Vragen en twijfels over nieuwe 5.0 set en receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-08 16:04
Hallo allemaal,

Ik zat even te twijfelen om mijn vragen in het "post hier foto's en specs van je..."-topic te zetten, maar toch maar besloten om een nieuw topic te openen.

Ik ben dus op zoek naar een 5.0 set incl. receiver. Later wil ik er misschien nog een subwoofer bijkopen, maar eerst wil ik beginnen zonder. Ik denk dat muziek/film ongeveer 50/50 is. Mijn muziek smaak is voornamelijk stevige Rock en Metal, maar af en toe kan ik ook vrolijk Jazz of Blues opzetten. Budget is aardig rekbaar, al moet het natuurlijk niet te gek worden. Ik ben in Eindhoven al bij twee van de (geloof ik?) drie serieuze audio-zaken gaan luisteren.
Wat heb ik nu:
- Philips 42PFL6805 Econova
- UPC HD Mediabox
- PS3 (ook als bluray speler)
- Ipod
- Laptop met muziek (via PS3 mediaserver)
- enkele keer laptop via HDMI aan TV
Binnenkort wil ik denk ik nog een Media player aanschaffen.

Als eerste de speakers. Ik zit nu te denken aan speakers uit de Dali Lektor serie. Bij Audio Tv Centrum heb ik zitten twijfelen tussen de B&W 684 en de Dali. Ik vond de Dali's een stuk 'opener' en wat meer 'aanwezig'. Dit stond me wel aan, maar van de verkoper begreep ik dat je van dit aanwezige ook vermoeid kan raken. Iemand hier ervaring mee? Bij een andere zaak (Audiohome) heb ik ook een tijd geluisterd en kwam ik steeds terug bij de Klipsch RF82 MkIII (MkIII omdat ze daar zelf blijkbaar gemodificeerd worden). Deze vond ik daar echt erg goed klinken (ook weer heel erg open en aanwezig), maar deze vind ik denk ik toch wel echt te lomp groot...

Qua receiver (nog niets beluisterd) zat ik eerst te denken aan de Denon AVR1911. Maar de verkoper raadde me de NAD T747 aan die nu in een mooie aanbieding was. Deze zou qua muzikaliteit opwegen tegen de Denon 3311. Echter zie ik op internet dat de NAD al uit 2009 is en dus vraag ik me af of deze niet te verouderd is qua aansluitingen en mogelijkheden. Qua formats en codecs enzo zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer, dus hier zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken... Ik hoef niet perse allerlei opties, die ik toch niet ga gebruiken.
Ik lees ook wat tegenstrijdigheden. Ik las ergens dat de NAD geen Bitstream/LPCM kan ontvangen. Ergens anders las ik weer dat dat allemaal wel kon.
Ik heb geen 3D TV, dus wat dat betreft maakt het me niet uit dat deze geen HDMI 1.4 ondersteunt, maar begrijp ik dan ook dat deze receiver geen ARC ondersteunt? Dat lijkt me wel noodzakelijk aangezien ik heb begrepen dat de UPC mediabox niet zo goed functioneert via een receiver.
Ook las ik dat de NAD problemen heeft met native 24p? Wanneer heb je precies native 24p en komt dit veel voor?
In hoeverre kloppen de "reliability"-problemen van NAD die ik op internet lees?

Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen met deze vragen of wat advies kunnen geven bij het maken van mijn keuze. Tips en alternatieven zijn natuurlijk ook welkom!

Groeten,
Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed dat je een nieuw topic hebt gemaakt. Aangezien je niet een foto of specs van je home cinema post, hoort die ook niet in dat topic. Ik ga je proberen te helpen met mijn eigen ervaringen.

- Ik vind zelf de Dali en Klipsch erg op het oor drukken. Dit lijkt in de vergelijking soms fijner (lees: krachtiger), maar gaat bij mij op den duur toch irritant in de oren klinken. Muziek is voor mij (bijna altijd) ontspanning.
- De NAD is in mijn oren muzikaler dan de Denon
- Hij mist de laatste vernieuwingen als HDMI 1.4, waaronder ARC
- ARC is niet noodzakelijk zoals jij zegt, want hoe doet de rest dit dan zonder hdmi 1.4?
- Betreft het native 24p verhaal. Daar hebben de modellen in ons land naar mijn weten geen problemen mee.
- Je zult specifieker moeten zijn over de reliability problemen, maar ik gok dat jij op de NAD producten van een aantal jaren geleden doelt

Verder zijn er natuurlijk nog de overige factoren wat je uiteindelijk over de streep trekt. Het uiterlijk, de iPod direct aansluiting op de Denon, verschillen in in- en uitgangen en natuurlijk de matchende klank met de luidsprekers.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
Als je twijfelt over de NAD, overweeg dan ook eens de Philips HTR 9900 set of de AVR 9900 los, is bijna dezelfde receiver met (of zonder) speakers en een stuk goedkoper. De T747 is inderdaad wat ouder en één van de nadelen die je leest zijn de video capaciteiten. De NAD kun je niet zo instellen dat het videosignaal 1 op 1 wordt doorgezet. Op AVSforums geven ze aan dat alles wordt ge-upscaled naar 1080p/60, dit zou je moeten testen, de Philips variant doet dat in ieder geval niet met 1080p/24 video. Een tweede nadeel van de NAD die ik veel zie is de ingebouwde EQ die volgens velen belabberd is, deze kun je wel makkelijk uitzetten.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
@ Porthofax: Dat "op het oor drukken" zoals je zegt, dat ervaar ik dus als meer "aanwezig". Inderdaad in zo'n demo vond ik het wel lekker. De speaker springt er wel door uit. Na hoeveel tijd zou dit gaan irriteren dan? Zoiets is natuurlijk altijd lastig in te schatten in een luisterdemo van een uurtje...

De opmerkingen van "muzikaler" zijn lees ik inderdaad ook vaker op internet. Maar ik moet zeggen dat het wel tegenstrijdig klinkt met de opmerking van Taigu over de belabberde EQ...

ARC is inderdaad niet noodzakelijk, maar het zou betekenen dat ik altijd een (SPdif?) kabeltje extra zou moeten trekken. Dat zou nog wel overkomelijk zijn.
Wat betreft de reliability: ik had inderdaad gelezen dat NAD's nogal kampen met uitval en dergelijke, maar dat deklantenservice wel weer erg coulant is met garantie.
ik vind de NAD qua uiterlijk wel mooier dan de Denon (weinig knoppen, lekker strak). Op de NAD kan ook een Ipod dock aangesloten worden, dus die ipod direct zie ik niet echt als een gemis, denk ik.

@Taigu:
Van die Philips had ik inderdaad ook gelezen, maar op een ander forum las ik weer dat er toch duidelijk veel geluidsverschil tussen de twee zit... Wat ik lees over het upscalen is dat je dat wel uit kan zetten, maar dat je dat handmatig moet aangeven.

Ik zal binnenkort nog eens goed gaan luisteren. Tot nu toe heb ik alleen speakers beluisterd.
Binnenkort wil ik ook bij Remkes gaan luisteren in Eindhoven. Nog tips over eventuele speakers die ik zeker eens moet proberen? Voor de fronts wil ik wel onder de 500 p/s blijven anders wordt het totaal toch te duur...

Bedankt voor de replies so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

pimmedoris schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 00:32:
Als eerste de speakers. Ik zit nu te denken aan speakers uit de Dali Lektor serie. Bij Audio Tv Centrum heb ik zitten twijfelen tussen de B&W 684 en de Dali. Ik vond de Dali's een stuk 'opener' en wat meer 'aanwezig'.
Wat je vaak hoort bij mensen die naar B&W geluisterd hebben is alsof er een soort doek over de speaker hangt, dat het geluid niet echt van de speakers los komt. Dus dat "opener" is wel iets wat bij B&W gemist kan worden. B&W maakt speakers welke nogal een hoge current nodig hebben om lekker los te komen. Dus de volumeknop iets verder open draaien en dan komt de muziek pas echt goed los. Andere merken hebben daar minder "last" van.
Dit stond me wel aan, maar van de verkoper begreep ik dat je van dit aanwezige ook vermoeid kan raken. Iemand hier ervaring mee?
Vermoeid raken kan inderdaad als een speaker té aanwezig is. Echter is het de vraag wanneer dat zo is, want dat is allemaal smaakafhankelijk. Persoonlijk zou ik niet moe worden van "aanwezig" als in dat je de speaker ook wat kan dempen door het volume terug te draaien. Ikzelf wordt meer moe van bepaalde tonen die te extreem naar voren komen. Dus een te vol weergave van laag of bijvoorbeeld hoog waardoor het complete beeld wat verstoort wordt. Dergelijke speakers zijn leuk voor een paar nummers maar na een CD-tje luisteren (dus meer dan een uur) kan je inderdaad letterlijk hoofdpijn krijgen.

Vooral in het begin is dat lastig om te testen. Wat ik heb gedaan is mijn speakerkeuze tot twee speakers verkleint en dan beide speakers lang achter elkaar luisteren bij een goede winkel. Heb geloof ik een hele middag bij de Hobo gezeten om naar de speakers te luisteren. Natuurlijk kan de akoestiek thuis nog veel met het geluid doen, maar zo kan je wel een indicatie krijgen.
Bij een andere zaak (Audiohome) heb ik ook een tijd geluisterd en kwam ik steeds terug bij de Klipsch RF82 MkIII (MkIII omdat ze daar zelf blijkbaar gemodificeerd worden). Deze vond ik daar echt erg goed klinken (ook weer heel erg open en aanwezig), maar deze vind ik denk ik toch wel echt te lomp groot...
Die modificaties altijd... bij alle speakers wordt daar veel en veel te geheimzinnig over gedaan. Dus wat de modificatie inhoudt is niet altijd duidelijk. Maar de modificatie van de Klipsch is dat ze - naar mijn weten - de units van de speaker vast zetten met soldeer in plaats van met klemmetjes. En dat gebeurt dan natuurlijk met zilver wat de klank goed zou beïnvloeden. Echter zou ik nog geen euro extra over hebben voor een dergelijke modificatie.

Klipsch is trouwens wel echt leuk en veel speaker voor je geld. Niet alleen qua grootte van de speaker, maar ook qua geluid. Je krijgt door het rendement van 98 dB zeer veel geluid uit die speaker met maar een paar Watt geleverd vermogen. Echter moet de sound je wel aanstaan, want bij Klipsch kan bijvoorbeeld het schelle van de hoorn gaan irriteren. Maar dat schelle kan ook weer afhangen van de versterker. Ik vond een Klipsch RF-82 op Rotel veel te scherp, maar op een Denon AVR-1909 kan ik er wel naar luisteren.
Qua receiver (nog niets beluisterd) zat ik eerst te denken aan de Denon AVR1911. Maar de verkoper raadde me de NAD T747 aan die nu in een mooie aanbieding was. Deze zou qua muzikaliteit opwegen tegen de Denon 3311.
NAD is zeker muzikaler dan Denon. Maar een merk als Marantz is dan ook weer muzikaler dan Denon en die hebben wel nieuwe receivers welke uit 2010 of 2011 komen, de Marantz SRxxx5-serie. Denon is altijd wat sterker in surround geweest en op muzikaal vlak wat anders. Zeker als je dan een instapper als de AVR-1900 serie pakt kan het muzikaal wel eens wat tegen vallen. Zeker aangezien de nieuwe modellen van Denon niet meer zijn wat Denon ooit geweest is. Want kwalitatief vind ik de AVR-3311 echt niet in de 3000-serie passen.
Echter zie ik op internet dat de NAD al uit 2009 is en dus vraag ik me af of deze niet te verouderd is qua aansluitingen en mogelijkheden. Qua formats en codecs enzo zie ik een beetje door de bomen het bos niet meer, dus hier zou ik wel wat hulp kunnen gebruiken... Ik hoef niet perse allerlei opties, die ik toch niet ga gebruiken.
Nieuwer is zeker niet altijd beter. Als HDMI 1.4 en 3D je niets uitmaken dan zou ik zelf liever voor een ouder model gaan dan voor een nieuwer model. Oudere modellen kunnen echt zo veel beter zijn dan de nieuwe. Niet atlijd trouwens, want de Onkyo TX-SR606 was ouder dan de TX-SR608 maar de nieuwere is bij deze dan weer beter. Met Denon zou ik bijvoorbeeld liever een oude AVR-3808 hebben dan de nieuwe AVR-3311. Oké je mist HDMI 1.4 en heel wat HDMI-ingangen en je kan minder over de ethernetingang afspelen. Maar kwalitatief is de oudere versie bij dit voorbeeld dan wel weer beter.

Qua formats en decoding hangt het één en ander ook van je bronnen af. Als je bronnen zelf kunnen decoderen dan hoeft de receiver dat niet te doen. Maar modellen van de laatst twee - drie jaar kunnen bijna allemaal DTS HD en Dolby TrueHD decoderen. Dus eigenlijk hoef je daar niet zo op te letten. DTS en Dolby Digital kunnen ze al jaren en jaren langer.
Ik lees ook wat tegenstrijdigheden. Ik las ergens dat de NAD geen Bitstream/LPCM kan ontvangen. Ergens anders las ik weer dat dat allemaal wel kon.
Volgens de site van NAD kan het wel, de T747 heeft gewoon decoders aan boord voor (HD) Audio.
Ik heb geen 3D TV, dus wat dat betreft maakt het me niet uit dat deze geen HDMI 1.4 ondersteunt, maar begrijp ik dan ook dat deze receiver geen ARC ondersteunt? Dat lijkt me wel noodzakelijk aangezien ik heb begrepen dat de UPC mediabox niet zo goed functioneert via een receiver.
Voor ARC heb je inderdaad een receiver en TV nodig met ARC ondersteuning wat er pas vanaf HDMI 1.4 is. Maar goed, het is één kabel meer trekken als je receiver geen ARC ondersteunt dus ik zie zelf het probleem daar nooit echt van in.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
bedankt voor je antwoord. Dat wat je zegt over die B&W van het doek over de speaker vind ik echt heel herkenbaar! Zo klonk het inderdaad.
Het geluid van die Klipsch stond mij in ieder geval wel aan. Ik vond het hoog niet te schel ofzo. Voor nu bestaat mijn lijstje van speakers uit Klipsch RF82 MkIII of de Dali Lektor 6 en voor receivers Denon 1911 of NAD T747. Die dingen die de NAD "mist" zijn allemaal wel overkomelijk denk ik.
Vanmiddag heb ik een luisterafspraak bij Remkes beeld en geluid en daar hebben ze weer andere merken, dus misschien dat mijn lijstje nog wat wordt uitgebreid. Bijvoorbeeld Monitor Audio klinkt ook wel interessant (als dat binnen budget valt). Qua receivers hebben ze binnen mijn budget volgens mij alleen Marantz, Arcam en rotel ed. lijkt me daarbuiten vallen...

Daarna wil ik een beslissing gaan maken. Aankoop volgt pas als mijn vakantiegeld binnen is ;-) Het enige probleem is dat ik geen echte A-B vergelijking kan maken aangezien geen van de drie winkels in Eindhoven alles heeft staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat moet je voor die Klipsch RF82 MKIII betalen? Want het "oude" model kan je in sommige winkels al voor €299,- ophalen. Als het maar een paar tientjes scheelt dan geef ik je geen ongelijk om een nieuwer model te halen, maar als je gewoon de volle €499,- moet betalen per speaker kan het toch wel heel wat schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Die klipsch was 395 p/s bij Audiohome. Voor wat betreft de modificaties had je gelijk. Dat was inderdaad het vastsolderen ipv klemmetjes. nadeel van Audiohome is dan weer dat ze geloof ik qua HT-receivers niet zo veel hadden (meer Stereo gericht). Hij raadde dan ook de Denon-1911. ("Met Denon zit je altijd goed")
Die 299 is dat bij een webshop?
Ik wil eigenlijk liever bij een 'fysieke' winkel de boel halen. Punt 1: voor de service lijkt me dat wat praktischer. Punt 2 vind ik het niet erg om wat meer te betalen als ik de service heb gekregen om daar op mijn gemak te luisteren en beoordelen.

De RF82's zijn trouwens wel echt lomp groot. Nou hoef ik geen rekening te houden met WAF, maar mijn eigen oog wil ook wat ;-).
Eerst maar eens kijken waar ik na vanmiddag sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De RF-82 staan in heel wat real life winkels voor die 299 euro. En ook nog verspreid over het land. Zo hebben we Correct in Rotterdam (ook importeur van Klipsch sinds een tijdje); Hifi Corner in Groningen, Beste Home Cinema in Amersfoort en voor €314,- haal je ze bij Stassen in Venlo. En dat zijn de winkels die ik zo snel kan vinden. Grote kans dat ze ergens anders ook nog wel te krijgen zijn.

De Denon AVR-1911 is gewoon een veilige keuze, maar dat had een Marants SR5005 ook kunnen zijn. Zeker met een paar Klipsch RF-82 kan je niet snel fout gaan als het gaat om het aansturen van de speakers. Die Klipsch hebben een rendement van 98 dB, daar komt met een paar Watt al ziek veel geluid uit. Het is alleen wel even de match die je moet maken tussen speaker en receiver. Persoonlijk vind ik Klipsch en Denon best goed. Maatje van me heeft dezelfde speakers, maar dan met een AVR-1909.

RF-82 is veel speaker voor je geld. Niet alleen qua klank/volume, maar ook qua grootte inderdaad. Iets van 30 kilo en meer dan een meter hoog. Vind het desing van Klipsch zelf niet zo mooi, te plastic fantastic aan de voorkant. Nu hebben mijn speakers ook een plexi afwerking, maar dat is toch net wat chiquer naar mijn mening. Maar goed, voor 300 euro per stuk haal je niet snel iets veel mooiers in huis. Zeker niet als je nieuw wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decalies
  • Laatst online: 03-09 16:48
Bij Remkes hebben ze ook Mordaunt-Short speakers. Daar was ik nogal over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Die 299,- die ik zie staan is voor de standaard RF82. De RF82 MkII is 499,- ook bij Correct en Hifi Corner. Dan blijft natuurlijk de vraag wat het verschil is tussen MkI en MkII en van welke versie Audiohome de MkIII versie gemaakt heeft...
Inderdaad zijn de Klipsch speakers niet de mooiste qua design. Ze klonken wel erg goed, maar toch...

@Decalies: bedankt voor de tip! Op hun site staat dit merk er niet bij, maar die had ik op internet ook al eens zitten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Gisteren dus naar Remkes geweest. Daar hadden ze een aantal speakers klaargezet in de prijsklasse tot 700 euro p/s. Twee types van Boston (A250 en A360 geloof ik), Monitor Audio RX6 en RX8 en B&W 684 en 683.
Ik was eigenlijk meteen weg van de RX6. Mooi gedetailleerd en ook een lekker laag. Voor deze speakers moest het volume ook direct wat omlaag in vergelijking met de andere speakers. De Boston's vielen eigenlijk direct af, daar miste ik gewoon een hoop bas en detail. Bij de B&W's blijf ik toch dat doffe houden. Het is denk ik niet helemaal mijn speaker. De MA's kwamen veel meer 'de ruimte in'.
Dit alles is getest op een marantz SR5005.

Probleem is alleen dat ik met de volledige RX-set (2xRX6, 2xRX1 en de RXC), de marantz en bekabeling op zo'n 2900 euro uit zou komen... Dat vind ik dus eigenlijk wel net wat te hoog. :-(
De BX serie hadden ze niet, maar komende week zou ik teruggebeld worden of ze die ook nog zouden kunnen bestellen. Ik ben benieuwd hoe groot het verschil in geluid is tussen de BX en de RX. Prijstechnisch scheelt het wel een hoop.

Een andere optie zou ook nog zijn om de front en center van de RX te nemen en de surrounds van de BX serie. Dat zou al een stuk schelen. Zou dit een goede optie zijn op zou het geheel tijdens films dan niet in balans zijn vanwege de verschillende series?
Gevoelsmatig zou ik niet willen besparen op een center omdat deze tijdens films wel echt belangrijk is. Maar ook de center uit de BX serie nemen is op zich nog een optie.

Overigens hadden ze Mordaunt short niet meer in het assortiment. Maar deze schijnen nogal lastig aan te sturen te zijn?

Ach ja het blijft een leuke zoektocht :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtPhil-Flower
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-08-2022
Je gaat zo veel moeite doen, en zo veel geld uitgeven, voor de geluidskwaliteit van films? Wat voor films kijk je dan? Actiefilms?

Ik zou in ieder geval goed kijken naar de subwoofer (voor actiefilms), omdat die veel bijdraagt aan het gevoel, en er veel verschil zit in hoe ze ingesteld staan.

Ik ben het met je eens dat Dali directer klinkt dan B&W, ook ik vind dat prettiger, de speakers zetten je meer 'in beweging'. Ik luister dan ook niet voor ontspanning (zoals hierboven iemand aangaf). Ik luister om in beweging gezet te worden.

[ Voor 48% gewijzigd door ArtPhil-Flower op 07-05-2011 17:53 ]

God morks in wysterious ways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Ik ga niet alleen films kijken. De set wordt minstens zoveel gebruiikt voor muziek. Wat voor films ik kijk? Tja vanalles... Ik ben het met je eens dat surround-effect bij actiefilms groter is, maar bij andere films is het ook zeker een aanvulling, zij het wat subtieler.

Ik ga eerst voor een 5.0 set, dus zonder sub. Later kan ik dan alsnog kijken "wat is mis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Leuk om te lezen dit topic. Ik heb recentelijk (lees: vorige week) ook een set aangeschaft. Ik heb een Marantz SR 5005 met twee Dynaudio DM 2/7's staan. De center en achterspeakers zijn van mijn vorige goedkope sony setje.

Wat ik zo lekker aan Dynaudio vind is dat het bereik van de box heel erg lekker is zonder dat het een schreeuwerige speaker word. De speaker kost 325 per stuk maar springt binnen zijn prijs klasse ver boven de concurrentie uit. Dus mocht je ergens de kans krijgen om dit merk te beluisteren dan raad ik je dat zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
OK, om deze maar even wat omhoog te schoppen.
Na veel lezen, nadenken, luisteren én onderhandelen. ben ik eruit.
Het wordt: 2x Monitor Audio RX6, 2x RX1 en de RX Centre, alles in Walnut. Dit alles aangedreven door een Marantz SR5005. Nog een maandje wachten op het vakantiegeld, en dan komt de boel hierheen.

Ik weet dat dan ook ongeveer de nieuwe Marantz receivers uitkomen, maar voor zover ik kon zien had de 5006 niet echt veel meerwaarde tov. de 5005. Als iemand me op andere gedachten wil brengen, mag dat uiteraard. :-P
Pagina: 1