• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 23:52
Hallo Mensen,

Model: Dell Optiplex GX110
Case: vandaag modded and painted :) (silver)
Probleem: geheugen en WLED (Blijft aan en soms bios beep, alsof er teveel of niet goed geheugen in zit)

Ik heb een kleine mini pc plll 933mhz L2 256kb / 512mb sdram 133mhz non ec / 20gb hdd (kan ook 80 pake heb ik ook maar is niet nodig xD) en ja ik heb er windows 7 op gezet ging te langzaam natuurlijk lol.. Dus ik was nog wat met het geheugen aan het kloten omdat er op het moederbord opeens ofja opeens altijd al de "WLED" aan is..ik vraag me af wat dit is want soms als ik de pc van de stroom af haal en de cmos leeg is en em er dan weer in terug zet hij opeens gaat beepen als een gek BEEEP BEEEP en dat doet hij niks meer. Ik moet dan echt 1 ram module eruit pake en dan aanzette en dan weer terug zetten. Erna werkt hij gewoon weer perfect wtf XD. Bios versie heb ik ook gecheckt ( v1.10 A09)
Ik heb de website van dell ook gecheckt en alle extra hardware die ik erin heb gezet kan het moederbord en anderen hardware ook aan (ondersteund) Alles ben ik niet 100% zeker of hij de 2x 256mb 133mhz sdram stickjes aan kan. Ik twijfel hierbij aan de bus speed (133) en op de website staat 100 maar er staat ook dat je cpu max 133 mag hebben. En die cpu die ik erin heb gezet is 933mhz core speed / 133mhz bus speed (fsb)
Dus ik dacht dan moet 133mhz van dat sdram ook wel goed zijn en werken. En het werkt ook alleen soms dat bugt het lol. Wat kan ik hieraan doen om dit te fixen? :o

Groeten NiTrOcx

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:43
Modbreak:Trollen doe je maar elders.

[ Voor 75% gewijzigd door NMe op 05-05-2011 02:11 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Heb je al opgezocht in de handleiding wat het betekend als je WLED altijd aan staat?

Heb je het geheugen al een keer getest met memtest of iets dergelijks? Maakt het uit welke van de 2 dimm's je uit het systeem haalt om op te kunnen starten? Je hebt het over 'alle extra hardware', wat gebeurd er als je zo kaal mogelijk opstart?

Je had de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al gezien? Dat is een hele mooie handleiding om dit soort problemen aan te pakken.

Tip: ik vind je ts niet heel makkelijk leesbaar eerlijk gezegd. Als je het iets netter omschrijft is het voor mensen die je willen helpen ook wat makkelijker om een idee te krijgen van wat nu precies je probleem is.

Desktop | Server | Laptop

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Soms wel, soms niet... heerlijk die problemen :P
Klinkt als incompatibel geheugen of een brak moederbord. Je kan proberen om een BIOS update uit te voeren. Doe je best met één latje (zodat het stabiel genoeg draait). Anders mag je de PC buitensmijten.

Het is overigens niet omdat het geheugen "133 MHz is", dat het daarom altijd op 133 MHz zal draaien. Je moederbord ondersteunt maar 100 MHz, dan zal het geheugen ook maar aan die snelheid draaien. De zwakste schakelt bepaald de snelheid, zeg maar.

Wat dit ook betekent, is dat je CPU waarschijnlijk niet aan 933 draait, maar aan 700 MHz. Dell BIOS'en laten dit meestal niet toe, maar je kan proberen om de multiplier naar 9 te brengen ipv 7.
Moederbord doet blijkbaar wel 133 MHz naar de CPU :)

[ Voor 5% gewijzigd door mieJas op 05-05-2011 10:51 ]

Yes, but no.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Ik heb maar 3 regels gelezen daarna volgde ik het niet meer helemaal enige wat ik zo snel kan bedenken.
Kijk eens naar de condensatoren op het moederbord, bekende kwaal van die periode en de problemen klinken als defecte condensatoren.

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 23:52
TRAXION schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:48:
Ik heb maar 3 regels gelezen daarna volgde ik het niet meer helemaal enige wat ik zo snel kan bedenken.
Kijk eens naar de condensatoren op het moederbord, bekende kwaal van die periode en de problemen klinken als defecte condensatoren.
Ja dat klopt dat is inderdaad een bekende kwaal bij oude dell's maar deze had dat totaal niet tot mijn verbazing. Trouwens ik weet volgens mij wat het probleem al is.. Volgens mij komt het omdat ik de cpu fan vervangen heb, en die 3 pin power connector van die fan heb ik nu zeg maar aan elkaar gesoldeert omdat die een speciale connector had :( maar het werkt alleen hij geeft nu steeds aan warning fan failer! lol dus dat is volgens mij ook die WLED die aan is, dat ga ik nu eens testen :) hoop dat het dat is want dan kan ik het zo fixen :) want ik heb nog een Dell fan van een Dell optiplex GX150 Deze: http://www.blueskyave.com...ell-optiplex-gx240/Detail

Mvg NiTrOcx

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
NiTrOcx schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 19:53:
[...]

Ja dat klopt dat is inderdaad een bekende kwaal bij oude dell's maar deze had dat totaal niet tot mijn verbazing. Trouwens ik weet volgens mij wat het probleem al is.. Volgens mij komt het omdat ik de cpu fan vervangen heb, en die 3 pin power connector van die fan heb ik nu zeg maar aan elkaar gesoldeert omdat die een speciale connector had :( maar het werkt alleen hij geeft nu steeds aan warning fan failer! lol dus dat is volgens mij ook die WLED die aan is, dat ga ik nu eens testen :) hoop dat het dat is want dan kan ik het zo fixen :) want ik heb nog een Dell fan van een Dell optiplex GX150 Deze: http://www.blueskyave.com...ell-optiplex-gx240/Detail

Mvg NiTrOcx
Draait de nieuwe ventilator langzamer ? dan kan het ook zijn dat het moederbord zeurt over een te lage rpm van het ventilatortje.
Pagina: 1