Lokale DNS-server

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste

Ik ben al enige tijd bezig met het proberen gebruik te maken van mijn lokale DNS-server (wordt beheerd via router, deze geeft een ingebouwde local dns-server). Dat werkt helemaal perfect, en de DNS-ip wordt automatisch door Windows 7 gededecteerd als 192.168.1.1. Maar dat adres maakt tevens ook de connectie met mijn provider's DNS volgens mij. Dus ik ontvang een normale DNS. Maar ik kan zelf dingen wijzigen. Dus eigen adressen toepassen binnen mijn netwerk.

Nu, als ik het spel COD4 wil spelen, duurt het altijd zeer lang tot het spel volledig start. Op internet gezocht en het bleek een DNS probleem te zijn. Als ik bijvoorbeeld mijn DNS instel op 8.8.8.8 (dat is de DNS van Google) start de game perfect op. Daarme zou je denken dat alle problemen van de baan zijn. Maar niet helemaal.

Doordat ik de DNS-ip verander naar die van Google werkt mijn lokale DNS-server niet meer. En omdat ik een eigen linux server heb draaien waarop mijn website draait, en ik niet op elke pc de host file wil aanpassen, is het dus zeer gemakkelijk om de ingebouwde local dns-server te gebruiken die mijn router ondersteund. Het enige probleem is, hoe kan ik dit doen samen met een andere DNS, zoals die van Google.

Ik heb al geprobeerd door de DNS-ip van Google bij Alternatief DNS te plaatsen, maar dat helpt niet. Want dan is mijn website van het lokale dns niet bereikbaar.
Ik heb al gezocht op internet maar kon niet meteen iets vinden

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Dank op voorbaat!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Omdat je al een linux server hebt draaien, en je weinig kan aanpassen aan die router vermoedelijk, zou ik gewoon een eigen DNS server inrichten op die linux bak. Eigen domein configureren en forwarder instellen naar 8.8.8.8 en je bent klaar.

• Qlii256
En dan zal die linux server dus alle hostnames van de 8.8.8.8 (Google DNS) opvragen en ik kan zelf adressen wijzigen? Dus als ik daar mijn website adres bij zet zal hij goed connecten?

Kan je soms ergens een goede tutorial vinden?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 10:04
Je hebt een aantal mogelijkheden, allemaal uitgaande dat je je lokale linux-machine als DNS-Server gebruikt:

* Bind met een lokale zone ("mijndomein.nl")
* PowerDNS met een lokale zone ("mijndomein.nl")
* Unbound, met als enige regel www.mijndomein.nl = 192.168.1.x

Ik zou zelf voor unbound gaan, maar dat is een tikkie afhankelijk van je linux-distributie. Welke gebruik je op je machine?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Qlii256
Ik gebruik Debian x32. Ik denk ook dat Unbound de beste en simpelste optie is. Is dat een programma? Of een soort groep van programma's?

Ik heb het programma op mijn Debian server gezet, maar het blijkt niet helemaal te werken? Ik zal morgenmiddag nog eens rustig herproberen. Iemand die mij soms een goede tutorial kan geven? Misschien zelfs in het Nederlands? Ik kan geen goede vinden.

Bedankt voor jullie hulp zover!

[ Voor 51% gewijzigd door Qlii256 op 03-05-2011 23:18 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met dnsmasq. Dit is een pakket dat zowel DNS als DHCP doet (moet je dat natuurlijk wel even uit zetten op de router!) en is heel eenvoudig te configureren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Qlii256
Is het ook mogelijk om de router de DHCP te laten uitvoeren? En alleen de DNS door dat programma te laten doen? Ik vind het tevens wel raar dat ik hiervoor zelf een DNS server voor op moet zetten. Is er geen mogelijheid dit niet te doen?

Ik zou veel liever COD4 snel opstarter + mijn lokale router DNS + google's DNS gebruiken zonder een eigen DNS server op te zetten.

• Qlii256
Ik heb nog de hele dag zitten proberen. Niets blijkt te werken.

Nu is mijn vraag, is het mogelijk dat ik lokaal naar mijnsite.be ga en dat hij dan de website van de server zal tonen die ook in mijn netwerk zit zonder de host file aan te passen of de dns ervan aan te passen? Want nu krijg ik natuurlijk een error als ik dit wil doen. Ik kan wel via het lokale ip, maar kan ik de server bereiken via de public ip?

Dank op voorbaat!

• lier

lier

MikroTik nerd

Wat je router moet ondersteunen is NAT loopback. Als dat ondersteund wordt, kan je gewoon via je publieke IP adres naar je server. Helaas heb je nog niets over je router gemeld, wellicht (met een alternatieve firmware?) wordt dit ondersteund...?

Overigens verbaast het me nogal dat je het niet voor elkaar krijgt om een DNS server intern op te zetten. Misschien zou je nog eens wat meer moeite kunnen doen en/of hier posten waar je tegen aan loopt?

Dnsmasq is echt heel eenvoudig in het gebruik...en waarom zou je DHCP per sé door je router willen laten doen?

• Frogmen
  • Niet online
Wat misschien ook het probleem kan zijn welke DNS adressen deelt je DHCP server uit, als het goed is ook een 2e en mischien zelfs 3e deze zouden dan die van Google mogen zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• lier

lier

MikroTik nerd

Frogmen schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 13:59:
Wat misschien ook het probleem kan zijn welke DNS adressen deelt je DHCP server uit, als het goed is ook een 2e en mischien zelfs 3e deze zouden dan die van Google mogen zijn.
Tips zijn goed...als ze goed zijn:

Als je zelf DNS in de hand wil hebben dan moet je ook alleen jouw interne DNS server(s) aan de client door geven en niet een externe (want die resolvt naar het verkeerde IP adres).

Pagina: 1