Keuze actieve speaker set / monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Goede avond mede tweakers/ muziekliefhebbers,

Lange tijd heb ik erg van jazz / house (niet de vatogonzales en mc tjen troep) en dergelijke gehouden. Hiervoor voldeden mijn mordaunt short mezzo 2 speakers uitstekend. Echt ontzettend veel plezier met deze speakers beleefd, maar nu is het tijd voor een update.

Ik heb wat DJ spulletjes gekocht om thuis wat te gaan prullen met techno en tech-house muziek. In deze spullen ben ik redelijk thuis omdat mijn vrienden hier ook redelijk wat verstand van hebben. Echter nu wil ik ook gelijk mijn speakers upgraden, en wil ik weer zo lang mogelijk vooruit met mijn speakers. Ik heb bij de aanschaf van mijn mezzo speakers ook de hulp van jullie tweakers ingeroepen dus dat leek me nu ook weer een goed idee.

Omschrijving:
Ik ben dus opzoek naar speakers die een wat volle en zeer gecontroleerde sound kunnen produceren. De genre's zullen nog steeds jazz en house blijven, maar ik wil in de toekomst ook de wat stevigere techno / tech-house gaan draaien. Ik heb het liefst speakers met een geinteregreerde versterker, omdat het wel eens wil voorkomen dat ik de speakers mee neem.

Eigen zoek werk:

1. Een vriend van me heeft kleine m-audio speakers en is hier zeer over te spreken, ik vond deze:

- http://www.m-audio.com/pr...tudiophileBX8aDeluxe.html

Dit lijken me heel aardige speakers, en zeker voor de prijs! Echter heb ik totaal geen referentie, mijn mezzo's waren duurder, maar dit hoeft niet persee te betekenten dat ze slechter zijn voor mijn inmiddels nieuwe wensen?

2. KRK kun je ook niet omheen, heel veel amateur dj's gebruiken deze speakers:

- http://www.discoparadijs....dijs.nl/N_grp_8_80-1.html

Nu zijn deze speakers erg populair, maar zijn ze ook werkelijk beter dan de m-audio's? Wat is er zo bijzonder aan KRK?

3. Een vriend van me begon over Samson?

- http://www.discoparadijs....dijs.nl/N_grp_8_80-1.html

Weet iemand hier meer vanaf, ik heb er nog nooit van gehoord?

Slot:
Zoals je kunt zien ben ik al flink aan het rond kijken, en rond vragen. Echter zie ik door de bomen haast het bos niet meer. Zijn bovenstaande speakers goed? Of kan ik beter voor een ander merk gaan? En nog belangrijker; kunnen jullie mij een aantal belangrijke tips geven waar ik op moet letten bij dit type speakers. Het zijn namelijk heel andere speakers dan Hi-fi speakers waar ik wel weer het een en ander van weet!

Alvast bedankt!

• Siebelouis
Ik merk dat mijn vraag om specifieke expertise vraagt aangezien advies webblijft, en dat mijn topic titel misschien wat afschrikt?

@moderators;
Zou je de titel kunnen veranderen in "Keuze actieve speaker set, monitoren" of iets dergelijks? Ik denk dat het topic dan wat toegankelijker wordt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24

FeaR

In GoT we trust

Siebelouis schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:13:
Zou je de titel kunnen veranderen in "Keuze actieve speaker set, monitoren" of iets dergelijks? Ik denk dat het topic dan wat toegankelijker wordt.
Fixed :)

Overigens zou ik je "oude" Mordaunt Short Mezzo zo niet één-op-één vergelijken met actieve speakers. Dit omdat je naar een heel ander soort speakers kijkt (passief en actief) en ook naar een heel andere markt. De Mordaunt Short Mezzo zijn meer home cinema speakers waar actieve monitoren echt bedoeld zijn voor wat jij er mee wilt gaan doen. Niet dat het niet kan met passieve speakers, want in grote studio's gebruiken ze ook passieve speakers, echter staan in de bekendere studio's wel wat andere speakers. Abbey Road gebruikt B&W 800D's met externe filters en drie Classé eindbakken per speaker, waar andere studio's weer Focal Utopia gebruiken (een speaker van bijna een ton per stuk).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Siebelouis
FeaR1986 schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:25:
[...]

Fixed :)

Overigens zou ik je "oude" Mordaunt Short Mezzo zo niet één-op-één vergelijken met actieve speakers. Dit omdat je naar een heel ander soort speakers kijkt (passief en actief) en ook naar een heel andere markt. De Mordaunt Short Mezzo zijn meer home cinema speakers waar actieve monitoren echt bedoeld zijn voor wat jij er mee wilt gaan doen. Niet dat het niet kan met passieve speakers, want in grote studio's gebruiken ze ook passieve speakers, echter staan in de bekendere studio's wel wat andere speakers. Abbey Road gebruikt B&W 800D's met externe filters en drie Classé eindbakken per speaker, waar andere studio's weer Focal Utopia gebruiken (een speaker van bijna een ton per stuk).
Thnx!

Ja ik ben bekent met de B&W 800D's en Abbey Road inderdaad, dat zou ik natuurlijk ook wel willen op mijn studenten kamertje!

Zoals ik al eerder aangaf weet ik al redelijk wat van de 'pasieve hi fi', maar nog helemaal niks van actieve speakers. Misschien kun jij al wat basis informatie geven waarmee ik al kan gaan beginnen met het afbakenen van mijn keuze?

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Heb hier thuis zelf een setje KRK RP6 monitoren staan. Daar produceer, luister en mix ik op. Tevens zijn ze prima geschikt voor mijn DJ werk. Wat mij betreft leveren ze een goede neutrale sound met een beetje punch in het laag, maar daar staan ze om bekend. Vind ze erg plezierig werken met de dingen die ik ermee doe : drum and bass, dubstep, house, hiphop.

Let wel; je kamer moet wel enigszins akoestisch aangepakt zijn, anders komt geen enkele speaker goed tot zijn recht. Ook de positie in de kamer is belangrijk en de hoogte ten opzichte van je oren. Liefst natuurlijk op oorhoogte en centraal in je luisterkamer.

edit : Om even in te haken op jouw vraag; actieve speakers hebben een eigen versterker die "speciaal" voor de speaker gemaakt is. Een vriend van me die zich op hetzelfde vlak begeeft als ik, heeft een Sony versterker staan met 2 Alesis passieve monitoren. Geeft een totaal ander geluid. Veel zwaarder en scherper. Totaal niet in balans naar mijn mening. Monitoren zijn immers gemaakt om het geluid zo neutraal mogelijk weer te geven.

Ik zou eerst de keuze actief/passief maken, dan je budget bepalen, dan de rotte appels eruit halen en zien wat er over blijft. Die lekker gaan beluisteren bij een zaak waar ze dergelijk spul verkopen en je keuze vaststellen :)

[ Voor 46% gewijzigd door kaos001 op 05-05-2011 20:19 ]

Soundcloud

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29
Ik ben zelf nog steeds erg tevreden over de Behringer Truth monitors (ik heb zelf de B2031A, maar er is ondertussen ook een opvolger, de B3031A)
Ze hebben volgens mij ook een behoorlijk neutraal geluid en gaan toch nog vrij laag door in het laag.
Ook handig is dat ze vrij luid kunnen (en dan nog steeds erg goed klinken), zeker als je ze ook wel eens wil meenemen.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Deze al gevonden trouwens?
teacher in "(Active) Monitor speakerset"

Wise enough to play the fool

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Toen Muzikaza nog bestond wel eens alle beschikbare active monitor speakers beluisterd. Ik vond de KRK er huizenhoog bovenuit steken, met name vanwege het strakke laag. Ken geen ander merk die in die prijsklasse (KRK 5 en 6) dat voor elkaar krijgen.

Zie dat de KRK 8 tegenwoordig in de aanbieding is voor 245 (Feedback store). Ik ga ze morgen halen! Heb voor mijn KRK 5 toentertijd 200 betaald?!

[ Voor 23% gewijzigd door onzichtbaar op 07-05-2011 01:41 ]

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
KRK RP8 zijn wel echt grote jongens hoor. Moet je wel een beste studio hebben om deze goed tot hun recht te laten komen.

Soundcloud

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
In dezelfde categorie ben ik voor de Yamaha HS80m's gegaan omdat ik daar eigenlijk geen enkel negatief bericht over kon vinden. En nu ik ze heb kan ik er ook niks negatiefs over noemen!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Ik heb de Yamaha's ook beluisterd. Zeer goed, maar de bassen hebben iets minder punch dan de KRK's. Kwestie van smaak..maar ze zitten dicht bij elkaar. Daarom is een luistersessie ook onontbeerlijk.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 00:31
Ook KRK-bezitter hier, RP8's thuis en RP5's op het werk. De RP8's hebben wel wat ruimte en afstand nodig, mag je ook geen near-field meer noemen.
Pagina: 1