Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet niet via telefoonlijn?

Pagina: 1
Acties:

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Sinds kort ben ik verhuisd naar een appartement in Amsterdam, veel groter helemaal top. Ik heb Internet plus TV (IPTV) van KPN. De experia box wilde ik aansluiten in mijn woonkamer, daar zag in een aansluiting zitten. Om tv te kijken moet de tv bedraad zijn aangesloten op de Experia box, daarnaast is mijn PCH A200 ook via UTP aangesloten op de Experia box.

Helaas krijgt mijn Experia Box geen internet signaal op de aansluiting in de woonkamer, in de meterkast echter wel. Dus ik bellen, de verhuurder stuurt iemand langs. Deze beste man vertelde mij dat de aansluiting in de woonkamer er alleen ligt voor telefonie, niet voor internet dus. Kan dit kloppen? Moet ik nu een splitter kopen om de aansluiting ook van internet te voorzien?

De meneer was de Nederlandse niet echt machtig om mij dit helder uit te leggen daarom vraag ik het hier. :) Via Google kan ik geen duidelijke informatie vinden over het splitsen van data en telefonie.

[ Voor 5% gewijzigd door Loev op 04-05-2011 12:04 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Loev schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:02:
Moet ik nu een splitter kopen om de aansluiting ook van internet te voorzien?
Neuh, je moet de verhuurder vragen deugdelijke bedrading te trekken....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Internet plus TV zegt me even niets, maar gezien de term Experia box ga ik er van uit dat je ADSL hebt/wil hebben?

Mijn Speedtouch 716v5 heb ik zonder splitter op mijn ISRA punt aangesloten (waar je telefoonsignaal binnenkomt in je huis). Volgens mij is de Experiabox een Speedtouch 780, en kan die dat ook.

Probeer eens een telefoonverlengkabel tussen je meterkast en Experia box te doen en kijk of het dan werkt? Of leg je Experia box gewoon in de meterkast en doe de rest via UTP.

Ik verwacht dat de telefoonkabel tussen de meterkast en de woonkamer gewoon ergens gebroken is....

Misschien ook niet onbelangrijk: had je dit abonnement al op je oude adres, en heb je het abonnement netjes meeverhuisd? Als je wel signaal hebt in je meterkast verwacht ik van wel.

[ Voor 22% gewijzigd door gwystyl op 04-05-2011 12:07 ]

• Loev
gwystyl schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:05:
Internet plus TV zegt me even niets, maar gezien de term Experia box ga ik er van uit dat je ADSL hebt/wil hebben?

Mijn Speedtouch 716v5 heb ik zonder splitter op mijn ISRA punt aangesloten (waar je telefoonsignaal binnenkomt in je huis). Volgens mij is de Experiabox een Speedtouch 780, en kan die dat ook.

Probeer eens een telefoonverlengkabel tussen je meterkast en Experia box te doen en kijk of het dan werkt? Of leg je Experia box gewoon in de meterkast en doe de rest via UTP
IPTV gaat via ADSL dat klopt. De Experia box heb ik nu ook aansloten op het punt waar de lijn binnen komt. (in de meterkast dus) Een UTP kabel van de meterkast naar de woonkamer leggen zie ik niet zitten, wil geen kabel dwars door mijn huis hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, hoe wil je het dan?

De modem moet om optimaal signaal (=snelheid en betrouwbaarheid) te hebben gewoon zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt staan, als dat niet naast je TV is moet je die afstand op een of andere manier overbruggen...

Sowieso, je hebt al een telefoonkabel dwars door je huis- die zou je kunnen vervangen met een Cat5E UTP en dan hoef je niets extras te boren oid.

Oslik blyat! Oslik!

• Loev
Dat is nu net mijn vraag :)
De modem moet om optimaal signaal (=snelheid en betrouwbaarheid) te hebben gewoon zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt staan, als dat niet naast je TV is moet je die afstand op een of andere manier overbruggen...

Sowieso, je hebt al een telefoonkabel dwars door je huis- die zou je kunnen vervangen met een Cat5E UTP en dan hoef je niets extras te boren oid.
Ik heb een inplug punt in de woon- en slaapkamer. Hier moet geen telefoonstekker in maar de connector. De kabel zit dus onder de vloer/in de muur. Ik begrijp nu dat de Experia box direct op het ISRA-punt moet zitten. Is het een idee om een switch te kopen en deze draadloos te laten verbinden met de Experia box?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Draadloos icm IPTV (of willekeurig welke toepassing die structureel flink bandbreedte vereist) is geen goed idee.

WiFi-n *kan* hoge bandbreedtes leveren, maar de maximumsnelheden waarmee geadverteerd worden zijn voor streaming veel minder interessant dan de minimumbandbreedtes, en daar kun je simpel over zijn: er is geen minimum :o
Hetzelfde geldt voor Powerplug-achtige oplossingen. In theorie kunnen ze geweldig zijn, maar er is een erg goede reden waarom KPN gestopt is met die dingen weggeven bij glasvezelaansluitingen...

Simpele stelregel: vaste toestellen verdienen vaste (bekabelde) verbindingen.

Het kost even moeite, maar dan heb je ook wat.

Oslik blyat! Oslik!

• Loev
dion_b schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:44:
Draadloos icm IPTV (of willekeurig welke toepassing die structureel flink bandbreedte vereist) is geen goed idee.

WiFi-n *kan* hoge bandbreedtes leveren, maar de maximumsnelheden waarmee geadverteerd worden zijn voor streaming veel minder interessant dan de minimumbandbreedtes, en daar kun je simpel over zijn: er is geen minimum :o
Hetzelfde geldt voor Powerplug-achtige oplossingen. In theorie kunnen ze geweldig zijn, maar er is een erg goede reden waarom KPN gestopt is met die dingen weggeven bij glasvezelaansluitingen...

Het kost even moeite, maar dan heb je ook wat.
Dat is mooi k*t. Dit zijn momenten dat een systeemplafond toch wel erg handig is :+
Op wiki vond ik nog dit:
Heeft de klant ADSL in combinatie met een telefoonverbinding, dan is het de bedoeling dat er eerst een splitter op het IS/RA-punt wordt aangesloten waar de klant de ADSL-modem en de telefoon of de NT1 kan aansluiten. Dit zorgt ervoor dat de ADSL-modem en de telefoon elkaar niet storen.
Weer iets geleerd vandaag :) Ik ga bedenken hoe ik dit kan oplossen... Bedankt!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Loev schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:41:
[...]
Dat is nu net mijn vraag :)
1. Experia box in de meterkast. Da's de enige goede plek
2. Cat5e of Cat6 Kabel(s) trekken naar vaste apparaten. Wegwerken achter de plint of met plakgootjes op de plint. Edit: of bovenop het plafond gooien inderdaad. :+
3. Telefonie kabel die doorloopt naar de telefoon aansluiting weer aan de 'tel' uitgang van de experiabox zodat je ook nog kunt bellen.
4. Evt. Laptop, telefoons e.d. draadloos.

Andere opties werken niet, nauwelijks, waardeloos, of minder mooi/goed.
Doe het gewoon goed, of doe het niet. Is mijn advies. Anders blijf je aan het prutsen.

dion_b heeft helemaal gelijk met zijn hele post en vooral met:
Edit, reactie op vorige post:
Gezien je vorige post lijk jij te denken dat je nog een normale analoge telefoonlijn hebt, waar ADSL bij wordt geleverd. Ik denk echter dat je ALLEEN adsl hebt en via VOIP belt. (omdat je een experiabox in gebruik hebt). In dit geval heb je helemaal niets met een splitter te maken en gaat de bedrading vanaf het IS/RA punt zonder een extra splitter zo je experiabox in.
Je experia box fungeert nu als VOIP modem en daarmee kan je bellen door een telefoon aan te sluiten op de 'tel' aansluiting ervan.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 04-05-2011 13:04 ]

Alles kan stuk.

• teigetjuh
  • Niet online
Heb je een analoge lijn? of loopt je telefonie ook over je experiabox?
Puur adsl komt over diezelfde twee draadjes je huis binnen, die ook verder lopen naar je woonkamer. Probeer eens of je je telefoon wel kan gebruiken in je woonkamer. Waarschijnlijk krijg je of geen kiestoon, of een hele slechte verbinding. In dat geval toch gaan klagen bij je verhuurder, of bij de gamma/karwei/praxis/hornbach/oid een rol stevige telefoniekabel halen en die zelf leggen.

Voor je splitter/modem is het namelijk een gewoon signaal op 2 draadjes en kan het door een normale telefonie-kabel. Zo doet kpn het namelijk door heel het land.

• Nielson
  • Laatst online: 22:29
Loev schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:52:
[...]
Op wiki vond ik nog dit:

[...]
Een splitter heb je alleen nodig als je nog echte analoge telefonie hebt, tegenwoordig is het veelal voip en sluit je je telefoon op je modem aan, en het modem rechtstreeks met een z'n kort mogelijk kabeltje zonder aftakkingen op de isra.

• Loev
teigetjuh schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:04:
Heb je een analoge lijn? of loopt je telefonie ook over je experiabox?
Puur adsl komt over diezelfde twee draadjes je huis binnen, die ook verder lopen naar je woonkamer. Probeer eens of je je telefoon wel kan gebruiken in je woonkamer. Waarschijnlijk krijg je of geen kiestoon, of een hele slechte verbinding. In dat geval toch gaan klagen bij je verhuurder, of bij de gamma/karwei/praxis/hornbach/oid een rol stevige telefoniekabel halen en die zelf leggen.

Voor je splitter/modem is het namelijk een gewoon signaal op 2 draadjes en kan het door een normale telefonie-kabel. Zo doet kpn het namelijk door heel het land.
Ik heb geen vaste telefoon die ik gebruik (doe alles met mobiel) dus kan dit helaas niet testen. Ik begrijp nu waarom het niet gaat werken dus ben ik langs de KPN winkel gegaan. Zij stelden mij de KPN Draadloze Verbindingsset voor. Draadloze verbinding via stopcontact, kost 65 euro.
Ik ga eerst wat ervaringen opzoeken voordat ik het koop.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Loev schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:32:
[...]

Ik heb geen vaste telefoon die ik gebruik (doe alles met mobiel) dus kan dit helaas niet testen. Ik begrijp nu waarom het niet gaat werken dus ben ik langs de KPN winkel gegaan. Zij stelden mij de KPN Draadloze Verbindingsset voor. Draadloze verbinding via stopcontact, kost 65 euro.
Ik ga eerst wat ervaringen opzoeken voordat ik het koop.
"Draadloze verbinding" is regelrechte misleiding. Het loopt absoluut over een draad, alleen in dit geval je stroomdraden. Zie m'n opmerking over KPN en Powerplug-meuk. Dit wil je gewoon niet... nog los van of het (stabiel) werkt verhoogt het je pingtijden.

Oslik blyat! Oslik!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Wanneer jij 2 stopcontacten op dezelfde groep hebt en beetje nette installatie dan werkt powerplug prima hoor, mits je een goede hebt. 60Mb/s is geen probleem doorgaans, en pingtijden zijn stuk beter dan via WiFi. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een cat5e geen goed idee is natuurlijk :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• remco_k

remco_k

Laat ik de spreuk van dion_b nog eens opnieuw quoten. Gewoon omdat het kan:
dion_b schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:44:
... en omdat er een goede gedachte en waarheid achterzit.

Alles kan stuk.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:43
Inderdaad. Het is eenmalig een hoop geouwehoer om het aan te leggen maar dan heb je er jaren plezier van :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jim423 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:58:
Wanneer jij 2 stopcontacten op dezelfde groep hebt en beetje nette installatie dan werkt powerplug prima hoor, mits je een goede hebt. 60Mb/s is geen probleem doorgaans, en pingtijden zijn stuk beter dan via WiFi. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een cat5e geen goed idee is natuurlijk :P
Inderdaad, want een goede Cat5 kabel werkt gewoon altijd, en die powerline dingen is altijd nog maar de vraag (hoewel ik er zelf redelijke ervaringen mee heb).

• Loev
remco_k schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:56:
Laat ik de spreuk van dion_b nog eens opnieuw quoten. Gewoon omdat het kan:

[...]

... en omdat er een goede gedachte en waarheid achterzit.
Ik ben het er helemaal mee eens en het liefst wil ik dit ook. Maar ik ga niet boren in een huurhuis zo simpel is het. En de plinten eruit er af trekken om de kabel daarlangs te laten lopen vind ik ook geen optie. De verkoper zei dat ik het 8 dagen mag testen en dat ga ik denk ik ook dan maar doen.
Werkt dit alles niet dan gaan we maar terug naar Digitenne. Interactieve TV had toch niet zoveel voordelen tozv Digitenne imho.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als er toch al een telefoonlijn ligt dan kunje daar toch gewoon een UTP kabels voor in de plek leggen. Die zijn amper dikker

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11 09:08
Als de electra een beetje deugdelijk aangelegd is, kan zo'n home-plug goed werken hoor. Ik heb zo'n ding naar zolder toe en ik kan volop downloaden en muziekstreamen zonder problemen. Moet ik wel bij opmerken dat ik niet in een heel oud huis woon.

Onder de grote rots, naast die kleine

• Loev
Terw_Dan schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:55:
Maar als er toch al een telefoonlijn ligt dan kunje daar toch gewoon een UTP kabels voor in de plek leggen. Die zijn amper dikker
Kabel eruit trekken en er een UTP kabel door het gat trekken dit moet kunnen, echter het is een huurhuis dus ik moet als ik eruit ga (zal binnen 2jaar hoop ik) weer de telefoonkabel terug leggen en daar voel ik weinig voor.
Crazyclaws schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 09:00:
Als de electra een beetje deugdelijk aangelegd is, kan zo'n home-plug goed werken hoor. Ik heb zo'n ding naar zolder toe en ik kan volop downloaden en muziekstreamen zonder problemen. Moet ik wel bij opmerken dat ik niet in een heel oud huis woon.
Het appartement is 4 jaar oud en de meterkast ziet er keurig uit. Ik ga het gewoon proberen, werkt het niet dan breng in het terug.

[ Voor 34% gewijzigd door Loev op 05-05-2011 13:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van gewoon de kabel langs de plinten te leggen. Kost geen drol, is makkelijk te doen en kan zeer makkelijk ongedaan gemaakt worden.

Verder hoezo "niet boren in huurhuis" :?

1) binnen redelijkheid hoort dit gewoon tot normaal gebruik van een huis. Tenzij nadrukkelijk in contract staat dat het niet mag, moet het kunnen.
2) in geval van twijfel kun je overeenstemming met verhuurder bereiken - als je het goed doet (met RJ45 contactdozen etc) verhoogt het zelfs de waarde van het huis :o

Oslik blyat! Oslik!

• remco_k

remco_k

Loev schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:54:

Kabel eruit trekken en er een UTP kabel door het gat trekken dit moet kunnen, echter het is een huurhuis dus ik moet als ik eruit ga (zal binnen 2jaar hoop ik) weer de telefoonkabel terug leggen en daar voel ik weinig voor.
Dat hoeft niet. Je kan die UTP kabel gewoon laten zitten.
Met die UTP kabel sluit je de telefoon aansluiting gewoon aan als je eruit gaat.

Alles kan stuk.

• Loev
Late reactie. Ik heb het KPN draadloos pakket geprobeerd maar het was geen succes. (ja, ik ben eigenwijs I know :P) Alle lampjes branden groen en toch kan de tv geen zenders vinden. Heb het zwikkie terug gebracht en keurig mijn geld terug gekregen. Bekabeling is de beste optie nu.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Loev schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 13:54:
[...]

Je kunt altijd de RJ45 stekkers erafknippen en er RJ11 stekkers opzetten. Dan heb je wat extra aders over, maar dat boeit natuurlijk weinig.

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 09:04
Loev schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:52:
Late reactie. Ik heb het KPN draadloos pakket geprobeerd maar het was geen succes. (ja, ik ben eigenwijs I know :P) Alle lampjes branden groen en toch kan de tv geen zenders vinden. Heb het zwikkie terug gebracht en keurig mijn geld terug gekregen. Bekabeling is de beste optie nu.
Euh, zoals je het nu zegt, dan zeg ik: je doet iets niet goed met je TV en dat gaat je met de beste bekabeling ook niet herstellen :P Als je letterlijk bedoelt, kan geen zenders vinden, als in "kan geen zenders vinden" dan doe je iets fundamenteel fout, want met IPTV worden er geen zenders gevonden, dat doet die STB voor je (Motorola) zonder jouw dat te melden. Je TV moet geen zenders zoeken, moet gewoon op externe/AV staan, HDMI of Scart, afhankelijk van de door jouw gekozen methode van verbinding tussen TV en STB.

Maargoed, interpretatie van woorden kan op vele manieren. Indien je bedoelde dat de STB fout xxx gaf of iets dergelijks (fout 11 of 12 doorgaans áls het aan die homeplug lag, óf het verkeerde netwerkpoortje van de Experia Box) dan heb je een goede conclusie getrokken :) Wellicht dus iets te snel geweest?

Ben geen voorstander van die dingen hoor, maar als ik het zo lees heeft het niet aan die dingen gelegen.

pepernooot

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je mag vrij veel in een huurhuis tegenwoordig, veel meer als vroeger. Als er gaten komen kun je die gewoon dichtsmeren als je weg gaat. Zelfs bij de Aldi hebben ze dat spul daarvoor tegenwoordig liggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Loev
Ik bedoel ook niet dat mijn TV geen zenders vindt maar de STB. (Was de naam vergeten) Het vreemde is dat hij wel een IP adres kreeg maar tijdens het ophalen van de elektronische tvgids bleef hij maar zoeken. Uren lang. Ik heb het draadloospakket terug gebracht om het binnen 8 dagen moest, anders kreeg ik mijn geld niet terug. Vanavond probeer ik het tijdelijk met een draad.
Marzman schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:11:
Je mag vrij veel in een huurhuis tegenwoordig, veel meer als vroeger. Als er gaten komen kun je die gewoon dichtsmeren als je weg gaat. Zelfs bij de Aldi hebben ze dat spul daarvoor tegenwoordig liggen.
Ik had de kabel moeten leggen voor het laminaat dan was er niks aan de hand geweest. Weer een les voor de toekomst.

[ Voor 30% gewijzigd door Loev op 25-05-2011 09:37 ]

• sus
  • Laatst online: 22:06

sus

is druk :+

Overigens kan het zijn dat die aansluiting in de woonkamer een oude telefoonaansluiting is, en dat bij een verbouwing van de woning de hoofdaansluiting naar de meterkast is verplaatst.

Ik had dat in mijn huis ook (oude huurwoning, nu koop), waarbij zowel de telefoon als CAI naar de meterkast zijn verplaatst.
Pagina: 1