Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 21:04
Hallo,

Heb deze week een laptop overgenomen van een mede tweaker.
Nu zit ik met het "bekende"audio probleem, namelijk de speakers werken niet, daar in tegen werk de audio out wel.

Nu lees ik dat daar wel meer mensen last van hebben met de F3 serie van asus.
Maar een echte oplossing heb ik niet gevonden.

Het opnieuw installeren haalde niets uit en de drivers van realtek's website ook niet.

Krijg veder soms de melding dat er een stekker is losgekoppeld, terwijl ik dit zelf niet doe.
Ik zat dus te denken aan een kabel breuk.

Maar voor dat ik de laptop los schroef wil ik wel een beetje zekerheid dat het hier ook aan ligt en niet aan een verrotte driver oid.

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Check iig in de BIOS de optie om geluid af te spelen bij het starten is ingeschakeld. Ik denk niet dat dat het oplost. Iig was het bij mijn F3 (F3Sc) wel een bekende bug. Als ik de startup tune in de BIOS uitzette, had ik geen geluid in Windows. Dat inschakelen, maar het volume op 0 had ook het resulaat dat ik dat deuntje niet meer hoorde, maar wel geluid had in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
GENETX schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:23:
Check iig in de BIOS de optie om geluid af te spelen bij het starten is ingeschakeld. Ik denk niet dat dat het oplost. Iig was het bij mijn F3 (F3Sc) wel een bekende bug. Als ik de startup tune in de BIOS uitzette, had ik geen geluid in Windows. Dat inschakelen, maar het volume op 0 had ook het resulaat dat ik dat deuntje niet meer hoorde, maar wel geluid had in windows.
Bedankt voor de sneller reactie.

Heb het geprobeerd maar werkte niet.

Ook hoorde ik helemaal geen start up tune.
Normaal gesproken moet je die toch ook horen zonder drivers lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Jup, dan is het bij jou sowieso een hardwarematig falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
GENETX schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:05:
Jup, dan is het bij jou sowieso een hardwarematig falen.
Lijkt me eigenlijk ook sterk dat het een kabel breuk is.

Zal morgen de kabeltjes even doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Grote kans dat de plug waar je je headset instopt defect is. Daar zit een pin in die de luidsprekers uitschakelt bij gebruik van een koptelefoon en die schakelaar doet het niet meer.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
mentalmadnizz schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:42:
Grote kans dat de plug waar je je headset instopt defect is. Daar zit een pin in die de luidsprekers uitschakelt bij gebruik van een koptelefoon en die schakelaar doet het niet meer.
Enige tips hoe je dit het best kunt testen?
Hij geeft namelijk nog wel aan dat er een stekker is uitgeplugd als je het headset eruit haald.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
Het lampje in de audio jacket/spdif blijft trouwens ook branden.
Weet niet of dit zo hoort?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/20934056/IMG_0131.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Ik heb hetzelfde met mijn F3Ka, met als aanleiding een niet meer functionerende hoofdtelefoon aansluiting. Het stomme is dat het ding nog wel signaleert dat ik er iets insteek of weer uithaal, maar geluid geven ho maar.

Heb het nu maar opgelost met een Creative X-Fi pc card, niet echt sjiek zo'n uitstekende geluidskaart maar betere opties kon ik niet vinden.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
B-Buster schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:06:
Ik heb hetzelfde met mijn F3Ka, met als aanleiding een niet meer functionerende hoofdtelefoon aansluiting. Het stomme is dat het ding nog wel signaleert dat ik er iets insteek of weer uithaal, maar geluid geven ho maar.

Heb het nu maar opgelost met een Creative X-Fi pc card, niet echt sjiek zo'n uitstekende geluidskaart maar betere opties kon ik niet vinden.
Nou de audio uit werkt nog wel.
Alleen de speakers zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, dat rode lampje (S/PDIF) zou ook alleen moeten werken als er een stekker ingestoken is. Vroegâh brande die wel altijd, maar al bij mijn A6T (we spreken nu over 5 jaar geleden) was dat niet meer zo. Hetzelfde voor mijn F3Sc, dus dit klopt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 06:20
GENETX schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:42:
Nee, dat rode lampje (S/PDIF) zou ook alleen moeten werken als er een stekker ingestoken is. Vroegâh brande die wel altijd, maar al bij mijn A6T (we spreken nu over 5 jaar geleden) was dat niet meer zo. Hetzelfde voor mijn F3Sc, dus dit klopt ook niet.
Bij mijn receivers, branden de optische uitgangen continue. Niets aan het handje. Wat zegt de medetweaker? Heeft hij/zij het wel werkende gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 05-05-2011 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nou, het is niet zo dat het slecht is ofzo. Idd branden ze bij andere apparaten wel eens ja. Het is echter niet normaal voor een Asus F3-laptop, omdat deze wel een sensor heeft om het uit te schakelen. Mede om iemand niet in de ogen te schijnen bijvoorbeeld. Juist dat toont voor mij aan dat het niet klopt. Blijkbaar geeft de sensor aan dat er een kabel aanwezig is, wat niet het geval is. En doorgaans wordt op zoń sensor de output naar de interne speakers afgesloten.

Je zou nog in het configuratiescherm kunnen kijken en de digitale output kunnen uitschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 05-05-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
GENETX schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:18:
Nou, het is niet zo dat het slecht is ofzo. Idd branden ze bij andere apparaten wel eens ja. Het is echter niet normaal voor een Asus F3-laptop, omdat deze wel een sensor heeft om het uit te schakelen. Mede om iemand niet in de ogen te schijnen bijvoorbeeld. Juist dat toont voor mij aan dat het niet klopt. Blijkbaar geeft de sensor aan dat er een kabel aanwezig is, wat niet het geval is. En doorgaans wordt op zoń sensor de output naar de interne speakers afgesloten.

Je zou nog in het configuratiescherm kunnen kijken en de digitale output kunnen uitschakelen.
Dan vind hij helemaal geen audio apparaten meer.
Ik zal eens even kijken of ik een schakelaartje kan vinden in de spdif.

Heb zelf een Asus rampage formula en ook hier blijft hij niet branden.
Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
Net snel even gekeken.

Bij de mic ingang kan ik een klein "schakerlaartje" indrukken, maar bij de spdif niet deze lijk inderdaad wel vast te zitten.

Ik zal hem proberen los te halen en kijken wat dit uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
Nou na een dag er mee bezig geweest te zijn, ben ik nog niet veel veder.

Als ik de spdif uit schakel en de speakers als standaar apparaat instel hoor ik nog niks.

Zal dus of aan de speakers liggen of aan de kabel.

Dan heb ik nog een vraagje.
Als je oordopjes of wat dan ook in de jack out doet, worden de speakers dan softwarematisch of hardware matisch onderbroken?

Alvast bedankt!

Gr, Hendri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat hangt echt van de implementatie af, maar ik verwacht dat het softwarematig is. Dat is handiger. Heb ooit met de beta van win vista dan ook gehad dat het niet goed werkte vanwege het ontbreken van drivers. Mac os x idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
naja zonder is ook te leven.
van mij part kan het topic dicht.

Bedankt!
Pagina: 1