Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• nerz101
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 15:06
Ik wil hier graag meningen, tips en/of advies ontvangen met betrekking tot mijn studie.

Op het moment volg ik een MBO Niveau-4 (ICT-Beheerder/Applicatieontwikkeling) en ik moet zeggen dat ik alles behalve tevreden ben over deze opleiding.

Ik zit nu in leerjaar 4 en ik heb het idee dat ik amper iets geleerd heb wat ik daadwerkelijk interesant of leuk vind.

Wel moet ik zeggen dat ik een achterstand heb en mijn motivatie niet vaak geweldig is geweest.
Vooral tijdens mijn stages heb ik veel geleerd en deze stages heb ik ook gemotiveerd gevolgd.

Nou moet ik nog een half tot 1 jaar voordat ik mijn MBO diploma zou behalen, alleen heb ik steeds meer twijfels of er uberhaupt nut is bij het behalen van deze diploma.

Nou ben ik zelf al 21, en vandaar zit ik nu te twijfelen om nu te stoppen met MBO en verder te gaan met HBO Communicatie en Multimedia.

Dit omdat ik sinds een half jaar steeds meer interesse heb ik webdesign.

Ik ben nu zelf redelijk goed met HTML/CSS, PHP/javascript slecht tot matig (aanpassen van bestaande stukken code etc..) en ook verdiept in verschillende zaken zoals HTTP, CMS systemen (php).

Ik merk ook dat ik zelf harder aan de slag ga als ik bezig ben met websites. Ik ga door totdat ik het weet/werkend heb gekregen.

Nu dus het dilemma: stoppen met MBO en gelijk HBO gaan doen. of nog een half jaar tot een jaar verder gaan met weinig motivatie?

Ik hoop dat er dus meerdere GOTters zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt en uit ervaring kunnen meepraten.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 21:49
Met nog een half jaar te gaan, gewoon afmaken...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Om toegelaten te worden op het HBO moet je een afgerond HAVO/VWO diploma of een MBO(4?) diploma hebben.
Als jij dus vanuit je VMBO naar het MBO bent gegaan, ben je min of meer verplicht om je MBO eerst af te ronden.
Verder zou ik adviseren om lekker je MBO af te maken, het stukje kennis wat je tijdens het laatste jaar op doet, ga je op het HBO alleen maar gemak van hebben.
Als uitdaging zou je eventueel via de LOI/NTI nog wat aanvullende certificaten kunnen halen.

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Verwijderd

Afmaken: der meeste HBO opleidingen vereisen minimaal MBO 4.
Anders krijg je weer aparte eisen en toelatings examens om HBO te gaan doen.
Half jaar doorzetten gaat je een hoop frustratie, tijd en kosten schelen in de toekomst.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:51
Met max een jaar te gaan en behalve motivatie geen echte problemen dan moet je gewoon dat diploma halen.

• nerz101
JohnVanZetten schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:12:
Om toegelaten te worden op het HBO moet je een afgerond HAVO/VWO diploma of een MBO(4?) diploma hebben.
Als jij dus vanuit je VMBO naar het MBO bent gegaan, ben je min of meer verplicht om je MBO eerst af te ronden.
Volgens mij kan je zodra je 21 jaar oud bent direct over naar een HBO, waarvoor alleen een toelatingstest afgenomen moet worden waarna bepaald word of je geschikt bent.

Hier heb ik zelf wel vertrouwen in, en misschien dat ik in ieder geval deze test ga doen als hij beschikbaar is.

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

nerz101 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:15:
[...]

Volgens mij kan je zodra je 21 jaar oud bent direct over naar een HBO, waarvoor alleen een toelatingstest afgenomen moet worden waarna bepaald word of je geschikt bent.

Hier heb ik zelf wel vertrouwen in, en misschien dat ik in ieder geval deze test ga doen als hij beschikbaar is.
You're right ;)
http://www.carrieretijger...ng/ho/toelatingsonderzoek

[X] Geschift | [_] Ongeschift

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, ik zou het ook afmaken. Just in case dat de HBO opleiding op niets uitloopt. Daar kan dit scenario zich namelijk ook afspelen en dan heb je helemaal geen papieren. Op die HBO opleiding zal je ook vakken krijgen die je geen bal aan vind en waarvoor je jezelf niet makkelijkt motiveert.

Webdesign is waarschijnlijk denk ik maar een klein gedeelte van die opleiding en het zou me verbazen als meer dan 30% van de vakken daadwerkelijk direct verband ermee hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door Standeman op 05-05-2011 14:22 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Met zo kort te gaan zou ik zeker eerst deze opleiding afmaken. Je weet niet wat het leven de komende paar jaar brengt, maar als ook je nieuwe opleiding tegenvalt, of je redt het er niet heb je helemaal niets.

*zucht*

• nerz101
Standeman schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:19:
Tja, ik zou het ook afmaken. Just in case dat de HBO opleiding op niets uitloopt. Daar kan dit scenario zich namelijk ook afspelen en dan heb je helemaal geen papieren.
Dit was natuurlijk ook de reden waardoor ik nog twijfel, ik vroeg me ook nog eens af of het MBO diploma in de richting applicatieontwikkeling überhaupt nuttig is.

Ik kijk zo nu en dan ook naar vacatures alleen merkte ik daar op dat er vrijwel nooit een baan in de richting applicatieontwikkeling is waarbij het minimale vereiste niveau lager als HBO is. Dit geld volgens mij ook voor de meeste webdev/design vacatures.

Vandaar mijn twijfels over het afronden en het nut van het MBO diploma.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Afmaken, dan heb je tenminste een diploma op zak. Ook al is niet leuk meer, als je je diploma hebt kun je zonder problemen bijna elke HBO gaan doen. Als je weer toelatingsexamen enzo moet doen is dat alleen maar irritant als je een volwaardig diploma binnen een jaar kunt hebben. Ik zou er voor tekenen, dus gewoon doorzetten.

Verwijderd

nerz101 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:23:
[...]

Niet meer twijfelen, iedereen hier zegt afmaken. Dus afmaken die opleiding d:)b

Verwijderd

Inderdaad lekker afmaken. Dat laat zien dat je niet iemand bent die zomaar opgeeft. Werkgevers zien dat graag. Succes ermee, ik begrijp waarom je er tegenop ziet.

Verwijderd

nerz101 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:23:
Dit was natuurlijk ook de reden waardoor ik nog twijfel, ik vroeg me ook nog eens af of het MBO diploma in de richting applicatieontwikkeling überhaupt nuttig is.

Ik kijk zo nu en dan ook naar vacatures alleen merkte ik daar op dat er vrijwel nooit een baan in de richting applicatieontwikkeling is waarbij het minimale vereiste niveau lager als HBO is. Dit geld volgens mij ook voor de meeste webdev/design vacatures.

De inhoud van de studie is niet altijd van primair belang bij het sollicitatieproces. Men kijkt eerder naar opleidingsniveau, en dan is MBO toch beter dan MAVO/VMBO. Daarbij laat je niet alleen anderen, maar ook jezelf zien dat je iets af kan maken. Ik snap je redenering: het lijkt niet veel nut te hebben, waarom zou ik het dan afmaken? Maar ik lees hier vooral uit: ik heb er eigenlijk niet zoveel zin meer in, en heb een goede reden gevonden waarom het toch niet zoveel zin heeft om het af te maken. Je zult dit wel tegen willen spreken, of misschien willen nuanceren, maar ik ken dit wel een beetje: ik heb dat namelijk ook gedaan.

Dus: maak het af. Laat de wereld (voor later) maar vooral jezelf zien dat je iets af kan maken. Toon discipline en geef jezelf een schop. Dan hoef je die toelatingstest ook niet te doen, en weet je voor je vervolgopleiding (wat een investering is!) dat als het je tegenzit, je het alsnog kan afmaken.

Einde preek van een gesjeesde student.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Middelbaar en computers gaan inderdaad niet samen. Naast de gebruikelijke niet-bestaande budgetten, zwaar verouderde meuk,... is er bij de leraars geen kennis aanwezig om fatsoenlijk lessen over IT te geven. Als je in het middelbaar 3 jaar in VB gerotzooid hebt, dan blazen ze in HBO in 3 weken meer kennis dan die 3 jaar over jou (en je gaat de slechte gewoontes moeten afleren).

Hoe dubieus de inhoud van zo'n MBO ook is, gewoon uitdoen en diploma halen om te laten zien dat je de discipline en doorzettingsvermogen hebt om het tot op een goed einde te brengen.

In het begin te hoog grijpen, kan ervoor zorgen dat je met lege handen eindigt. Naar boven stapelen zorgt ervoor dat je altijd wel een lagere diploma achter de hand hebt.

• nerz101
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik inderdaad nog meer even door de zure appel moet bijten.
Verder heb ik nu ook de tijd om het komende half- jaar verschillende scholen te bezoeken, anders beland ik weer ergens waar ik helemaal geen zin in heb.

• nerz101
Tijdje geleden alweer dat ik dit topic heb geopend. Ik heb gelukkig mijn opleiding voor de zomer nog afgerond op niveau 4.

Het grappige is, is dat ik in het afgelopen jaar mijzelf erg ben gaan oriënteren en dat ik heb besloten om bos- en natuurbeheer op HBO niveau te gaan doen. Een flinke omslag, maar ik ben er nu van overtuigt dat ik in deze richting veel gelukkiger zal worden dan in de ICT (ICT moet voor mij een hobby blijven).

Nogmaals iedereen bedankt voor de berichten, ze hebben uiteindelijk mij deels geholpen om door die vervelende periode heen te komen :)

Verwijderd

Goed gedaan met het doorzetten en afronden van je MBO-4 en natuurlijk gefeliciteerd!
Nu je een diploma op zak hebt, heb je een betere startpositie voor je toekomst.
Misschien kun je ooit bos-natuurbeheer met ICT combineren :)
Succes verder

• dieselross
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Gefeliciteerd! Zo heb je ten minste al een 'papiertje' binnen.
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:10:
Misschien kun je ooit bos-natuurbeheer met ICT combineren :)
Green-IT? :9

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Natuurlijk is het papiertje een goede motivatie, maar ook je studieschuld! Nu je je MBO diploma hebt wordt al het (niet geleende) geld wat je van de IB hebt gehad omgezet tot een gift, zo hoef je je niet druk te maken over of je dat nog terug moet betalen. STEL je haalt je HBO niet, dan hoef je in ieder geval niet je MBO studie terug te gaan betalen. "_

[ Voor 22% gewijzigd door Gideonnn op 21-08-2012 11:28 ]

Pagina: 1