Hoe houdt de ZZP'er autorijden betaalbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:20

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik overweeg om voor mijzelf te beginnen (ZZP) en daarbij mijn huidige baan (parttime) aan te houden. Nu vraag ik mij af hoe ik dan het handigste het vervoer kan regelen. Mijn werkgever verstrekt geen leaseauto's maar wel een behoorlijke kilometervergoeding. Ik heb daarom vorig jaar een representabele ex leasert gekocht, die in principe nog wel even door kan, hoewel een nieuwe auto ook leuk is natuurlijk.

Kan ik onderhoud aan mijn auto "op de zaak" zetten, gegeven het feit dat die auto natuurlijk ook wordt gebruikt voor mijn daytime job?

Kan ik een nieuwe auto "op de zaak" kopen/leasen en hem dan vervolgens ook gebruiken om naar mijn daytime job te rijden? Moet ik hem dan bijtellen? Of moet prive SeatRider een bepaald bedrag per kilometer betalen aan zakelijke SeatRider voor het gebruik van zijn zakenauto?

Stel dat ik mijn eigen klanten een bepaald bedrag per kilometer in rekening wil brengen als voorrijkosten, kan ik die mijzelf dan ook belastingvrij uitkeren (19 cent per kilometer, toch) of geldt dat niet voor ZZPers?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je je prive auto voor zakelijke kilometers gebruikt mag je daar bij de inkomstenbelasing 19 cent per gereden kilometer voor aftrekken. Alternatief is auto op naam van de zaak zetten en bijtelling betalen omdat je hem ook voor prive kilometers gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan hem voor de zaak kopen maar dan betaal je de bijtelling. Voor een oudere auto misschien niet heel interessant omdat je de bijtelling betaald over de nieuwwaarde. Een nieuwe BPM vrije auto lijkt me dan interesanter, die heb je ook in verschillende prijsklasses en je bijtelling is dan lager.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Maar stel ik koop een nieuwe auto. Als ik die op de zaak zet, betaal ik bijtelling over het privegebruik, wat waarschijnlijk 80% van het gebruik zal uitmaken. Als ik hem prive rijd, kan ik mezelf 19 cent per kilometer uitbetalen voor die 20% zakelijk gebruik. Vooralsnog lijkt dat me dus aantrekkelijker. Of ik moet inderdaad zo'n rijdend spaarpotje kopen. Feitelijk moet ik dus de overweging maken of de bijtelling me meer kost dan de BTW op afschrijving/onderhoud (want die componenten betaal ik linksom of rechtsom toch wel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 12:44

Stoffel

Engineering the impossible

Je enige auto op de zaak zetten is eigenlijk bijna alleen interessant als je of een auto van > 15 jaar oud rijdt (bijtelling over economische waarde ipv catalogswaarde) of zo'n 14% autotje. Anders betaal je en de kosten van de auto en nog eens een keer veel bijtelling. Een leaseauto van een werkgever kan interessant zijn bij veel privegebruik omdat je dan alleen de bijtelling betaalt, maar als ZZPer wordt het erg duur.

[ Voor 22% gewijzigd door Stoffel op 05-05-2011 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Stoffel schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:18:
Je enige auto op de zaak zetten is eigenlijk bijna alleen interessant als je of een auto van > 15 jaar oud rijdt (bijtelling over economische waarde ipv catalogswaarde) of zo'n 14% autotje. Anders betaal je en de kosten van de auto en nog eens een keer veel bijtelling. Een leaseauto van een werkgever kan interessant zijn bij veel privegebruik omdat je dan alleen de bijtelling betaalt, maar als ZZPer wordt het erg duur.
Maar je betaald weer niet de BTW op de auto en benzine, dat moet je denk ik verrekenen met de bijtelling. Bij veel kilometers kan dat nog steeds interessant zijn, al is 19 ct per kilometer ook best veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 05-05-2011 09:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:44
Ik ga even uit van een eenmanszaak.

Je kunt kiezen of je de auto onder het zakelijk vermogen laat vallen of onder het prive-vermogen. Een kort overzicht van de gevolgen:

1. auto in zakelijk vermogen
--> je kunt de BTW terugkrijgen als je de auto nieuw koopt
--> dit geldt ook bij tweedehands, als je een BTW-auto koopt (dwz een auto die altijd zakelijk is gereden)
--> keerzijde van BTW aftrek bij aankoop van de auto is natuurlijk wel dat je bij verkoop BTW zult moeten afdragen
--> je schrijft de auto af, waarbij de jaarlijkse afschrijving ten laste gaat van de bedrijfswinst
--> alle kosten (houderschapsbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof, etc) kunnen ten laste van de winst worden gebracht.
--> op alle kosten kun je de betaalde BTW terugvragen
--> bij privegebruik heb je te maken met BTW correctie
--> als je meer dan 500km prive rijdt of geen goede rittenadministratie bijhoudt, heb je te maken met bijtelling
--> je kunt in aanmerking komen voor investeringsaftrek (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, in sommige gevallen milieuinvesteringsaftrek).

1. auto in privevermogen
--> je koopt zelf een auto en betaalt alle kosten uit je eigen netto portemonnee
--> je betaalt alles inclusief BTW
--> voor elke zakelijke km mag je 19 cent ten laste brengen van de winst
--> over de gebruikkosten (m.n. brandstof en bepaalde delen van de onderhoudskosten) mag je pro rato je aandeel aan zakelijke kilometers BTW terugvragen (dit heet BTW-compensatie). als de prive-kilometers niet duidelijk worden uit je administratie dan kan forfaittair een ratio van 75% zakelijk / 25% prive worden toegepast.
--> je hebt niet te maken met bijtelling

Wat beter is, hangt vooral af van drie factoren
(1) rij je nieuw of tweedehands
(2) rij je in een zeer zuinige auto of niet
(3) hoeveel rijd je zakelijk vs prive

In de meeste gevallen is een prive auto gunstiger. Maar als je (a) nieuw rijdt en (b) eco, dan is een auto van de zaak wel erg aantrekkelijk omdat je dan optimaal gebruik maakt van allerlei fiscale prikkels.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 05-05-2011 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stoffel schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:18:
[...]Een leaseauto van een werkgever kan interessant zijn bij veel privegebruik omdat je dan alleen de bijtelling betaalt, maar als ZZPer wordt het erg duur.
Klopt. Je moet ook rekening houden met het feit dat je als ZZP-er een heel ander tarief kan krijgen op een leasecontract dan een grote detacheerder met 3000 leaseauto's.

Ik heb vorig jaar een offerte aangevraagd om mijn leaseauto van mijn ex-werkgever over te nemen in mijn eigen zaak. Aanbod lag 20% hoger dan het bedrag wat mijn ex-baas betaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12
SeatRider schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:53:
Ik overweeg om voor mijzelf te beginnen (ZZP) en daarbij mijn huidige baan (parttime) aan te houden.
offtopic, maar ik ben wel benieuwd waarom je ZZP-er wilt worden maar bij je huidige baas in dienst blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
jongetje schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:15:
[...]

offtopic, maar ik ben wel benieuwd waarom je ZZP-er wilt worden maar bij je huidige baas in dienst blijft.
Als vangnet. Zo kan ik in alle rust mijn eigen bedrijf op/uitbouwen. Idealiter huurt mijn huidige baas me in als zelfstandige ZZP'er maar dan zal ik wel wat met het tarief moeten doen, denk niet dat ze me nu ineens tegen consultancytarief willen inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:33
Als je naast je zzp-schap in dienst blijft bij je huidige werkgever, dan moet je er wel rekening meehouden dat je waarschijnlijk niet als voltijd ondernemer gezien wordt en je niet in aanmerking komt voor veschillende aftrekposten en je winst uit je zzp-schap wordt opgeteld bij je andere inkomen uit je vaste dienstverband. Wat waarschijnlijk betekent dat je in de hoogste belastingschijf terecht zult komen.
Is het niet mogelijk je huidige opdracht van je bedrijf mee te nemen?

Ik ben net voor mezelf begonnen en er zijn veel verschillende mogelijkheden voor het rijden van je auto. Elke optie heeft zijn eigen financiele voor- en nadelen. Ik ga zo weer kijken naar verschillende wagens :)

Praat eens met een fiscalist of een financieel adviseur, die rekenen meestal voor het eerste gesprek geen kosten en jij steekt er een boel van op. Laat je goed informeren, je kunt dan ook informeren over de verschillende opties voor het rijden van je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
SeatRider schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:32:
[...]

Idealiter huurt mijn huidige baas me in als zelfstandige ZZP'er maar dan zal ik wel wat met het tarief moeten doen, denk niet dat ze me nu ineens tegen consultancytarief willen inhuren.
Heb je dit al met je baas besproken?
Het kan nml best interessant voor je huidige werkgever zijn om je in te huren, ipv in vaste dienst te hebben. Op het moment dat jij voor je werkgever als zzper aan de slag gaat, heeft hij jou personeelskosten niet meer. Bovendien loopt hij geen risico meer dat jij ziek wordt, op de bank komt e.d. Dergelijke risico's zijn nu gewoon in je consultancytarief opgenomen. Stel jij brengt nu 100 euro per uur voor je werkgever op. Dat klinkt als veel, maar bestaat ook uit deel van jouw kosten tegenover (auto, salaris, sociale verzekeringen, pensioen, + risico afdekking) .
Stel jij gaat aan de slag voor je huidige werkgever als zzp er voor 80 euro aan de slag. Dan levert dat je huidige werkgever 20 euro per uur op. Dat is per jaar 30.000 euro en daar lopen ze geen enkel risico voor ... die heb jij immers overgenomen ;)

Ik ben nu zelf ondernemer en 30.000 euro omzet voor niets doen is best interessant :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Zal het eens in de groep gooien, zit best wel wat in eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Ja lekker bezig jongens, zolang je nog geen andere klanten hebt is dat wel een vorm van belasting ontduiking en kun je naheffingen verwachten. Daar is de VAR verklaring voor etc.
Maar goed, als jij gewoon 2 serieuze klanten er naast hebt waar je ook 1 dag per klant per week aan kwijt bent (om maar wat te noemen), dan zit het wel veilig. (VAR heb je dan ook niet nodig waarschijnlijk, ik heb het iig ook niet geregeld omdat het duidelijk was)

En tja, regel maar even een arbeidsongeschiktheid verzekering, en kijk of het dan nog goedkoper is.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 05-05-2011 11:54 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Je hoeft er niet per se elke week met elke klant bezig te zijn. Dingen waar de belastingdienst ook naar kijkt zijn of je je wel profileert als zzp-er. Dus of je ook actief klanten werft enzo....

Stel dat jij een project hebt van 1 jaar bij 1 opdrachtgever, dan zal de belastingdienst niet meteen datzelfde jaar je een naheffing geven. Ze kijken dus naar meer aspecten. Maar !null heeft wel gelijk dat je voor dat soort dingen moet uitkijken. :)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
!null schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 11:50:
Ja lekker bezig jongens, zolang je nog geen andere klanten hebt is dat wel een vorm van belasting ontduiking en kun je naheffingen verwachten. Daar is de VAR verklaring voor etc.
Maar goed, als jij gewoon 2 serieuze klanten er naast hebt waar je ook 1 dag per klant per week aan kwijt bent (om maar wat te noemen), dan zit het wel veilig. (VAR heb je dan ook niet nodig waarschijnlijk, ik heb het iig ook niet geregeld omdat het duidelijk was)

En tja, regel maar even een arbeidsongeschiktheid verzekering, en kijk of het dan nog goedkoper is.
True, true... e.e.a. is inderdaad afhankelijk van de branche waar je werkzaam in bent. In mijn branche is het vrij normaal dat je gedurende een lange tijd eenzelfde opdrachtgever hebt. In mijn geval heb ik ook andere opdrachtgevers en heb ik er ook nog een eigen bedrijf naast, ik ben dus geen 36 uur per week bezig met de opdracht bij mijn ex werkgever.

Met andere woorden, laat je goed voorlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42

ST10©DE

Dus.............

SeatRider schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:14:
Als ik die op de zaak zet, betaal ik bijtelling over het privegebruik, wat waarschijnlijk 80% van het gebruik zal uitmaken.
Hier moet je wel even mee opletten. Als het prive gebruik onevenredig groot is, kan dit door de belastingdienst aangegrepen worden om de bijtelling / btw-berekening anders te belasten. Maar misschien zou je dit weer op kunnen lossen door het onder de nieuwe WKR te laten vallen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 12:44

Stoffel

Engineering the impossible

Vaak is het ook niet realistisch, mijn opdrachten duren meestal tussen een half jaar en een jaar. Moet ik dan midden in het project tegen mijn klant ga zeggen dat ik ermee stop omdat ik anders ruzie krijg met de belastingdienst? Daar wordt niemand beter van.

Ze kijken inderdaad naar of jij ondernemersrisico loopt, ernaar streeft meerdere opdrachtgevers te hebben, wat de relatie tussen je klant en jij is (krijg je geld als je ziek bent, mag je iemand anders sturen om jouw werk te doen als je zelf niet kunt, etc), dat soort dingen. Ik ken zelfs freelancers die al jaren op hetzelfde project zitten. Toch is dat geen verkapte arbeidsrelatie, want het is nog steeds op projectbasis. Zo gauw dat voorbij is worden ze bedankt en naar huis gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SeatRider schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:14:
Als ik hem prive rijd, kan ik mezelf 19 cent per kilometer uitbetalen voor die 20% zakelijk gebruik. Vooralsnog lijkt dat me dus aantrekkelijker.
Voor zover ik weet mag je wel meer dan 19cent/km uitbetalen, alleen alles boven de 19 cent moet belast worden, dus netto houd je dan minder over.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij een BV heb je gelijk. De BV kan 19 cent/km als belastingvrije vergoeding overmaken naar de directeur-eigenaar (in zijn hoedanigheid als werknemer van de BV). Alles wat je meer uitkeert dan 19 cent is een belaste vergoeding en valt onder de loonbelasting.

Bij een eenmanszaak ligt het net even anders. De eenmanszaak is juridisch dezelfde persoon als de eigenaar en er is dus geen sprake van een dienstverband tussen eigenaar en bedrijf, of van een transactie tussen werkgever en werknemer. Wel kun je 19 cent/km ten laste brengen van de winst (als zijnde reiskosten van de onderneming). Gevolg is een lagere fiscale winst en daardoor een lagere inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dus gewoon 19 cent/km declareren. Je hebt wel gelijk, maar het komt gewoon op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Is 19 cent niet heel weinig, gezien de daadwerkelijke kosten van een voertuig per kilometer (afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, belastingen)? Als ik de huidige 1,60 per liter voor benzine neem ben je alleen aan brandstof al de helft kwijt als je een behoorlijk zuinig brik rijdt en bij een onzuiniger model zelfs al alles.

Bovendien moet je altijd een beetje oppassen met aftrekposten, want als je geen/niet genoeg winst maakt kan je ook niets aftrekken.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 06-05-2011 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@!null:

Er zit wel een subtiel verschil van 12% tussen 19 cent en 19 cent;)

BV: netto reiskostenvergoeding a 19 cent --> bespaart inkomstenbelasting over 19 cent
IB-ondernemer: winstdaling van 19 cent --> bespaart inkomstenbelasting over 88% van 19 cent

Het verschil wordt verklaard door de MKB-winstvrijstelling.

@Camacha: besef goed dat het hier een prive-auto betreft en geen zakelijke auto.
De bedoeling van de regeling is niet dat je vanuit je zakelijke winst je hele kosten van je prive-auto kan betalen zonder dat er belasting verschuldigd is. De bedoeling is wel dat dat je de variabele kosten voor de zakelijke kilometers kan betalen.

Dan nog houdt 19 cent/km niet over. Het bedrag loopt al jaren achter bij de ontwikkeling van de autokosten. Als je een diesel rijdt kom je een heel eind met dit bedrag. Zo niet, dan kom je er waarschijnlijk op tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh, waar komt die 88% vandaan dan? Dat wist ik niet, ik dacht dat het gewoon volledig aftrekbaar was?

@TS, ik denk dat het voor nu het verstandigst is om gewoon 19ct/km bij jezelf te declareren, omdat je de auto al hebt en nog gaat opstarten. Het is ook administratief redelijk makkelijk, en als je besluit te stoppen met ondernemen heb je ook geen ingewikkelde zaken.
En als de verhouding met je huidige werkgever verandert (dat hij je gaat inhuren via je ZZP ipv je loon geven) dan komt de kilometervergoeding niet meer van hem, maar van jezelf.

Het is dus administratief goed te doen en veilig. Je bent dan niet illegaal bezig en kunt (een deel van) de kosten toch declareren. Ook geen bijtelling.

Als je echt veel gaat rijden, en alleen nog maar voor jezelf werkt kun je overwegen om de auto op je bedrijf te zetten, dan gaan letterlijk alle kosten op je bedrijf. Dat is natuurlijk lekker, maar dan geld (volgens mij) net als bij lease, meer dan 500km prive = bijtelling.

Dus gewoon 19ct/km declareren, je kunt altijd nog over naar alles op je bedrijf te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
!null schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:35:
Oh, waar komt die 88% vandaan dan? Dat wist ik niet, ik dacht dat het gewoon volledig aftrekbaar was?
Die 19 cent/km is inderdaad volledig aftrekbaar --> van de winst.

De winst van je bedrijf is wel de basis waarop je belastbaar inkomen wordt bepaald, maar het zijn wel twee verschillende dingen. Verschillen zijn: ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling.

Door de MKB-winstvrijstelling betaal je belasting over 88% van je winst (na ondernemersaftrek). Een euro meer of minder winst scheelt dus inkomstenbelasting over 88 cent.
Dus gewoon 19ct/km declareren, je kunt altijd nog over naar alles op je bedrijf te zetten.
Bij het starten van een zaak of de aanschaf van een auto kun je eenmalig besluiten of de auto in het privevermogen of zakelijk vermogen valt. Je kunt deze keuze niet zomaar veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

t_captain schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:28:
Bij het starten van een zaak of de aanschaf van een auto kun je eenmalig besluiten of de auto in het privevermogen of zakelijk vermogen valt. Je kunt deze keuze niet zomaar veranderen.
Tenzij er een juridische barrière is die ik niet ken kan je natuurlijk altijd de auto voor een dag overschrijven op naam van iemand anders en hem vervolgens weer 'terugkopen'. Kost een paar tientjes, maar je probleem is dan wel opgelost als je echt de verkeerde keuze hebt gemaakt of omstandigheden veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 13:24
Als ondernemer kan je goedkoop rijden door te kiezen voor een auto met een lage cataloguswaarde in combinatie met een lage bijtelling. Auto's zoals een C1/107/Aygo, een Twingo, of een GP Actual worden dan snel al erg interessant omdat de lage bijtelling af te strepen is tegen een belastingsvoordeel.

Bij een auto uit bijvoorbeeld 2003/2004 met een wat hogere cataloguswaarde is het snel voordeliger om deze particulier te rijden omdat ze doorgaans de meeste afschrijving hebben gehad, dus die valt niet af te trekken, maar je hebt wel weer de lasten.

Eigenlijk moet je het met de volgende som per auto bekijken:

1. Wat is je belastingsvoordeel op de BTW, onderhoud en afcshrijving?
2. Wat moet je als bijtelling betalen?

Is belastingvoordeel - bijtelling een positief getal, dan is het voordeliger om een auto op de zaak te hebben, anders niet.

Maar..... Rijd je in de auto van de zaak max 500 km/jaar, of heb je een goede rittenadministratie, dan is het altijd verstandiger de auto op de zaak te hebben. Bijvoorbeeld voor een koeriersbedrijf met een Berlingo of Caddy.
Pagina: 1