ocz Vertex 2 120 3,5inch 2de keer op rij stuk in 2 maanden

Pagina: 1
Acties:

• Keversloper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
Het is nu de 2de keer dat mijn ocz ssd stuk is. Heeft iemand ervaringen
met deze 3,5 inch schijf? Schijf wordt niet meer herkend in de bios. Eerste
keer na 2en halve maand, nu naar ander halve maand. Liep
vast na uit stand-by gaan en daarna blauw scherm. Is de pci-express variant beter?
Ik heb een betrouwbare hdd nodig voor mijn werk. Dit schiet niet op. Graag
hoor ik van jullie eventueel advies?

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
Koop een Intel SSD. 8)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij zulk soort dingen zou ik verder kijken dan er vanuit gaan dat het aan de SSD ligt. Misschien sloopt je voeding ze wel.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:13

Quad

Doof

Bekend probleem bij de Vertex 2 SSD's.
Contact opnemen met verkoper of OCZ, en afwachten wat er kan gebeuren.

Ik zou anders ook kijken naar Intel SSD's of gewoon bij de normale HDD blijven.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Melodic Metal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02 20:43
Ik heb het zelfde probleem met de 2.5inch versie. blijkbaar gaan ze in een panic lock als ze uit slaapstand komen..

• Keversloper
Ik heb nu de 180gb versie gekocht, omdat ik in de 120gb geen vertrouwen meer heb. Intel was niet
per direct beschikbaar anders had ik die genomen. Het zijn 2 verschillende systemen geweest dus het
kan niet daaraan gelegen hebben. Mocht het nu nog een keer voorkomen is ocz verleden tijd voor mij
geweest. Welke 2,5 inch heb jij gehad? Hoeveel gb ?

Verwijderd

De 120GB is vrijwel hetzelfde als de 180GB, behalve dat er minder onderdelen in zitten die defect kunnen gaan...

Ook heeft deze vermoeddelijk slechtere performance dan je eerste exemplaar vanwege het bekende 24mn debacle.

Ik snap jou overigens echt niet, je bent ontevreden over de betrouwbaarheid van de OCZ SSD's (en je bent niet de enige), en vervolgens koop je er een van hetzelfde merk, intel en crucial zijn echt stukken betrouwbaarder.

Verwijderd

Intel heeft supercaps, dat zou het aantal spontaan overleden SSDs sterk moeten reduceren. Ik lees niet veel berichten over Intel SSDs die het loodje leggen. Als je een betrouwbare SSD wilt is dat dus waarschijnlijk je beste keuze.

Zo niet dan heb je garantie en kun je elke keer als je SSD spontaan de geest geeft hem omruilen. Totdat de garantie op is dan ben je de sjaak.

Overigens kan het zijn dat het komt doordat je de computer niet netjes afsluit. Zo zijn er bugs geweest waardoor de stroom te vroeg werd uitgeschakeld, en in feite dus elke power cycle vergezeld ging met een "unsafe shutdown" - iets wat je in de SMART informatie kunt terugvinden. Als dat veelvuldig voorkomt is ook de kans dat je een keer de jackpot trekt veel groter. De wijze waarop SSDs het loodje leggen hangt er af van de firmware, maar komt erop neer dat een deel van de gereserveerde ruimte (HPA) corrupt raakt en de firmware daar niet mee om kan gaan. Dan doet je SSD dus niets meer en is hij 'bricked'. Dit type failure zou niet meer voor mogen komen voor SSDs met supercapacitor, zoals de Intel 320/510 series.

• Keversloper
Ik heb de intel 120Gb 510 maar besteld. Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ben het gezeik zat. Ga hem omruilen voor deze. thx for the info.

Verwijderd

Toch nog even een reactie, ik heb zelf hetzelfde probleem met de 2.5inch

1e maal timewarp bug (na 3 weken) en hierna binnen een week defect (niet herkend in bios vanaf notebook of andere pc)
opgestuurd, nieuwe gekregen nu weer defect na 1 maand. geen timewarp bug maar wel zelfde defect.

Aangezien ik leverancier ben van o.a. ICT hardware en garantie via OCZ gaat zal ik nogmaals een mailtje/telefoontje aan wagen....wellicht idd een Intel overstap.

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ook ik heb het zelfde probleem. Ik heb ongeveer 6 weken geleden 2 Vertex 2 180 GB schijven gekocht. De ene voor windows + progs, de andere voor data. Ik heb een engineeringsbureau en maak technische tekeningen. 3 weken heerlijk gewerkt met de 2 SSD's. Totdat ik 's avonds m'n laptop opstarte, en de datadisk niet meer gevonden werd. De partitie was spontaan gewist! Na veel zoeken moest dat dus een firmware probleem zijn. Deze geupdate en een nieuwe partitie gemaakt. (wel 3 weken werk kwijt... :( ) Vervolgens wou ik ook de firmware van de systeemdisk upgraden, maar die begaf het toen helemaal. Terug naar reseller, en gelijk een nieuwe disk gekregen. nu ben ik 2,5 week verder, heb weer heerlijk gewerkt, en gisterenavond wéér de data disk pleite. Maar nu zie ik hem ook niet meer in de BIOS staan, en kan er dus niets meer mee. In de logboeken van win7 zag ik wel een aantal keer een disk error en diskcontroller error staan. Er zal dus iets gebeurt zijn wat de controller van de SSD's omzeep heeft geholpen.
Nu geef ik niet zoveel om de disk, maar het werk van de afgelopen 2,5 week is wel erg belangrijk voor me.
Een hele poos aan het zoeken geweest op data recovery voor SSD, en wel 2 bedrijven gevonden die voor € 275,- een diagnose willen stellen, en voor een bedrag tussen de € 1500,- en € 2000,- alle geheugenchips willen lossolderen, en zo proberen de data te herstellen. Maar 2,5 week is nog geen € 2000,- waard. Met daarbij het gegeven van de reseller dat als er aan de disk gesleuteld zou worden, de garantie vervalt. Daarop vroeg ik of zij dan willen zorgen dat de data terug komt, maar daar zijn ze niet van. Ze geven alleen garantie op de hardware, en niet op datarecovery.

Ik verwacht zelf dat het in dit geval dus gaat om een corrupte diskcontroller, maar wie kan zoiets vervangen??
Het is toch van de gekke dat OCZ wel een nieuwe disk op wil sturen, en de kapotte in wil nemen, en vervolgens zelf de controller vervangen, maar niet de data vrijgeeft. Ik heb in een aantal posts op tweekers gelezen dat bijv. met een linux live CD evt. een disk benaderbaar is, maar werkt dat dan zonder BIOS?

Ik zou het geweldig vinden als er iemand is die eindelijk eens een onderbouwde oplossing kan geven. Of in het ergste geval onderbouwd aan kan geven dat het gewoon einde verhaal is, en dat ik de data op m'n buik kan schrijven.

Al vast bedankt voor het lezen van m'n topic...

Verwijderd

dus je had een ssd waar 3 weken werk opstond , deze ging stuk , je hebt geen back-ups gemaakt en vervolgens gebeurt hetzelfde weer?

iets met een ezel en steen 8)7

Verwijderd

Sterker nog: na het verlies van m'n eerste 3 weken werk, de tijd en ergernis die het koste om het probleem te achterhalen, nieuwe schijf aan te vragen, alles opnieuw te installeren, en weer het werk inhalen, was ik wel zo slim om een externe harde schijf te kopen, met een automatische backupfunctie. Backup ingesteld om iedere dag om 15:00 een backup te laten draaien, en na 7 dagen weer opnieuw te beginnen. Alleen heb ik dat 2x gedaan, en ben daarna te laks geweest om even de externe harde schijf aan te sluiten, en de 10 min. back up af te wachten. Ik weet dan ook wel heel goed dat het m'n eigen schuld is dat ik weer 2 weken werk kwijt ben, dit had ik eenvoudig kunnen voorkomen.

Maar waar het mij om gaat is dat je voor ruim € 500,- 2 OCZ harde schijven koopt, omdat die als beste / snelste in verschillende reviews naar voren kwam, daarna (na de 1e les) gelijk de firmware geupdate, en nu dus weer flink besodemieterd uitkom.
Ik zou graag willen weten of de data (die ik nog wel aanwezig verwacht in de geheugenchips) nog op de een of andere manier terug te halen valt.
En ook graag wat nu het eigenlijke probleem is van weer een defecte diskcontroller of defecte OCZ disk...

Graag hou ik me aanbevolen voor verdere comentaar.... :)

Verwijderd

Zie hier de reden waarom ik geen sandforce SSD's meer aanraad...

Tip: koop een NAS, stop een 2e harde schijf in je notebook, of sla alle belangrijke data op met dropbox of iets dergelijke.

Ik geef geen fluit om me data met uitzondering van een paar mapjes, ik ga de backups daarvan maar snel regelen :P Met een SSD die stuk is ben je gewoon alles kwijt. Een HDD is in verreweg de meeste gevallen prima te recoveren.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:43

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:05:
Ik geef geen fluit om me data met uitzondering van een paar mapjes ...
Je pr0n zeker :+
Ik ben tot hiertoe zeer tevreden over Crucial SSD's. Ik heb mijne al ongeveer een klein jaar en houdt t nog steeds vol op volle snelheid :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mavamaarten op 10-05-2011 19:12 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Nee, wat documenten, code, en dat soort zut.

Ik heb nu de SSD gekloond naar mijn HDD, dat kost me 80GB aan ruimte, maar als mijn SSD faalt ben ik binnen 5 minuten weer up en running. Met een beetje geluk kan ik dan klonen ook nog automagisch regelen. Misschien met robocopy.

Het valt mij opeens weer op hoe traag zo'n HDD is :+

Verwijderd

Solidstate drive is bij benadering hetzelfde als een hd , alleen met chips inplaats van platters .
Die chips kunnen een behoorlijk aantal schrijfhandelingen afwerken :)

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-01 21:22
Zelf heb ik een Vertex 2 3.5" sinds november 2010. Tot nu toe geen problemen.
Wel draait er natuurlijk netjes elke avond een aantal backups...

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Afgaande op duizenden Newegg customer reviews zijn Sandforce 1x SSDs zowat de minst betrouwbare SSDs. De meest betrouwbare SSDs zijn:
1. Samsung 470
2. Crucial C300
3. Intel X25-m

Intel 320 is waarschijnlijk ook een zeer betrouwbare SSD. De Intel 510 doet het tot nu toe niet goed.
Sandforce 2x drives doen het voorlopig niet beter dat Sandforce 1200.

[url="Let's count Newegg customer reviews of current SSDs - Who will help?"]Meer info[/url].

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 11-05-2011 17:19 ]

Verwijderd

Vindt wel bewezen dat Solidstate drives erg stabiel zijn en met een redelijk tot goed uitvalpercentage .
Dat er bepaalde merken zijn die iets meer uitvallen als de ander is niet zo vreemd met een nieuwe techniek.
Je kan denk ik vermoeden dat er iets echt iets niet goed is bij een uitvalpercentage van 50 procent of meer.
Dat getal baseer ik dan op het uitvalpercentage van de IBM deskstar , waarvan er wel overeenkomsten zitten met solidstate drives .Allebij data dragers in een vrij nieuw stadium van ontwikkeling ,

De 18 plaats voor de slechtste hardware van alle tijd :P

Wikipedia: Hitachi Deskstar

It was even discovered that IBM had used a badly designed and laid out printed circuit board and had used a soldering alloy of a poor quality on them :(

Een SolidStatedrive hoort hoop ik niet in die rankings van slechte hardware

Verwijderd

Dat vind ik dan weer niet. De techniek achter SSD's is op zich bijzonder betrouwbaar, de software zit echter veel ingewikkelder in elkaar.

Zo heeft de vertex 3 een bepaalde issue: als je je mac in slaapstand zet en je opent de klep terwijl hij daarmee bezig is zit je gegarandeerd met een gebrickte SSD...

• Melodic Metal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02 20:43
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 20:30:

-knip-
De 18 plaats voor de slechtste hardware van alle tijd :P

-knip-
Hier sinds 2007 2 Hitachi 500gb schijven draaien en die doen het nog steeds. Terwijl een F3 spinpoint het al begeven heeft.

Gistermiddag is mijn laptop met de kapotte vertex 2 opgehaald door BTO, en vanochtend al weer teruggestuurd :9. Vertex 2 laten omruilen door een Intel 510 hopen dat deze het langer volhoud en geen cold boot problemen vertoond, wat de vertex nog wel is deed.

Verwijderd

Melodic Metal schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 20:51:
[...]

Hier sinds 2007 2 Hitachi 500gb schijven draaien en die doen het nog steeds. Terwijl een F3 spinpoint het al begeven heeft.

Gistermiddag is mijn laptop met de kapotte vertex 2 opgehaald door BTO, en vanochtend al weer teruggestuurd :9. Vertex 2 laten omruilen door een Intel 510 hopen dat deze het langer volhoud en geen cold boot problemen vertoond, wat de vertex nog wel is deed.
:o Dat gaat ook niet over de Hitachi Deskstar ,maar over de IBM deskstar .
Hitachi heeft de hd divisie overgenomen en doorontwikkeld tot de Hitachi Deskstar .

Darkstone ,wat heeft die slaapstand voor nut met een ssd die binnen 10 seconden opstart :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:28:
Darkstone ,wat heeft die slaapstand voor nut met een ssd die binnen 10 seconden opstart :)
Je kan namelijk precies verder werken waar je was gebleven. Enkel het afsluiten duurt langer. Maar daar kan ik wel me leven.

Ik klap het scherm van mijn laptop overigens altijd gewoon dicht. Dan heb je een opstarttijd van 1 seconde.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-02 09:48
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 20:30:

It was even discovered that IBM had used a badly designed and laid out printed circuit board and had used a soldering alloy of a poor quality on them :(
off-topic -> het is.
IBM DEATHSTAR
Hier nog een werkende 60GXP (knock on wood)
Pagina: 1