• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:34

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hoi,

Wat ik jullie ga voorleggen heb ik ook al bij Nikon voorgelegd, maar is nog niet opgelost en het lukt me zelf ook nog niet mogelijke oorzaken van het probleem te elimineren.

Ik gebruik mijn Nikon D300 met 24-70 2.8 in burst-mode, autofocus aan op S-stand. Ik stel scherp op een bepaald punt, houd ontspanknop half ingedrukt, kadreer, wacht tot het fotoobject in beeld verschijnt en druk af (ontspanknop doordrukken). Af en toe stopt de camera dan na één, twee of drie foto's, wacht ruim een seconde en gaat weer verder in burst-mode. Het aantal foto's dat voor de stop wordt gemaakt varieert dus en het probleem laat zich lastig reproduceren. De camera heeft een scherpstelpunt gevonden en blijft dat houden (indicator in beeld blijft aan).

Uitgesloten:
- Andere geheugenkaarten;
- Buffer vol (bij eerste opname nog 17, na laatste nog > 10);
- Gebruik van extra scherpstelvergrendeling met knop op achterzijde;
- Firmware (bijgewerkt naar meest recente versie).

Omdat het probleem nog niet opgelost wil worden: is hier meer over bekend en wat zou ik nog kunnen proberen om oorzaken uit te sluiten?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Probeer het eens op manual focus, als daar het probleem nog steeds voordoet, kan je uitsluiten dat je camera qua focus problemen heeft om te locken. Als hij het alleen in AF-modes doet, dan vermoed ik dat je camera toch wat aan het zoeken is met focussen, ondanks de focusindicator.

Een van mijn vorige camera's had een slechte ontspanknop, waardoor hij af en toe contact verloor en ook niet door bleef afdrukken. Heb je een grip, zodat je het ook met de secundair ontspanknop kan proberen?

Enige wat je kan doen is dingen afvangen door het expliciet te testen, dus de dingen die ik hierboven noem en zo verder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zit er een verschil in het effect tussen RAW en JPG burst?

Life is not about specs, it is about joy!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

ik zou:

MF + RAW en JPG beiden testen,

Hoor je toevallig ook een "raar" soort "klik-klak" na die seconde??

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nomad schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 11:08:
Probeer het eens op manual focus, als daar het probleem nog steeds voordoet, kan je uitsluiten dat je camera qua focus problemen heeft om te locken. Als hij het alleen in AF-modes doet, dan vermoed ik dat je camera toch wat aan het zoeken is met focussen, ondanks de focusindicator.
Dat wordt even een uurtje testen. Vervelende is dat het echt bij vlagen gebeurt.
bartvl schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 11:31:
Zit er een verschil in het effect tussen RAW en JPG burst?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik fotogafeer uitsluitend in RAW. Welke invloed zou dit moeten hebben? Ik zou dat relateren aan het volraken van de buffer.
Pat-Juh schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 11:33:
Hoor je toevallig ook een "raar" soort "klik-klak" na die seconde??
Nee, ik hoor geen rare geluiden.

[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 04-05-2011 11:36 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 15:02
Kijk eens naar je ISO waarde, ik meen me te herinneren dat bij hogere ISO's en winig licht de burst langzamer wordt. Als je auto iso gebruikt wordt het gedrag dan inderdaad onvoorspelbaar.

(Ik neem aan dat je de voor de hand liggende zaken als bracketing, 14bits RAW en high noise etc hebt gecontroleerd)

[ Voor 24% gewijzigd door yzf1kr op 04-05-2011 12:07 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Luccus schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 11:35:

Dat durf ik niet te zeggen. Ik fotogafeer uitsluitend in RAW. Welke invloed zou dit moeten hebben? Ik zou dat relateren aan het volraken van de buffer.
kijk eens in het menu bij kwaliteit of je RAW niet op 14 bit staat, je zou eigenlijk sowieso niet de volle fps kunnen halen op 14 bit maar goed controle is nooit verkeerd.
[...]
Nee, ik hoor geen rare geluiden.
Dan is het vrijwel zeker niet je sluiter, ik had namelijk een soort gelijke situatie met me D70s toen deze aan het einde van zn latijn was, alleen bij bursts en niet bij singleshot.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
yzf1kr schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:05:
Kijk eens naar je ISO waarde, ik meen me te herinneren dat bij hogere ISO's en winig licht de burst langzamer wordt. Als je auto iso gebruikt wordt het gedrag dan inderdaad onvoorspelbaar.

(Ik neem aan dat je de voor de hand liggende zaken als bracketing, 14bits RAW en high noise etc hebt gecontroleerd)
ISO staat vast, gaat niet om situaties met weinig licht. Sowieso is het geen kwestie van langzame burst, maar van stoppen en verdergaan. Bracketing staat uit (goede suggestie wel!).
Pat-Juh schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:19:
[...]
kijk eens in het menu bij kwaliteit of je RAW niet op 14 bit staat, je zou eigenlijk sowieso niet de volle fps kunnen halen op 14 bit maar goed controle is nooit verkeerd.
Idem., is geen langzaam-issue.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Even wat voor de hand liggende zaken roepen

Is de geheugen kaart recentelijk nog in de camera geformatteerd?
  • Staat 'ie op CH?
  • Heb je AF op 1 single point staan? (onderste stand)
  • Hoe staat custom setting A2?
  • Hoe staat custom setting A5?
  • Hoe staat custom setting A9?
  • Hoe staat custom setting D4?
  • Hoe staat custom setting D5?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 21:24
Mijn D2H heeft dit ook wel eens, als ik hem op AF-S heb staan met focus priority. Als ik hem op Continuous AF + release mode/FPS rate heb staan is het geen probleem. Ik denk dus dat daar je fout ligt, je camera wil per se een focus lock hebben voordat hij een foto neemt.

I'm a photographer, not a terrorist

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook eens gaan testen met manual focus in die situatie.
Er is ergens een setting (ben even kwijt waar precies) waarbij je de priority op Focus of Shutter Release kan zetten.
Wellicht dat deze op Focus staat en daardoor geen foto maakt tijdens de burst omdat hij vindt dat de Focus niet ok is ?

Verwijderd

Dit probleem komt mij ook erg bekent voor op mijn D90.

bv laats mijn vriendin heeft scherpgesteld op een pluisbloem die ik in mijn hand heb.
Zij begint met de burst en ik blaas.

Maar hij schiet maar 1 foto stop en schiet er weer 2 stopt en zo voorts, heb dit 3 keer gedaan en alle 3 de keren hetzelfde resultaat. Toen ik de camera overnam en op een vast punt scherp gesteld en ook de burst deed ging hij wel goed.

Dan maar eens op mijn hand scherpstellen en tijdens de burst mijn hand naar achter bewegen, ja hoor 1 foto stop en daarna weer een paar. Het valt me ook op dat als ik mijn hand naar voor en naar achter haal hij geen foto's schiet en als ik dan net ff stil sta om de andere kant op te bewegen hij wel schiet. Ik had ook de kwaliteit op S basic gezet om zeker te weten dat hij door zou kunnen schieten.

Het lijkt mij dat het met de focus te maken heeft dat de camera ziet dat het focus punt in beweging is en gaat of wil gaan focussen.

Ook ik had de focus op S staan en de knop goed ingedrukt gehouden tijdens de burst.

Op manual focus doet hij dit niet dan blijft hij gewoon doorschieten tot ik zelf stop.

zeer vervelend omdat de instellingen goed lijken te staan. :X

EDIT//

Dit is de reactie van Nikon op dit probleem.
quote: Mail van Nikon
Het beschreven probleem is geen defect, maar een direct resultaat van de AF-S stand. In de AF-S stand is het niet mogelijk om te ontspannen als niet scherpgesteld is. Voor bewegende onderwerpen raden wij de AF-C stand aan. Raadpleeg ook bladzijde 54 van de D90 handleiding voor een uitgebreidere uitleg hierover.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2011 17:25 . Reden: Aanvulling Nikon. ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Wijnands schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:09:
Even wat voor de hand liggende zaken roepen

Is de geheugen kaart recentelijk nog in de camera geformatteerd?
Ja.
[list]
• Staat 'ie op CH?
• Heb je AF op 1 single point staan? (onderste stand)
Ja.
• Hoe staat custom setting A2?
Scherpstelling (gezien andere post: wijzigen in "Ontspannen"?) Edit: ff verder ge-RTFM'd en inderdaad voor "Ontspannen" gekozen.
• Hoe staat custom setting A5?
Ontspanknop/AF-ON. Edit: gewijzigd in AF-ON alleen. Eens zien of dat nog enige invloed heeft.
• Hoe staat custom setting A9?
ON
• Hoe staat custom setting D4?
7 bps
• Hoe staat custom setting D5?
100
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:39:
Dit is de reactie van Nikon op dit probleem.
[...]
Blabla Nikon... AF-C vind ik daarvoor té onbetrouwbaar werken, zeker bij composities met elementen op verschillende afstanden. Daarnaast: ik stel scherp op een punt en als ik focusvergrendeling toepas heeft de camera niks meer te herfocussen...
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:39:
Dan maar eens op mijn hand scherpstellen en tijdens de burst mijn hand naar achter bewegen, ja hoor 1 foto stop en daarna weer een paar. Het valt me ook op dat als ik mijn hand naar voor en naar achter haal hij geen foto's schiet en als ik dan net ff stil sta om de andere kant op te bewegen hij wel schiet. Ik had ook de kwaliteit op S basic gezet om zeker te weten dat hij door zou kunnen schieten.
De essentie van AF-S is toch juist dat het focuspunt gelocked blijft (zo lang je de ontspanknop niet loslaat)? Raar gedrag...

[ Voor 26% gewijzigd door Luke! op 04-05-2011 19:53 ]

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06-2025

[...]
De essentie van AF-S is toch juist dat het focuspunt gelocked blijft (zo lang je de ontspanknop niet loslaat)? Raar gedrag...
Lijkt me juist logisch gedrag, ik gebruik ook altijd AF-C zodra ik bursts wil schieten, je moet alleen zorgen dat je je focus punt steady houdt op het punt dat je scherp wilt hebben. Ik kan me eigenlijk ook geen situatie voorstellen waarin ik zou willen bursten op AF-S, meestal als je wilt bursten is het toch omdat er snelle bewegingen zijn (sport, kids etc.) waarvan je het juiste moment wilt pakken, in al die gevallen beweegt het onderwerp en heb je mijns inziens alleen maar voordeel uit het gebruik van AF-C.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Jay-P schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:17:
[...]
Ik kan me eigenlijk ook geen situatie voorstellen waarin ik zou willen bursten op AF-S, meestal als je wilt bursten is het toch omdat er snelle bewegingen zijn (sport, kids etc.) waarvan je het juiste moment wilt pakken, in al die gevallen beweegt het onderwerp en heb je mijns inziens alleen maar voordeel uit het gebruik van AF-C.
Vast kader waar het onderwerp doorheenrijdt. Daarom kan (en wil) ik controle hebben over waar het scherpstelpunt komt te liggen.

• Jay-P
Hmm, da's een goeie inderdaad. Even pre-focussen en dan omschakelen naar manual focus lijkt mij dan de beste oplossing, zo deed ik het altijd bij snelle sporten met mijn D70 met trage 70-210 nikkor lens. Andere optie zou een van de Dynamic focus modes zijn, al weet ik niet hoe succesvol dat zal zijn met hele snelle onderwerpen.

[edit]Trouwens, je kan meen ik toch ook gewoon de AF-S op shutter release priority zetten ???

[edit2] Setting A2 inderdaad, vreemd dat Nikon dat zelf niet als andere optie aangeeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Jay-P op 04-05-2011 20:41 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Could be, maar waarom doet AF-S niet dat wat het zou moeten doen? Single-focus en zo lang de scherpstelling vergrendeld blijft zou er niks moeten gebeuren.
@Edit: dat hadden we hierboven al opgemerkt inderdaad; hopelijk dit weekend even testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Luke! op 04-05-2011 20:52 ]

• Jay-P
Luccus schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:51:
Could be, maar waarom doet AF-S niet dat wat het zou moeten doen? Single-focus en zo lang de scherpstelling vergrendeld blijft zou er niks moeten gebeuren.
Misschien dat ik je verkeerd begrijp maar AF-S doet dan toch wat het zou moeten doen, de focus blijft gelockt zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt alleen zal die met de standaard settings alléén ontspannen als de focus op je geselecteerde punt goed is, ga je A2 op release priority zetten zal die altijd ontspannen, ook als de focus niet goed is. Volgens mij is dat precies wat je wilt.

Verwijderd

Dit klopt voor de 1e foto van de burst maar voor de 2e foto kijkt hij weer opnieuw of de focus scherp is en als dat niet zo is schiet hij dus niet.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Daar is de focus-lock-knop toch voor?

Verwijderd

Klopt maar je zou denken dat als je de ontspanknop ingedrukt hij ook gelocked is aangezien je single focus hebt.

Zeker opdat ik die knop ingesteld heb om alleen de belichting te locken
Pagina: 1