Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te doen: Website gemaakt door 1 persoon, maatwerk

Pagina: 1
Acties:

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:07
Beste,

Binnen onze vereniging is er sinds een jaar een nieuwe website. Deze website is gemaakt door een lid en goed bekende van de vereniging. De website is kwa functionaliteit een kopie van een andere vereniging waar het lid ook lid is.

Het probleem is, hij heeft deze website compleet zelf gemaakt. Er zitten geen "modules" in, het overgrote deel is compleet zelf geschreven. Zoals hij het zelf noemt: "codekloppen."

Het werkt nu goed, de functionaliteit en users zijn geintergreerd en voor specifieke vragen kunnen wij bij hem terecht. Hier zit tegelijkertijd ook het probleem. Er zijn niet veel anderen in de vereniging die dit soort maatwerk kunnen leveren. Er zijn wel ICT jongens die met Drupal en Wordpress etc overweg kunnen maar de actuele website bevat dit (uiteraard) niet.

Simpele dingen als een batch foto uploader, userfoto's bij reacties, nieuwe functionaliteiten, apps, widgets, social media links is nu niet mogelijk. Ook zijn spelfoutsen in de userbase er niet uit te halen omdat alles vanaf de basis gecreeërd wordt.

Kortom, een probleem. Wij hebben de expertise niet in huis. Hem aansporen om het "even om te zetten" is ondenkbaar aangezien we erg druk zijn met z'n allen.

De vraag: bestaan er, net zoals belangeloze rechters en adviseurs, in de ICT wereld personen die hulp bieden? Ten eerste omdat ze het leuk vinden, of omdat het een opdracht kan zijn in het kader van Maatschappelijk verantwoord ondernemen, of bedenk het maar.

Wij komen er niet uit, en de kennisoverdracht kan niet plaatsvinden omdat alles maatwerk is en niet echt perspectief heeft voor de toekomst en lopen derhalve tegen een muur op.. Alle tips en reacties zijn welkom! :)

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Ik snap je vraag niet? Je krijgt een maatwerk product, waar wat foutjes in zitten. Je bent te druk om de auteur te vragen die aan te passen :? dus ben je op zoek naar mensen die hun tijd gaan investeren in het onderhouden van andermans maatwerk software?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Waarom gaan jullie niet over op Drupal of Wordpress gezien je meerdere mensen om je heen hebt die er verstand van hebben?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06
Vraag aan die ICT-jongens met Drupal- of Wordpress-ervaring of ze de site daarin namaken?

edit:

GMTA :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 05-05-2011 13:13 ]

Verwijderd

MueR schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:10:
Ik snap je vraag niet? Je krijgt een maatwerk product, waar wat foutjes in zitten. Je bent te druk om de auteur te vragen die aan te passen :? dus ben je op zoek naar mensen die hun tijd gaan investeren in het onderhouden van andermans maatwerk software?
Dat wss dus, voor een lagere beloning dan commercieel tarief.

Ik wens TS veel succes met deze zoektocht en denkt dat het beter is een site te ontwerpen vanaf scratch met een mooi CMS.

Verwijderd

Tomino schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:06:
Ook zijn spelfouten in de userbase er niet uit te halen omdat alles vanaf de basis gecreeërd wordt.
Kortom, een probleem. Wij hebben de expertise niet in huis.
Eh? een update via de backbone, en daarna /matrix off, Neo: Yes

Ik snap het niet, wat zijn 'spelfouten in de userbase' en in welke basis word het gemaakt? Zal maatwerk zijn, maar als er geen documentatie bij zat dan is het slecht maatwerk als bovenstaande uitleg van de maker af komt. Komt het niet van de maker af, dan vraag ik me af hoe je bovenstaande weet :) Want ik snap het niet.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat het maatwerk is maakt niet dat het niet te onderhouden is door iemand anders.
Als de maker ervan een beetje fatsoenlijke code heeft geschreven moet vrijwel iedere programmeur die met dezelfde taal werkt er wel uit kunnen komen. Het probleem wat echter vaak voorkomt is dat het vanuit het begin slecht is opgezet, en dan is het voor een nieuwe programmeur een ramp om doorheen te komen, maar zelfs dan niet onmogelijk.

Ik snap het probleem dan ook niet, je kunt de initiële programmeur er aan verder laten werken. (Waarom niet kan ik niet duidelijk opmaken uit je verhaal.) Of je kunt een andere programmeur zich erin vast laten bijten. Maar wat is het verschil dan tussen die twee? Heeft de initiële programmeur geen goed werk opgeleverd in jullie ogen?

Tesla Model Y RWD (2024)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Voor mijn nieuwsgierigheid, wie is de eigenaaar van het domein, de club of de codeklopper?
De vraag: bestaan er, net zoals belangeloze rechters en adviseurs, in de ICT wereld personen die hulp bieden? Ten eerste omdat ze het leuk vinden, of omdat het een opdracht kan zijn in het kader van Maatschappelijk verantwoord ondernemen, of bedenk het maar.
Wil hij wel hulp dan, of wil je hem opdringen meer tijd in de website te stoppen omdat het niet alles kan wat jij wil ?

Iperf

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:07
De zaken die ik aandroeg zoals spelfouten en functionaliteit die mist zijn voorbeelden die mij zo te binnen schoten. Ik ben niet echt opzoek naar een mensen die hierin hulp kunnen bieden, meer een advies in deze case.

De programmeur heeft wel goed werk afgeleverd, alleen kostte dit opleveren zoveel tijd en energie dat alle kleine aanpassingen nu niet gedaan worden. Het werkt nu, het was een kluif en alle kleine dingen komen wel weer als ik tijd heb. We praten hier over een student dus alles gebeurd in de vrije tijd.

Over de informatie van het systeem, dat komt van de maker zelf af waar ik als bestuurder nauw mee samenwerk. Alle wijzigingen en aanpassingen gaan via hem, omdat hij het kent. We zitten dus met een hardnekkig probleem van een vrijwilliger die veel weet, veel doet, maar geen tijd heeft om het te documenteren..

Het enige advies voor nu is op den duur overzetten naar een wel te onderhouden systeem zoals Drupal of ander functionerend CMS..
fish schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:35:
Voor mijn nieuwsgierigheid, wie is de eigenaaar van het domein, de club of de codeklopper?

[...]

Wil hij wel hulp dan, of wil je hem opdringen meer tijd in de website te stoppen omdat het niet alles kan wat jij wil ?
Het is een redelijk introverte jongeman met veel kennis, en hij zou moeten gaan documenteren..
Wat ik nu weet is dat hij de hosting heeft uitgekozen, in samenspraak met anderen binnen de vereniging. De club is uiteindelijk wél eigenaar..

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een onverstandige keuze van de club om met één iemand in zee te gaan en daarbij niet te zorgen voor de mogelijkheid om het door extra of andere mensen te laten doen. Doorstroming van mensen bij functies is nu eenmaal een gegeven bij de meeste gezonde verenigingen :)

Nu is het dus óf geduld hebben en deze jongeman de tijd geven die hij nodig heeft, óf overnieuw beginnen met een systeem waar meer mensen aan kunnen werken en dan waarschijnlijk deze jongeman op de tenen trappen, óf zoeken naar mensen die hier wel mee overweg kunnen :)

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

eamelink schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:55:
Een onverstandige keuze van de club om met één iemand in zee te gaan en daarbij niet te zorgen voor de mogelijkheid om het door extra of andere mensen te laten doen. Doorstroming van mensen bij functies is nu eenmaal een gegeven bij de meeste gezonde verenigingen :)
En dat is ook een van de redenen dat de kosten dan stijgen (dan kom je al snel terecht bij een solide bedrijf), waar met dit soort budgetten meestal geen ruimte voor is.

Goedkoop is duurkoop. Something's gotta give.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 05-05-2011 13:58 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou er gewoon een CMS aan vastknopen zodat je met (een) enkel(e) linkje(s) vanuit de huidige site naar de functionaliteiten in dat CMS kunt springen die je nu mist. Dan kun je in de loop van de tijd de bestaande pagina's geleidelijk naar dat CMS migreren.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Jongens, zoveel mensen kunnen toch wel wat html, js en php oid, is er dan niemand anders op de club die er even naar kan kijken om te kijken of het een beetje overzichtelijk is gedaan en gelijk die wijzigingetjes aanpassen?

stuur eens een stukje source oid, kunnen we kijken of het een beetje overzichtelijk is.

eens met CaptJackSparrow trouwens, gewoon die delen die door iedereen moeten kunnen worden gewijzigd in een cms hangen

[ Voor 16% gewijzigd door Zandor op 05-05-2011 14:04 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Zandor schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:03:
stuur eens een stukje source oid, kunnen we kijken of het een beetje overzichtelijk is
Zullen we dat maar niet doen?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:08
Tomino schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:50:
...
De programmeur heeft wel goed werk afgeleverd, alleen kostte dit opleveren zoveel tijd en energie dat alle kleine aanpassingen nu niet gedaan worden. Het werkt nu, het was een kluif en alle kleine dingen komen wel weer als ik tijd heb. We praten hier over een student dus alles gebeurd in de vrije tijd.
...
Als de programmeur alles zo heeft opgeleverd dat alles met de hand is gedaan en dat elke aanpassing veel tijd kosten heeft hij helemaal geen goed werk afgeleverd.
Goed werk afleveren betekend niet alleen dat alles werkt, maar dat het ook goed ontworpen is en dan ook goed onderhoudbaar is.
Nu lijkt het meer op broddelwerk.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Tomino schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:06:
Er zijn wel ICT jongens die met Drupal en Wordpress etc overweg kunnen maar de actuele website bevat dit (uiteraard) niet.
Als het meer is dan alleen "we kunnen de install draaien", en ze ook daadwerkelijk weten hoe die systemen werken, dan zouden ze ook genoeg kennis moeten hebben om een custom site wat aan te passen.

Korte termijn:
Een van de leden de wijzigingen laten doen (of het nu de ontwikkelaar is of een van de andere ICT'ers).

Lange(re) termijn:
Nieuwe website bouwen op basis van Wordpress of Drupal, zodat het een standaard systeem is waar veel meer mensen mee kunnen werken en je later niet meer afhankelijk bent van één persoon.
Of de website door een professioneel bedrijf laten maken, maar dat zal een stuk duurder zijn.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:04

André

Analytics dude

Ik ken de situatie van mijn eigen volleybalvereniging waar ik die ene persoon was. Eigenlijk wilden ze een achtbaan, maar hadden maar het budget voor een schommel. Ik heb toen een minimaal wordpress dingetje in elkaar gezet en met wat plugins er bij kwamen we een heel eind. Maar toen gingen de extra wensen komen, even dit, even dat, en het werd belangeloos van me verwacht.

Ik heb er uiteindelijk een punt achter gezet, ze moesten op zoek naar een ander. En toen kwam het aapje uit de mouw, geen enkel bedrijf kon iets aanbieden voor het budget wat ze hadden. Het was allemaal veel te duur.

Uitkomst is dat ze nu een simpele wordpress site hebben waar het enige actieve deel het gastenboek is. Je moet als vereniging gewoon het geluk hebben een lid te hebben die kan helpen, anders ben je de sjaak.

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

OkkE schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 15:49:
[...]

Lange(re) termijn:
Nieuwe website bouwen op basis van Wordpress of Drupal, zodat het een standaard systeem is waar veel meer mensen mee kunnen werken en je later niet meer afhankelijk bent van één persoon.
Of de website door een professioneel bedrijf laten maken, maar dat zal een stuk duurder zijn.
Dan vergeet je alleen wel dat er genoeg "developers" zijn die ook van Drupal of Wordpress zo'n puinhoop kunnen maken dat je daar niks meer mee kan.

Standaardsysteem kan wel helpen, maar is absoluut geen garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 05-05-2011 16:34 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En als aanvulling op Bosmonster: Ga je opensource pakketten gebruiken, moet er wel iemand blijven opletten voor updates.

Gebruik je plugins, kan het zijn dat een update van het CMS diverse plugins sloopt, en met een update dus een niet goed werkend site meer hebt.

Ey!! Macarena \o/

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Klinkt als een gevalletje dat er geen budget is en dat het maken van een website geen "echt" werk is maar iets wat iedereen maar even zo kan. Gelukkig zijn er steeds meer die begrijpen dat het zo niet werkt. Ik zou in deze case het genoegen nemen met iemand waarop je soms lang moet wachten. De andere weg is opnieuw beginnen bij een nieuwe partij die wel ondersteuning bieden, daar zal je wel voor moeten gaan dokken dan alleen.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Bosmonster schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:34:
Dan vergeet je alleen wel dat er genoeg "developers" zijn die ook van Drupal of Wordpress zo'n puinhoop kunnen maken dat je daar niks meer mee kan.

Standaardsysteem kan wel helpen, maar is absoluut geen garantie.
Was het niet vergeten, je hebt helemaal gelijk, wilde alleen niet gelijk alle hoop op de Drupal-optie ontnemen. ;)
RaZ schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:39:
En als aanvulling op Bosmonster: Ga je opensource pakketten gebruiken, moet er wel iemand blijven opletten voor updates.

Gebruik je plugins, kan het zijn dat een update van het CMS diverse plugins sloopt, en met een update dus een niet goed werkend site meer hebt.
Zeker waar. Dat is een risico, maar het is beter dan de situatie waar ze nu in zitten. En uit de topicstart maak ik op dat er een aantal mensen zijn met voldoende Drupal / Wordpress kennis om dit te doen.

Uiteraard is een website op maat door een professioneel bedrijf het beste, maar we weten denk ik allemaal hoe het gaat met stichtingen, clubs en verenigingen; er is vaak geen budget voor zoiets. Wachten op een vriendendienst zorgt er voor dat je binnen de kortste keren weer in zo'n situatie zit.
____

@Cartman!: Eens.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er bestaan geen wondermiddeltjes om uit deze situatie te raken en op zich is het ook niet echt een "software"issue dan wel een mgt-issue. Ik denk dat je de jongeman (ik herken de situatie helaas erg goed ;^) al dan niet subtiel het probleem moet voorleggen (afhankelijkheid, langere leadtimes, ...) en samen naar een exit-strategie moet denken (evt. ook met andere geinteresseerde leden erbij).

Ik zit zelf in dezelfde situatie als jullie student. Een eigen frameworkje gemaakt in PHP, dat me flexibel toelaat om statische content en dynamische content online te zetten. Echter ondertussen zo druk bezig met het offline leven (kindjes, werk, ...) dat kleine aanpassinkjes erg lang duren (geef toe een nieuwe site devven is leuker dan een twitterlogo bij te zetten).

Eerst hebben we geprobeerd andere leden te groeperen en in mijn framework hun ding te laten doen. Helaas waren het vnl mensen die wel al eens PHP hadden gebroddeld maar niet meer dan dat en hun inzichten waren niet sterk genoeg (niet dat ik een expert ben --verre van zelfs-- maar toch...). Subtiel laten doodbloeden ;-)

Nadien ingezet op drupal, of beter, D6 leek fantastisch maar als leek kan je vaak net niet bekomen wat je al had en dus wil (vooral door gebrek aan ervaring of omdat je het inzicht niet hebt) en voorlopig staat ook deze oplossing al opnieuw op een laag pitje (al is het wel de langetermijns weg die we willen bewandelen) want de Drupal leercurve is niet bepaald de makkelijkste.

Vandaag uiteindelijk een paar adminschermpjes gemaakt waar men eenvoudige admin-deeltaken kan uitvoeren (tevoren werd alles op de database gedaan). In de praktijk ben ik de grootste gebruiker van die reporting en admin schermpjes. Het zorgt er aan de andere kant wel voor dat er meer tijd is om een twitter-integratie te onderzoeken en hierdoor is de leadtime zeker verbeterd.

Je kan niet verwachten van een vrijwilliger (die niet in het vak zit en dus maar wat hobbiet) dat ie een professioneel product aflevert.
Pagina: 1