Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 19:00
Ik heb problemen met de volgende computer:

ASUS M3A76-CM
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+

Row: 0 - 1024 MB PC2-6400 DDR2-SDRAM Transcend JM800QLJ-1G
Row: 1 - 2048 MB PC2-6400 DDR2-SDRAM A-DATA Technology HYQVF1B16
(ik heb de pc ook getest met slechts 1 bankje, maar het probleem bleef)

nVIDIA GeForce 8400 GS (G98/D8M)

SAMSUNG HD103SJ Serial ATA 3Gb/s
Hitachi HDS721616PLA380 Serial ATA 3Gb/s
ATAPI iHAS324 B

Volledig HWiNFO32 rapport van deze pc op http://www.superlog.nl/amd/amd.htm maar dat is wel een heel lange lijst.

Probleem ontstaat voor het eerst na het bijzetten van de Samsung 1 TB harde schijf op Sata3 . De schijf wordt niet goed gezien, in de bios en in Windows XP als 2 TB, formatteren lukt niet en na een herstart is de HD volledig uit de bios verdwenen.

Door de Samsung op Sata2 te zetten en de dvd drive op sata6 werkte het wel, schijven worden goed herkend en werken naar behoren, alleen de dvd drive heeft een eigen leven, gaat uit zichzelf open en dicht en leest dan weer wel, dan weer niet en wordt de ene keer wel in Windows herkend en de andere keer weer niet. De drive afgekoppeld en de pc heeft zo 3 maanden goed gedraaid.

Nu de dvd drive vervangen omdat ik dacht dat dat de boosdoener was maar als ik de nieuwe aansluit op sata3, met op sata1 hd1 en sata2 hd2 start de bios heel langzaam op, na 3 minuten is hij door de bios en start dan opnieuw op. Verplaatst ik hd2 van sata 2 naar sata6 dan start de bios vlot maar in plaats van dat Windows start krijg ik zwart scherm met witte vreemde tekens en verder niets meer. Na allerlei combinaties te proberen kwam ik uit op een combinatie die wel naar behoren werkt: hd1-sata1 hd2-sata2 en dvd-sata4 . Zowel de bios als Windows XP home herkennen alles goed en alles werkt zonder fouten.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Elke combinatie met 2 apparaten werkt goed, maar met 3 apparaten gaat het mis. Moederbord of toch de Samsung harde schijf van 1 TB die roet in het eten gooit?

Ik wilde er nog een 2TB harde schijf bijzetten, maar gezien deze ervaringen wacht ik nog even met de aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
Check ff de raid settings. Bij mij(asus p6t se) werden de hdd's ook niet herkend door raid. Wanneer ik 1 harde schijf aansluit terwijl RAID is ingeschakeld in de bios, dan werd niets weergegeven.
Ik kon die setting ook op AHCI en IDE zetten.

Misschien helpt een bios update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
een gaar sata kabeltje ?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 19:00
Soms is het eenvoudiger dan je denkt. Omdat de 2e harde schijf ook in een andere pc problemen gaf, vooral bij booten en het vastlopen van de bios, dacht ik op gegeven moment dat de schijf (samsung, 1 TB) de boosdoener was. Tot ik mij jouw reactie herinnerde....had ik hetzelfde kabeltje in beide pc's gebruikt? Ja dus, kabeltje vervangen en euvel lijkt verholpen. 8)7 8)7