Coolpad voor Dell Studio 1557

Pagina: 1
Acties:

• Degine
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede cooler voor m'n laptop, deze wordt regelmatig behoorlijk heet, voornamelijk de GPU.
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/ka3er9.png
Overigens zuig ik de ingebouwde koeling vaak uit. In het verleden waren de temperaturen nog zo'n 10 'C hoger. Sinds ik hiermee ben begonnen is het al aanzienelijk verbeterd, doch niet genoeg...

Hier de layout van de ventilatie en locatie van CPU, HDD en GPU.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/6431/studio15572.jpg

Eigenlijk de hele linker zijde (van boven gezien) is erg heet en rondom het DELL logo is het ook warmpjes. De rechter zijde is koel.

Ik heb eerder een Cooler Master Infinite gekocht, maar die leverde niet betere koeling dan simpel weg het verhogen van de achterkant van de laptop (minder zelfs). Ik voelde ook zeer weinig lucht verplaatsing.

Nu lees ik een heleboel goede reviews over Zalman NC2000 en NC3000 koelers, heeft iemand ervaring met een van deze combinaties? (Met een Dell Studio 1557/1558 dus) Ik voorkom liever een tweede miskoop dus elk advies is zeer gewaardeerd.

EDIT: Afbeelding was te groot, vervangen door link.

[ Voor 4% gewijzigd door Degine op 04-05-2011 23:14 ]

Dell Studio 1557, Intel i7 720QM, 4 GB DDR3 1333MHz, ATI Mobility Radeon HD4570/HD545v/HD5100, 15,4", Windows 7 64-bit

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen ervaring met een coolpad ofzo maar toch 2 vraagjes voor je die mogelijk tot een verlaging van de temperaturen kunnen zorgen...
Overigens zuig ik de ingebouwde koeling vaak uit.
Haal je regelmatig de laptop uit elkaar om schoon te maken of hou je alleen de stofzuiger aan de zijkant ertegenaan?

En, je tempaturen; zijn dat idle temperaturen of ben je altijd heeeel druk met de laptop? Want mogelijk kan wat powersaving in de BIOS of het OS ook nog veel doen qua verbruik en dus hitte.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kijk eens of je de bladen van de fan kan schoonmaken

Verwijderd

De laptop word niet 'te heet' (als dat load is, iig), hij valt pas uit als de GPU temperatuur de 120° bereikt. Dat het voor andere notebooks te heet is, OK, maar als hij pas bij 120° uitvalt ga ik ervan uit dat dit een prima temperatuur is.

Als work-around kan je ook de GPU undervolten, hij gaat met gemak 0.1v lager, en met een klein beetje geluk zelfs 0.2v. Ik heb de mijne flink overgeklokt met een lager voltage dan stock 8)7 .

Een cooler heeft ook weinig zin, je kan beter de achterkant een beetje omhoog tillen zodat hij makkelijker lucht kan aanzuigen.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:07
Ik heb zelf een Zalman NC2000 gehad en de 2 fans die daar in zitten zorgen wel voor voelbare airflow en de Zalman zorgde dan ook voor merkbaar betere koeling dus misschien dat je deze notebook koeler kan proberen, mocht hij niet bevallen kan je hem altijd terug sturen naar de winkel. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Redblader op 04-05-2011 23:23 ]

• Degine
MAX3400 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:09:
Haal je regelmatig de laptop uit elkaar om schoon te maken of hou je alleen de stofzuiger aan de zijkant ertegenaan?

En, je tempaturen; zijn dat idle temperaturen of ben je altijd heeeel druk met de laptop? Want mogelijk kan wat powersaving in de BIOS of het OS ook nog veel doen qua verbruik en dus hitte.
Waar mogelijk schroef ik de behuizing los en zuig dan de heatsinks en fans af. Maar het is niet zo dat ik de onderdelen eruit haal en schoonpoets. Daar voel ik me niet prettig bij aangezien het toch wel gevoelig spul is. Ik raak dan ook niets aan. Er is ook niets te zien, aan de zichtbare kant van de fans dan.

De minimum temperaturen zijn gemeten tijdens 'kantoor' activiteit. Office, muziek, gewone webpagina's. The max tijdens 3D spellen. Als de laptop plat op het bureau ligt worden de temperaturen nog wel hoger en komen haperingen. Als het binnen ook erg warm is, of als er een extra monitor aangesloten is raakt hij soms oververhit en valt de laptop uit.
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:17:
De laptop word niet 'te heet' (als dat load is, iig), hij valt pas uit als de GPU temperatuur de 120° bereikt. Dat het voor andere notebooks te heet is, OK, maar als hij pas bij 120° uitvalt ga ik ervan uit dat dit een prima temperatuur is.

Als work-around kan je ook de GPU undervolten, hij gaat met gemak 0.1v lager, en met een klein beetje geluk zelfs 0.2v. Ik heb de mijne flink overgeklokt met een lager voltage dan stock 8)7 .
Als het erg warm is word die 120 graden ook bereikt of daalt FPS. Meestal doe ik dan gewoon weinig. Het is misschien niet alleen een kweste van 'te heet'. Betere koeling komt ook de levensduur van de laptop ten goede. Onder normale omstandigheden werkt de laptop wel geweldig en doe ik liever niet iets wat de prestaties kan aantasten of het syteem onstabiel maken.

Dell Studio 1557, Intel i7 720QM, 4 GB DDR3 1333MHz, ATI Mobility Radeon HD4570/HD545v/HD5100, 15,4", Windows 7 64-bit

Verwijderd

Degine schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:51:
Als het erg warm is word die 120 graden ook bereikt of daalt FPS.
Dat opgelost te zijn als je ATI powerplay uit zet.
Meestal doe ik dan gewoon weinig. Het is misschien niet alleen een kweste van 'te heet'. Betere koeling komt ook de levensduur van de laptop ten goede.
moah, hij doet het zeker 10 jaar, al game je elke dag.

• Degine
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:54:
Dat opgelost te zijn als je ATI powerplay uit zet.
Heb jij ook Windows 7 op jouw Dell? Voor zo ver ik weet is Dell + Windows 7 + Catalyst Control Center een no-go. Ik heb het tenminste nooit kunnen openen.

Verwijderd

Bij mij doet hij het prima.

...Sinds een herinstallatie een paar maanden geleden slaag ik er echter niet in om de driver te updaten.. maar goed, 11.1 is recent zat voor iemand die net zo vaak gamet als ik doe.

• Degine
Kleine update: ben aan het Googlen geslagen, ik mag geloof ik nog van geluk spreken dat ik vrij weinig problemen heb met deze Dell. Overal schijnen problemen te zijn met Dell Studio 1557/1558 door oververhitting. Dit schijnt te wijten te zijn aan het feit dat de CPU en GPU dezelfde heatsink delen en veel te veel hitte produceren. Daarnaast lijk in het algemeen dat i7 processoren niet goed samengaan met 15" laptops, te weinig ruimte voor koeling.
Laptops worden krachtiger en over de prestaties ben ik enkel positief, maar de koeling wordt er niet voldoende op aangepast...

Terug naar de vraag: weet iemand een goede koeler die deze problemen tegen gaat?

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:07
Zoals ik al eerder zei: ik heb een goede ervaring met de zalman NC2000 dus je zou deze zeker kunnen proberen, er zitten 2 fans met controleerbare fanspeed in (via de zijkant te bedienen) en het is gewoon een mooi en stevig ding :)
Pagina: 1