Windows 7 installeren op vertex 3 Max IOPS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Beste,

Ik heb vandaag mijn vertex 3 binnen gekregen, maar nu moet ik windows installeren.
Windows staat op dit moment op mijn HDD (Samsung spinpoint f3 103sj), en ik wil dus nu dat mijn vertex mijn bootschijfje wordt zodat mijn pc lekker snel loopt.

Mijn vragen:
a. Hoe installeer je het? (http://nl.hardware.info/r...-tune-je-ssd!-prefetching)
doe je dat op de volgende manier (nadat de pc uit is gezet)?
1) alles aansluiten, voeding -> stekkertje, sata3 stekkertje
2) HDD ontknoppelen van je pc.
3) pc aan, win 7 cd erin
4) lekker alle stapjes doorlopen en SSD selecteren als hij aangeeft, waar je windows 7 wil installeren

b. Moet ik dan mijn Mobo en Graka drivers ook op de SSD installeren?
c. Moet je ook nog vertex 3 firmware installen?
d. Ik hoorde en las dat je ook nog in de bios moet klooien? Hoe zit het daarmee?

Bedankt! :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Leuke workshop (in die link) maar ik mis, bijvoorbeeld, ook de optie om je pagefile gewoon uit te zetten of op een andere, mechanische, opslag te plaatsen?

Verder mis ik in je vraagstelling een aantal "eigen antwoorden" zoals wat je zelf al hebt onderzocht in het boekje van de fabrikant van je moederbord en/of de SSD wat er wel/niet in de BIOS moet gebeuren.

En het concept SSD moet je misschien ook even doornemen; tuurlijk "moet" je je drivers voor je moederbord en dergelijke installeren. Het is niet anders dan bij een gewone Windows-installatie alleen staat nu alles op een opslagmedium wat veel sneller is dan de gemiddelde mechanische HDD.

[ Voor 61% gewijzigd door MAX3400 op 04-05-2011 13:06 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:00:
Leuke workshop (in die link) maar ik mis, bijvoorbeeld, ook de optie om je pagefile gewoon uit te zetten of op een andere, mechanische, opslag te plaatsen?
huh? hoe bedoel je :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik bedoel: de link die je geeft is op zijn best incompleet maar lees ook mijn eerdere antwoord even. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b. Moet ik dan mijn Mobo en Graka drivers ook op de SSD installeren?
Waar anders :) Maar dit regeld de driver zelf. Je mag alleen kiesen waar je het uitpakt
c. Moet je ook nog vertex 3 firmware installen?
Firmware is al aanwezig in de SSD zelf en mocht er een nieuwe versie zijn kan je overwegen om te upgraden
d. Ik hoorde en las dat je ook nog in de bios moet klooien? Hoe zit het daarmee?
Nee dat hoeft niet. De SSD's van OCZ werken beter op Sata / IDE mode en dit zal je systeem nu wel ook al gebruiken. Voorheen kon je de drives alleen flashen (firmwareupgrade) in een AHCI omgeving echter is dit nu niet meer zo. AHCI gebruiken kan als je RAID wil toepassen en als je hiervoor de drivers hebt.

Mocht je meer info over OCZ SSD's willen hebben adviseer ik je eerst even dit forum door te spitten:

* Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BIOS op AHCI zetten en Windows schoon op je SSD installeren. Je SSD aansluiten op SATA0 poort zodat die C: wordt en niet je bestaande HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:17:
BIOS op AHCI zetten en Windows schoon op je SSD installeren. Je SSD aansluiten op SATA0 poort zodat die C: wordt en niet je bestaande HDD.
maar lars hierboven zegt dat dat niet meer hoeft :o :S
kan ik anders gewoon niet mn hdd eruit trekken?

JorneB geeft dit aan:
1) Backups maken indien noodzakelijk.
2) PC uitzetten en, belangrijk, stekker uit stopcontact halen.
3) SSD in de kast monteren, eventueel in de meegeleverde 3,5" bracket.
4) Kabeltjes aansluiten, hier is geen 'speciale' Sata-III kabel voor nodig.
5) Oude HDD's loskoppelen, zoals DarkJack al had aangegeven.
6) Kast dicht, stekker in stopcontact, en aanzetten.
7) In het BIOS de SATA-III mode wijzigen van IDE naar AHCI.
8.) Alvast de boot volgorde wijzigen naar:
- Optical drive
- OCZ SSD
- HDD
9) Opnieuw opstarten en Windows setup uitvoeren vanaf de DVD.
10) Nieuwe partitie aanmaken op de SSD, max grootte is 111GB.
11) Windows installeren op de partitie.
12) Eenmaal in Windows aangekomen je windows verkenner opstarten, de eigenschappen van de SSD opvragen, en verifiëren/wijzigen dat Windows de schijf niet comprimeerd en niet indexeerd.
13) Bij mij stond schijfdefragmentatie standaard al uit, mogelijk een gevolg van mijn Win7 Disc die inclusief Service Pack 1 installeerd.
14) Windows prestatie indexering uitvoeren, en aanschouwen dat nu de Primaire hard disk het best beoordeelde onderdeel in je systeem is.
15) Afsluiten, stroom eraf, en oude HDD's weer aansluiten.
16) Opstarten, backups terugzetten, software installeren, en dergelijke.

Is dat alles wat ik moet doen?

[ Voor 73% gewijzigd door Frozen op 04-05-2011 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
- (kon de edit-knop weer eens niet vinden)

[ Voor 75% gewijzigd door Frozen op 04-05-2011 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in IDE-emulatie modus draait, zal dat wel gevolgen hebben voor de snelheid. In benchmarks als CDM of AS SSD kun je dat duidelijk zien; de 4K random read met 32 queued I/O's is bij AHCI vele malen hoger dan bij IDE-emulatie modus. IDE kan maar één I/O tegelijk, AHCI kan tot 32 I/O's tegelijk. De meeste SSDs hebben 8 tot 10 kanalen en kunnen dus 8 tot 10 I/O's tegelijk verwerken. Dit geldt net name voor random read en veel minder voor random write (writes worden gebuffered).

Mijn lijstje:
1) BIOS instellen op AHCI
2) SSD aansluiten op SATA poort 0, HDD aansluiten op een andere poort
3) Vanaf je windows 7 dvd booten en installeren op je SSD

klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Okee dus ik sluit nu mijn pc af
Vervolgens ga ik naar de bios, dan moet ik zoeken naar ahci
dan druk ik op f10 (opslaan)
dan laat ik mn pc gewoon normaal booten?
dan sluit ik hem af, sluit ik die ssd aan op de sata poort 0, en de HDD op de sata poort 2 en de dvd op 4
dan pc aan, windows 7 cd erin, en dan gaat alles vanzelf? :)

of moet ik ook nog die boot volgorde gaan veranderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 04-05-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Je zet je PC uit
2) je sluit je nieuwe SSD aan op poort 0 van je chipset SATA poorten, je HDD op poort 1 of iets anders. Je DVD maakt niet uit.
3) je doet je PC aan
4) je gaat het BIOS in
5) zoekt naar SATA mode en stelt dit in op AHCI, save & exit
6) je doet de Windows DVD erin en boot hiervan
7) je installeert Windows op je SSD

Je moet dus niet met AHCI van je huidige HDD booten, dan krijg je waarschijnlijk een blauw scherm. Boot volgorde zou standaard goed moeten zijn met SSD op poort 0, maar kun je inderdaad ook controleren. Ik doe meestal:
1) CDROM (dvd)
2) SSD (waar je windows op zet)
3) disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
ok :) dan ga ik nu mn pc uitzetten en je stapjes volgen :) danku zeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de HDD toch los koppelen tijens de instalatie om zeker te zijn dat er een boot.ini / record op de SSD word geschreven. Ik heb nu namelijk al 4 keer gehad dat dat niet gebeurde met als gevolg dat als je Windows instaleerd en je koppeld vervolgens de HDD los > Noboot .....mssg: boot.ini is missing etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan geen kwaad je HDD inderdaad tijdens installatie af te koppelen en pas weer aan te sluiten als Windows volledig is geïnstalleerd op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 15:48:
Ik zou de HDD toch los koppelen tijens de instalatie om zeker te zijn dat er een boot.ini / record op de SSD word geschreven. Ik heb nu namelijk al 4 keer gehad dat dat niet gebeurde met als gevolg dat als je Windows instaleerd en je koppeld vervolgens de HDD los > Noboot .....mssg: boot.ini is missing etc
maakt het dan nog uit in welke poort de ssd zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ver ik weet niet maar je kan niet in IDE mode op de RAID poorten instaleren dacht ik zonder gebruik van de controler + driver te gaan maken. Voor Vista / Win7 lijkt het ook opgelost te zijn dat een Card reader een probleem met voordringen op drive letters veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:02:
Zo ver ik weet niet maar je kan niet in IDE mode op de RAID poorten instaleren dacht ik zonder gebruik van de controler + driver te gaan maken. Voor Vista / Win7 lijkt het ook opgelost te zijn dat een Card reader een probleem met voordringen op drive letters veroorzaakt.
ehhhh :s ik maak liever geen gebruik van raid, dan werkt trim niet meer :(, moet ik dan gewoon die HDD eruit trekken, in de bios naar AHCI of hoe dat ook heet schakelen, en de volgorde veranderen naar eerst via cd booten, en dan gewoon installen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het al geprobeerd. Als het niet zo is als jij het zecht zal die toch niet instaleren. Maar idd normale HDD los koppelen. BIOS >Sata Config > IDE /Sata mode....PC / Windows zal automatisch de CDROM aanspreken bij een niet gevonden OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:29:
Heb je het al geprobeerd. Als het niet zo is als jij het zecht zal die toch niet instaleren. Maar idd normale HDD los koppelen. BIOS >Sata Config > IDE /Sata mode....PC / Windows zal automatisch de CDROM aanspreken bij een niet gevonden OS
maar ik moet hem toch juist op AHCI zetten? of hoe dat ook heet?

Dus ik sluit die ssd aan (poort 0)
dan opstarten, bios -> sata config -> AHCI, en ook nog die dinges even veranderen van volgorde, opslaan en de pc gewoon verder het werk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBratwurst
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-03-2022
Gisteren mijn Vertex 3 binnen gehad en ik heb eerst even doorgenomen wat ik moest doen voor het installeren ervan. Zo ook dit topic. Maar nu loop ik toch tegen wat problemen aan.

9 van de 10 keer dat ik het geprobeerd heb geeft de setup van windows 7 aan dat windows niet op de schijf geïnstalleerd kan worden omdat hij niet opstartbaar is, zoiets. Maar die ene keer dat ie dat niet aangaf ging ie toch windows installeren. Na de eerste reboot kreeg ik de System Boot Failure melding. Bovendien was de schijf niet elke keer in m'n bios zichtbaar. In m'n huidige windows installatie die op m'n HD501 Spinpoint staat was de SSD wel elke keer zichtbaar.

Ik heb echt van alles geprobeerd: fora afstruinen, Secure Erase en opnieuw proberen, firmware updates meerdere malen, andere windows cd, heen en weer geklooi met sata kabeltjes, IDE en AHCI modes. Op dit moment heb ik 'm aan een maat van me meegegeven die gaat kijken of die hem op zijn pc wel aan de praat krijgt.

Maar intussen: Wie heeft voor mij de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FBratwurst schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:04:
Bovendien was de schijf niet elke keer in m'n bios zichtbaar.
Juist.. bekend probleem. Flashen met een andere PC of terugsturen en een SSD nemen die wel betrouwbaar is. De M4 en intel 320 zijn goede keuzes.

Je kan ook nog bios-spash screen aanzetten. Dat schijnt soms te helpen omdat het bios "te snel" is voor deze... snelle schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou Windows persoonlijk vanaf een (snelle) USB stick installeren.
Gebruik daar zelf een Corsair Voyager GT voor, Windows staat er letterlijk in 5 minuten compleet op. :D
(Heb dan ook wel op die stick alle drivers van mijn moederbord/chipset/vga/etc gemerged met de WIAK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 20:12:
Ik zou Windows persoonlijk vanaf een (snelle) USB stick installeren.
Dat heeft dus geen zin als de SSD de helft van de tijd niet word herkend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

note to self, hele topic lezen. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBratwurst
Dank voor de tips. @ Darkstone: als ik mijn SSD flash op een andere pc dan verhelpt dat het probleem toch niet dat mijn bios 'm niet elke keer ziet? Ik heb btw mijn mobo bios ook geflasht...

@ Derice: goeie tip, ga ik volgende poging wel proberen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FBratwurst schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:50:
Dank voor de tips. @ Darkstone: als ik mijn SSD flash op een andere pc dan verhelpt dat het probleem toch niet dat mijn bios 'm niet elke keer ziet? Ik heb btw mijn mobo bios ook geflasht...
Het kan het probleem verhelpen. Als het niet werkt, neem een andere SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBratwurst
SSD werkte op een andere pc wel goed. Tenminste, die kerel kon er wel windows op geïnstalleerd krijgen. Daarna in m'n eigen pc gestopt. Moest ik eerst bios resetten (bat. eruit), toen pas herkende mijn pc 'm. Kreeg windows gestart. Af en toe was pauzes. Opnieuw opstarten en opnieuw kreeg ik 'm weer niet te zien in mijn bios. Pakketje gaat mooi weer retout naar Alternate.

Oja... misschien handig om te weten. Ik heb een Asus M3N-HT Deluxe mobo.

[ Voor 9% gewijzigd door FBratwurst op 03-08-2011 15:31 ]

• FBratwurst
Tweede vertex 3 net binnen. Windows 7 64 bit net geïnstalleerd. Alles gaat nu prima. Moest alleen m'n bios handmatig resetten voordat m'n pc de nieuwe schijf herkende. Daarna geen problemen meer mee gehad. So far, so good!
Pagina: 1