Aardlek knalt er random uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 15:20
Na een weekend weg blijkt de aardlek eruit geknald te zijn. We hebben drie aardlek schakelaars en 8 groepen. Een paar weken later weer hetzelfde, vreemd genoeg in de nacht. Met enkel een vriezer, wekkerradio en wat lampen op deze groep vind ik het maar vreemd. Zit er dan ergens kortsluiting?
Zo ja, dan zou het vaker moeten gebeuren. De groepenkast is vernieuwd in 2008.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

aardlek is altijd iets van een kortsluiting met aarde, bij "normale" overbelasting zal deze niet springen
Vaak een lek in de tuin. toevallig alle paar de keren als het regende ?

[ Voor 42% gewijzigd door heuveltje op 03-05-2011 23:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mert kortsluiting gaat niet je aardlek maar de zekering er uit
je hebt een lek naar aarde, eerst in je natte ruimtes zoeken daar gaat het het eerste mis.
stekkerdoosje in de schuur bijv.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:07
Controleer alle stekkers en contactdozen!
Wij hebben afgelopen jaar gehad dat een stekker niet deugde en langzamerhand smolt. Wij begrepen niet waar de aardlek op reageerde totdat er een brandje was. ;)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:33
Zelf vorig jaar meegemaakt dat het daklood rond de afvoer van de ketel gescheurd was, en regenwater zo de print van de ketel in liep, was ook een aardig zoekertje (alles werkte nog prima verder).

Maar gezien de droogte zal dat het wel niet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 22:12
Je zou even kunnen meten of je spanning meet tussen N (blauw) en PE (groen/geel), op de groepen...

Of de Zi waarde meten, al moet je daar wel de spullen voor hebben.. Als de Zi waarde van PE (aarde) hoger is dan de fase, danwel Nul, dan vloeit spanning altijd eerder weg via PE.

Het kan overigens ook een verrotte aarlekschakelaar zijn, testknop aanwezig en doet het wel goed?
Om dat te ontdekken, kan je de de bewuste aardlek omwisselen met een andere uit die kast. Als het probleem zich dan verplaatst, ligt het eerder aan de aardlek schakelaar zelf, dan aan de groep(en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 21:44
Hier heb ik ook het zelfde probleem. 1 aardlek met 4 groepen.
de groep die de oorzaak was, is vervangen door een alamat (aardlekautomaat).
sinds dien geen problemen meer... (vaag, maarja het werkt nu weer perfect...)

bij mijn aardlek zit een test knop en die werkt ook nog ;). waarschijnlijk ging de aardlek er uit doordat de aardlek "sneller" is dan de groep zekering, of zoals Timothyw aangeeft

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Cobb schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 23:02:
Na een weekend weg blijkt de aardlek eruit geknald te zijn. We hebben drie aardlek schakelaars en 8 groepen. Een paar weken later weer hetzelfde, vreemd genoeg in de nacht. Met enkel een vriezer, wekkerradio en wat lampen op deze groep vind ik het maar vreemd. Zit er dan ergens kortsluiting?
Zo ja, dan zou het vaker moeten gebeuren. De groepenkast is vernieuwd in 2008.
Hangt die vriezer aan een geaard stopcontact en heeft hij zelf randaarde? En waar staat deze? Ik vermoed dat deze de bron is van het uitslaan van je aardlek.
Wat je kan proberen, is de vriezer zonder aarde aan te sluiten (via een ongeaard stekkerdoosje bijv.) en meten of er een spanning staat tussen randaarde van de vriezer en randaarde van een stopcontact. Als dat zo is, meet dan eens de stroom die er eventueel loopt. Als dit richting de 20mA gaat, is dat genoeg om je aardlek eruit te laten vliegen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:57

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Bij ons tript zo nu en dan de aardlek, als op een _andere_ groep een zware motor (blijkbaar met flinke stoor-puls) inschakelt. Meestal bij een twijfelend commando op de drukknop "aan -->nee, toch niet--> toch wel aan"

Misschien is jouw aardlek "trigger-happy" op dat soort zaken.

Situatie bij ons, waarbij aardlek1 reageert op de zware verbruiker:

groepenkast---|---> krachtgroep  --> zware verbruiker
              |---> aardlek 1 --> groep1+2
              |---> aardlek 2 --> groep3+4

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
De vriezer zit nu op een ongeaard stopcontact. Water kan het zo niet zijn, dus moet er ergens iets niet meer lekker zitten. Op deze groep zit niet een geaard contact, lekstroom lijkt dan ook onwaarschijnlijk. @timothyw, t'is een nieuw groepenkasr. De aardlek is een soort schhuifje, geen porseleoen zekering met een testkmop.

[ Voor 21% gewijzigd door Cobb op 04-05-2011 07:47 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

deepbass909 schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:06:
[...]

Hangt die vriezer aan een geaard stopcontact en heeft hij zelf randaarde? En waar staat deze? Ik vermoed dat deze de bron is van het uitslaan van je aardlek.
Wat je kan proberen, is de vriezer zonder aarde aan te sluiten (via een ongeaard stekkerdoosje bijv.) en meten of er een spanning staat tussen randaarde van de vriezer en randaarde van een stopcontact. Als dat zo is, meet dan eens de stroom die er eventueel loopt. Als dit richting de 20mA gaat, is dat genoeg om je aardlek eruit te laten vliegen.
Mja vertel er dan ook even bij dat het dan ook wel eens gevaarlijk kan zijn om de vriezer en de aarde van de vriezer aan te raken. het hoeft niet perse naar je randaarde te lekken maar kan ook via andere punten in huis afvloeien

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Cobb schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 07:26:
De vriezer zit nu op een ongeaard stopcontact. Water kan het zo niet zijn, dus moet er ergens iets niet meer lekker zitten. Op deze groep zit niet een geaard contact, lekstroom lijkt dan ook onwaarschijnlijk. @timothyw, t'is een nieuw groepenkasr. De aardlek is een soort schhuifje, geen porseleoen zekering met een testkmop.
Je hebt niet geen geaard stopcontact nodig om stroom te lekken naar aarde.
Als jij je vinger in het juiste gaatje van het stopcontact steekt (geaard of niet), dan lek je ook naar aarde. Ik wil je alleen met klem vragen dat niet te testen omdat de kans bestaat dat je daarna niet meer hier kan posten. :P
lekstroom lijkt dan ook onwaarschijnlijk
Dan zou de aardlek er ook niet uitslaan, dus een lekstroom is er wel degelijk.

Je zult moeten gaan uitsluiten. B.v. door de vriezer (met een verlengkabel) aan te sluiten op een andere groep die achter een andere aardlek zit. Als het probleem meeverhuist, heb je je boosdoener. Verhuist het probleem niet mee, moet je verder zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 04-05-2011 12:04 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:39
Misschien heb je hier ook nog wat aan :)
[Elektra] Aardlekschakelaar knalt willekeurig eruit

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
T'is een beetje lastig te testen. Het is pas twee maal gebeurd met een tussenpoos van 2 weken. Ik wacht een derde maal af en dan ga ik uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

heuveltje schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 23:04:
..aardlek is altijd iets van een kortsluiting met aarde..
Ik kom het ook wel eens tegen met lekstromen van veel geschakelde voedingen op 1 groep.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

DukeBox schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:42:
[...]

Ik kom het ook wel eens tegen met lekstromen van veel geschakelde voedingen op 1 groep.
Dat kan zijn, maar er zal toch echt iets van stroom weg moeten lekken naar aarde voordat de aardlek afslaat. Geschakelde voeding, koelkast, motor of TV. De oorzaak blijft hetzelfde. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet ook de optie open houden dat je gewoon een defecte aardlek hebt. Toen we hier in ons mooie huisje gingen wonen hadden we ook altijd last dat bij onweer hoe ver weg dan ook altijd de aardlek eruit vloog, uiteindelijk bleek het de aardlek schakelaar zelf te zijn, die was een beetje overgevoelig voor piekjes op het net.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:24
Wat je ook nog zou kunnen proberen is de tussen de aarde in je groepenkast even een ampere meter hangen , die aardlek schiet er normaal uit bij 40 miliampere vaak valt er als een apparaat niet helemaal lekker is wel een lichte stroom te meten van bv 10 mA op die manier kan je door stekkers uit het stopcontact te halen kijken waar deze lek vandaan komt, en meestal is het zo dat dat apparaat de boosdpener is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

Wat dus betekend dat je je randaarde eerst moet onderbreken alvoren je kunt meten. Klinkt bij mij in de oren als een potentieel risico als er juist op dat moment iets ergs misgaat. Sterker nog; als er al wat mis was, dan werd dat tot de onderbreking "opgelost" doordat er een stroom naar aarde liep waarmee het potentiaal van de buitenkant van b.v. de vriezer gewoon op 0 werd gehouden.
Maar nu onderbreek je (even) de aardleiding en staat ineens de buitenkant van diezelfde vriezer onder spanning... Tezamen met ALLE andere apparaten in huis die aan RA hangen, met hun metalen behuizing.
Ik weet het niet hoor of dit zo'n slim idee is.

Daarbij het lek -hoeft- niet perse via de randaarde te lopen. Maar gewoon, via aarde. Daar waar je op staat. :P
Daar weer bij: mocht er 40mA of voor mijn part 10A door de aardleiding lopen, dat is voor een aardlek beveiliging geen enkele reden om af te slaan. Omdat de aardlek beveiliging niet kijkt naar de RA.
Maargoed, met je idee zou je een potentiele boosdoener op het spoor kunnen komen. Maar zekerheden dat en hoe en wat, die heb je niet. En goed uitkijken wat je doet en niets aanraken met je vingertjes. Tenzij je van een (s)gokje houdt.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 05-05-2011 23:31 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zoals ook al door anderen gezegd, randaarde en de aardlekschakelaar zijn twee aparte dingen.

Randaarde zorgt dat geaarde apparaten die door een defect onder spanning komen te staan, die spanning af kunnen voeren naar aarde, in plaats van naar de argeloze gebruiker die het apparaat aanraakt.

De aardlekschakelaar vergelijkt de stroom die de installatie ingaat met de stroom die terugkomt. Zit daar een verschil tussen dan lekt er ergens in de installatie stroom weg. Dat kan via een randaarde, maar ook via een persoon, een water- / cv-leiding, etc.

Mijn ouders hebben jaren geleden ook last gehad van een aardlekschakelaar die op schijnbaar willekeurige momenten doorsloeg. Uiteindelijk bleek dat de transformator met ingebouwde timer van de tuinverlichting te zijn. Elke keer als de ingebouwde timer de tuinverlichting inschakelde, sloeg de aardlek door.

Hier in huis heb ik een keer gehad dat na bezoek van een loodgieter een stekkerdoos was verplaatst in het washok, die lag pal onder de afvoer. Vervolgens lekte er afvoerwater van de wasmachine (nogmaals bedankt meneer de loodgieter) in de stekkerdoos. Water maakte contact tussen fase / nul en aarde, aardlekschakelaar eruit dus. Maar lastig te vinden, want de stekkerdoos was niet zeiknat, er zat water binnenin.

Verder is het vrij eenvoudig om te testen waar het probleem vandaan komt, ook zonder exotische en potentieel gevaarlijke dingen als de aarding loshalen om er een stroommeter tussen te hangen (zot idee trouwens, stel dat er een apparaat is dat echt 220V op de randaarde gooit, dan ram je dus meer dan 16A door je stroommeter heen voordat de groep automaat / aardlek ingrijpt).
Schakel 3 van de 4 groepen achter de aardlek in kwestie uit, en probeer alle apparaten op die ene groep. Een vriezer / koelkast kun je op invriezen zetten of even de deur open laten om hem te dwingen om in te schakelen. Herhaal dit voor alle groepen achter de aardlek waar het om gaat en hopelijk vind je de oorzaak.
Als dit niet werkt kun je na gaan denken over uitgebreidere / ingewikkelder testen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
mischien dat mijn point-of-view totaal verkeerd is zoals hier boven vermeld wordt, maar ben ik benieuwd waarom omdat:

Zoals vermeld wordt heeft de aardlekschakelaar en aarde opzich niks met elkaar te maken, omdat er inderdaad een potentiaal verschil zit in de toevoerende stroom en de terugkomende stroom, ergens dus stroomverlies.
waarbij de aardlek alleen uitslaat als dit verschil groter is dan 40mA.
dit verschil kan alleen optreden als het ergens kan wegvloeien, dan wel via een menselijk of dierlijk persoon, dan wel via de aardleiding (PE) danwel via vocht.

vanuitgaande van de TS, slaat de aardlek uit niet bij het aanraken van een bepaald apparaat, dus is het aanemlijk dat het via de PE of via vocht wegvloeit. als daarbij een Amperé meter tussen de aardleiding wordt gehangen zal er bij een goedwerkende aardlekschakelaar nooit meer dan 40mA over de aardleiding lopen.
een korte onderbreking van de aarde zou hooguit kunnen leiden tot een verhoogde stroom op de aarde omdat de stroom niet kan wegvloeien, maar bij het opnieuw aansluiten van de aarde zou deze er dan gelijk weer uit slaan.
op deze manier zou je wel wat kunnen meten als de stroom weg zou vloeien via de aarde, al is dit niet het geval dan is het waarschijnlijk een vocht probleem.

en als aarde zoals hierboven vermeld wordt 'gevaarlijk' zou kunnen zijn, dan zou het ook zeer gevaarlijk zijn om een geaard apparaat de metalen buiten kant aan te raken, en bijvoorbeeld de CV leiding / radiator, die namelijk ook allemaal aan aarde hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32

Tomatoman

Fulltime prutser

Zit er op de groep(en) met de problematische aardlek iets wat in een vochtige ruimte of buiten is aangesloten? Dan zou je erop kunnen letten of je een verband ziet met vocht (regen, sproei-installatie, lang en heet douchen).

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

_trickster_ schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:30:
mischien dat mijn point-of-view totaal verkeerd is zoals hier boven vermeld wordt, maar ben ik benieuwd waarom omdat:

Zoals vermeld wordt heeft de aardlekschakelaar en aarde opzich niks met elkaar te maken, omdat er inderdaad een potentiaal verschil zit in de toevoerende stroom en de terugkomende stroom, ergens dus stroomverlies.
waarbij de aardlek alleen uitslaat als dit verschil groter is dan 40mA.
dit verschil kan alleen optreden als het ergens kan wegvloeien, dan wel via een menselijk of dierlijk persoon, dan wel via de aardleiding (PE) danwel via vocht.
Wat is nu je vraag dan hierover?
vanuitgaande van de TS, slaat de aardlek uit niet bij het aanraken van een bepaald apparaat, dus is het aanemlijk dat het via de PE of via vocht wegvloeit. als daarbij een Amperé meter tussen de aardleiding wordt gehangen zal er bij een goedwerkende aardlekschakelaar nooit meer dan 40mA over de aardleiding lopen als je die als mens aanraakt.
Daarnaast zijn er meerdere groepen in meterkasten met meerdere aardlek schakelaars. Dat is een optelsom. Daar weer naast zijn lang niet altijd alle groepen met een aardlek schakelaar beveiligd.
Incorrect. Je gaat er nu vanuit dat het potentieel van de aardleiding alleen gevoed kan worden door een probleem in een apparaat. B.v. De fase tegen de buitenkant. Niets is minder waar. Veel electrische apparaten en met name die met schakelende voedingen leven een heel eigen leven en kunnen een verbazingwekkend hoog potentiaal op hun kast (en dus aarde) zetten, waar ook nog best wel eng hoge stromen kunnen gaan lopen, zonder dat de aardlek uitslaat.
Dan is er b.v. ook nog de CAI leiding, die maar al te vaak een ander aardpotentiaal heeft. Ik raak in ieder geval niet graag gelijkertijd b.v. randaarde aan en de mantel van de CAI. Niet alleen hier in huis, maar op heel veel plekken. Waar ik mee wil zeggen: er gebeurd veel meer op de aardleiding dan je nu schetst. De kans dat er constant (vele malen) meer dan 40mA overheen loopt is wat mij betreft in grote getalen aanwezig, al heb ik dat nooit gecontroleerd. Maar de theorie geeft daar eigenlijk al antwoord op.
een korte onderbreking van de aarde zou hooguit kunnen leiden tot een verhoogde stroom op de aarde omdat de stroom niet kan wegvloeien, maar bij het opnieuw aansluiten van de aarde zou deze er dan gelijk weer uit slaan.
Het is verhoogde spanning omdat het circuit onderbroken wordt, niet stroom. Stroom is er pas als er een circuit is. Dus als je de aarde zelf beetpakt. En dan ben je, door de hogere spanning, sneller de 'sjaak' omdat daarmee ook evenredig de lopende stroom hoger wordt.
op deze manier zou je wel wat kunnen meten als de stroom weg zou vloeien via de aarde, al is dit niet het geval dan is het waarschijnlijk een vocht probleem.
en als aarde zoals hierboven vermeld wordt 'gevaarlijk' zou kunnen zijn, dan zou het ook zeer gevaarlijk zijn om een geaard apparaat de metalen buiten kant aan te raken, en bijvoorbeeld de CV leiding / radiator, die namelijk ook allemaal aan aarde hangen.
Juist omdat de apparaten geaard zijn is het geheel ongevaarlijk om de buitenkant aan te raken. Immers, een aangesloten aardleiding zorgt ervoor dat de stroom af wordt gevoerd en het potentiaal (voltage dus) van alle geaarde apparaten 0v blijft.
... Totdat jij in de meterkast de aardleiding onderbreekt. En dat is daarom gevaarlijk om dat inderdaad vanaf dat moment alles wat geaard is, onder spanning kan komen te staan, omdat de functie van de aardleiding teniet is gedaan. Het is nu niet de beveiliger, maar de potentiele killer geworden.

Zeker omdat er nu kennelijk een probleem is bij de TS is het in het bijzonder dus af te raden om de aardleiding in de meterkast (al dan niet tijdelijk) te onderbreken. Het is simpelweg gevaarlijk.

Als je het dan echt wilt testen, klem je eerst de meetklemmen van je multimeter goed vast, je verzekerd jezelf ervan dat de meter minstens 16A aankan en dat hij ook in die stand staat en dán pas onderbreek je de aardleiding tussen de 2 klemmen. Op deze manier wordt de aardleiding niet onderbroken, maar omgeleid via je multimeter.
Eenmaal gemeten, maak je de aardleiding weer in orde voordat je de multimeter losmaakt.
Als je <1.0 Ampere hebt gemeten (hangt van multimeter af), zet je de meter nu naar een kleinere schaal (mA) en herhaalt de methode hierboven.
Maar wat je ook doet; onderbreek niet zomaar de aardleiding.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Het is inderdaad een verkeerde manier dat ik er naar gekeken heb, gelukkig zijn er meer mensen die mee denken. en bedankt voor de uitgebreide uitleg.

maar zoals @remko_k al aangeeft zou je op die manier zonder onderbreking evenuteel kunnen meten.

[ Voor 8% gewijzigd door _trickster_ op 07-05-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik ben eruit. Gisteren klapte alles eruit maar kon ik de aardlek niet resetten. Het bleek de vaatwasser te zijn, gelukkig nog binnen de garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bijna altijd de natte apparaten/ruimtesm, maar goed dat je hebt gevonden het kan een bitch zijn om te vinden soms

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Achteraf had ik het eerder moeten weten. Een paar maanden! geleden rook ie namelijk een beetje verdacht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Even een kick.......Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Alleen niet random, maar elke avond om exact 19:35uur.
Deze week al 4x achter elkaar. Maar daarvoor al enkele maanden 1 of 2x in de week. Of soms ook een paar weken niet. Maar als het gebeurd, dan altijd op het zelfde tijdstip. Het weer lijkt geen factor te zijn.

Het betreft een huurwoning uit de jaren 40 (2 onder 1 kap en 3blokken op het buurtje) met een relatief gedateerde stroomvoorziening. We hebben een meterkast met 1 aardlek automaat en 4x 16A zekeringen voor 3 slaapkamers, zolder, badkamer, WC, woonkamer, garage, keuken, bijkeuken, en nog een berging bij de bijkeuken aan)

Eerst denk je dat de aardlek eruit vliegt door de vele apparaten die aangesloten zijn op het stroomnet(en dat zijn er ook nogal wat) dus dan druk je de schakelaar weer op z'n plaats en vergeet het vervolgens weer.
Totdat het begint op te vallen dat het vaak in de avond is en eigenlijk ook altijd op het zelfde tijdstip. Dus alle tijdschakelaars verwijderd (3 stuks voor buitenverlichting) Maar de volgende dag gaat de aardlek er om 19:35uur net zo hard weer uit. Dus dan ook maar de droger, wasmachine, alle afstandsbediende stopcontacten en verdeeldozen achter de tv's en computers eruit gehaald.......Wederom zonder resultaat.

Dan blijven er 2 vriezers, een koelkast en een CV thermostaat over(welke overigens op handmatig staat)
Ik zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen om het te voorkomen.
Ik verdenk dan ook iemand anders op de buurt ervan, dat ie een grote spanningspiek veroorzaakt op dat tijdstip(d.m.v. een schakelklok), want wanneer onze overbuurjongen aan het lassen is in zijn garage, dan flikkeren bij ons in huis de lampen. Maar nog nooit is daardoor de aardlek eruit gevlogen. Is dat überhaupt mogelijk, zonder dat bij deze persoon zelf de aardlek eruit vliegt?

Deze week de woningbouw vereniging maar even bellen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Schuurverlichting die inschakeld als het donker wordt ofzo

Hell mischien wordt je wel afgetapt. een tijdje geleden hoir ook iemand met een gedeelde meterkast waar creatief in aangelegd was

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 09-04-2012 20:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Alle automatische schakelaars en stekkerdozen zijn verwijderd. Voor de rest zijn alle stopcontacten in de garage leeg.
En je begint idd. vreemde gedachten te krijgen bij dit soort vage dingen. Misschien heeft de buurjongen van een blok verder wel een wietplantage op zolder oid. >:) ;)

[ Voor 41% gewijzigd door kendo op 09-04-2012 20:44 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50
Buitenlamp die aangaat om 19:35 en last heeft van vocht?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Of juist iets dat uitgaat.. (wissel relais met vocht er in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Er zijn naast de tuinverlichting geen zaken die via tijd geschakeld worden. De buitenlamp aan de muur gaat handmatig, en om 19:35uur staat deze nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gaan er zaken lichtgeschakeld ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05 23:23

SA007

Moderator Tweaking
Erm, hoe oud is de aardlek?
Ze worden meestal gevoeliger als ze ouder worden en dan kan iets wat schakelt ergens anders wel invloed hebben op je aardlekschakelaar.

Misschien zit je aardlek wel heel dicht bij zijn schakelpunt (door verouderde kabels etc) en heeft ie net dat tikje nodig om uit te schakelen.

Het lijkt mij in ieder geval verstandig om er iemand bij te halen die kan meten wat je aan lekstroom hebt en opsporen waar het vandaan komt, het kan bijv zijn dat een buitenkabel kapot is of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Toevallig pas geleden een mechanische afzuiging geïnstalleerd die automatisch inschakelt op bepaalde tijden? Die willen nog wel eens een lekstroom hebben (ik meen dat dat te maken heeft met de aansturing van de gelijkstroom motoren die er tegenwoordig vaak inzitten).
Die lekstroom op zich is normaal niet hoog genoeg om de aardlek te activeren, tenzij je aardlek aan de gevoelige kant is of je nog meer apparaten hebt die een lekstroom hebben.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Er zijn verder geen dingen die automatisch aanslaan of uitgaan, behalve de vriezers en de koelkast. Maar die slaan meerdere keren per dag aan en uit. Maar de stroom valt maar 1x per dag uit om precies 19:35uur.

Voor de rest zijn er recentelijk ook geen nieuwe apparaten geplaatst oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Denk niet dat het er iets mee te maken kan hebben.. maar is dat niet toevallig het schakel moment tussen hoog en laag tarief ?

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 10-04-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:10

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je zou de komende 4 avonden telkens 3 groepen kunnen uitschakelen. Als het dan weer in totaal 3x gebeurt, weet je in welke groep het zit, of wanneer het 4x gebeurt dat het iets is wat niet in jou groepen hangt. Maar zul je net zien dat het dan een keer niet voorkomt :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Moderne aardlekschakelaars (per groep) reageren al op 30 mA. Ze zijn bedoeld om bij aanraking van 230 V uit te schakelen, ongeacht van wel of niet geaarde stopcontacten. Je vermeldt dat er maar eentje zit, dus gok ik dat hij een veel hogere aanspreekwaarde heeft, die bij de wat oudere installaties 0,5 A is/was. Deze hadden een volledig ander doel, nl. een oplossing voor een wat moelijk haalbare minimum aardingsweerstand. Deze had in tegenstelling tot bovengenoemde wel enkel zin voor de apparaten aangesloten op geaarde stopcontacten. De aanspreekwaarde kan ook in de orde van 300 mA zijn. Misschien handig om die waarde even te vermelden.
Overschrijding van dergelijk stromen is van heel andere orde dan enkel maar een lekstroompje. Dit in combinatie met dat exacte tijdstip. Ik vind dat heel cruciaal, er komen dan gedachten op van steeds op dat tijdstip iets (door een schakelklok) inschakelen waarbij door een of andere knoeier de aarde als nul is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De moderne aardlekschakelaar hebben 2 criteria;
- bij een verschilstroom tussen fase en nul van 15 mA mag de aardlek NIET uitschakelen en
- bij een verschilstroom van 30 mA MOET de aardlek uitschakelen, uitschakeltijd is maximaal 200 mS.

Zo staat het in de normering vermeld, en het kan inderdaad van buitenaf komen.

Als er al een kleine verschilstroom loopt is dat kleine inschakelpiekje van buitenaf, de denkbeeldige druppel die de emmer laat overlopen.

Een gerenomeerde Elektra installateur heeft een installatietester waarmee kan worden bepaalt of de aardlek nog aan de normering voldoet EN of er al een kleine foutsroom in de installatie aanwezig is.
Aletrnatief is groepen opsplitsen en verdelen over meerdere aardlekschakelaars, zo kan de foutstroom over meerdere aardleks worden verdeeld en is ongewenst uitschakelen niet meer aanwezig.

Dit is naar mijn bescheiden menig de oplossing in dit soort moeilijke Aardlek zaken.
Doe dit al 35 jaar ................. ik word echt oud bedenk ik mij nu. :'(

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Uitstekende aanvulling op mijn bijdrage.
Die installatiewijziging zou heel zinvol zijn, geen misverstanden daarover, maar het geeft geen antwoord op de vraag die op dit moment overheerst en dat is de oorzaak: "Hoe kan dit?". Waarschijnlijk nog een oudere aardlek met een veel hogere aanspreekwaarde en dat exacte tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb nu de groep van de garage uitgeschakeld, eens zien wat er straks gaat gebeuren.
Mocht ik er niet achter komen welke groep de problemen veroorzaakt, dan zal er idd. het een en ander doorgemeten moeten worden.

Ik blijf het tijdstip erg vreemd vinden, willekeurig uitvallen kan allerlei oorzaken hebben. Maar uitvallen op een vast tijdstip, zonder tijdgeschakelde elementen, is een stuk lastiger te verklaren.

De aardlek schakelaar is een Schupa NFI 40.030.2

Un= 220V
In = 40A
I^n = 0,03A

[ Voor 9% gewijzigd door kendo op 10-04-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een 30 mA-exemplaar dus, wat betekent dat de oorzaak toch een simpel lekstroompje kan zijn, iets meer dan 15 mA kan al voldoende zijn. Maakt het probleem toch een heel klein beetje minder moeilijk. Erg ongebruikelijk overigens zo eentje voor de hele installatie.

Verder, even zoekend op Google vond ik dit:
http://www.klusidee.nl/Forum/about12035.html. Ik ben zelf alleen maar theoreticus, geen praktijkman, maar iemand beweert daar dat dit type aardlekschakelaar sterk verouderd is en lees maar, met de reden erbij.
keur0000 zegt dat wel te zijn, misschien kan hij dat zo even vertellen of dit waar is (of niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Misschien vergezocht maar hoe laat gaat de straat verlichting aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
tlpeter schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:45:
Misschien vergezocht maar hoe laat gaat de straat verlichting aan?
Over 35 minuten weet ik het :P ;)

Ik geloof best dat de aardlek verouderd is, maar ten tijde van de bouw, of liever de restauratie zo'n 30jaar geleden, was het waarschijnlijk meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Straatverlichting gaat op een verschuivend tijdstip aan, om deze tijd van het jaar aanmerkelijk later dan 19.35 uur.

Ook 35 jaar geleden was het niet gebruikelijk om een gevoelige schakelaar (30 mA) voor de hele installatie te plaatsen. Ook toen al plaatste men die uitsluitend per groep. De reden hiervan was dat men niet wou dat door een kleinigheid het hele huis in het donker kwam te zitten. En doorgaans had de wasmachinegroep hier ook problemen mee. Wel gebruikelijk voor het hele huis was het zware type van 0.5 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 19:41
Misschien een ander idee van aanpak.

Heb het hier ook zo eens gehad maar toen sprong de aardlek er op random tijd tussenuit. Niet zo leuk als je een weekend weg bent geweest.
Ik heb het toen gevonden door met de Fluke over alle zekeringen te gaan meten.
Dus voor de veiligheid eerst de hoofdzekering af. Dan 1 voor 1 alle zekeringen uitgezet. Fluke in de Ohm stand de waarde naar de aarde gelezen bij elke kring.
Bij de kring naar de keuken was het bingo. Daar 1 voor 1 alle stekkers uit het stopcontact en uiteindelijk op het koffiezet ding terecht gekomen. Koffiezet opengemaakt en ja water tegen het element en de aansluitingen. Gekuist en gedroogd en hij doet het nog steeds prima na al die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:16:
Straatverlichting gaat op een verschuivend tijdstip aan, om deze tijd van het jaar aanmerkelijk later dan 19.35 uur.

Ook 35 jaar geleden was het niet gebruikelijk om een gevoelige schakelaar (30 mA) voor de hele installatie te plaatsen. Ook toen al plaatste men die uitsluitend per groep. De reden hiervan was dat men niet wou dat door een kleinigheid het hele huis in het donker kwam te zitten. En doorgaans had de wasmachinegroep hier ook problemen mee. Wel gebruikelijk voor het hele huis was het zware type van 0.5 A.
Vanaf 1975 was juist het heel gebruikelijk om het hele huis op 0.03A te zetten met als uitzondering de wasmachine (0,5A nattegroep). Stond ook zo beschreven in NEN1010. Vanaf opleveringen na 1996 mogen er nog maar maximaal 4 groepen achter een aardlek, is 0,5A niet meer toegestaan en moeten er minimaal 2 aardlekschakelaars zijn (bij 2 of meer groepen) zodat je niet direct in het donker komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., dan vergiste ik me enigszins in de jaartallen en zal ongetwijfeld het toen nog gebruikelijk zijn geweest.

Zoiets als dat koffiezetapparaat zou een goede tip zijn, ware het niet dat het hier steeds exact hetzelfde tijdstip is. Moet dus wel iets met een schakelklok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Nou er is dus niets gebeurd vanavond. Dus de groep voor de garage er weer even op, en morgen weer even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inmiddels zijn we drie dagen verder, ben je ondertussen iets wijzer geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ja en nee......Het probleem lijkt zich te voor te doen in de bijkeuken. Daar staan een vriezer, een koelvries combinatie, een droger, een wasmachine, de CV ketel en een magnetron.

De CV zit normaal in het zelfde stopcontact als de wasmachine. Maar wanneer ik de wasmachine eruit haal dan blijft de aardlek aan. En wanneer ik de wasmachine in een stopcontact verderop druk, dan blijft de aardlek ook gewoon aan. Het lijkt dus een stopcontact te zijn dat gedeeld wordt met de CV. Maar het vreemde is dat de hele bijkeuken gewoon 1 groep is, alle stopcontacten zijn gewoon doorgelust.
Wel is dat gedeelde stopcontact het eerste in een rij van 6 dubbele stopcontacten direct na de centraaldoos.

Vanavond druk ik de wasmachine weer even in het stopcontact waar ook de CV in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, dit is een paar berichten eerder al meerdere keren aangeroerd. De hele bijkeuken zit op één groep en die groep inclusief de wasmachine is beveiligd door de aardlekschakelaar van de hele installatie van 30 mA. Die is voor een wasmachine gewoon te gevoelig. Gewoon toeval dat hij op een ander stopcontact er wel in blijft. De wasmachine hoort gewoon op een groep te zitten met een zwaardere aardlek.

Wat merkwaardig blijft, is het steeds weer het exacte tijdstip. Heel raar, maar het kan net de spreekwoordelijke druppel zijn die het evenwicht verstoort. Zoals ook door iemand in dit topic al werd geopperd, zo'n heel klein beetje evenwichtsverstoring zou zelfs kunnen plaats vinden door het op dat tijdstip inschakelen van iets in de buurt.

Als dit uiteindelijk de juiste diagnose is, komt allereerst de vraag hoe dit kan.
Het antwoord is, dat aardlekstromen een heel grillig verloop kunnen hebben en dat lekstromen in de directe omgeving elkaar kunnen beïnvloeden. Niet extreem veel, maar wel net genoeg om over en weer de balans te kunnen verstoren.

Vervolgens, als dit de oorzaak is (onder dat voorbehoud), hoe is dit dan op te lossen?
Eigenlijk is daar maar één antwoord op, of eigenlijk twee opties. De eenvoudigste daarvan is de groepen splitsen en voor de groep waar de wasmachine op zit een zwaardere aardlek nemen. Tweede is de fraaiste maar veel duurder, voor elke groep een nieuwe aardlek van 30 mA, behalve voor de wasmachinegroep waar je net als bij optie 1 die zwaardere neemt.

Achteraf bezien blijkt dit niet in overeenstemming te zijn met de nieuwere NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Maar zowel de wasmachine, droger en magnetron zijn niet in werking wanneer de aardlek eruit knalt. En wanneer alles wel een keer tegelijk aan staat, dan gebeurt er gewoon niets met de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet in werking, maar zit dan op dat tijdstip de stekker ook niet in het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Draai de stekker van de wasmachine maar eens om.
Dus zo dat de linker pin aan de rechterkant komt en omgekeerd.

De wasmachine zal iets lek hebben naar de aarde en door de nul en fase te verwissel heb je kans de de lek nu dichter bij de nul komt wat geen probleem geeft.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de wasmachine geen probleem geeft op een andere wandcontact doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit kan inderdaad ook meespelen. Goede opmerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
We gaan het zien straks.......... En ja de stekker zit dan wel in het stopcontact, maar het gaat natuurlijk om die lekstroom in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 13:15
Iets wat ik nog niet gelezen heb: De CV pomp? Bij mij gaat deze elke dag om ongeveer hetzelfde tijdstip heel even draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Voordat hier een hele discussie over zwaardere aardlekschakelaars ontstaat;

Het toepassen van een aardlek groter/hoger als 30mA is conform de oude en de huidige NEN1010 voorschriften NIET toegestaan.

Dit ook met een grote reden en wel:
Bij 30mA foutstroom komt de spanning op de behuizing van de toestellen nooit boven de 25V, en levert geen noemenswaardige gevaren op.
Bij een 100mA aardlek en hoger is dit dus minimaal 75V en DODELIJK !!

Dus hou op met het advies: neem een zwaardere aardlek !!

En voor dat jullie beginnen, ben zelf Hoofdinspecteur en gelijk aan de ARBO dienst.
Techneut schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:40:
Tja, dit is een paar berichten eerder al meerdere keren aangeroerd. De hele bijkeuken zit op één groep en die groep inclusief de wasmachine is beveiligd door de aardlekschakelaar van de hele installatie van 30 mA. Die is voor een wasmachine gewoon te gevoelig. Gewoon toeval dat hij op een ander stopcontact er wel in blijft. De wasmachine hoort gewoon op een groep te zitten met een zwaardere aardlek.

Wat merkwaardig blijft, is het steeds weer het exacte tijdstip. Heel raar, maar het kan net de spreekwoordelijke druppel zijn die het evenwicht verstoort. Zoals ook door iemand in dit topic al werd geopperd, zo'n heel klein beetje evenwichtsverstoring zou zelfs kunnen plaats vinden door het op dat tijdstip inschakelen van iets in de buurt.

Als dit uiteindelijk de juiste diagnose is, komt allereerst de vraag hoe dit kan.
Het antwoord is, dat aardlekstromen een heel grillig verloop kunnen hebben en dat lekstromen in de directe omgeving elkaar kunnen beïnvloeden. Niet extreem veel, maar wel net genoeg om over en weer de balans te kunnen verstoren.

Vervolgens, als dit de oorzaak is (onder dat voorbehoud), hoe is dit dan op te lossen?
Eigenlijk is daar maar één antwoord op, of eigenlijk twee opties. De eenvoudigste daarvan is de groepen splitsen en voor de groep waar de wasmachine op zit een zwaardere aardlek nemen. Tweede is de fraaiste maar veel duurder, voor elke groep een nieuwe aardlek van 30 mA, behalve voor de wasmachinegroep waar je net als bij optie 1 die zwaardere neemt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Verder blijf ik bij het advies om er een specialist bij te halen, iemand met een megger. Hiermee meet je de isolatiewaarde van toestellen na met 500V DC. Dan kan je de oorzaak achterhalen, of in ieder geval de boosdoener.
Mijn verdenkingen gaan uit naar de CV pomp en wasmachine. (water+elektra ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
keur0000 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:46:

Het toepassen van een aardlek groter/hoger als 30mA is conform de oude en de huidige NEN1010 voorschriften NIET toegestaan.
.......
[...]
Is één maar bij, verder heb je gelijk. Namelijk een wasmachine kan in volstrekt gezonde toestand toch al hogere aardlekstromen hebben. Daarom is die ervan uitgezonderd.
Bedenk dat een wasmachine geaard moet zijn, zodat bij een aarsluiting sowieso de zekering er uitvliegt.
Ik ben zelf geen praktijkman, alleen theoreticus en de aktuele versie van NEN1010 is me niet volledig bekend, daardoor ook niet of een 100 mA- of 300 mA exemplaar voor die dan groep wel mag. Corrigeer me als ik me vergis, maar ik meen begrepen te hebben van wel. Indien niet, dan zou het betekenen dat de wasmachine op een aparte groep moet zonder aardlek.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 14-04-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

keur0000 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:46:

Dit ook met een grote reden en wel:
Bij 30mA foutstroom komt de spanning op de behuizing van de toestellen nooit boven de 25V, en levert geen noemenswaardige gevaren op.
Bij een 100mA aardlek en hoger is dit dus minimaal 75V en DODELIJK !!

Dus hou op met het advies: neem een zwaardere aardlek !!

En voor dat jullie beginnen, ben zelf Hoofdinspecteur en gelijk aan de ARBO dienst.

[...]
En waar is die berekening van 25 volt gebaseerd hoofdinspecteur ?

Als er fase op een metalen deel van bezuing die niet is geaard zal vaak rond dat rond de 220 volt tov aarde zijn geen 25 geen 75.

Als ik het zo lees ga je dan uit van een belastng van 833 ohm in de aardleiding. mag dat dan wel ?
dan gebruik je veel te dunne aardleidingen namelijk zeker geen 2,5mm2

Als het apparaat fatsoenlijk is geaard zal er 0 spanningsverschil optreden tov aarde. hoeveel verschilstrrom je ook hebt

Mischien helpt het ook even als je uitlegt waarvan je hoofdinspecteur bent, Politie ? Pindacontroleafdeling ?

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 14-04-2012 20:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:39
En wat dacht je van iedere willekeurige behuizing van een PC (aangesloten op een ongeaard WCD). Daar staat de helft van de netspanning op, ~115V AC (ten opzichte van de aarde).

[ Voor 8% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-04-2012 20:29 . Reden: Aanvulling ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:03:
[...]

Is één maar bij, verder heb je gelijk. Namelijk een wasmachine kan in volstrekt gezonde toestand toch al hogere aardlekstromen hebben. Daarom is die ervan uitgezonderd.
Bedenk dat een wasmachine geaard moet zijn, zodat bij een aarsluiting sowieso de zekering er uitvliegt.
Ik ben zelf geen praktijkman, alleen theoreticus en de aktuele versie van NEN1010 is me niet volledig bekend, daardoor ook niet of een 100 mA- of 300 mA exemplaar voor die dan groep wel mag. Corrigeer me als ik me vergis, maar ik meen begrepen te hebben van wel. Indien niet, dan zou het betekenen dat de wasmachine op een aparte groep moet zonder aardlek.
Volgens de huidige NEN1010 mag er alleen nog maar 30mA gebruikt worden.
Vroeger mocht 500mA ook voor de natte groep maar dat is een term die niet meer bestaat. De aardweerstand (aardpen + kabels) moest dan 100 ohm of minder zijn zodat de spanning niet boven de 50v uit kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat die waarden betreft, ik herinner me uit m'n studietijd bij die 0,5 A een max, aardingsweerstand van 84 ohm, wat max. in 42 V resulteerde, de maximum spanning die voor mensen continu toegestaan was. En dat later i.p.v. die max. spanning van 42 V het accent op max. stroom kwam te liggen, zijnde 30 mA.

Ik weet dat er inmiddels het een en ander is veranderd aan de voorschriften, ik heb echter geen zin om enkel en alleen om op de hoogte te blijven aldoor maar de nieuwste NEN1010 te kopen. Als de huidige voorschriften zo luiden, zal voor de wasmachine-aansluiting wegens het genoemde bezwaar dan toch die uitzondering moeten blijven bestaan, d.w.z. niet achter een aardlek van 30 mA plaatsen, maar enkel aarden. Of hebben de nieuwste wasmachines door toepassing van betere isolatie van de natte delen dat bezwaar niet meer? In elk geval hebben de wat oudere machines die beperkingen wel. En ik wed nooit, maar ik vermoed heel sterk dat dit bij het hier besproken probleem parten speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Alleen aarden, dus zonder aardlek (ALS) is niet meer toegestaan volgens NEN1010.
Vroeger mocht dit wel maar dan moest de aardverspreidingsweerstand extreem laag zijn.
Nu moet alles achter een 30mA ALS. Een discussie punt is nog de koelkast die misschien in de toekomst zonder ALS mag (nu nog niet).

Oude aardverspreidingsweerstand was <=100ohm omdat NEN1010 uitgaat dat alles tot 50V a.c. een veilige spanning is. (Of dat ook zo is laat ik even in het midden.) De nieuwe norm voor een verplichte 30mA ALS is <=166ohm.
Dus ga nooit een zwaardere ALS plaatsen of een ALS weglaten. Het mag niet volgende de huidige norm en de aardverspreidingsweerstand zal na alle waarschijnlijkheid veel te hoog zijn waarmee gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Er is gisteren geen trigger geweest. Probleem is dat ik gisteren alles weer als van ouds had aangesloten.

Er is nu 3 dagen achter elkaar een uitval geweest() en 3 dagen geen(waarvan 1 met de zelfde configuratie als de uitvaldagen)
Ik ga het iig. de komende week nog even goed in de gaten houden, en kijken of ik een patroon kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En dat voorstel van Part om de stekker even om te draaien?
Als het dan wel steeds weer optreedt en bij de stekker zoals je hem nu hebt nooit, dan heb je de veroorzaker te pakken.

Edit:
Even een tip daarbij, blijf op hetzelfde stopcontact en markeer tijdelijk even één van de beide zijden van de stekker.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 15-04-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Zal ik even doen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

De aardlek in jouw installatie is van het oude type AC, dit houd dus in dat als je onder spanning komt te staan door een defecte PC voeding, de aardlek niet zal uitschakelen. Het is maar dat je het weet.

Verder een linkje met uitleg over jouw type aardlek en de bekende problemen;
http://vwz-amsterdam.nl/c...roddels21.htm&beri_id=679

Trouwens, ons bedrijf zit in Waddinxveen, mocht je iemand zoeken. DM me maar bij verdere vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Sinds de 13e is er geen uitval meer geweest. De stekkers zitten allemaal zoals ze ook zaten bij mijn eerste post.........blijft erg vreemd!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En ook, met name die van de wasmachine, de stekker een poosje andersom geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
23 april vloog weer de aardlek eruit alsook op 24 april, allebei de keren om 19:35uur. Maar nu al 3 dagen niet meer. De eerste week hebben we de stekker om de dag anders ingeplugd.(maar wel in het zelfde stopcontact)

Ik ga de woningbouwvereniging maar eens inschakelen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door kendo op 28-04-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vrees dat die woningbouwvereniging er weinig aan kan doen, ik denk eerder dat de fout in de wasmachine zit. Daarom adviseerde ik je ook om de stekker te markeren en op hetzelfde stopcontact te blijven. Een ander stopcontact is helemaal niet relevant en zou alleen maar de test verminken omdat daar fase en nul misschien net andersom zitten. Ik gaf dat advies om vast te stellen in welke stand van de stekker het uitschakelen wel of niet optreedt. Dit omdat ik vermoed dat je met een randgeval hebt te maken. Ik bedoel hiermee het volgende:

Tegenwoordig zijn de 30 mA aardlekschakelaars bij nieuwbouw en renovatie verplicht, maar destijds werd de wasmachinegroep hiervan uitgesloten omdat een spontane lekstroom van om en nabij de 30 mA door de vochtigheid heel gewoon was. Het geaarde stopcontact moest de verplichte veiligheid bieden, met de toen geldende strengere eisen m.b.t. aardingsweerstand. En als die niet gehaald kon worden dan mocht voor de hele installatie een aarlekschakelaar van 500 mA worden geplaatst.

Met dat de isolatiematerialen en -technieken verbeterden verviel de noodzaak van die uitzondering en veranderden dientengevolge ook de voorschriften. Maar door die voortdurende vochtigheid is de kans helemaal niet denkbeeldig dat de overgevoeligheid toch weer gaat optreden. Denk ook aan geleidelijke vervuiling in combinatie met die vochtigheid. Een lekstroom van 30 mA is maar heel gering en de doorsnee aardlekschakelaar spreekt al aan op een veel lagere waarde.
Welnu, zo'n lekstroom kan best aan één kant van het electrische circuit domineren, zodat het verschil kan maken hoe de stekker in het stopcontact zit. Een goede schoonmaakbeurt doet misschien wonderen.
Maar hoe dan ook, ingeval van in de ene stand van de stekker wel en in de andere nooit, is het zeker waar je de fout moet zoeken. Een vakman kan met de isolatiemeter dit daarna in een oogwenk bevestigen en ook vaststellen of het lek mogelijk toch ernstig is of niet.

Blijft het merkwaardige verschijnsel van het vaste tijdstip. Je geeft pertinent aan dat bij jou niets op een klokje zit op dat tijdstip. Dan moet het wel haast iets bij je in de buurt zijn wat ook "op het randje zit" en op dat tijdstip in- of uitschakelt. Aardstromen kunnen elkaar namelijk beïnvloeden, d.w.z. mee- of tegenwerken. Heb je daarover al eens geïnformeerd bij je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 13:15
Wasmachine check: haal de stekker eruit tenzij je 'm gebruikt.

Op de klok: je CV-pomp. *elke* dag slaat deze voor korte tijd aan. En laat nu het opstarten van de pomp het meeste stroom vragen. Met inductieve lading :)

Mogelijkheid: alle apparaten op de aardlekgroep zijn een beetje gaar: blikseminslag doet dat bijvoorbeeld. Nog een mogelijkheid: ergens zit er iets mis in je bedrading: loopt water in een lichtpunt oid. Zo heb ik een knallende aardlek als ik mijn ganglicht monteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:18
Ziten de buren soms op de zelfde aardpen? ( misschien wel via de waterleiding)
Of zit jij op de aardpen van de buren? (misschien wel via de waterleiding)
Heb je eigenlijk wel een aardpen?
Vragen, vragen, vragen

Advies van een electriciën: Bel een installateur al dan niet via de verhuurder en laat de boel nakijken.

Leuk dat er hier allemaal mensen zijn die het beter weten maar die aardlek is er niet voor niets en behoort gewoon goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op maandag 30 april 2012 @ 00:33:
Ziten de buren soms op de zelfde aardpen? ( misschien wel via de waterleiding)
Of zit jij op de aardpen van de buren? (misschien wel via de waterleiding)
Heb je eigenlijk wel een aardpen?
Vragen, vragen, vragen

Advies van een electriciën: Bel een installateur al dan niet via de verhuurder en laat de boel nakijken.

Leuk dat er hier allemaal mensen zijn die het beter weten maar die aardlek is er niet voor niets en behoort gewoon goed te werken.
je aardpen heeft technisch helemaal niets met je aardlekschakelaar te maken. waarom moet de aardpen in een keet uitmaken ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
fish schreef op maandag 30 april 2012 @ 00:40:
[...]

je aardpen heeft technisch helemaal niets met je aardlekschakelaar te maken. waarom moet de aardpen in een keet uitmaken ?
Waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Omdat een aarlekschakelaar kijkt naar het verschil tussen fase en nul. is dat meer dan 30mA dan klapt die er uit

Dat de stroom ergens heen moet lekken wil niet zeggen dat dat per definitie via je eigen fysieke aardleiding afvloeit.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Dat snap ik maar als de aarding van de installatie niet in orde is kun je hele vreemde dingen krijgen.

Uiteindelijk kun je hier nog lang of kort over filosoferen maar ik denk dat een "leek" zoals de ts er niet uit gaat komen dus blijf ik bij mijn eerste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:22
@Techneut in woningbouw moeten tegenwoordig alle groepen achter een aardlek en deze mag nooit groter dan 30mA zijn.
Ook wasmachine groepen moeten tegenwoordig.

De 300mA variant is voor 3 fasen groepen in de industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@jhbc
Met het advies is niets mis.

Maar dat aardpen gebeuren is behoorlijk irrelevant. Die is om lekken op te potentieel op te vangen of in oudere instalaties zonder aardlek om te voorkomen dat er spanning tov aarde op een behuiuzing komt te staan. maar dan moet het lek er dus eerst zijn. dat lek is je probleem niet je pen. ook als heb de meest gore slechte paarse hoogohmige kutaarding, zolang er geen lekage is klapt je aardlek er gewoon niet uit. (of je aardlek is gewoon stuk natuurlijk. gezien de gezette tijd zal dat het probleem nie zo gauw ziijn.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 30 april 2012 @ 01:04:
[...]

@Techneut in woningbouw moeten tegenwoordig alle groepen achter een aardlek en deze mag nooit groter dan 30mA zijn.
Ook wasmachine groepen moeten tegenwoordig.
.............
Het tegendeel beweerde ik ook helemaal niet en al helemaal niet in mijn laatste bericht. Ik gaf alleen zijdeliings weer waarom vroeger de wasmachinegroep uitgezonderd werd, namelijk dat wasmachines toen vaak spontaan een lekstroom van meer dan die 30 mA gingen vertonen zonder dat er sprake was van een defect. En vervolgens dat het niet denkbeeldig is dat heel geleidelijk, mede door vervuiling, de gevoeligheid voor lekstromen toch weer toeneemt. Mijn adviezen waren er op gericht om door het een en ander uit te proberen dat vast te stellen.
Met de installatie hoeft er dus niets aan de hand te zijn. Blijft echter het merkwaardige verschijnsel van dat vaste tijdstip. Daar zou beslist de verklaring van moeten worden uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:22
jbhc schreef op maandag 30 april 2012 @ 00:53:
Dat snap ik maar als de aarding van de installatie niet in orde is kun je hele vreemde dingen krijgen.

Uiteindelijk kun je hier nog lang of kort over filosoferen maar ik denk dat een "leek" zoals de ts er niet uit gaat komen dus blijf ik bij mijn eerste advies.
Aarding doet er niet toe. Want je kan een aarlekschakelaar toepassen op groepen zonder aarde op de stopcontacten.
Dit is bijvoorbeeld bij mijn ouders nog het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Een aantal weken geleden is er een nieuwe aardlekschakelaar gemonteerd door de woningbouwvereniging(installatiebedrijf) Sindsdien is er geen uitval meer geweest. De oude schakelaar lijkt dus toch de oorzaak te zijn geweest. Althans de oorzaak dat de stroom uitviel. De lekstroom zal waarschijnlijk nog steeds wel aanwezig zijn, alleen wordt de aardlek nu niet meer zo snel getriggerd.
Het tijdelement bij het uitvallen, heb ik echter nooit kunnen achterhalen.

Nog even een plaatje van de nieuwe schakelaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8EOZHMFO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Beetje slordig zo die kier er naast, dat mag ook helemaal niet als er geen afdekkap overheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kendo schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 11:57:
............
Het tijdelement bij het uitvallen, heb ik echter nooit kunnen achterhalen.
..........
[afbeelding]
Wat bedoel je met dit tijdelement?
Wat hier staat afgebeeld lijkt op een gecombineerde automaat, d.w.z. een combinatie van een installatie-automaat van 16 A en een aardlekschakelaar van 30 mA. Dit laatste onderdeel heeft NOOIT vertraging.

Het maximum stroomgedeelte (indien van toepassing, d.w.z. als het inderdaad een combi is) bestaat bij elke automaat (ook de niet combi) uit twee delen, een kortsluitbeveiliging die aanspreekt bij een veelvoud van de nominaalstroom, variërend naar karakteristiek, en een thermisch gedeelte. En dat gaat natuurlijk wel gepaard met tijdvertraging. Een korte overbelasting boven 115 à 120 % verdraagt hij gewoon, maar hij schakelt uit als dit langere tijd duurt.

Mooi dat het is opgelost. Uiteraard is er nog steeds wel een lekstroom, maar die blijft binnen de normen.

Edit:
Bij nader bekeken denk ik toch dat het alleen maar een aardlek is voor een eindgroep van max. 16 A. Maar het doet niets af van het verdere betoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 02-06-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:30
Techneut schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:06:
[...]

Wat bedoel je met dit tijdelement?
Wat hier staat afgebeeld lijkt op een gecombineerde automaat, d.w.z. een combinatie van een installatie-automaat van 16 A en een aardlekschakelaar van 30 mA. Dit laatste onderdeel heeft NOOIT vertraging.

Het maximum stroomgedeelte (indien van toepassing, d.w.z. als het inderdaad een combi is) bestaat bij elke automaat (ook de niet combi) uit twee delen, een kortsluitbeveiliging die aanspreekt bij een veelvoud van de nominaalstroom, variërend naar karakteristiek, en een thermisch gedeelte. En dat gaat natuurlijk wel gepaard met tijdvertraging. Een korte overbelasting boven 115 à 120 % verdraagt hij gewoon, maar hij schakelt uit als dit langere tijd duurt.

Mooi dat het is opgelost. Uiteraard is er nog steeds wel een lekstroom, maar die blijft binnen de normen.

Edit:
Bij nader bekeken denk ik toch dat het alleen maar een aardlek is voor een eindgroep van max. 16 A. Maar het doet niets af van het verdere betoog.
Een aardlekschakelaar heeft weliswaar geen vertraging, maar een aardlekschakelaar wordt meestal na verloop van tijd wel gevoeliger voor afslaan.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zou kunnen, maar dat heeft er natuurlijk totaal niets er mee te maken. Dus wat leidde je er toe om dit hier als "maar" toe te voegen?
Het kan niettemin best zijn dat dit debet is aan het nu opgeloste probleem, dat wel. Maar het heeft niets met die vertraging die er niet is te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Met het 'tijdelement' bedoel ik het uitvallen op vaste tijdstippen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., kleine spraakverwarring dus :) .
Pagina: 1