Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Internetverbinding meerdere vestigingen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment hebben wij op 7 lokaties een internet verbinding en doormiddel van VPN routers een VPN netwerk opgezet. Wij maken gebruik van een aantal epacity verbindingen die eruit gaan en de gebruikte VPN routers/firewalls worden niet langer ondersteund dus dienen ook vervangen te worden.

Van BBNED hebben wij nu een nieuwe aanbieding gehad voor een nieuw op te zetten VPN netwerk. Op alle lokaties krijgen we een IP-VPN verbinding en alleen op de hoofdlokatie een glasvezel verbinding met toegang naar het internet. Als backup nemen we een ADSL verbinding erbij op de hooftvestiging. Op deze manier hoeven we alleen op de hoofdvestiging een firewall te plaatsen wat het beheer vereenvoudigt.

Zijn er hier tweakers die ervaring met deze opzet hebben? Is het verstandig om alle kantoren die door heel Nederland staan met 1 verbinding naar het internet te leiden?

Ik hoor het graag.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 13:43
Even een snelle reactie, lijkt mij niet slim. Stel dat dat ene lijntje op z'n gat ligt gaat heel het bedrijf plat en anders slechts een vestiging. Is maar een ideetje :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het verstandig om alle kantoren die door heel Nederland staan met 1 verbinding naar het internet te leiden?
Ja en nee... Als de VPN-lijnen, pak m beet, 200Mbit zijn en het verwachte totale dataverkeer naar internet (via 1 knooppunt) is maar 10Mbit, dan kan dat... Maar als de lijnen 100Mbit zijn en normaal verstookt elk kantoor al 10Mbit internet, dan kom je totaal op 70Mbit (simpel gerekend) en ga je dus 70% van je VPN-bandbreedte opofferen voor internet.

Beetje zwart-wit; ongetwijfeld zal je met QoS en dergelijke veel kunnen verhelpen maar ik zie niet in waarom je alles zou willen routeren over die lijntjes.

Meten is weten dus zonder getallen van huidig verbruik van elk kantoor naar elk kantoor en naar het internet, kunnen we weinig nuttigs zeggen?

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 04-05-2011 23:14 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je maakt dan van je hoofdkantoor een single point of failure voor alle andere vestigingen. Geen idee of dat wenselijk is? Hoeft niet perse te zijn dat je glasvezel uitvalt, kan ook wat anders zijn waardoor je geen verbinding hebt, kan zo heel je bedrijf plat liggen als internet kritiek is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is niet ongebruikelijk om het zo in te regelen.. misschien is het handiger om internet toegang in de mpls/vpn wolk op te nemen geregeld door bbnet inclusief hoge beschikbaarheid, daarmee verplaats/verwijder je de spof.
Voor je HK locatie maakt het niet uit aangezien het verkeer hoe dan ook door je glas koppeling moet, sterker nog, deze wordt minder belast omdat de sub's niet meer via HK internetten.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2011 23:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is je huidige opzet?

Als je nu overal full-blown pc's hebt, dan heb je als nadeel dat elk dumpert filmpje wat iemand op een vestiging bekijkt de hoofdlijn belast (maar veel belangrijker) plus de vestigingslijn. Kan leuke effecten geven als er een interne mailing komt over een leuk youtube filmpje...
Of als meerdere mensen in 1 vestiging youtube filmpjes gaan bekijken en je normale bedrijfssoftware in de knoei komt omdat er te weinig bandbreedte over is.

Alles van 1 vestiging moet dan echt over 1 lijn gepropt worden (valt idd wel iets met QoS te regelen, maar wil je die additionele kosten erbij hebben?) waarna het inet verkeer van alle 8 vestigingen weer over 1 lijn moet.

Wil je additionele dingen doen op je inet (filtering / ISA-server ertussen) dan kan het handig zijn.
Heb je citrix/TS en wil je je inet verkeer binnen je sessies houden dan kan het ook handig zijn.

Maar wil je enkel simpel inet aan kunnen bieden dan kan je ook voor een alternatief gaan (deden wij altijd vroeger) je zet op de vestiging een goede router neer die fallback routes en meerdere lijnen aankan. Richt een fallback route in over je VPN en daarnaast leg je per vestiging gewoon het goedkoopste consumentenlijntje neer wat je kan vinden.
Het consumentenlijntje kost je niets, geen geld (in verhouding dan want geen SLA) en normaal gesproken geen bandbreedte voor je business werkzaamheden. Valt je consumentenlijntje uit dan heb je nog steeds je fallback via je dedicated line die je toch al had draaien.
En je geavanceerdere routers zijn een eenmalige aanschaf. Die gewoon af te schrijven is.

Consumenten inet lijntjes geven last time i checked iets van 20x more bang for the buck vergeleken met business inet lijntjes.

Als ik even uitga van 7 vestigingen a 20 euro extra consumentenlijntjes dan kost het 140 euro extra per maand terwijl het nergens mee stoort en je SPOF grotendeels uitgeschakeld is.

Als je business inet lijn uitvalt kan je in extrema zelfs met wat creatief routing werk nog steeds inet hebben via 1 van de 7 vestigingen terwijl je onderhand de SLA meepakt (vroeger meerdere keren meegemaakt)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben blij te horen dat het niet ongebruikelijk is om het zo in te regelen. Idee is om op de 6 vestigingen een 4/1 Mbit lijn neer te leggen. (Veel vestigingen liggen ook ongustig t.o.v. de wijkcentrale waardoor over koper sneller niet haalbaar is). Ieder nadeel heeft zijn voordeel want op deze manier kan 1 gebruiker dus ook niet de hele verbinding dicht trekken. Ik wil beginnen met een 20 Mbit glasvezel verbinding. Vertrouw ook wel een beetje op BBNED die deze opzet toch niet voor niets aanbieden. Ik ga uit dat zij goede ervaringen hiermee hebben. Wij hebben ook niet extreem veel VPN verkeer.

Op de glasvezel een goede SLA en een simpel ADSL lijntje over koper als backup lijn. (Mail ophalen is het belangrijkste bij ons, surfen is niet bedrijfs kritisch). Daarnaast lijkt het me verstandig een extra modem op voorraad te nemen, zodat hiermee razendsnel geschakeld kan worden.
Pagina: 1