Asus Crosshair IV Formula opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:36

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Sinds kort heb ik in plaats van een M4A89GTD Pro een Asus C4F. Nu liep ik in het begin al tegen een paar problemen aan; Na mn 1090T en Knigston RAM erin te hebben gezet opgestart. De buitenste 2 RAM sloten leken niet te werken en moest vaak resetten voordat ik eindelijk een keer in windows kwam.

Het rare is: De CPU LED springt aan tijdens de POST en blijft daar hangen. Dat zou dus aangeven dat er een probleem met de CPU is.
Ik heb toen de CPU (Athlon II X4 620) van mn broertje geprobeerd icm met zijn RAM (OCZ Platinum 1333MHZ 7-7-7) en het bord startte toen wel in 1 keer op en ook kon ik de buitenste 2 RAM sloten weer gebruiken. Ik dacht probleem opgelost.

Niet dus. Ik heb een tijdelijke CPU aangeschaft ter vervanging van mn 1090T en daarmee ging het in het begin prima, wel icm met OCZ Platinum en niet mn eigen RAM.

Maargoed gister heb ik voordat ik ging slapen +/- 3u LinX gedraait (= meer dan 50 runs op max mem) dus opzich was de PC zo stabiel als een huis. Alleen nu wil ik vanochtend weer opstarten en heb ik weer hetzelfde probleem ;(

Heb overigens bios 1902 oid erop staan, maar had de problemen ook al met bios nummer 1304

Hardware:
Athlon II X4 640 / 1090T
OCZ Platinum 1333 7-7-7 / OCZ Gold 1333 9-9-9 / Kingston HyperX LoVo 1600 9-9-9 (allemaal 2x2 GB)
Asus 5850
Corsair HX650W
Samsung Spinpoint 640 GB
HAF 932

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:20
Zet je timings handmatig voor de OCZ reepjes die ik ook gebruik is dat:
CL 7-7-7-20 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
Zet voltage op 1.65v
Als het nog niet wil kan je Commandrate op 2T zetten (als het niet nodig is niet doen van 1T is in principe beter).

Als dit nog niet werkt:

Het schijnt dat de 1090T memorycontrollers niet heel top te zijn. Je kunt de 'NB/CPU voltage' iets verhogen om te beginnen naar 1.15 tot max 1.3

Spread Spectrum for CPU and PCIe is uitschakelen

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Polster schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:01:
Zet je timings handmatig voor de OCZ reepjes die ik ook gebruik is dat:
CL 7-7-7-20 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
Zet voltage op 1.65v
Als het nog niet wil kan je Commandrate op 2T zetten (als het niet nodig is niet doen van 1T is in principe beter).

Als dit nog niet werkt:

Het schijnt dat de 1090T memorycontrollers niet heel top te zijn. Je kunt de 'NB/CPU voltage' iets verhogen om te beginnen naar 1.15 tot max 1.3

Spread Spectrum for CPU and PCIe is uitschakelen
Spread Spectrum en die zooi staat allemaal uit.
Had voor de zekerheid mem op 9-9-9-2T met de rest allemaal op auto gezet. CPU-NB voltage is ook iets opgehoogd, zonder enig effect.

Ik heb nu trouwens nog steeds die Athlon II 640 erin zitten hea, niet de 1090T.

Heb trouwens zojuist op miraculeuze wijze de pc weer weten op te starten. Eerst gewoon op beide sticks geporbeerd, maar dat werkte dus niet. Toen op de buitenste rode slot 1 stick -> werkte. Toen heb ik m meteen weer uitgezet en mn andere stick erbij geprikt en het werkte ook weer.

Het lijkt dus compleet random te zijn.

Heb ooit een keer iets gelezen over 'cold boot' problemen. Zou dit hieronder kunnen vallen of is dat wat anders?

[ Voor 18% gewijzigd door faust2016 op 04-05-2011 12:09 ]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Vandaag mn 1090T weer even erin gehad en na 2 uur aan geweest te zijn is de pc vastgelopen.
Daarna heb ik m met geen mogelijkheid meer aan kunnen krijgen behalve door er een andere CPU in te doen.
Als ie nu met deze CPU (das al de derde) nog steeds dezelfde problemen houdt, dan geef ik het echt op :p

Heb de voeding en GPU ook al uitgesloten..

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:20
Ok als je geheugen, processor en voeding al vervangen hebt dan is het Mobo de laatste verdachte.

Je kunt nog wel hulp zoeken op het Asus forum:
http://vip.asus.com/forum...V+Formula&SLanguage=en-us

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Poeh ben er eindelijk achter..

Het blijkt dat het mn CPU koeler was :')

Nadat ik een paar dagen zonder problemen op die Athlon X4 had gedraaid toch maar weer de 1090T even van stal gehaald.
Bij het in elkaar zetten had ik de vorige keer de schroeven mn TRUE wat losser gelaten, omdat het de ZOVEELSTE keer was dat ik van CPU wisselde. Toen ik net mn 1090T weer erin had had ik de schroeven helemaal vastgedraaid, want dat doe ik eigenlijk altijd (heeft ook altijd goed gewerkt).. Maar toen wou ie dus op geen manier bootten.

Daarna toch maar die schroeven iets losser gedraaid om te kijken of ie wel wou bootten dan.. En ja hoor, hij deed het gewoon weer.

Even aankijken of het probleem nu aanhoudt, of niet, maar ik er eigenlijk wel vanuit dat dit het was, want ik heb al zoveel geprobeerd :p.
Pagina: 1