijken? Intel/OCZ?

Paul
Ik zou persoonlijk Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G a 36euro halen, kost geen drol meer tegenwoordig.
Voordeel hier van is dat je nog altijd kan upgraden en 1333Mhz is snel zat als je geen plannen hebt om te overclocken.
Ssd zou ik zelf nu de Crucial m4 serie nemen, zijn snelle en goedkope ssd met weinig problemen.
De Intel 320 serie heeft een bug en OCZ zou ik nooit meer nemen die dingen zijn gewoon troep, check maar op tweakers en op internet.
Pagina: 1