Toon posts:

Goed idee voor shop survey

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik tot nu toe mis in de shop survey mis is een indicatie of de winkels goedkoop of duur zijn, dus leek het mij een goed idee om een sooort prijsindex in te voeren.

Dit zou kunnen:

of:
door te berekenen hoeveel een winkel in de pricewatch gemiddeld boven of onder de gemiddelde prijs van produkten zit. (om verschijdene redenen geeft dit natuurlijk niet een reeel beeld)

of:
door mensen de prijs van een aantal standaard onderdelen op te laten geven en daaruit een prijs index te laten berekennen. (dit geeft mogelijk een natuur getrouwer beeld, maar is wel in stuk onderhoud intensiever, aangezien de standaard onderdelen regelmatig bij gesteld moeten worden en al die prijzen door users in gevuld moeten worden.)

Een variant op de laatste mogelijkheid is om winkels zelf te vragen om maandelijks de prijzen van bepaalde produkten op te geven om die index er uit te berekenen.

(sowieso is het misschien een idee om een manier te ontwikkelen waardoor winkels in een keer hun hele prijs lijst in kunnen voeren, dat maakt de pricewatch mogelijk gelijk een stuk completer)

Wat denken anderen hiervan?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Prijsindex is lastig (onmogelijk) omdat niet alle bedrijven voor dezelfde produkten een prijs hebben ingevoerd dus kan de index nergens op gebaseerd worden.

De logische volgorde om een geschikt bedrijf te vinden om je spullen te halen is volgens mij beginnen bij de pricewatch en dan in de shop survey kijken welke bedrijven met lage prijzen ook betrouwbaar zijn. Andersom beginnen bij de shop survey en dan checken welke betrouwbare bedrijven ook goedkoop zijn lijkt me onlogisch. Ik zie het nut van een prijsindex daarom niet helemaal (een lage index geeft nog geen uitsluitsel over de vraag of het door jou gewenste produkt ook goedkoop is bij dat bedrijf).
Sowieso is het misschien een idee om een manier te ontwikkelen waardoor winkels in een keer hun hele prijs lijst in kunnen voeren, dat maakt de pricewatch mogelijk gelijk een stuk completer
Dit is zo goed als af. Bedrijven mogen er dan wel lekker voor gaan betalen (Tweakers.net is geen charitatieve instelling. Zij pret, dan ook wij pret :)).

Verwijderd

Topicstarter
Prijsindex is lastig (onmogelijk) omdat niet alle bedrijven voor dezelfde produkten een prijs hebben ingevoerd dus kan de index nergens op gebaseerd worden.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De eerste optie die ik gaf werkt dan als nog. Van elk product in de pricewatch wordt al een gemiddelde prijs bij gehouden. Je kunt dan dus ook van elk leverancier van zo'n produkt de relatieve prijs uitrekennen. En als je dan het gemiddelde neemt van alle relatieve prijzen van zo'n leverancier heb je redelijk goede indicatie van hoe duur of goedkoop die is.
De waarde van dit getal wordt des te betroubaarder naar mate meer winkels hun hele prijslijst toe gaan voegen, omdat dan de gemiddelde prijzen van produkten wat reeler komen te liggen.

En tenslotte het nut. Mij lijkt het vooral erg handig op het moment dat je een volledig nieuwe PC wil gaan kopen. Dan kan je in de shop survey gelijk zien of een winkel en betrouebaar en goedkoop is. Nu is het namelijk nog vrij omslachtig om er achter te komen of een bepaalde winkel in het algemeen vrij goedkoop is of dat een produkt toevallig erg goedkoop is. Meestal kom je daarvoor toch nog op de website van die leverancie te recht om dat te weten te komen.
Dit is zo goed als af. Bedrijven mogen er dan wel lekker voor gaan betalen (Tweakers.net is geen charitatieve instelling. Zij pret, dan ook wij pret ).
Zo is het maar net.