Speaker keuze probleem

Pagina: 1
Acties:

• L.C.A.1989
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik zit met een probleem, ik wil namelijk mijn voorste satelliet speakers vervangen voor boekenplank speakers. Dit wil ik graag doen omdat ik op het oor veel middentonen mis en daarnaast vooral hoge en lage tonen hoor.
Ik ben op dit moment in het bezit van een Harman Kardon HKTS 11 set met daaraan een Onkyo tx-sr606 reciever. Het is dus de bedoeling om de voorste twee satelliet speakertjes te vervangen.
Hierbij ben ik na lang zoeken op het internet op de volgende keuzes uitgekomen:
-Wharfedale diamond 10.1 --> 215 euro per paar
-Monitor Audio Bronze BX2 -> 350 euro per paar

Nu heb ik meerdere vragen. Ik weet nergens waar ik deze speakers kan beluisteren, ik ben al heel Utrecht en Amsterdam door geweest (vast niet alle zaken) maar heb tot nu toe nog geen één zaak gevonden waar ook maar een van de twee speakers stond opgesteld. Weet iemand dus waar ik deze kan beluisteren?

Als ik ze nergens kan beluisteren dan koop ik een van de 2. Hierbij komt de volgende vraag, welke van de 2 is beter. Ik luister vooral veel allround muziek zoals: dance, trance, pop, hiphop, en allemaal andere genres die op de radio te horen zijn. Welke van de 2 komt er eigenlijk het beste uit voor dit soort muziek (luister vooral veel dance en pop).
Uiteindelijk de laatste vraag: als ik deze speakers koop, krijg ik dan niet uiteindelijk een meer rommelig geluidsbeeld? Dit omdat de speakers niet van hetzelfde merk zijn, dezelfde specs hebben etc.
De Wharfedales hebben een impedantie van 6 ohm waar de monitors er een van 8 hebben. De gevoeligheid van de wharfedales liggen op 86 dB waar de monitors er een van 90 dB hebben. De Harman Kardon set heeft een impedantie van 8 ohm bij een gevoeligheid van 86 dB. Met andere woorden, kan ik niet beter doorsparen voor een geheel nieuwe 5.1 set?
Alvast bedankt ;)!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 19:44
Staar je niet blind op technische gegevens. Het moet op het gehoor bij elkaar passen. Overigens zou ik muziek (dus stereo) ook gewoon stereo afspelen.

edit:
Je kun ook gewoon bestellen en binnen 7 dagen terugsturen wanneer het niet bevalt. Ook heb je nog de optie om in de toekomst je 5.1 set uit te breiden met bijpassende speakers (eerst 2 fronts kopen en later een center + surrounds)

[ Voor 44% gewijzigd door jaapsander op 04-05-2011 16:22 ]

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben ook in de markt om mijn 2 HKTS11 fronts deze zijn echt verschrikkelijk voor muziek te vervangen door boekenplanken of vloerstaanders en mijn oog was gevallen op Q Acoustics en de KEF iQ series in het glanzend zwart. Dit eigenlijk alleen uit designoverwegingen. Dus ik houd het topic in de gaten en wens je succes met de zoektocht! Laat ons weten hoe het geluid je uiteindelijk bevalt.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• L.C.A.1989
Het is echt enorm moeilijk! Ik overweeg nu zelfs om gewoon kleine vloerstaanders te kopen, namelijk de Monitor audio BX5 (ook op design gericht). Het schijnt dat deze speakers zeer goed uit de verf komen, alleen vraag me dan af of mijn versterker niet te licht is... Als het de BX5 wordt, dan mag ik nog wel even doorsparen :P!
jaapsander schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:14:
Je kun ook gewoon bestellen en binnen 7 dagen terugsturen wanneer het niet bevalt. Ook heb je nog de optie om in de toekomst je 5.1 set uit te breiden met bijpassende speakers (eerst 2 fronts kopen en later een center + surrounds)
Hier heb ik ook aan gedacht, langzaam steeds uitbreiden!

Weet iemand trouwens nog meer goede speakers in deze prijsklasse? (200-500)

[ Voor 42% gewijzigd door L.C.A.1989 op 04-05-2011 17:14 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

L.C.A.1989 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:06:
Hierbij ben ik na lang zoeken op het internet op de volgende keuzes uitgekomen:
-Wharfedale diamond 10.1 --> 215 euro per paar
-Monitor Audio Bronze BX2 -> 350 euro per paar

Hierbij komt de volgende vraag, welke van de 2 is beter. Ik luister vooral veel allround muziek zoals: dance, trance, pop, hiphop, en allemaal andere genres die op de radio te horen zijn. Welke van de 2 komt er eigenlijk het beste uit voor dit soort muziek (luister vooral veel dance en pop).
Waarom ben je tot die twee speakers gekomen? Want met een budget van 350 euro lijkt het me toch wel dat er meer te krijgen is voor een paar speakers. Zeker aangezien je naar boekenplankmodellen zoekt en deze over het algemeen wat goedkoper zijn dan de vloerstaanders.

Ik heb beide speakers mogen beluisteren en qua sound is het beide niet mijn ding, dus daar moet je wel rekening mee houden. En ook dat ik heel andere muziek op de speakers heb gespeeld dan jij gaat doen. Dus eigenlijk heb je niets aan deze informatie, maar goed. Voor mij was de Monitor Audio toch zeker wel de betere van de twee. Over het hele plaatje was dat toch de speaker die het best het hele geluidsbeeld. Overigens gaan beide speakers die opgegeven 40 Hz niet halen. Maar goed, daar heb je toch een subwoofer voor.
Uiteindelijk de laatste vraag: als ik deze speakers koop, krijg ik dan niet uiteindelijk een meer rommelig geluidsbeeld? Dit omdat de speakers niet van hetzelfde merk zijn, dezelfde specs hebben etc.
De Wharfedales hebben een impedantie van 6 ohm waar de monitors er een van 8 hebben. De gevoeligheid van de wharfedales liggen op 86 dB waar de monitors er een van 90 dB hebben. De Harman Kardon set heeft een impedantie van 8 ohm bij een gevoeligheid van 86 dB. Met andere woorden, kan ik niet beter doorsparen voor een geheel nieuwe 5.1 set?
Je geluidsbeeld zal inderdaad niet helemaal meer kloppen, maar echt heel storend is het niet. Ik draai hier ook 5.1 met twee verschillende merken en aangezien de geluidseffecten toch alleen uit de rear speakers komen (welke van het andere merk zijn) valt het allemaal niet zo op. Mooie aanvulling zou nog wel een center zijn uit een gelijke serie, want de front speakers zijn toch het belangrijkst qua dialogen in films. Voor muziek maakt het dan weer niet uit.

Qua specs moet je je niet druk maken over klank, want specificaties zeggen niets over de klank van de speaker. Ik weet wel dat de Monitor Audio's de betere keuze zouden zijn qua gevraagd vermogen. De Monitor Audio's zijn makkelijker aan te sturen met de 8 Ohm dan de 6 Ohm van de Wharfedales, al zal je daar niet heel veel van merken. De 4 dB gevoeligheid scheelt dan toch meer. En met een TX-SR606 welke in surround nog maar 30 Watt per kanaal haalt zijn alle beetjes meegenomen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• L.C.A.1989
FeaR1986 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:13:
[...]

Waarom ben je tot die twee speakers gekomen? Want met een budget van 350 euro lijkt het me toch wel dat er meer te krijgen is voor een paar speakers. Zeker aangezien je naar boekenplankmodellen zoekt en deze over het algemeen wat goedkoper zijn dan de vloerstaanders.

Ik heb beide speakers mogen beluisteren en qua sound is het beide niet mijn ding, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Je geluidsbeeld zal inderdaad niet helemaal meer kloppen, maar echt heel storend is het niet.

En met een TX-SR606 welke in surround nog maar 30 Watt per kanaal haalt zijn alle beetjes meegenomen.
Ik ben eigenlijk op zoek gegaan naar de beste bang-for-bucks speakers. Het probleem is dat ik geen auto heb en even overal heen kan rijden om te luisteren ;)! Ik zou dolgraag dag in dag uit demo's doen om vervolgens na zorgvuldig luisteren mijn eigen perfecte speaker keuze te maken.
Wat denk jij dat er 'meer' te krijgen is voor 350 euro, suggesties zijn meer dan welkom!
Waarom zijn uiteindelijk beide speakers niet jouw ding qua sound?

Ik denk erover om muziek voortaan in stereo te beluisteren, mede omdat dat is zoals het bedoeld wordt (niet upscaling naar 5.1). Daarom overweeg ik zelfs om zuiltjes te kopen, maar deze moeten echt niet te groot zijn. Daarmee wordt de prijs wel aanzienlijk hoger (rond de 700) en vraag me af wat ik daarvoor het beste zou kunnen kopen.
Zou 30 Watt per kanaal wel genoeg zijn voor bijvoorbeeld de monitor audio bx5?

Wat voor een speakers heb jij nu thuis staan eigenlijk?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

L.C.A.1989 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:23:
[...]Ik ben eigenlijk op zoek gegaan naar de beste bang-for-bucks speakers.
Bang-for-the-buck-speakers vind je sowieso niet nieuw, dan moet je tweedehands gaan kijken. Dan kom je met zeg maar 350 euro voor het paar een heel stuk verder. Dus zoek eens op sites als marktplaats en bijvoorbeeld HT Forum naar tweedehands speakers bij jou in de buurt. Kan je altijd op de fiets langsgaan om te kijken en te luisteren.
Het probleem is dat ik geen auto heb en even overal heen kan rijden om te luisteren ;)! Ik zou dolgraag dag in dag uit demo's doen om vervolgens na zorgvuldig luisteren mijn eigen perfecte speaker keuze te maken.
Tsja, toch ligt daar de basis van het uitzoeken van speakers zoals je ook hier kan lezen.
Wat denk jij dat er 'meer' te krijgen is voor 350 euro, suggesties zijn meer dan welkom!
Tsja, er zijn nog zo veel meer merken waar je naar kan kijken: KEF, Tannoy, Mordaunt Short, Klipsch, Canton, Heco, Jamo, Dali, en ga zo maar verder.

Ik zou zeggen, vul op Kieskeurig.nl eens in dat je boekenplankspeakers zoekt welke maximaal 175 euro per stuk kosten. Dan zal je denk ik redelijk verbaast zijn met wat je allemaal kan kopen.
Waarom zijn uiteindelijk beide speakers niet jouw ding qua sound?
De algehele klank staat me niet aan. De speakers matchen niet met mijn muziek als het ware. Maar dat is het probleem: jouw smaak is wellicht heel anders en misschien vind jij de speakers wel goed klinken. Komt ook nog bij dat je een heel andere muzieksmaak hebt.
Ik denk erover om muziek voortaan in stereo te beluisteren, mede omdat dat is zoals het bedoeld wordt (niet upscaling naar 5.1).
Ligt eraan hoe je die kanalen aanstuurt. Muziek kan je met gemak over vijf speakers luisteren. Je moet alleen dan voor meerkanaals stereo kiezen en niet een codec die met de muziek aan de slag gaat als bijvoorbeeld Dolby Pro Logic II of DTS Neo. De subwoofer kan je zelf zo afstellen of de muziek (een 2.0 source) daar ook gebruik van moet maken of niet.
Daarom overweeg ik zelfs om zuiltjes te kopen, maar deze moeten echt niet te groot zijn. Daarmee wordt de prijs wel aanzienlijk hoger (rond de 700) en vraag me af wat ik daarvoor het beste zou kunnen kopen.
Zuilen zijn niet altijd per definitie beter dan boekenplankmodellen. Denk dat je ten opzichte van de satellieten die je nu hebt altijd een vooruitgang zal boeken met nieuwe speakers. En nogmaals: tweedehands is er ook heel veel te krijgen voor een stuk minder geld dan dat je nieuw in de winkel betaald. Of kijk bijvoorbeeld naar uitlopende modellen bij diverse winkels. Of speakers die als demo hebben gespeeld. Voorbeeld is de Klipsch RF-82, extreem veel speaker voor je geld. Maar ook hier geldt: eerst luisteren want wellicht staat de sound je wel helemaal niet aan.
Zou 30 Watt per kanaal wel genoeg zijn voor bijvoorbeeld de monitor audio bx5?
30 Watt is op zich meer dan genoeg voor normaal gebruik. Maar 30 Watt zegt op zichzelf niet veel. Als je speakers hebt met een rendement van 85 dB en welke een impedantie hebben van 4 Ohm krijg je met 30 Watt een stuk minder geluid uit de speakers dan als je bijvoorbeeld speakers hebt met een rendement van 95 dB.
Wat voor een speakers heb jij nu thuis staan eigenlijk?
Focal Chorus 826W Special Edition 30th Anniversary.

Is een verbeterde versie van de 826V ter ere van het 30 jarig bestaan van Focal. Met als verschil:
  • Alleen verkrijgbaar in Satin Red, Satin Black of Satin White (dus niet met houtfineer zoals normaal)
  • Laser inscriptie op de bovenkant dat het om een Special Edition gaat
  • 1 x 6,5" middentoner gemaakt van "W composite sandwich", materiaal wat normaal alleen in hogere series wordt gebruikt.
  • 2 x 6,5" woofers gemaakt van "W composite sandwich", materiaal wat normaal alleen in hogere series wordt gebruikt.
  • Aangepast filter om de nieuwe units aan te vullen.
Foto's van de speakers met stofkappen
Foto's van de speakers zonder stofkappen

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
@fear
Misschien is het wel handig als je er dan ook bij zet wat voor muziek jij graag luistert.
Misschien heeft de TS wel dezelfde smaak.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ossi schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:50:
Misschien is het wel handig als je er dan ook bij zet wat voor muziek jij graag luistert.
Misschien heeft de TS wel dezelfde smaak.
TS heeft toch al aangegeven waarnaar hij luistert:
L.C.A.1989 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:06:
Ik luister vooral veel allround muziek zoals: dance, trance, pop, hiphop, en allemaal andere genres die op de radio te horen zijn.
Dus als ik dan aangeef dat ik een heel andere smaak hebt maakt het naar mijn inziens niet uit of ik dan meer van klassiek of gewoon rock houd. Onze smaken verschillen toch en dan maakt het niet uit of het A - B is of A - C.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zou lekker 2de hands een paar zuilen halen, voor 350 euro kan je heel wat moois kopen.

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Als je nog niet weet welk merk je specifiek wil, en beide speakers die je uitgezocht hebt niet kan beluisteren, dan is het niet wijs om deze blind te bestellen. Je zou dan beter naar een hi-fi winkel in de buurt kunnen gaan en gaan kijken welke speakers (passende bij jou budget) je bevallen. Dan krijg je wellicht een merk wat je niet had verwacht, maar dan weet je wel zeker dat je speakers hebben die bij jou muziekbeeld passen, en dit is súper persoonlijk.

Ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt. Ik was op zoek naar Quadral zuilspeakers en ben ooit een hi-fi occasion winkel binnengelopen en naar buiten gelopen met twee JBL high-end zuilspeakers.. Ja... JBL... Maar wel een fijne serie die bij mijn beeld en budget paste, ben er naar 2 jaar nog steeds ontzettend tevreden over, en ik heb verder een hékel aan alles jbl! :)

Succes! Luisteren = weten.

• L.C.A.1989
Eigenlijk is de grote conclusie dat ik gewoon met eigen oren moet gaan luisteren! Weten mensen goede hifi zaken in Utrecht en omstreken te noemen?
Weet niet goed waar ik moet gaan kijken en op mijn gemakje kan luisteren?
Pagina: 1